Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slovensko: Naši sousedé se poučili z neúspěchu bodového systému

Miro Mihalik
Diskuze (19)
Zákaz řízení až na 5 let, veřejně prospěšné práce místo peněžitého trestu, pokuty do výšky 30 000 Sk nebo dočasná ztráta řidičského průkazu za nezaplacení pokuty. Bude slovenský zákon o silničním provozu úspěšnější než náš nepovedený pamflet 411/2005 Sb?

Ministerstvo vnitra SR má hotový návrh zákona, zatím se čeká na připomínkování. Poté ho posoudí vláda a nakonec musí projít hlasováním v Národní řadě SR. Pokud se tak stane, měl by vstoupit v platnost začátkem příštího roku. A co čeká domácí řidiče, nebo nás, pokud zamíříme na Slovensko?

Dosud platných 60 km/h v obci by se mělo snížit na 50 km/h, rychlost na dálnici zůstane 130 km/h. Je však velice pravděpodobné, že dopravní značení může lokálně povolit i vyšší rychlost pro vozidla s hmotností do 3,5 t. Na vytipovaném úseku dálnice to znamená 160, ale mluví se o rychlostech až 180 km/h. Problémem by nemělo být hlasování v parlamentu (politici změny značně podporují), ale kvalita silnic.

„Záleží na podmínkách a na tom, jestli to bude technicky možné,“ řekl Stanislav Jankovič, policejní viceprezident. Měl tím na mysli výměnu klasických ocelových svodidel, dimenzovaných na náraz v rychlosti 130 km/h, za betonové monobloky. „Vozidlo by mohlo svodidla ve vyšší rychlosti zdemolovat a proletět do protisměru, ale pokud to bude technicky a zákonem možné, zvyšování rychlosti se nebráníme,“ připustil Marcel Jánošík, tiskový mluvčí Dálniční společnosti. Pro řidiče je tedy důležitý fakt, že nový zákon by měl být pružnější a umožní úpravu rychlosti také na silnicích I. třídy, kde dosud platí 90 km/h.

Na dálnicích se očekávají další významné změny. Policie uvažuje o tom, že kromě úseku Bratislava-Trnava zakáže předjíždění kamionů i na jiných místech. K uvolnění provozu by měl přispět i zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne (od 14.00 do 20.00) a v sobotu od 7.00 do 11.00 (v červnu a srpnu až do 19.00). V neděli nebo o státním svátku musí nákladní automobily zůstat stát od 14.00 do 20.00.

Podle současné legislativy musí řidiči na Slovensku svítit od 15. října do 15. března, nový zákon nařizuje používání světel celoročně. Zajímavě by mohl být vyřešen problém s používáním zimních pneumatik – povinnost mít je na voze vznikne v případě, že se na silnici bude nacházet souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu. Žádné konkrétní období nebylo vymezené. „Myslím si, že jde o kompromis,“ řekl k tomuto bodu Robert Kaliňák, šéf rezortu vnitra.

Podle návrhu ministerstva vnitra se zvýší pokuty u nejzávažnějších případů, jako je jízda pod vlivem alkoholu a drog nebo při vysokém překročení rychlosti. „Žádný slušný řidič se nemusí obávat vysokých pokut, protože 90 procent z nich zůstává podle původního sazebníku,“ řekl Robert Kaliňák. Nejvyšší pokuta 30 000 Sk a zákaz řízení na 5 let hrozí těm, kteří odmítnout test na alkohol, nebo utečou z místa nehody (dosud 15 000 Sk a dva roky). Většinu dopravních přestupků policie „odmění poukázkou“ s hodnotou do 2000 Sk. Pokud půjde o pokutu nad hranicí 2000 Sk, viníkovi bude možné uložit alternativní trest v podobě veřejně prospěšných prací. Policie však dostane možnost na místě udělit pokutu až do 20 000 Sk.

Protože nejen naše policie má starosti s vymáháním pokut, na Slovensku plánují hodně účinnou metodu spojenou s odebráním řidičského průkazu. Slováci o něj přijdou nejen při spáchání závažného přestupku, ale také v případě, že řidič nemůže zaplatit blokovou pokutu na místě. Místo něj mu policie vystaví doklad opravňující k řízení po dobu 15 dnů, což bude limit na vyrovnání pokuty.

Policie se také snaží prosadit, aby řešili co nejméně dopravních nehod. Chtějí vyšetřovat pouze ty případy, kdy dojde ke zranění nebo úmrtí, respektive ke škodě přesahující 160 000 Sk. Ostatní případy by řešili řidiči mezi sebou a pojišťovnami.

Ministr vnitra Robert Kaliňák přiznal, že autoři nového zákonu přemýšleli o bodovém systému zavedenému u nás, ale zdál se jim nepřiměřeně tvrdý. „Bodový systém se minul účinkem a nehodovost na silnicích se vrátila na původní, pokud ne vyšší čísla.“

Ani Slovenská verze navrhovaného zákona se zřejmě nevyhne ostré diskuzi. Že bude striktně zakazovat telefonování s mobilem na uchu, asi nepřekvapuje, ale za volantem bude zakázáno jídlo, pití i kouření. V praxi to znamená, že pro pár hltů minerálky bude nutné zastavit. Stejnou polemiku pravděpodobně vyvolá také zákaz používání pasivních detektorů radaru. Policie říká, že detektory používají zejména řidiči, kteří porušují předpisy a díky nim „beztrestně létají“. Tvrdí též, že můžou způsobovat vážné dopravní nehody ve chvíli, kdy řidič po upozornění na hlídku prudce zabrzdí a za ním jedoucí vozy nestihnou zpomalit.

Na změny by se měli připravit i další účastníci silničního provozu. Mimo obce budou muset cyklisti používat přilbu, stejné nařízení bude pro děti platit i v obci. Při snížené viditelnosti by měli mít cyklisti, ale také chodci, oblečení s bezpečnostními prvky. Pokuty až do 100 tisíc Sk hrozí i správcům silnic a samosprávným krajům, pokud ani po opakovaném upozornění neodstraní do předem stanoveného termínu kupříkladu díry v asfaltu.

Miro Mihalik
Diskuze (19)
Avatar - Ghostyx
29. 8. 2007 11:07
Re: Uvidíme...
Souhlas, od Slovaku bychom se mohli v leccems ucit... :yes: Ta nase bodova saskarna, kdy neco spachas v prubehu roku (kamerovy system), treba i omylem, protoze mas zapadajici slunicko v protismeru a nevidis poradne na tachac... a dozvis se to az nekdy na konci roku, je traparna jak vysita... >:-[] :no:
29. 8. 2007 09:37
<b class="smile01"><b>:-)</b></b>
návrh zákona, ako je popísaný v článku, mi pripadá ako dobrý nápad - celoročné svietenie, povinnosť zimných pneumatik, dokonca i verejne prospešné práce sa tam krásne dostali :-)
Zníženie rýchlosti v obciach je tiež dobrý nápad - v súvislosti s tým ma ešte napadá že by bolo ešte dobre nejak vyriešit spomalenie bláznov čo väčšinou bez spomalenia preletia cez krátke obce - "prečo spomalovať? veď vidím na druhý koniec dediny..." - zákon totiž neumožňuje umiestnenie spomalovacích pruhov na takýchto úsekoch... - a iné ma nenapadá... - na druhú stranu, vo vačších obciach - mestách, by mohli pribudnúť úseky kde by bola povolená väčšia rýchlosť. Mám na mysli hlavne niekoľkokilometrové úseky rovnej, niekoľkoprúdovej cesty na začiatku veľkých miest kde nemáte koho ako ohrozit alebo obmedziť ale vďaka tomu že ten úsek je už v rámci mesta, platí tam obvyklých 60 km/h.
29. 8. 2007 09:19
Uvidíme...
... jak se s tim Slováci poperou. Minimálně náhradní doklad za řidičský průkaz, zákaz pasivních radarů, veřejně prospěšné práce jsou velmi dobré a logické návrhy :yes: Na druhou stranu zákaz pití je trochu úlet 8-s