Smart Forfour - nyní již pro čtyři

Smart Forfour - nyní již pro čtyři

 
 

Automobilka Smart otevírá další kapitolu své krátké historie.

Od mikroautomobilů, které stále ještě budí pozornost svou přítomností na silnicích, se přes kupé a roadster dostává k většímu automobilu, který přináší mezi malé vozy prvotřídní techniku nejstaršího výrobce automobilů na světě (Mercedes-Benz), kombinovanou s komponenty Mitsubishi a zabalenou do kabátu se stylem a logem Smart. Ohlášená cena 11000 euro dává i českému zákazníkovi reálnou šanci, že mu Forfour na jaře 2004 bude říkat pane.

Smějící se tvář Forfouru se čtyřmi samostatnými kapkovitými světlomety patří jednoznačně ke značce Smart, podobně jako koncová světla, jež jsou variací na stejný díl u menších City-coupé. Směrovky se u nejnovějšího Smartu přestěhovaly na dobře viditelné a efektní místo: do krytu vnějších zpětných zrcátek. Je to jednoduché řešení se kterým se budeme setkávat stále častěji. Velké zadní okno tvoří převážnou část výklopného víka, ale tuhost karosérie si bohužel vybrala svou daň v podobě vyšší nakládací hrany zavazadlového prostoru.

Stejně jako u Smartů City-coupé, Cabrio, Roadster a Roadster-coupé, jsou v řadě Forfour připraveny úrovně výbavy s odlišným stylem. Výbava Pulse má v již v základu většinu důležitých položek, které tvoří nový standard ve své třídě a druhé provedení Passion pak odpovídá ještě vyšším nárokům na komfort a styl.

Tři barvy bezpečnostního rámu Tridion jsou doplněny vyměnitelnými povrchovými díly v osmi různých smart-barvách. Ocelový rám zvýrazněný odlišným lakováním je nejen součástí designérského stylu Smartu, ale hraje významnou roli v oblasti bezpečnosti posádky. Prostorový tuhý rám tvoří současně povrch karosérie v oblasti podlahy, A a C-sloupků. 4 standardní airbagy mohou být za příplatek doplněny okenními airbagy. Měkké plasty přístrojové desky a deformovatelný sloupek volantu dále snižují nebezpečí zranění cestujících při čelním nárazu.

Flexibilita interiéru již není výsadou velkoprostorových automobilů. Základ dostatečného prostoru pro posádku Forfouru je v rozvoru náprav, který je 2500 mm. Sklopná opěradla předních sedadel Smartu lze uvést do spací, prakticky rovné, plochy navazující na zadní sedadla. Zadní dělená sedadlová lavice je posuvná v rozsahu 150 mm. Standardně je určena pouze pro dvě osoby, srovnatelnou pasivní bezpečnost pro třetí osobu je nutno objednat za příplatek. Základní objem zavazadlového prostoru 270 litrů je možno postupným sklápěním sedadel zvětšit až na 910 litrů.

Svěžímu designu přístrojové desky dominují kruhové tvary, které se opakují na dvou kruhových tubusech s přístroji před volantem, páru středních výstupů ventilace a doplňkovém páru smartovských přístrojů u předního okna. Volant s mohutným věncem je buď tříramenný nebo má dvě dvojitá ramena. S tímto multifunkčním volantem lze ovládat rádio, CD přehrávač i mobilní telefon bez sundání rukou z jeho věnce.

Tři různé varianty střechy jsou dalším rysem, který byl přítomen již u originálního mikroauta a který se opakuje u Forfouru. Plastová střecha základního provedení je nahrazena ve výbavě Passion panoramatickou skleněnou střechou, nebo elektricky otevíranou skleněnou střechou. Panoramatická střecha má plochu 1,4 m2.

Radost z jízdy patří do sériové výbavy Forfouru. S pohotovostní hmotností nižší než 1000 kg stačí Forfouru i jen průměrně výkonné hnací agregáty pro dosažení dobrých parametrů jízdní dynamiky. Pět motorů, dva diesely a tři zážehové jednotky - to je nabídka Smartu. Zážehový tříválec 1.1 l (55 kW) doplňují čtyřválce 1.3 (70 kW) a 1.5 (80 kW), které vznikly ve spolupráci s Mitsubishi a jsou vyráběny v německém městě Kölleda. Dva diesely (50 a 70 kW) o zdvihovém objemu 1.5 l se liší elektronikou a vyrábí je motorárna přímo ve Stuttgartu. Všechny jednotky splňují emisní limity EU4.

Přesné řízení a vyladěný podvozek mají s ochotou zvládat sportovní průjezdy zatáčkami. K bezproblémové ostřejší jízdě dobře poslouží sériové ESP a kotoučové brzdy na všech kolech. U malých Smartů byla montáž ESP v podstatě nutností díky velikosti rozvoru a celého vozidla. U Forfouru tento prvek zvyšuje aktivní bezpečnost a je jednou z položek, kterou konkurence nabízí stále spíše jen výjimečně a prakticky vždy za příplatek. ESP Forfouru v sobě dále kombinuje ABS s brzdovým asistentem a rozdělovačem brzdné síly. Všechny Forfoury jsou vybaveny moderním elektrickým posilovačem řízení.

Standardní pětistupňová manuální převodovka může být alternativně nahrazena šestistupňovou automatizovanou převodovkou Softtouch plus. V tom případě má automobil jen dva pedály, spojka je ovládána elektromotorem. Řadí automatika, nebo řidič prostřednictvím pohybu voliče vpřed/vzad nebo za další příplatek můžete mít páčky pod volantem ve stylu F1.

Základní výbava Pulse má standardně pneumatiky 175/65 R14 mimo nejsilnější verzi s motorem 1.5 l, která jezdí na pneumatikách 195/50 R15. Standardní ocelová kola mohou být nahrazena 16palcovými koly z lehkých slitin.

Příslušnost značky ke koncernu DaimlerChrysler je vidět i na použitých komponentách. Z Mercedesů jsou převzaty audiosystémy, multifunkční volant, systém zamykání vozu, dešťový senzor a senzor pro automatickou aktivaci světlometů. Smart Forfour a připravované nové kompaktní Mitsubishi jsou první automobily společně postavené na elektrické a elektronické platformě koncernu DaimlerChrysler (ABS, brzdový asistent, elektronika automatizované převodovky,...). Mitsubishi vyvinulo mimo jiné zážehové motory, zadní nápravu, manuální převodovku, výfukový a palivový systém. Tyto komponenty budou společné i pro nový malý model Mitsubishi. Oba dva vozy se budou vyrábět v nizozemské továrně NedCar v Bornu.

Smart Forfour má papírové předpoklady výrazněji promluvit i do statistik prodejů v České republice a o to více jsme zvědaví na první svezení s touto atraktivní novinkou. Další informace přineseme v reportáži z podzimního autosalonu ve Frankfurtu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Minimální mzda v Česku roste, zůstává ale pod průměrem regionu střední a východní Evropy Minimální mzda v Česku roste, zůstává ale pod průměrem regionu střední a východní Evropy

I přes letošní navýšení na 11 tisíc korun (407 eur) patří…

Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa

Když jsem se poprvé doslechl o stavbě železniční trati do…

Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek

Případnému odkoupení insolventních aerolinií Air Berlin…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 



Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí

Vážná situace v problémové divizi koncernu…

 



 
TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Klidně i za milion

Dnes 08:00

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.




Blesk.cz

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi vydělává na rodinu politika!

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi…

Kdekdo si myslel, že největší hit Heidi Janků Když se načančám složil Ivo Pavlík. Hit má ale jiné autory, a těm…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: United mají další výhru 4:0. Arsenal s Čechem padl na Stoke

SESTŘIHY: United mají další výhru 4:0. Arsenal s…

Fotbalisté Manchesteru United zvítězili v druhém kole anglické ligy na hřišti Swansea vysoko 4:0 a zopakovali…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše písnička Bambutijská

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše…

„Jestliže se věci dějí špatně, musí to být proto, že duch pralesa spí. Kdyby byl vzhůru a viděl nás, nikdy by to…

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná oblast jako před dvěma lety

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná…

Šumavský národní park má za sebou nešťastnou noc. Včera se přes Šumavu přehnala ničivá bouřka, která v kombinaci…