Smart Forfour - nyní již pro čtyři

Smart Forfour - nyní již pro čtyři

 
 

Automobilka Smart otevírá další kapitolu své krátké historie.

Od mikroautomobilů, které stále ještě budí pozornost svou přítomností na silnicích, se přes kupé a roadster dostává k většímu automobilu, který přináší mezi malé vozy prvotřídní techniku nejstaršího výrobce automobilů na světě (Mercedes-Benz), kombinovanou s komponenty Mitsubishi a zabalenou do kabátu se stylem a logem Smart. Ohlášená cena 11000 euro dává i českému zákazníkovi reálnou šanci, že mu Forfour na jaře 2004 bude říkat pane.

Smějící se tvář Forfouru se čtyřmi samostatnými kapkovitými světlomety patří jednoznačně ke značce Smart, podobně jako koncová světla, jež jsou variací na stejný díl u menších City-coupé. Směrovky se u nejnovějšího Smartu přestěhovaly na dobře viditelné a efektní místo: do krytu vnějších zpětných zrcátek. Je to jednoduché řešení se kterým se budeme setkávat stále častěji. Velké zadní okno tvoří převážnou část výklopného víka, ale tuhost karosérie si bohužel vybrala svou daň v podobě vyšší nakládací hrany zavazadlového prostoru.

Stejně jako u Smartů City-coupé, Cabrio, Roadster a Roadster-coupé, jsou v řadě Forfour připraveny úrovně výbavy s odlišným stylem. Výbava Pulse má v již v základu většinu důležitých položek, které tvoří nový standard ve své třídě a druhé provedení Passion pak odpovídá ještě vyšším nárokům na komfort a styl.

Tři barvy bezpečnostního rámu Tridion jsou doplněny vyměnitelnými povrchovými díly v osmi různých smart-barvách. Ocelový rám zvýrazněný odlišným lakováním je nejen součástí designérského stylu Smartu, ale hraje významnou roli v oblasti bezpečnosti posádky. Prostorový tuhý rám tvoří současně povrch karosérie v oblasti podlahy, A a C-sloupků. 4 standardní airbagy mohou být za příplatek doplněny okenními airbagy. Měkké plasty přístrojové desky a deformovatelný sloupek volantu dále snižují nebezpečí zranění cestujících při čelním nárazu.

Flexibilita interiéru již není výsadou velkoprostorových automobilů. Základ dostatečného prostoru pro posádku Forfouru je v rozvoru náprav, který je 2500 mm. Sklopná opěradla předních sedadel Smartu lze uvést do spací, prakticky rovné, plochy navazující na zadní sedadla. Zadní dělená sedadlová lavice je posuvná v rozsahu 150 mm. Standardně je určena pouze pro dvě osoby, srovnatelnou pasivní bezpečnost pro třetí osobu je nutno objednat za příplatek. Základní objem zavazadlového prostoru 270 litrů je možno postupným sklápěním sedadel zvětšit až na 910 litrů.

Svěžímu designu přístrojové desky dominují kruhové tvary, které se opakují na dvou kruhových tubusech s přístroji před volantem, páru středních výstupů ventilace a doplňkovém páru smartovských přístrojů u předního okna. Volant s mohutným věncem je buď tříramenný nebo má dvě dvojitá ramena. S tímto multifunkčním volantem lze ovládat rádio, CD přehrávač i mobilní telefon bez sundání rukou z jeho věnce.

Tři různé varianty střechy jsou dalším rysem, který byl přítomen již u originálního mikroauta a který se opakuje u Forfouru. Plastová střecha základního provedení je nahrazena ve výbavě Passion panoramatickou skleněnou střechou, nebo elektricky otevíranou skleněnou střechou. Panoramatická střecha má plochu 1,4 m2.

Radost z jízdy patří do sériové výbavy Forfouru. S pohotovostní hmotností nižší než 1000 kg stačí Forfouru i jen průměrně výkonné hnací agregáty pro dosažení dobrých parametrů jízdní dynamiky. Pět motorů, dva diesely a tři zážehové jednotky - to je nabídka Smartu. Zážehový tříválec 1.1 l (55 kW) doplňují čtyřválce 1.3 (70 kW) a 1.5 (80 kW), které vznikly ve spolupráci s Mitsubishi a jsou vyráběny v německém městě Kölleda. Dva diesely (50 a 70 kW) o zdvihovém objemu 1.5 l se liší elektronikou a vyrábí je motorárna přímo ve Stuttgartu. Všechny jednotky splňují emisní limity EU4.

Přesné řízení a vyladěný podvozek mají s ochotou zvládat sportovní průjezdy zatáčkami. K bezproblémové ostřejší jízdě dobře poslouží sériové ESP a kotoučové brzdy na všech kolech. U malých Smartů byla montáž ESP v podstatě nutností díky velikosti rozvoru a celého vozidla. U Forfouru tento prvek zvyšuje aktivní bezpečnost a je jednou z položek, kterou konkurence nabízí stále spíše jen výjimečně a prakticky vždy za příplatek. ESP Forfouru v sobě dále kombinuje ABS s brzdovým asistentem a rozdělovačem brzdné síly. Všechny Forfoury jsou vybaveny moderním elektrickým posilovačem řízení.

Standardní pětistupňová manuální převodovka může být alternativně nahrazena šestistupňovou automatizovanou převodovkou Softtouch plus. V tom případě má automobil jen dva pedály, spojka je ovládána elektromotorem. Řadí automatika, nebo řidič prostřednictvím pohybu voliče vpřed/vzad nebo za další příplatek můžete mít páčky pod volantem ve stylu F1.

Základní výbava Pulse má standardně pneumatiky 175/65 R14 mimo nejsilnější verzi s motorem 1.5 l, která jezdí na pneumatikách 195/50 R15. Standardní ocelová kola mohou být nahrazena 16palcovými koly z lehkých slitin.

Příslušnost značky ke koncernu DaimlerChrysler je vidět i na použitých komponentách. Z Mercedesů jsou převzaty audiosystémy, multifunkční volant, systém zamykání vozu, dešťový senzor a senzor pro automatickou aktivaci světlometů. Smart Forfour a připravované nové kompaktní Mitsubishi jsou první automobily společně postavené na elektrické a elektronické platformě koncernu DaimlerChrysler (ABS, brzdový asistent, elektronika automatizované převodovky,...). Mitsubishi vyvinulo mimo jiné zážehové motory, zadní nápravu, manuální převodovku, výfukový a palivový systém. Tyto komponenty budou společné i pro nový malý model Mitsubishi. Oba dva vozy se budou vyrábět v nizozemské továrně NedCar v Bornu.

Smart Forfour má papírové předpoklady výrazněji promluvit i do statistik prodejů v České republice a o to více jsme zvědaví na první svezení s touto atraktivní novinkou. Další informace přineseme v reportáži z podzimního autosalonu ve Frankfurtu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart? Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart?

První Smart ForFour vydržel ve výrobě jen krátce. Jako…

Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…