Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart ForTwo: Městský mikroautomobil slaví 10 let

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kompaktní Smart ForTwo slaví desetileté jubileum. Sériová výroba první generace dvoumístného městského mikroautomobilu se pod původním názvem MCC Smart City Coupé rozběhla 2. července 1998.

Trocha historie

Myšlenkou na vývoj vozidla tohoto typu se designéři a technici stuttgartské automobilky začali zabývat už v sedmdesátých letech minulého století. Události ovšem nabraly spád až na konci dalšího desetiletí.

Idea zaujala Nicolase George Hayeka, ředitele švýcarské hodinářské firmy Swatch. Krátce na to byl založen společný podnik s firmou Mercedes-Benz, Micro Compact Car AG (MCC) se sídlem ve švýcarském Bielu. Od začátku devadesátých let vzniklo několik prototypů budoucího Smartu, na jeho výrobu byla postavena nová továrna v lotrinském Hambachu, přezdívaná „Smartville“.

Smartville na Auto.cz
Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

Sériová verze absolvovala světovou premiéru na IAA 1997 ve Frankfurtu. Byla poháněna přeplňovaným tříválcem, umístěným vzadu, který se nabízel ve výkonových variantách 33 a 40 kW. O rok později se tehdejší společnost Daimler-Benz AG stala stoprocentním vlastníkem MCC.

Malé Smarty měly zpočátku problémy se stabilitou a stavěly se na zadní, což vyřešila standardní montáž jednoduchého stabilizačního systému. Mikroautomobily se prodávaly tehdy pouze v 9 evropských zemích včetně Německa. V roce 2000 se první generace dočkala i vznětového motoru CDI o objemu 0,8 litru a výkonu 30 kW, pak přišla na řadu další karosářská verze City Cabrio se změněnými předními světlomety, poprvé představená jako předsériový prototyp v roce 1999. Nových světlometů se dočkaly i původní městská kupé. V roce 2003 narostl objem zážehových motorů z původních 599 cm3 na 698 cm3 a výkony se zvětšily na 37 a 45 kW.

Další modely

Ve stejném roce doplnily nabídku výrobce, mezitím restrukturalizovaného a přejmenovaného na Smart GmbH, sportovní modely Roadster a Roadster-Coupé, o rok později pak čtyřmístný model ForFour. Stejně jako původní řada City Coupé/City Cabrio, i tyto modely používaly bezpečnostní rám Tridion. Nesetkaly se ovšem s velkým úspěchem. Výroba řady Roadster/Roadster-Coupé byla ukončena na konci roku 2005, poslední ForFour sjel z výrobních linek nizozemské továrny NedCar v polovině roku 2006. Přechod na nové pojmenování znamenal změnu názvu i pro původní řadu, která v roce 2004 dostala název ForTwo.

Už v roce 2002 se objevila studie CrossBlade, která byla později upravena a vyrobena v malé sérii. O tři roky později jedna z nejmladších evropských automobilových značek představila prototyp CrossTown s hybridním pohonem.

Současnost – druhá generace

Druhá generace typu ForTwo měla premiéru v březnu 2007 a její prodej začal o měsíc později. Stejně jako první, i nová využívá bezpečnostní ocelový rám Tridion a termoplastové panely karoserie, které jsou vyměnitelné. Bezpečnostní výbava obsahuje kromě ESP i dva airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční jsou pak za příplatek. Standardem je i asistent rozjezdu do kopce, ABS a hydraulický brzdový asistent. Délka 2,7 metru (zhruba o 20 cm více, než měla první generace) stále umožňuje zaparkovat Smart napříč do volných parkovacích mezer. Na zvětšené délce vydělal hlavně zavazadelník.

Koncepce minivozu se nezměnila, narostl však zdvihový objem pohonných jednotek. Nová generace má vzadu umístěné litrové tříválce. Zážehové motory bez přeplňování disponují 45 a 52 kW, přeplňovaná verze pak má výkon 62 kW. Vrcholem nabídky je nadupaná verze, upravená tuningovou firmou Brabus. Ta disponuje takřka stovkou koní, přesněji 72 kW.

V nabídce jsou samozřejmě i vznětové verze. Motor CDI o výkonu 33 kW se chlubí spotřebou 3,3 l/100 km, která umožňuje dojezd až 1000 km a automobil vypouští pouhých 88 g CO2 na kilometr.

K této spotřebě se brzy přiblíží i zážehové motory. První vlaštovkou je ForTwo MHD (Micro Hybrid Drive) s motorem o výkonu 52 kW. Tato verze disponuje inteligentním systémem start/stop, který vypíná automaticky motor, pokud rychlost vozu klesne pod 8 km/h a řidič má nohu na brzdě. Jakmile ji z brzdového pedálu sundá, motor se opět automaticky spustí. Tato funkce snižuje kombinovanou spotřebu zážehového tříválce o zhruba 0,4 litru (z 4,7 na 4,3 l/100 km) a emise CO2 z průměrných 112 na 102 g/km.

Druhé generace se zatím prodalo 150.000 kusů.

Budoucnost – prodej v Číně a elektromobil

Dodnes se prodalo na 900.000 Smartů obou generací ve 37 zemích světa, mimo jiné i v Jižní Africe, Tchaj-wanu, Hong Kongu, Mexiku, Austrálii, Malajsii a Kanadě.

Od začátku letošního roku se Smart prodává i za oceánem, kam ho dováží společnost Penske Automotive Group. Ano, za dovozem Smartů za Velkou louži nestojí nikdo jiný, než sám Roger Penske. Za první půlrok si Smarty koupilo 11.400 Američanů, což je zcela jistě úspěch.Jeden exemplář Smartu je vystaven i v Muzeu moderního umění v New Yorku jako jediný moderní automobil, který se stále vyrábí.

V polovině roku 2009 bude uveden i na čínský trh. Za dva roky se má v sériové výrobě objevit elektromobil. V současné době vybraní zákazníci intenzivně testují stovku těchto vozů v britské metropoli v běžném každodenním provozu.

TESTY Smartů na AUTO.cz
TEST Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)
TEST Smart Roadster 0,7 60 kW - Mezi kolečky (08/2003)
TEST Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená (08/2004)
TEST Smart Roadster-coupé 0,7 (60 kW) – Koncentrátor radosti (09/2004)
TEST Smart Forfour - z jiného světa (10/2004)
TEST Smart Forfour 1.5 CDI - spořílek pro zámožné (03/2005)
TEST Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka (11/2007)
TEST Smart ForTwo Coupé – neopouštějte město (10/2007)
TEST Smart ForTwo Coupé mhd – sólista pro velkoměsto (04/2008)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)