Smart Fortwo Cabrio  – Hlava otevřená

Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená

 
 
16.8. 2004 Ondřej Šuch

Kdo by ještě před třemi lety tipoval, že od jediného modelu se začne odvíjet příběh celé modelové řady? A kdo by onomu původnímu modelu ještě před čtyřmi lety věštil úspěch? Klasický dvoumístný smart je opatrným důkazem úspěchu. Když začne automobilka řezat střechy minivozům, musí si věřit.

S nataženou střechou a z dálky nelze rozdíl oproti klasickému smartu téměř rozeznat. Nejlépe je cabrio identifikovatelné zezadu: černý textil s plexisklovým okénkem a pouze dolní polovina víka zavazadlového prostůrku napovídají, že u této varianty se na efekt a radost z prostoru hledí logicky více než na užitkovost.

Prostor pro zavazadla je kvůli složitelnosti střechy patřičně snížen, vejdou se do něj ovšem i dvě poměrně objemná kabinová zavazadla, nebo chcete-li čtyři objemné pánské aktovky.

Pokud je klíček v zapalování, lze tlačítkem na středovém panelu shrnout střechu dozadu. obrázek [350 x 263] Z možností, které Fortwo Cabrio nabízí, jde o nejrychlejší řešení: otvor ve střeše je dostatečný i pro pocit otevřeného vozu a výhled zadním okénkem zůstává zachován. Při této poloze střechy se také můžeme těšit z nejmenší hladiny aerodynamického hluku a otrlí jedinci mohou takto jezdit i přes 100 km/h.

Dalším stisknutím tlačítka se závěs se shrnutou střechou uvolní od horní hrany rámu a ručně je potřeba jej stlačit dolů, kde se zajistí. Napsané to vypadá příšerně, ale díky tomuto elektricky-lidskému manévru vznikne za vozem svérázné plátěné „křídlo“ a ve zpětném zrcátku se objeví kýžená obloha… Opačný postup vyžaduje také kombinaci síly paže a servomotorů, takže činnosti v tomto odstavci důrazně nedoporučujeme při jízdě. Ano, přiznám se, zkoušel jsem to a jde to. Nebezpečnost je ale srovnatelná s tím, když za jízdy držíte jeden telefon u ucha a do druhého píšete SMS. V této poloze se uvnitř vozu začíná točit vítr a jízda nad cca 90 km/h už nevykazuje tolik pohody, kvůli které jsme střechu stahovali…

Velké finále obstarávají vyjímatelné podélníky mezi čelním sklem a rámem vozu. Odjištění a vyjmutí je jednoduché, jejich uložení do důmyslného úkrytu ve víku kufru také. Jednoznačným přínosem takto maximálně odstrojeného smartu je extrémně snadné nastupování, spíše estetickou nevýhodou pak stálá existence horní části rámu a malých bočních okének. Vše ale vynahradí jízda – stáhnete-li okna (k tomu pravému se musíte natáhnout až k „jeho“ dveřím“) je zážitek z jízdy otevřeným mikroautem skutečně výjimečný.

obrázek [350 x 268]

V uzavřeném ale kupodivu ani otevřeném uspořádání vůz netrpí přehnanými kruty karosérie. Při týdenním, převážně městském provozu jsme také kvitovali absenci jakýchkoli pazvuků, což je u napohled subtilního vozu velmi povzbudivé. A aby chvály nebylo dost, byli jsme spokojeni také s odhlučněním kabiny při natažené střeše.

Vůz ovšem trpí nedostatkem odkládacích prostor. V interiéru lze najít jen síťové kapsy ve dveřích a za příplatek se dají pořídit jakési výsuvné mističky pod palubní deskou. Jakkoli se nám zavazadlový prostor zdá víceméně přijatelný, v interiéru zjevně zvítězil hravý design nad praktičností. Na jednu stranu je v autě opticky veselo, nemáte si ale kam odložit telefon či peněženku.

Testovaný vůz poháněl zážehový tříválec o objemu 698 cm3 a maximálním výkonu 45 kW. Motor má v podstatě dva režimy – do 2500 otáček je (hlavně oproti dříve testovanému turbodieselu) velmi tichý a popojíždění po městě včetně kolon jej nepřiměje k větší než pětilitrové spotřebě. Pokud je motoru šlápnuto na krk, s překvapující silou a za zajímavé zvukové kulisy vrhne auto vpřed způsobem, kterému nestačí ani běžní “rozjížděči z křižovatek“. Při stylu brzda/plyn se spotřeba vyšplhá na „astronomických“ 6 litrů, a je v podstatě jedno, zdá máte před sebou další křižovatku, okresku či dálnici.

Údaje o dynamice vozu platí ovšem především pro manuální režim řazení. Automat už sice nepůsobí dojmem, že auto udusí, ale odhadnout směr jeho úvah je někdy složité. Je totiž nastavěn spíše do komfortna a minima hluku, což je sice příjemné, ale ne vždy. V místě, kde bychom s ohledem na čerstvé rozjetí a mírné stoupání čekali maximálně čtvrtý stupeň, řadí automat šestku. Ale abychom nebyli nespravedliví: ve městě je automatika přijatelná a jediným handicapem - při manévrování např. na parkovišti jsou 4(!) otáčky volantu mezi krajními rejdy.

Poměrně jisté jízdní vlastnosti jsou podporovány houfem elektroniky včetně sériového ESP. Zapomenete-li na závodění na dálnicích a přejíždění kovových retardérů, je Fortwo Cabrio prosto negativních překvapení. A těch pozitivních má docela dost. Cena blížící se půl milionu však většinu smartů odsuzuje do role reklamních poutačů bohatších firem. Smartu to však v této roli mimořádně sluší.

Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená

Cena v základní výbavě: 435 052 Kč Cena v testované výbavě: 470 809 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, centrální dálkové zamykání, el. ovládání oken, klimatizace, kožený volant a řadicí páka, el. Ovládané otevírání zadního víka, vyjímatelné boční sloupky, přihrádka na uložení sloupků v zadním víku, el.ovládaná střecha tritop, výměnné panely karoserie, zelená termická skla, příprava pro rádio, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkové ovládání otevírání střechy, sklopné sedadlo spolujezdce

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+11.540,-), el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+6.294,-), vyhřívaná sedadla (+8.743,-), mlhové světlomety (+6.294,-), sada na opravu pneu včetně kompresoru (+3.672,-), zásuvka pod sedadlem řidiče (+2.657,-), hodiny + otáčkoměr (+4.791,-), radio s CD přehrávačem (+13.639,-), 2 výškové + 2 basové reproduktory (+4.179,-)

Trump je připraven zatížit cly veškerý čínský dovoz do Spojených států Trump je připraven zatížit cly veškerý čínský dovoz do Spojených států

Americký prezident Donald Trump je připraven zatížit cly…

Vítkovice se loni dostaly do ztráty 4,5 miliardy korun. Mohou za to opravné položky Vítkovice se loni dostaly do ztráty 4,5 miliardy korun. Mohou za to opravné položky

Společnost Vítkovice, a. s., která zastřešuje služby pro…

Indové se chystají na český trh s léčivy Indové se chystají na český trh s léčivy

Evropský trh s generickými léky čeká velké přeskupení…

Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh

Plánované schodky státního rozpočtu na následující tři…

 
Technické údaje
Motor Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 698
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 45 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 2000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 730 / 260
Rozměr pneu:145/65 R15 vpředu (175/55 R15 vz
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2500
b) šířka (mm): 1515
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1812
e) rozchod vpředu (mm): 1286
f) rozchod vzadu (mm): 1354
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 590
Hodnocení Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 4
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,43
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Video: Smart že je pouze miniauto? Vždyť je to offroad! Video: Smart že je pouze miniauto? Vždyť je to offroad!

Vozy Smart vídáváme hlavně ve městech a velmi zřídka také…

Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton

Ne vždycky je automobilový projekt ziskový. V případě…

 



 
Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Vážné zranění jí překazilo plány! Zpěvačka Eva Pilarová (78) zrušila účast na akci, jelikož musela po ošklivém…

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery: Poslední člen vyvražděného kmene žije už 22 let sám

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery:…

Na internetu se objevily dech beroucí záběry. Poslední známý přeživší z Amazonského kmene, který vyvraždili…

 

iSport.cz

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa potěší sprintery

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa…

Po extrémně náročných etapách na Tour de France, které si vyžádaly konec hned několika sprinterů, čeká cyklisty…

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen mírně zaostává?

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen…

Obhájí Plzeň titul, sesadí ji přes léto sladěnější Slavia, nebo obživne naposledy klopýtající kolos jménem…

 

Reflex.cz

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Rozsvítí světla, pustí hudbu, přečtou zprávy a také zodpoví takřka všechny zvídavé dotazy. Digitální asistentky…

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La Chia aneb Maminky na podium patří!

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La…

Do soutěže, které z kapel se svou „tajnou noční“ produkcí podaří zbourat stan Reflexu, výrazně promluvila…