Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavné Ferrari 312 T3 hledá domov. Chcete tuhle legendární F1?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ferrari 312 T3 z roku 1978 je zástupcem velmi úspěšné linie dvanáctiválcových monopostů maranellské stáje. Tento konkrétní exemplář se navíc pyšní vítězstvím z Grand Prix USA a v Monaku zajel pole position.

Historie monopostů značky Ferrari s označením 312 se začala psát ve druhé polovině šedesátých let. Tehdy na závodní tratě zamířil první z nich s třílitrovým atmosférickým dvanáctiválcem.

Zásadním zlomem bylo ovšem uvedení verze 312T, nahrazující v roce 1975 model 312 B3. Nový stroj, jehož základem byla hliníková skořepina vyztužená ocelovými trubkami, ve své první sezóně vybojoval pro Ferrari mistrovský titul mezi konstruktéry a Niki Lauda s ním získal první ze svých tří mistrovských titulů.

Ferrari 312 T3 jako evoluce svých úspěšných předků bylo nasazeno od třetího závodu sezóny 1978. Za volant těchto monopostů, jejichž srdcem byl plochý třílitrový dvanáctiválec naladěný na výkon okolo 379 kW (515 k), usedali Carlos Reutemann a Gilles Villeneuve.

Nový závodní kůň slavné stáje pro sezónu 1978 se od svého předchůdce v podobě modelu 312 T2 odlišoval novým šasi, zavěšením kol a karoserií s propracovanější aerodynamickou, ale na revoluční Lotus typ 79, zahajující éru wing carů, jejichž karoserie působily jako obrácené křídlo a tlačily vůz k zemi, nestačil.

Ferrari 312 T3 bodovalo jen tam, kde Lotus selhal a stalo se až druhým nejlepším vozem sezóny 1978. Carlos Reutemann s ním vyhrál tři závody a Gilles Villeneuve jeden. Ferrari skončilo druhé v poháru konstruktérů.

Londýnská společnost Fiskens, která se specializuje na prodej historických a exkluzivních automobilů, má nyní ve své nabídce Ferrari 312 T3 s číslem podvozku 32, s nímž Carlos Reutemann zvítězil v Grand Prix USA.

Monopost, který do své sbírky získal přímo od Ferrari francouzský sběratel Jacques Setton, je stále ve špičkové formě, což dokazuje i jeho účast v Grand Prix Historique Monaco v posledním desetiletí a představuje jedinečný kus historie slavné závodní stáje i celého Mistrovství světa F1. Cena vozu nebyla zveřejněna, ale zájemce o něj může počítat s tím, že lidová rozhodně nebude.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)