Smart Fortwo Cabrio  – Hlava otevřená

Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená

 
 

Kdo by ještě před třemi lety tipoval, že od jediného modelu se začne odvíjet příběh celé modelové řady? A kdo by onomu původnímu modelu ještě před čtyřmi lety věštil úspěch? Klasický dvoumístný smart je opatrným důkazem úspěchu. Když začne automobilka řezat střechy minivozům, musí si věřit.

S nataženou střechou a z dálky nelze rozdíl oproti klasickému smartu téměř rozeznat. Nejlépe je cabrio identifikovatelné zezadu: černý textil s plexisklovým okénkem a pouze dolní polovina víka zavazadlového prostůrku napovídají, že u této varianty se na efekt a radost z prostoru hledí logicky více než na užitkovost.

Prostor pro zavazadla je kvůli složitelnosti střechy patřičně snížen, vejdou se do něj ovšem i dvě poměrně objemná kabinová zavazadla, nebo chcete-li čtyři objemné pánské aktovky.

Pokud je klíček v zapalování, lze tlačítkem na středovém panelu shrnout střechu dozadu. obrázek [350 x 263] Z možností, které Fortwo Cabrio nabízí, jde o nejrychlejší řešení: otvor ve střeše je dostatečný i pro pocit otevřeného vozu a výhled zadním okénkem zůstává zachován. Při této poloze střechy se také můžeme těšit z nejmenší hladiny aerodynamického hluku a otrlí jedinci mohou takto jezdit i přes 100 km/h.

Dalším stisknutím tlačítka se závěs se shrnutou střechou uvolní od horní hrany rámu a ručně je potřeba jej stlačit dolů, kde se zajistí. Napsané to vypadá příšerně, ale díky tomuto elektricky-lidskému manévru vznikne za vozem svérázné plátěné „křídlo“ a ve zpětném zrcátku se objeví kýžená obloha… Opačný postup vyžaduje také kombinaci síly paže a servomotorů, takže činnosti v tomto odstavci důrazně nedoporučujeme při jízdě. Ano, přiznám se, zkoušel jsem to a jde to. Nebezpečnost je ale srovnatelná s tím, když za jízdy držíte jeden telefon u ucha a do druhého píšete SMS. V této poloze se uvnitř vozu začíná točit vítr a jízda nad cca 90 km/h už nevykazuje tolik pohody, kvůli které jsme střechu stahovali…

Velké finále obstarávají vyjímatelné podélníky mezi čelním sklem a rámem vozu. Odjištění a vyjmutí je jednoduché, jejich uložení do důmyslného úkrytu ve víku kufru také. Jednoznačným přínosem takto maximálně odstrojeného smartu je extrémně snadné nastupování, spíše estetickou nevýhodou pak stálá existence horní části rámu a malých bočních okének. Vše ale vynahradí jízda – stáhnete-li okna (k tomu pravému se musíte natáhnout až k „jeho“ dveřím“) je zážitek z jízdy otevřeným mikroautem skutečně výjimečný.

obrázek [350 x 268]

V uzavřeném ale kupodivu ani otevřeném uspořádání vůz netrpí přehnanými kruty karosérie. Při týdenním, převážně městském provozu jsme také kvitovali absenci jakýchkoli pazvuků, což je u napohled subtilního vozu velmi povzbudivé. A aby chvály nebylo dost, byli jsme spokojeni také s odhlučněním kabiny při natažené střeše.

Vůz ovšem trpí nedostatkem odkládacích prostor. V interiéru lze najít jen síťové kapsy ve dveřích a za příplatek se dají pořídit jakési výsuvné mističky pod palubní deskou. Jakkoli se nám zavazadlový prostor zdá víceméně přijatelný, v interiéru zjevně zvítězil hravý design nad praktičností. Na jednu stranu je v autě opticky veselo, nemáte si ale kam odložit telefon či peněženku.

Testovaný vůz poháněl zážehový tříválec o objemu 698 cm3 a maximálním výkonu 45 kW. Motor má v podstatě dva režimy – do 2500 otáček je (hlavně oproti dříve testovanému turbodieselu) velmi tichý a popojíždění po městě včetně kolon jej nepřiměje k větší než pětilitrové spotřebě. Pokud je motoru šlápnuto na krk, s překvapující silou a za zajímavé zvukové kulisy vrhne auto vpřed způsobem, kterému nestačí ani běžní “rozjížděči z křižovatek“. Při stylu brzda/plyn se spotřeba vyšplhá na „astronomických“ 6 litrů, a je v podstatě jedno, zdá máte před sebou další křižovatku, okresku či dálnici.

Údaje o dynamice vozu platí ovšem především pro manuální režim řazení. Automat už sice nepůsobí dojmem, že auto udusí, ale odhadnout směr jeho úvah je někdy složité. Je totiž nastavěn spíše do komfortna a minima hluku, což je sice příjemné, ale ne vždy. V místě, kde bychom s ohledem na čerstvé rozjetí a mírné stoupání čekali maximálně čtvrtý stupeň, řadí automat šestku. Ale abychom nebyli nespravedliví: ve městě je automatika přijatelná a jediným handicapem - při manévrování např. na parkovišti jsou 4(!) otáčky volantu mezi krajními rejdy.

Poměrně jisté jízdní vlastnosti jsou podporovány houfem elektroniky včetně sériového ESP. Zapomenete-li na závodění na dálnicích a přejíždění kovových retardérů, je Fortwo Cabrio prosto negativních překvapení. A těch pozitivních má docela dost. Cena blížící se půl milionu však většinu smartů odsuzuje do role reklamních poutačů bohatších firem. Smartu to však v této roli mimořádně sluší.

Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená

Cena v základní výbavě: 435 052 Kč Cena v testované výbavě: 470 809 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, centrální dálkové zamykání, el. ovládání oken, klimatizace, kožený volant a řadicí páka, el. Ovládané otevírání zadního víka, vyjímatelné boční sloupky, přihrádka na uložení sloupků v zadním víku, el.ovládaná střecha tritop, výměnné panely karoserie, zelená termická skla, příprava pro rádio, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkové ovládání otevírání střechy, sklopné sedadlo spolujezdce

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+11.540,-), el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+6.294,-), vyhřívaná sedadla (+8.743,-), mlhové světlomety (+6.294,-), sada na opravu pneu včetně kompresoru (+3.672,-), zásuvka pod sedadlem řidiče (+2.657,-), hodiny + otáčkoměr (+4.791,-), radio s CD přehrávačem (+13.639,-), 2 výškové + 2 basové reproduktory (+4.179,-)

Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit

Poslanci Evropského parlamentu připravují rezoluci, ve…

Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar

Minulý víkend se na autodromu v Sosnové setkala česká…

Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy

Čínský technologický gigant Tencent Holdings se stal…

Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici

Jemenským jednotkám se dnes podařilo zajmout vůdce…

 
Technické údaje
Motor Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 698
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 45 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 2000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 730 / 260
Rozměr pneu:145/65 R15 vpředu (175/55 R15 vz
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2500
b) šířka (mm): 1515
c) výška (mm): 1549
d) rozvor (mm): 1812
e) rozchod vpředu (mm): 1286
f) rozchod vzadu (mm): 1354
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 590
Hodnocení Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 4
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,43
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Video: Smart že je pouze miniauto? Vždyť je to offroad! Video: Smart že je pouze miniauto? Vždyť je to offroad!

Vozy Smart vídáváme hlavně ve městech a velmi zřídka také…

Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton

Ne vždycky je automobilový projekt ziskový. V případě…

 



 
V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

Dnes 17:52

Čas od času se někde najde garáž nebo rovnou stodola plná zapomenutých vzácných automobilů, ale toto Ferrari 456 GT někdo odložil na exkluzivní londýnské ulici.




Blesk.cz

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta kolemjdoucí

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta…

V úterý došlo v Plzni krátce po obědě k dopravní nehodě, po které zůstal osobní automobil Peugeot 306 převrácený…

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte, kolik si řekl za jízdné

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte,…

Zmatená seniorka (85) s polštářem v ruce upoutala pozornost jednoho z brněnských taxikářů (27). Mladík u ženy…

 

iSport.cz

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a hrál, když jsem nebyl fit

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a…

Hokejový útočník Lukáš Kašpar má za sebou klubovou sezonu, na kterou by nejradši zapomněl. Jednatřicetiletý…

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal správný okamžik, řekla

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal…

Slalomářka Šárka Strachová se rozhodla ukončit kariéru. Čtyřnásobná medailistka z mistrovství světa se loučí ve…

 

Reflex.cz

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal…

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal…