Slovensko pozastavilo nákup Fabií pro policii, zkoumá tendr
Ministerstvo vnitra nařídilo kontrolu soutěže po zveřejnění informací, že součástí výbavy škodovek jsou údajně drahé radary. ČTK o tom dnes informoval mluvčí ministerstva Gábor Grendel. Reakci dceřiné společnosti mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Slovensko na pozastavení nákupu aut se ČTK dosud nepodařilo získat.
Škoda Auto Slovensko uzavřela loni v říjnu se slovenským ministerstvem vnitra rámcovou smlouvu na dodávku fabií. V ní se zavázala poskytnout zhruba čtvrtinovou slevu ze základní ceny automobilu. Portál autoforum.cz ale upozornil, že část dodaných aut je vybavena drahým radarem. Každé zařízení na měření rychlosti Multaradar přišlo podle smlouvy na 44.544 eur (1,1 milionu korun). Portál poznamenal, že radar AD9 od české společnosti Ramet i s instalací stojí asi třetinu.
Dvacet kusů fabií vybavených Multaradarem pro slovenskou policii vyšlo na bezmála 1,18 milionu eur (30 milionů korun). "Na Slovensku si za cenu Passatů V6 koupili obdobně vybavené Fabie 1,2 TSI," napsal portál. V tendru české policie začátkem měsíce zvítězil Volkswagen, který dodá 20 vozů modelu Passat za více než 30 milionů korun.
Slovenský ministr vnitra Daniel Lipšic nařídil soutěž prozkoumat. "Na základě výsledků kontroly rozhodne resort o tom, zda smlouvu zruší nebo bude pokračovat v jejím plnění. Do té doby ministerstvo vnitra nenakoupí na základě této smlouvy auta se zabudovaným radarem," sdělilo ministerstvo.
Úřad současně tendr obhajoval. "Veřejná soutěž byla transparentní a nebyly vůči ní vzneseny žádné námitky od žádného z dvacítky zájemců," tvrdil.
Dodal, že ze zhruba stovky dosud koupených škodovek mají radar jako doplňkovou výbavu dvě desítky vozů. "Výběr výrobce zabudovaných radarových měřiče je ve výluční kompetenci dodavatele aut. Navíc výrobcové aut zakazují konstrukční zásahy do vozidel, jako je například externí zabudovaní měřičů jinými subjekty než je samotný výrobce auta," napsal úřad v tiskové zprávě. Cena radaru je vyčíslená už v rámcové smlouvě na dodávku vozů, tato výbava ale ve veřejné soutěži nebyla součástí hodnotících kritérií.
Multaradar prý najednou dokáže naměřit auta ve třech jízdních pruzích, je odolný vůči takzvaným antiradarům a jeho namontování v autě údajně nelze zvenčí poznat. Policie spočítala, že investice do jednoho radaru se na vybraných pokutách vrátí během šesti měsíců. Podobný přístroj značky Ramer je údajně dražší než Multaradar.