Slovinsko: Na Maribor bez dálniční známky - Přes hory, přes doly
Původní průjezd přes Slovinsko vedl po okreskách směrem na Maribor. Tedy až do doby, kdy místní postavili dálnici. A zpoplatnili ji. Původní systém mýta nahradily v roce 2009 známky. Vypravili jsme se původní cestou, rozhodli jsme se však vyhnout Mariboru – což by mělo být rychlejší.
Začínáme na rakouské dálnici, respektive její poslední odbočce na Spielfeld. Když přejíždíme slovinskou hranici, je trasa jasná – míříme směr Maribor. Cesta se klikatí hezkou krajinou, jenže už po pár minutách nás zastavují červená světla a vlak. A po několika kilometrech po silnici plné děr čekáme znovu. Důvod je stejný a zdržení naskakuje k deseti minutám.
Viněty netřeba
Náš výlet by měl skončit nezdarem na kruhovém objezdu před Mariborem. Ještě nyní máme v paměti různá webová fóra prohlašující, že dále bez známky nesmíte. Nevěřte jim! Není žádný důvod, aby to nešlo, což nám potvrdili i policisté. Odbočujeme zde na silnici 449 vedoucí směr Lenart a pokračujeme dále. Počítejte ale s tím, že je to tady samý přechod a omezení rychlosti. Na desátém kilometru zahýbáme doprava na Viničku Vas. Jelikož jedeme za dne, vidíme i hrad Hrastovec. Právě pod ním za chvilku projedeme. Nejdříve ale u rybníka zamíříme doleva na Voličinu. Tady už je silnička tak akorát na jedno auto. Vesnice, která následuje, je centrem regionálního vinařství.
Uzoučko
U kostela zahýbáme doleva a dále stoupáme směrem na Selce. O tom, jak prudké jsou zdejší kopce, svědčí fakt, že jsou tu v zimě povinné řetězy. Projíždíme město a provoz stoupá. Více nás však překvapují vyjeté koleje podél silnice. Za chvilku vidíme proč. Když se míjíme s autobusem, nezbývá než vyjet mimo vozovku. Opravdu by někdo chtěl absolvovat tuto cestu na dovolenou? ptáme se sami sebe. Zvlášť když se po chvilce připojujeme k trase od Lenartu.
Staví se
Silnice směřuje dále na Ptuj. Zde hned na začátku uhněte doleva na Záhřeb a tohoto hesla se držte až k hranici. Bude vás čekat několik kruhových
objezdů a pak moderní most přes řeku Drávu. Poté se napojíte na konec dálnice, těsně za cedulí informující, že úsek skončil. Nejhorší část vás ale čeká, stejné jako ty, co přijeli po dálnici. Na následujících dvaceti kilometrech se totiž staví poslední úsek dálnice. A tak počítejte se zúženími i cestou mezi betonovými bariérami. I z tohoto důvodu bychom raději pro objížďku volili jinou trasu než tuto.
Průjezdní body na chorvatskou hranici | |
Mikulov – Vídeň – Graz – Spielfeld – Šentilj – Selce – Ptuj – Macelj (hranice) | |
Poplatky za cestu | |
Rakouská dálniční známka | 240 Kč |
Čím jsme jeli: Stylově
Fabii třetí generaci to opravdu sekne. Zvláště pokud ji obléknete do krásné červené barvy Corrida, která ještě více podtrhne černé prvky naší edice Monte Carlo. Na co se můžete u Fabie Monte Carlo těšit? Do atraktivně lesklé černé barvy Škodovka u tohoto modelu nalakovala například přední masku, kola z lehké slitiny i zpětná zrcátka. Efektní černou grafiku mají i přední a zadní světlomety i mlhovky. Optiku zatraktivňují i detaily jako černé nástavce prahů, přední spoiler a zadní difuzor v kontrastní černé barvě. Jenže exteriérem to zdaleka nekončí. Černočervený styling se přenesl i dovnitř, kde nás kromě sportovních dekorů přivítalo i rozměrné panoramatické střešní okno. Sportovní sedačky nám zase dodaly perfektní oporu při cestách po zakroucené Jadranské magistrále. Jinak nám po cestě dělal radost také prostorný interiér. V nejlepším světle se ukázala navigace Amundsen – reagovala hbitě a s předstihem nás informovala o zácpách i nebezpečích. Za 18.300 korun jasná volba. Na kolik vlastně Monte Carlo vyjde? Variantu Combi pořídíte s nejlevnějším motorem 1.2 TSI/66 kW už za 345.900 Kč.