Smart ForTwo: první jízdní dojmy

Smart ForTwo: první jízdní dojmy

 
 

První Smart se proměnil v ikonu právě tak, jak to bylo naplánováno. Ten druhý umí vše co uměl ten první. Ale mnohem lépe.

Smart zahajuje novou etapu svého působení ve světě automobilů. Základní unikátní myšlenky tuto mladou značku - i 9 let po uvedení první generace mikroautomobilu - odlišují od zbytku automobilového světa. První generace se podle představitelů Smartu skvěle prodávala až do posledních dnů výroby a celkový počet Smartů ForTwo tak dosáhl čísla 770 tisíc. Na rozdíl od ForFourů, Roadsterů a Coupé se mikrosmarty usadily v srdcích mnoha Evropanů, kultovním vozítkem se ForTwo stal ve velkoměstech jako je Řím nebo Paříž.

Co se tedy změnilo?
Nový, všemi směry větší Smart si zachovává praktičnost a hlavní konstrukční uspořádání předchůdce. Malý tříválcový motor nad zadní nápravou je kombinován výhradně s automatizovanou převodovkou. Místo klasické samonosné karoserie je použit prostorový velmi tuhý rám Tridion, který zaručuje malinkatému automobilu odpovídající pasivní bezpečnost i dynamickou tuhost, která zlepšuje ovladatelnost.

Zákazníci Smartu chtěli větší interiér a silnější motory. Obojí dostávají. Ti, co Smart dosud neměli jej prý nekoupili kvůli malému zavazadlovému prostoru, a tak nový model místo 150 litrů nabízí 220 litrů pod úrovní oken resp. 340 litrů po střechu.

Dvoumístný interiér už možná nevypadá tak originálně jako u prvního vydání, ale konvenčnější design má o poznání hodnotnější provedení a působí robustněji. Jednoznačně lepší je také odhlučnění interiéru od motoru a aerodynamického hluku. Sportovněji vyhlížející sedadla s integrovanými opěrkami hlav poskytují vzhledem k určení vozu nadprůměrný komfort a příjemně jisté vedení těla. Uvnitř auta máte pocit, že automobil v němž sedíte, je ve skutečnosti větší. Na optimistické atmosféře, která je na zcela opačném pólu než strach z malých uzavřených prostor, se podílí daleko vpřed posunuté čelní sklo, velká prosklená plocha vpředu a na bočních dveřích, a případně i rozměrná polykarbonátová střecha. Jestliže se rozhodnete pro verzi Cabrio, pak vězte, že jde o jeden z nejdostupnějších otevřených vozů na českém trhu (viz ceny na konci článku), jehož elektricky ovládanou střechu můžete otevírat i zavírat i při jízdě vysokými rychlostmi na dálnici (vyzkoušeno).

Velký rozsah seřízení polohy sedadla také není k zahození, zvláště když místo útlé řidičky usedne za volant dvloumetrový chasník. Ani ten nebude mít proto potíže s hledáním vhodné polohy sezení.

Motorová evoluce znamená u Smartu na první pohled překvapivé změny. Místo standardních přeplňovaných tříválců 0,7 turbo je základem nabídky atmosférický litrový motor. Jeho původ lze hledat ve tříválci Mitsubishi, který pohání pětidveřové mikroauto "i". Benzinové motory 1,0 l (45 kW), 1,0 l (52 kW) a 1,0 t (62 kW) jsou vyráběny v Japonsku.

V polovině února jsme mohli v okolí Madridu vyzkoušet silnější atmosférickou verzi litrového motoru, která mile zapůsobila svým plynulým projevem, ochotou ke spolupráci s automatizovanou převodovkou i snadností akcelerovat do vysokých otáček.

Velkým PLUS nové generace je převodovka GETRAG, která má sice jen 5 stupňů, ale rozsah převodů zůstává nezměněn. O mnoho blíže k dokonalosti je systém, obsluhující ovládání spojky a řazení. Trhavé pohyby a váhavost předchozího provedení jsou ty tam, nadále se setkáte jen s občas překvapující prodlevou. Novinkou však je skutečnost, že i při bezohledném sešlápnutí pedálu akcelerátoru na podlaze zvládá systém změnu převodu hladce a bez nepříjemného trhnutí. Velmi slušně zvládá automatická spojka i rozjezdy, samočinné ovládání je zvláště zde náročné.

Za poněkud delší jedničkou následují těsně za sebou naskládané další stupně, takže sportovní jízda s vytáčením malého tříválce až k výkonovému maximu v 5800 ot./min bude častým a řidičem vyhledávaným postupem. Logika automatizované převodovky disponuje obvyklým kick-downem a tak třeba na dálnici se rychlé sešlápnutí akcelerátoru projeví běžně přeřazením z pětky na trojku nebo dokonce i na dvojku. Sportovní styl jízdy lépe docílíte manuální volbou převodu, ale časem se možná naučíte podřazovat včas před zatáčkou rychlým kick-downem bez ruční manipulace s převodovkou.

Zásadní novinkou nového ForTwo je velmi přesné a přímé řízení. Zpočátku jsme byli překvapeni a váhali jsme zda sportovně strmé řízení nebude problém při vysokých rychlostech, ale je to jen otázka času, kdy si na příjemnou novinku zvyknete a začnete ji vychutnávat na každém kilometru. Stačí jen několik desítek kilometrů a okamžitá reakce Smartu na sebemenší pohyb volantu vám příjde přirozená. Výborně se to hodí ve vlásenkách, kde je Smart překvapivě stabilní, bez nejistoty nebo sebemenšího náznaku převrácení, na dálnici strmé řízení nepřekáží. Potěšující je zjištění, že i ve verzi bez posilovače je ovladatelnost výborná ať už mimo město nebo při parkování. Pro muže a zkušenější řidičky je vlastně posilovač zbytečnou investicí. Rozhodnete-li se utratil více než 13 tisíc korun, bude vám elektrický motor v závislosti na cestovní rychlosti více nebo méně vypomáhat. Přijdete tak o část řidičských zážitků, ale manévrování na místě bude hračkou i pro nezkušené piloty.

Jestliže jsme v předchozích odstavcích použili přívlastek "sportovní" nebo spojení "řidičské zážitky" nebylo to jen přehnané přirovnání a příliš optimistické tvrzení. Mikroauto s rozvorem 1867 mm a standardními pneumatikami o šířce 155 resp. 175 mm drží sebevědomě a velmi dlouho zvolenou stopu a ani ve chvílích, kdy již zasahuje standardní ESP nemáte pocit krizové situace.

Jízda s nejsilnější civilní verzí litrového motoru 1,0 Turbo (62 kW) je plná emocí. K dobrým dojmům z bezprostředního řízení a fungování brzd se přidává ochota svižně akcelerovat, až jsme začali pochybovat o smysluplnosti očekávaných silnějších verzí z dílen Brabusu.

Český trh a nový Smart ForTwo

V nabídce jsou na českém trhu čtyři motory a tři výbavy. Již základní ForTwo Pure má ve výbavě dva airbagy, ABS, brzdový asistent, stabilizační systém, automatizovanou převodovku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, projektorové halogenové světlomety s žárovkami H7, pneumatiky 155/60 R15 (vpředu) a 175/55 R15 (vzadu).

Připlácí se za posilovač řízení (+13.110,-Kč), elektrické ovládání oken (+7.125,-Kč), vyhřívaná sedadla (+7.268,-Kč), automatickou klimatizaci (+25.650,-Kč) a kombinované boční a hlavové airbagy (8.835,-Kč). Nejlevnější originální autorádio s CD a dvěma reproduktory příjde na 12.825,-Kč.

Výbava Pulse obsahuje navíc mj. elektrické ovládání oken, ovládání převodovky na volantu, panoramatickou střechu, tříramenný volant s věncem obšitým kůží, kola z lehkých slitin o průměru 15", mlhové světlomety vpředu a stylisticky hodnotnější provedení exteriéru i interiéru.

Výbava Passion se na první pohled pozná podle stříbrného bezpečnostního rámu Tridion, standardně je dodávána s automatickou klimatizací, ale i zde schází boční airbagy a posilovač.

Objednáte-li si vyhřívaná sedadla pro Pulse nebo nejvyšší výbavu Passion, zpřístupní vám ceník také kožené čalounění sedadel (+ 12.835,-Kč)

Smart ForTwo - přehled modelové řady
Motor1.0 (45 kW)1.0 (52 kW)1.0 turbo (62 kW)0,8 cdi (33 kW)
Zdvihový objem [cm3]999999999799
Válce/ventily3/43/43/43/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]45/580052/580062/525033/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]89/300092/4500120/3250110/2000-2500
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,713,310,919,8
Max. rychlost [km/h]145145145135
Komb. spotřeba [l/100 km] coupé/cabrio4,7/4,94,7/4,94,9/4,93,3
Cena Coupé Pure [Kč]257.000,-270.500,--294.000,-
Cena Cabrio Pure [Kč]-350.000,--373.500,-
Cena Coupé Pulse [Kč]-308.500,-327.500,-323.500,-
Cena Cabrio Pulse [Kč]-387.970,-406.940,-411.500,-
Cena Coupé Passion [Kč]-323.500,-342.500,-347.000,-
Cena Cabrio Passion [Kč]-403.500,-422.000,-426.500,-

Více se o Smartu ForTwo dozvíte z článku Smart ForTwo: chytrý jedináček.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena Smart ForTwo Electric Drive: Jeho produkce byla ukončena

Elektrický Smart „pro dva“ končí, jeho základem je totiž…

Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město

Městská nákupní taška Smart ForTwo má u nás řadu…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…