Smart Forfour - nyní již pro čtyři

Smart Forfour - nyní již pro čtyři

 
 

Automobilka Smart otevírá další kapitolu své krátké historie.

Od mikroautomobilů, které stále ještě budí pozornost svou přítomností na silnicích, se přes kupé a roadster dostává k většímu automobilu, který přináší mezi malé vozy prvotřídní techniku nejstaršího výrobce automobilů na světě (Mercedes-Benz), kombinovanou s komponenty Mitsubishi a zabalenou do kabátu se stylem a logem Smart. Ohlášená cena 11000 euro dává i českému zákazníkovi reálnou šanci, že mu Forfour na jaře 2004 bude říkat pane.

Smějící se tvář Forfouru se čtyřmi samostatnými kapkovitými světlomety patří jednoznačně ke značce Smart, podobně jako koncová světla, jež jsou variací na stejný díl u menších City-coupé. Směrovky se u nejnovějšího Smartu přestěhovaly na dobře viditelné a efektní místo: do krytu vnějších zpětných zrcátek. Je to jednoduché řešení se kterým se budeme setkávat stále častěji. Velké zadní okno tvoří převážnou část výklopného víka, ale tuhost karosérie si bohužel vybrala svou daň v podobě vyšší nakládací hrany zavazadlového prostoru.

Stejně jako u Smartů City-coupé, Cabrio, Roadster a Roadster-coupé, jsou v řadě Forfour připraveny úrovně výbavy s odlišným stylem. Výbava Pulse má v již v základu většinu důležitých položek, které tvoří nový standard ve své třídě a druhé provedení Passion pak odpovídá ještě vyšším nárokům na komfort a styl.

Tři barvy bezpečnostního rámu Tridion jsou doplněny vyměnitelnými povrchovými díly v osmi různých smart-barvách. Ocelový rám zvýrazněný odlišným lakováním je nejen součástí designérského stylu Smartu, ale hraje významnou roli v oblasti bezpečnosti posádky. Prostorový tuhý rám tvoří současně povrch karosérie v oblasti podlahy, A a C-sloupků. 4 standardní airbagy mohou být za příplatek doplněny okenními airbagy. Měkké plasty přístrojové desky a deformovatelný sloupek volantu dále snižují nebezpečí zranění cestujících při čelním nárazu.

Flexibilita interiéru již není výsadou velkoprostorových automobilů. Základ dostatečného prostoru pro posádku Forfouru je v rozvoru náprav, který je 2500 mm. Sklopná opěradla předních sedadel Smartu lze uvést do spací, prakticky rovné, plochy navazující na zadní sedadla. Zadní dělená sedadlová lavice je posuvná v rozsahu 150 mm. Standardně je určena pouze pro dvě osoby, srovnatelnou pasivní bezpečnost pro třetí osobu je nutno objednat za příplatek. Základní objem zavazadlového prostoru 270 litrů je možno postupným sklápěním sedadel zvětšit až na 910 litrů.

Svěžímu designu přístrojové desky dominují kruhové tvary, které se opakují na dvou kruhových tubusech s přístroji před volantem, páru středních výstupů ventilace a doplňkovém páru smartovských přístrojů u předního okna. Volant s mohutným věncem je buď tříramenný nebo má dvě dvojitá ramena. S tímto multifunkčním volantem lze ovládat rádio, CD přehrávač i mobilní telefon bez sundání rukou z jeho věnce.

Tři různé varianty střechy jsou dalším rysem, který byl přítomen již u originálního mikroauta a který se opakuje u Forfouru. Plastová střecha základního provedení je nahrazena ve výbavě Passion panoramatickou skleněnou střechou, nebo elektricky otevíranou skleněnou střechou. Panoramatická střecha má plochu 1,4 m2.

Radost z jízdy patří do sériové výbavy Forfouru. S pohotovostní hmotností nižší než 1000 kg stačí Forfouru i jen průměrně výkonné hnací agregáty pro dosažení dobrých parametrů jízdní dynamiky. Pět motorů, dva diesely a tři zážehové jednotky - to je nabídka Smartu. Zážehový tříválec 1.1 l (55 kW) doplňují čtyřválce 1.3 (70 kW) a 1.5 (80 kW), které vznikly ve spolupráci s Mitsubishi a jsou vyráběny v německém městě Kölleda. Dva diesely (50 a 70 kW) o zdvihovém objemu 1.5 l se liší elektronikou a vyrábí je motorárna přímo ve Stuttgartu. Všechny jednotky splňují emisní limity EU4.

Přesné řízení a vyladěný podvozek mají s ochotou zvládat sportovní průjezdy zatáčkami. K bezproblémové ostřejší jízdě dobře poslouží sériové ESP a kotoučové brzdy na všech kolech. U malých Smartů byla montáž ESP v podstatě nutností díky velikosti rozvoru a celého vozidla. U Forfouru tento prvek zvyšuje aktivní bezpečnost a je jednou z položek, kterou konkurence nabízí stále spíše jen výjimečně a prakticky vždy za příplatek. ESP Forfouru v sobě dále kombinuje ABS s brzdovým asistentem a rozdělovačem brzdné síly. Všechny Forfoury jsou vybaveny moderním elektrickým posilovačem řízení.

Standardní pětistupňová manuální převodovka může být alternativně nahrazena šestistupňovou automatizovanou převodovkou Softtouch plus. V tom případě má automobil jen dva pedály, spojka je ovládána elektromotorem. Řadí automatika, nebo řidič prostřednictvím pohybu voliče vpřed/vzad nebo za další příplatek můžete mít páčky pod volantem ve stylu F1.

Základní výbava Pulse má standardně pneumatiky 175/65 R14 mimo nejsilnější verzi s motorem 1.5 l, která jezdí na pneumatikách 195/50 R15. Standardní ocelová kola mohou být nahrazena 16palcovými koly z lehkých slitin.

Příslušnost značky ke koncernu DaimlerChrysler je vidět i na použitých komponentách. Z Mercedesů jsou převzaty audiosystémy, multifunkční volant, systém zamykání vozu, dešťový senzor a senzor pro automatickou aktivaci světlometů. Smart Forfour a připravované nové kompaktní Mitsubishi jsou první automobily společně postavené na elektrické a elektronické platformě koncernu DaimlerChrysler (ABS, brzdový asistent, elektronika automatizované převodovky,...). Mitsubishi vyvinulo mimo jiné zážehové motory, zadní nápravu, manuální převodovku, výfukový a palivový systém. Tyto komponenty budou společné i pro nový malý model Mitsubishi. Oba dva vozy se budou vyrábět v nizozemské továrně NedCar v Bornu.

Smart Forfour má papírové předpoklady výrazněji promluvit i do statistik prodejů v České republice a o to více jsme zvědaví na první svezení s touto atraktivní novinkou. Další informace přineseme v reportáži z podzimního autosalonu ve Frankfurtu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair má zájem o většinový podíl v krachující Alitalii Ryanair má zájem o většinový podíl v krachující Alitalii

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair bude…

Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího

Prémiová klinika Canadian Medical Care se bude stěhovat z…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 




Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí

Vážná situace v problémové divizi koncernu…

 



 
Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Dnes 18:50

Opel se chystá na zahájení prodeje dalšího díla vzniklého díky spolupráci se Skupinou PSA. Po malém crossoveru Crossland X přichází kompaktní Grandland X.




Blesk.cz

Vitásková pokřtila Solární barony: Politické bahno zalila šampaňským před politiky

Vitásková pokřtila Solární barony: Politické bahno…

Napsala kontroverzní knihu. Sezvala na její křest kulturní a politickou smetánku a své dílo zalila šampaňským.…

Děsivé tajemství Josefa Kemra (†72): Doktory žádal o smrt!

Děsivé tajemství Josefa Kemra (†72): Doktory žádal o smrt!

Ztvárnil řadu rolí, kterými se navždy zapsal do srdcí diváků. Přesto byl konec jeho života dosud opředen temným…

 

iSport.cz

Šilhavý o hvězdných posilách Slavie: Podařil se zázrak. Už se zajímají o tým

Šilhavý o hvězdných posilách Slavie: Podařil se…

Pro boj o vysněnou Ligu mistrů čekal posílení, ale takový uragán rozhodně ne. Slávistický trenér Jaroslav…

Uragán ve Slavii! Přichází hvězdy Danny i Altintop, Pavlenka jde do Brém

Uragán ve Slavii! Přichází hvězdy Danny i Altintop,…

Slavia se pořádně obula do posilování kádru! Dnes totiž potvrdila příchod tří renomovaných zahraničních hráčů,…

 

Reflex.cz

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů: zradila Milada Horáková svou zem?

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů:…

Dnes je výročí popravy Milady Horákové. Přesněji: vraždy Milady Horákové. Socialistky, kterou pronásledovali a…

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými Papuánci do neprostupné džungle

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými…

„Angguruk–Wamena–Angguruk!“ křičí do vysílačky mladík z kmene Jaliů v odletové hale pralesního letiště ve…