Smart Forfour - nyní již pro čtyři

Smart Forfour - nyní již pro čtyři

 
 

Automobilka Smart otevírá další kapitolu své krátké historie.

Od mikroautomobilů, které stále ještě budí pozornost svou přítomností na silnicích, se přes kupé a roadster dostává k většímu automobilu, který přináší mezi malé vozy prvotřídní techniku nejstaršího výrobce automobilů na světě (Mercedes-Benz), kombinovanou s komponenty Mitsubishi a zabalenou do kabátu se stylem a logem Smart. Ohlášená cena 11000 euro dává i českému zákazníkovi reálnou šanci, že mu Forfour na jaře 2004 bude říkat pane.

Smějící se tvář Forfouru se čtyřmi samostatnými kapkovitými světlomety patří jednoznačně ke značce Smart, podobně jako koncová světla, jež jsou variací na stejný díl u menších City-coupé. Směrovky se u nejnovějšího Smartu přestěhovaly na dobře viditelné a efektní místo: do krytu vnějších zpětných zrcátek. Je to jednoduché řešení se kterým se budeme setkávat stále častěji. Velké zadní okno tvoří převážnou část výklopného víka, ale tuhost karosérie si bohužel vybrala svou daň v podobě vyšší nakládací hrany zavazadlového prostoru.

Stejně jako u Smartů City-coupé, Cabrio, Roadster a Roadster-coupé, jsou v řadě Forfour připraveny úrovně výbavy s odlišným stylem. Výbava Pulse má v již v základu většinu důležitých položek, které tvoří nový standard ve své třídě a druhé provedení Passion pak odpovídá ještě vyšším nárokům na komfort a styl.

Tři barvy bezpečnostního rámu Tridion jsou doplněny vyměnitelnými povrchovými díly v osmi různých smart-barvách. Ocelový rám zvýrazněný odlišným lakováním je nejen součástí designérského stylu Smartu, ale hraje významnou roli v oblasti bezpečnosti posádky. Prostorový tuhý rám tvoří současně povrch karosérie v oblasti podlahy, A a C-sloupků. 4 standardní airbagy mohou být za příplatek doplněny okenními airbagy. Měkké plasty přístrojové desky a deformovatelný sloupek volantu dále snižují nebezpečí zranění cestujících při čelním nárazu.

Flexibilita interiéru již není výsadou velkoprostorových automobilů. Základ dostatečného prostoru pro posádku Forfouru je v rozvoru náprav, který je 2500 mm. Sklopná opěradla předních sedadel Smartu lze uvést do spací, prakticky rovné, plochy navazující na zadní sedadla. Zadní dělená sedadlová lavice je posuvná v rozsahu 150 mm. Standardně je určena pouze pro dvě osoby, srovnatelnou pasivní bezpečnost pro třetí osobu je nutno objednat za příplatek. Základní objem zavazadlového prostoru 270 litrů je možno postupným sklápěním sedadel zvětšit až na 910 litrů.

Svěžímu designu přístrojové desky dominují kruhové tvary, které se opakují na dvou kruhových tubusech s přístroji před volantem, páru středních výstupů ventilace a doplňkovém páru smartovských přístrojů u předního okna. Volant s mohutným věncem je buď tříramenný nebo má dvě dvojitá ramena. S tímto multifunkčním volantem lze ovládat rádio, CD přehrávač i mobilní telefon bez sundání rukou z jeho věnce.

Tři různé varianty střechy jsou dalším rysem, který byl přítomen již u originálního mikroauta a který se opakuje u Forfouru. Plastová střecha základního provedení je nahrazena ve výbavě Passion panoramatickou skleněnou střechou, nebo elektricky otevíranou skleněnou střechou. Panoramatická střecha má plochu 1,4 m2.

Radost z jízdy patří do sériové výbavy Forfouru. S pohotovostní hmotností nižší než 1000 kg stačí Forfouru i jen průměrně výkonné hnací agregáty pro dosažení dobrých parametrů jízdní dynamiky. Pět motorů, dva diesely a tři zážehové jednotky - to je nabídka Smartu. Zážehový tříválec 1.1 l (55 kW) doplňují čtyřválce 1.3 (70 kW) a 1.5 (80 kW), které vznikly ve spolupráci s Mitsubishi a jsou vyráběny v německém městě Kölleda. Dva diesely (50 a 70 kW) o zdvihovém objemu 1.5 l se liší elektronikou a vyrábí je motorárna přímo ve Stuttgartu. Všechny jednotky splňují emisní limity EU4.

Přesné řízení a vyladěný podvozek mají s ochotou zvládat sportovní průjezdy zatáčkami. K bezproblémové ostřejší jízdě dobře poslouží sériové ESP a kotoučové brzdy na všech kolech. U malých Smartů byla montáž ESP v podstatě nutností díky velikosti rozvoru a celého vozidla. U Forfouru tento prvek zvyšuje aktivní bezpečnost a je jednou z položek, kterou konkurence nabízí stále spíše jen výjimečně a prakticky vždy za příplatek. ESP Forfouru v sobě dále kombinuje ABS s brzdovým asistentem a rozdělovačem brzdné síly. Všechny Forfoury jsou vybaveny moderním elektrickým posilovačem řízení.

Standardní pětistupňová manuální převodovka může být alternativně nahrazena šestistupňovou automatizovanou převodovkou Softtouch plus. V tom případě má automobil jen dva pedály, spojka je ovládána elektromotorem. Řadí automatika, nebo řidič prostřednictvím pohybu voliče vpřed/vzad nebo za další příplatek můžete mít páčky pod volantem ve stylu F1.

Základní výbava Pulse má standardně pneumatiky 175/65 R14 mimo nejsilnější verzi s motorem 1.5 l, která jezdí na pneumatikách 195/50 R15. Standardní ocelová kola mohou být nahrazena 16palcovými koly z lehkých slitin.

Příslušnost značky ke koncernu DaimlerChrysler je vidět i na použitých komponentách. Z Mercedesů jsou převzaty audiosystémy, multifunkční volant, systém zamykání vozu, dešťový senzor a senzor pro automatickou aktivaci světlometů. Smart Forfour a připravované nové kompaktní Mitsubishi jsou první automobily společně postavené na elektrické a elektronické platformě koncernu DaimlerChrysler (ABS, brzdový asistent, elektronika automatizované převodovky,...). Mitsubishi vyvinulo mimo jiné zážehové motory, zadní nápravu, manuální převodovku, výfukový a palivový systém. Tyto komponenty budou společné i pro nový malý model Mitsubishi. Oba dva vozy se budou vyrábět v nizozemské továrně NedCar v Bornu.

Smart Forfour má papírové předpoklady výrazněji promluvit i do statistik prodejů v České republice a o to více jsme zvědaví na první svezení s touto atraktivní novinkou. Další informace přineseme v reportáži z podzimního autosalonu ve Frankfurtu.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle

Královéhradecký kulturní dům Střelnice už něco pamatuje.…

Křesťanství je poslední nadějí Evropy, varoval před migranty Orbán v poselství o stavu země Křesťanství je poslední nadějí Evropy, varoval před migranty Orbán v poselství o stavu země

Maďarský premiér Viktor Orbán dnes v tradičním poselství…

Online: Sociální demokracii povede Jan Hamáček, porazil Jiřího Zimolu Online: Sociální demokracii povede Jan Hamáček, porazil Jiřího Zimolu

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 



Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart? Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart?

První Smart ForFour vydržel ve výrobě jen krátce. Jako…

Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

 



 
Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Dnes 18:45

Výroba Scirocca loni skončila. Pojďme si připomenout jeho dávného předchůdce ze sedmdesátých let.




Blesk.cz

Čínský superphone dostane superčip. V Antutu málem strhal počítadlo

Čínský superphone dostane superčip. V Antutu málem…

Zvěsti o připravovaném Xiaomi Mi Mix 2S vídáme na webu již několik týdnů, ovšem telefon vypadá reálněji až…

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav (31) z Postupic: 5000 Kč padne na svatbu

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav…

„Hned první den a bum,“ radoval se Jaroslav Andr (31) z Postupic na Benešovsku. »Utrhnul« úžasných 5000 Kč a…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Bronzová hrdinka Erbanová: Cesta byla trnitá, plazila jsem se po čtyřech

Bronzová hrdinka Erbanová: Cesta byla trnitá,…

PŘÍMO Z KOREJE | Cesta je cíl. Tahle zavedla rychlobruslařku Karolínu Erbanovou do nizozemské samoty. Z ní ale…

 

Reflex.cz

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany a místopředseda Poslanecké Sněmovny Jan Hamáček. V…

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení hromadných sebevražd kytovců

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení…

Vědci už dlouho hledají příčiny, proč velryby vplouvají na mělčiny, kde hromadně hynou. Jednu z nich teď možná…