Smart Fortwo Cabrio  – Hlava otevřená

Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená

 
 

Kdo by ještě před třemi lety tipoval, že od jediného modelu se začne odvíjet příběh celé modelové řady? A kdo by onomu původnímu modelu ještě před čtyřmi lety věštil úspěch? Klasický dvoumístný smart je opatrným důkazem úspěchu. Když začne automobilka řezat střechy minivozům, musí si věřit.

S nataženou střechou a z dálky nelze rozdíl oproti klasickému smartu téměř rozeznat. Nejlépe je cabrio identifikovatelné zezadu: černý textil s plexisklovým okénkem a pouze dolní polovina víka zavazadlového prostůrku napovídají, že u této varianty se na efekt a radost z prostoru hledí logicky více než na užitkovost.

Prostor pro zavazadla je kvůli složitelnosti střechy patřičně snížen, vejdou se do něj ovšem i dvě poměrně objemná kabinová zavazadla, nebo chcete-li čtyři objemné pánské aktovky.

Pokud je klíček v zapalování, lze tlačítkem na středovém panelu shrnout střechu dozadu. obrázek [350 x 263] Z možností, které Fortwo Cabrio nabízí, jde o nejrychlejší řešení: otvor ve střeše je dostatečný i pro pocit otevřeného vozu a výhled zadním okénkem zůstává zachován. Při této poloze střechy se také můžeme těšit z nejmenší hladiny aerodynamického hluku a otrlí jedinci mohou takto jezdit i přes 100 km/h.

Dalším stisknutím tlačítka se závěs se shrnutou střechou uvolní od horní hrany rámu a ručně je potřeba jej stlačit dolů, kde se zajistí. Napsané to vypadá příšerně, ale díky tomuto elektricky-lidskému manévru vznikne za vozem svérázné plátěné „křídlo“ a ve zpětném zrcátku se objeví kýžená obloha… Opačný postup vyžaduje také kombinaci síly paže a servomotorů, takže činnosti v tomto odstavci důrazně nedoporučujeme při jízdě. Ano, přiznám se, zkoušel jsem to a jde to. Nebezpečnost je ale srovnatelná s tím, když za jízdy držíte jeden telefon u ucha a do druhého píšete SMS. V této poloze se uvnitř vozu začíná točit vítr a jízda nad cca 90 km/h už nevykazuje tolik pohody, kvůli které jsme střechu stahovali…

Velké finále obstarávají vyjímatelné podélníky mezi čelním sklem a rámem vozu. Odjištění a vyjmutí je jednoduché, jejich uložení do důmyslného úkrytu ve víku kufru také. Jednoznačným přínosem takto maximálně odstrojeného smartu je extrémně snadné nastupování, spíše estetickou nevýhodou pak stálá existence horní části rámu a malých bočních okének. Vše ale vynahradí jízda – stáhnete-li okna (k tomu pravému se musíte natáhnout až k „jeho“ dveřím“) je zážitek z jízdy otevřeným mikroautem skutečně výjimečný.

obrázek [350 x 268]

V uzavřeném ale kupodivu ani otevřeném uspořádání vůz netrpí přehnanými kruty karosérie. Při týdenním, převážně městském provozu jsme také kvitovali absenci jakýchkoli pazvuků, což je u napohled subtilního vozu velmi povzbudivé. A aby chvály nebylo dost, byli jsme spokojeni také s odhlučněním kabiny při natažené střeše.

Vůz ovšem trpí nedostatkem odkládacích prostor. V interiéru lze najít jen síťové kapsy ve dveřích a za příplatek se dají pořídit jakési výsuvné mističky pod palubní deskou. Jakkoli se nám zavazadlový prostor zdá víceméně přijatelný, v interiéru zjevně zvítězil hravý design nad praktičností. Na jednu stranu je v autě opticky veselo, nemáte si ale kam odložit telefon či peněženku.

Testovaný vůz poháněl zážehový tříválec o objemu 698 cm3 a maximálním výkonu 45 kW. Motor má v podstatě dva režimy – do 2500 otáček je (hlavně oproti dříve testovanému turbodieselu) velmi tichý a popojíždění po městě včetně kolon jej nepřiměje k větší než pětilitrové spotřebě. Pokud je motoru šlápnuto na krk, s překvapující silou a za zajímavé zvukové kulisy vrhne auto vpřed způsobem, kterému nestačí ani běžní “rozjížděči z křižovatek“. Při stylu brzda/plyn se spotřeba vyšplhá na „astronomických“ 6 litrů, a je v podstatě jedno, zdá máte před sebou další křižovatku, okresku či dálnici.

Údaje o dynamice vozu platí ovšem především pro manuální režim řazení. Automat už sice nepůsobí dojmem, že auto udusí, ale odhadnout směr jeho úvah je někdy složité. Je totiž nastavěn spíše do komfortna a minima hluku, což je sice příjemné, ale ne vždy. V místě, kde bychom s ohledem na čerstvé rozjetí a mírné stoupání čekali maximálně čtvrtý stupeň, řadí automat šestku. Ale abychom nebyli nespravedliví: ve městě je automatika přijatelná a jediným handicapem - při manévrování např. na parkovišti jsou 4(!) otáčky volantu mezi krajními rejdy.

Poměrně jisté jízdní vlastnosti jsou podporovány houfem elektroniky včetně sériového ESP. Zapomenete-li na závodění na dálnicích a přejíždění kovových retardérů, je Fortwo Cabrio prosto negativních překvapení. A těch pozitivních má docela dost. Cena blížící se půl milionu však většinu smartů odsuzuje do role reklamních poutačů bohatších firem. Smartu to však v této roli mimořádně sluší.

Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená

Cena v základní výbavě: 435 052 Kč Cena v testované výbavě: 470 809 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, centrální dálkové zamykání, el. ovládání oken, klimatizace, kožený volant a řadicí páka, el. Ovládané otevírání zadního víka, vyjímatelné boční sloupky, přihrádka na uložení sloupků v zadním víku, el.ovládaná střecha tritop, výměnné panely karoserie, zelená termická skla, příprava pro rádio, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkové ovládání otevírání střechy, sklopné sedadlo spolujezdce

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+11.540,-), el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+6.294,-), vyhřívaná sedadla (+8.743,-), mlhové světlomety (+6.294,-), sada na opravu pneu včetně kompresoru (+3.672,-), zásuvka pod sedadlem řidiče (+2.657,-), hodiny + otáčkoměr (+4.791,-), radio s CD přehrávačem (+13.639,-), 2 výškové + 2 basové reproduktory (+4.179,-)

Technické údaje
Motor Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 698
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 45 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 2000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 730 / 260
Rozměr pneu:145/65 R15 vpředu (175/55 R15 vz
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2500
b) šířka (mm): 1515
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1812
e) rozchod vpředu (mm): 1286
f) rozchod vzadu (mm): 1354
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 590
Hodnocení Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 4
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,43
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Video: Smart že je pouze miniauto? Vždyť je to offroad! Video: Smart že je pouze miniauto? Vždyť je to offroad!

Vozy Smart vídáváme hlavně ve městech a velmi zřídka také…

Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton

Ne vždycky je automobilový projekt ziskový. V případě…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Borhyová exkluzivně pro Blesk.cz: Končím! Nechci poškozovat kolegy

Borhyová exkluzivně pro Blesk.cz: Končím! Nechci…

Místostarostka Prahy 8 Alena Borhyová (58, ANO) odstoupí ze své funkce. Maminka moderátorky Lucie (38) to…

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku, zřejmě kvůli sporům členů

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku,…

Hnutí Severočeši.cz nebude kandidovat v letošních krajských volbách v Ústeckém kraji. Zmocněnkyně hnutí na…

 

iSport.cz

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to předvádět každý zápas

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to…

Po návratu do Sparty poprvé v plné kráse předvedl svůj potenciál. Střelec dvou gólů Václav Kadlec měl zásadní…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…