Smart - konečně i u nás!

Smart - konečně i u nás!

 
 

O historii tohoto autíčka toho už bylo napsáno dost a dost. Však už jich také pěkná řádka po světě jezdí. Do České republiky tedy Smart přichází s téměř čtyřletým zpožděním ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Na této prodlevě se pravděpodobně promítla nepříliš nízká cena vzhledem k užitné hodnotě tohoto "miniautíčka". Jenže, kde vlastně hledat tu užitnou hodnotu?

Smart byl vyvíjen s hlavním důrazem na cestováni po městě. A že se po něm dá najezdit opravdu hodně kilometrů - to uzná asi každý. Statistickými výpočty bylo dokázáno, že průměrné obsazení auta v ranních špičkách na cestě do práce je přibližně 1,2 osoby! Z toho jasně vyplývá, že na zadních sedadlech většiny aut vozíme po většinu času tak akorát noviny. Konstruktéři Smartu toto vyřešili skutečně šalamounsky - zadní sedadla do auta vůbec neumístili. Díky tomu se Smart "zcvrkl" na pouhých 2.5 metru! Má tato délka nějakou výhodu? Kdokoliv si může zkusit zaparkovat v dopoledních hodinách na přeplněných pražských ulicích. Komu se to povede s "normálním" autem je klikař, ale komu se to nepovede se Smartem, tak je neuvěřitelný smolař. Při opravdu velké nouzi o místo lze totiž napříč vjet do širší skuliny mezi dvě auta. Ta už se většinou někde najde. A že takhle zaparkované auto je opravdu efektní a budí úsměv na tvářích kolemjdoucích (i kolemjedoucích) je už vyzkoušené. Smart se svoji délkou nepřesahuje nejvyšší povolenou šířku motorového vozidla a proto s ním lze v podstatě oficiálně takto parkovat. A zde je tedy možné najít první z mnoha výhod tohoto autíčka.

Co se týká vnitřního prostoru auta, reakce lidí v celé Evropě jsou velmi podobné. Každý je přesvědčen, že uvnitř vše musí být velmi malé a stísněné. Překvapení, které následuje po nasednutí je v podstatě vždy stejné: Najednou si každý všimne jak až neuvěřitelně místa má mezi hlavou a předním sklem, na které v podstatě nelze v sedě ze sedadla dosáhnout! Mezi palubní deskou a sklem je totiž umístěn ještě poměrně velký odkládací prostor. Místa nad hlavou je také mnohem více než v běžných autech a to i přesto, že řidič i spolujezdec sedí přibližně o 15 cm výše než je u osobních aut obvyklé. To je logicky záruka perfektního výhledu směrem vpřed. Takže první známka pocitu, že jde o malé auto nastane při nasednutí dvou osob. Vzdálenost mezi řidičem a spolujezdcem je sice v letních měsících dostatečná, ale ve chvíli kdy na řadu přijdou vycpané zimní bundy, může být v oblastech ramen trochu těsněji. A pravý šok přichází při pohledu vzad. Opravdu málo kdo je zvyklý, že asi půl metru za hlavou auto opravdu končí a je zde sklo. Přesto se za sedadla vejde celkem slušný nákup a pro lepší představu - 4 basy s pivem jsou bez problémů dokázané! Sedadla jsou velice příjemně tvarovaná a svým designem lehce připomínají sportovní styl Recaro. Celkový dojem z vnitřního prostoru dále umocní celoprosklená střecha (kromě základního provedení Pure), díky které je interiér dokonale prosvětlen. Odstínění od slunce je perfektní a v žádném případě nehrozí na přímém světle přehřátí.

Na řadu přichází motor, spotřeba, atd. Smart se vyrábí ve dvou základních motorových verzích (benzin a diesel). Nejrozšířenější benzinová verze o objemu 599 ccm poskytuje maximální výkon 40 kW (srovnej např. s Felicií). Jedná se o tříválcový turbomotor (SUPREX) s dvěma ventily a zapalovacími svíčkami na válec. Velice solidní výkon vzhledem k obsahu je dosažen díky turbu s mezichladičem stlačeného vzduchu. Vzhledem ke klasické prodlevě je zátah turba opravdu znát. Jenže je tady jedno malé úskalí: spousta řidičů hledí na Smarta tak trošku s despektem, protože nevěří, že toto malé autíčko před sebou ho nebude zdržovat. Skutečnost je naprosto jiná a hbitost a zrychlení je pro mnohé rozhodně velmi překvapující. Daň tomuto ostřejšímu stylu jízdy spočívá v poněkud vyšší spotřebě, ale stále ještě přijatelné. V praxi lze mimo město v pohodě udržet spotřebu okolo 4,3 litru. Ve městě při svižné jízdě lehce nad 5 litrů. Ovšem při krátkých zimních pojížďkách, kdy se motor sotva zahřeje a když už je ohřátý pak při velmi razantní jízdě lze dosáhnout až 7 litrů, což už je na takto malý motor poměrně dost. Je to jasný důsledek přeplňování motoru, kdy je jasné, že při přetlaku turba je prostě třeba dodat příslušné množství paliva. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 135 km/h. Při dosažení této rychlosti se omezení projeví podobně jako by auto někdo zezadu zatáhl za kšandy. Ve skutečnosti je ručička na tachometru přesně na maximální možné hodnotě - 140 km/h. Tedy rychlost celkem dostačující a uspokojivá. Různé tuningové firmy nabízejí spoustu úprav (včetně motoru), kdy se hranice maximální rychlosti posouvá až na 180 km/h. I s klasickým (neupraveným) motorem je třeba dávat pozor na jednu věc - po delší razantnější jízdě (i delší rychlejší jízda po dálnici) a náhlém zastavení nelze hned vypnout motor, neboť se ještě musí dochladit ložiska turba. Pokud se toto neudělá - hrozí jejich poškození a zadření.

Dieselová verze je tříválec o objemu 799 ccm a výkonu 30 kW. Spotřeba se pohybuje mezi 3,5 a 4,5 litru nafty. U benzinového i dieslového motoru stojí za povšimnuti výše povinného ručení, kdy lze pokaždé očekávat tu nejnižší možnou sazbu (do 1000 ccm). Všechny verze jsou vybaveny automatickou 6-stupňovou převodovkou se sekvenčním (SOFTIP) nebo se sekvenčním plněautomatickým (SOFTOUCH) řazením. U systému SOFTIP je nutné řadit směrem nahoru a případně podřazovat, zatímco při zastavení nebo náhlém zpomalení si převodovka přeřadí sama (poněkud zvláštní systém). Pokud by někdo nebyl zcela sladěn s požadavky motoru, pak se na displeji ukazujícím aktuální zařazený rychlostí stupeň ukáže šipka napovídající zařazení nižší/vyšší rychlosti.

Až sem bylo možné mluvit jen o samých výhodách a pozitivech. Na řadu přichází podvozek a pérování. Při jízdě na kvalitních silnicích se asi nenajde problém. Ale běda vjet do díry, na dlažbu, nebo prostě na "kvalitní" povrch mnohých našich silnic. Vzhledem ke krátkému rozvoru Smart poměrně výrazně "skáče" a je všeobecně velmi citlivý na nerovnosti na silnici. Zkrátka je opravdu nutné přibrzdit a to nejhorší projet pomaleji než je řidič mnohdy zvyklý.

Nicméně je třeba poděkovat oficiálnímu zástupci koncernu DaimlerChrysler v České republice za to, že se rozhodl tyto autíčka do ČR dovážet. Těch pár individuálně dovezených Smartů se konečně dočká servisu, který bylo do teď možné provádět pouze v některém z nejbližších Smart center za hranicemi (Drážďany, Chemnitz,...). Doufejme, že se dubnový start prodeje opravdu podaří!



Rallye Dakar 2018
České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

TEST: Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Dnes 12:51

Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak srovnal kapitána

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak…

Šest vstřelených gólů, šest rvaček a celkem 138 trestných minut. Zábava potexasku. Hodně divoký zápas viděli…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…