Smart - konečně i u nás!

Smart - konečně i u nás!

 
 
5.3. 2002

O historii tohoto autíčka toho už bylo napsáno dost a dost. Však už jich také pěkná řádka po světě jezdí. Do České republiky tedy Smart přichází s téměř čtyřletým zpožděním ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Na této prodlevě se pravděpodobně promítla nepříliš nízká cena vzhledem k užitné hodnotě tohoto "miniautíčka". Jenže, kde vlastně hledat tu užitnou hodnotu?

Smart byl vyvíjen s hlavním důrazem na cestováni po městě. A že se po něm dá najezdit opravdu hodně kilometrů - to uzná asi každý. Statistickými výpočty bylo dokázáno, že průměrné obsazení auta v ranních špičkách na cestě do práce je přibližně 1,2 osoby! Z toho jasně vyplývá, že na zadních sedadlech většiny aut vozíme po většinu času tak akorát noviny. Konstruktéři Smartu toto vyřešili skutečně šalamounsky - zadní sedadla do auta vůbec neumístili. Díky tomu se Smart "zcvrkl" na pouhých 2.5 metru! Má tato délka nějakou výhodu? Kdokoliv si může zkusit zaparkovat v dopoledních hodinách na přeplněných pražských ulicích. Komu se to povede s "normálním" autem je klikař, ale komu se to nepovede se Smartem, tak je neuvěřitelný smolař. Při opravdu velké nouzi o místo lze totiž napříč vjet do širší skuliny mezi dvě auta. Ta už se většinou někde najde. A že takhle zaparkované auto je opravdu efektní a budí úsměv na tvářích kolemjdoucích (i kolemjedoucích) je už vyzkoušené. Smart se svoji délkou nepřesahuje nejvyšší povolenou šířku motorového vozidla a proto s ním lze v podstatě oficiálně takto parkovat. A zde je tedy možné najít první z mnoha výhod tohoto autíčka.

Co se týká vnitřního prostoru auta, reakce lidí v celé Evropě jsou velmi podobné. Každý je přesvědčen, že uvnitř vše musí být velmi malé a stísněné. Překvapení, které následuje po nasednutí je v podstatě vždy stejné: Najednou si každý všimne jak až neuvěřitelně místa má mezi hlavou a předním sklem, na které v podstatě nelze v sedě ze sedadla dosáhnout! Mezi palubní deskou a sklem je totiž umístěn ještě poměrně velký odkládací prostor. Místa nad hlavou je také mnohem více než v běžných autech a to i přesto, že řidič i spolujezdec sedí přibližně o 15 cm výše než je u osobních aut obvyklé. To je logicky záruka perfektního výhledu směrem vpřed. Takže první známka pocitu, že jde o malé auto nastane při nasednutí dvou osob. Vzdálenost mezi řidičem a spolujezdcem je sice v letních měsících dostatečná, ale ve chvíli kdy na řadu přijdou vycpané zimní bundy, může být v oblastech ramen trochu těsněji. A pravý šok přichází při pohledu vzad. Opravdu málo kdo je zvyklý, že asi půl metru za hlavou auto opravdu končí a je zde sklo. Přesto se za sedadla vejde celkem slušný nákup a pro lepší představu - 4 basy s pivem jsou bez problémů dokázané! Sedadla jsou velice příjemně tvarovaná a svým designem lehce připomínají sportovní styl Recaro. Celkový dojem z vnitřního prostoru dále umocní celoprosklená střecha (kromě základního provedení Pure), díky které je interiér dokonale prosvětlen. Odstínění od slunce je perfektní a v žádném případě nehrozí na přímém světle přehřátí.

Na řadu přichází motor, spotřeba, atd. Smart se vyrábí ve dvou základních motorových verzích (benzin a diesel). Nejrozšířenější benzinová verze o objemu 599 ccm poskytuje maximální výkon 40 kW (srovnej např. s Felicií). Jedná se o tříválcový turbomotor (SUPREX) s dvěma ventily a zapalovacími svíčkami na válec. Velice solidní výkon vzhledem k obsahu je dosažen díky turbu s mezichladičem stlačeného vzduchu. Vzhledem ke klasické prodlevě je zátah turba opravdu znát. Jenže je tady jedno malé úskalí: spousta řidičů hledí na Smarta tak trošku s despektem, protože nevěří, že toto malé autíčko před sebou ho nebude zdržovat. Skutečnost je naprosto jiná a hbitost a zrychlení je pro mnohé rozhodně velmi překvapující. Daň tomuto ostřejšímu stylu jízdy spočívá v poněkud vyšší spotřebě, ale stále ještě přijatelné. V praxi lze mimo město v pohodě udržet spotřebu okolo 4,3 litru. Ve městě při svižné jízdě lehce nad 5 litrů. Ovšem při krátkých zimních pojížďkách, kdy se motor sotva zahřeje a když už je ohřátý pak při velmi razantní jízdě lze dosáhnout až 7 litrů, což už je na takto malý motor poměrně dost. Je to jasný důsledek přeplňování motoru, kdy je jasné, že při přetlaku turba je prostě třeba dodat příslušné množství paliva. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 135 km/h. Při dosažení této rychlosti se omezení projeví podobně jako by auto někdo zezadu zatáhl za kšandy. Ve skutečnosti je ručička na tachometru přesně na maximální možné hodnotě - 140 km/h. Tedy rychlost celkem dostačující a uspokojivá. Různé tuningové firmy nabízejí spoustu úprav (včetně motoru), kdy se hranice maximální rychlosti posouvá až na 180 km/h. I s klasickým (neupraveným) motorem je třeba dávat pozor na jednu věc - po delší razantnější jízdě (i delší rychlejší jízda po dálnici) a náhlém zastavení nelze hned vypnout motor, neboť se ještě musí dochladit ložiska turba. Pokud se toto neudělá - hrozí jejich poškození a zadření.

Dieselová verze je tříválec o objemu 799 ccm a výkonu 30 kW. Spotřeba se pohybuje mezi 3,5 a 4,5 litru nafty. U benzinového i dieslového motoru stojí za povšimnuti výše povinného ručení, kdy lze pokaždé očekávat tu nejnižší možnou sazbu (do 1000 ccm). Všechny verze jsou vybaveny automatickou 6-stupňovou převodovkou se sekvenčním (SOFTIP) nebo se sekvenčním plněautomatickým (SOFTOUCH) řazením. U systému SOFTIP je nutné řadit směrem nahoru a případně podřazovat, zatímco při zastavení nebo náhlém zpomalení si převodovka přeřadí sama (poněkud zvláštní systém). Pokud by někdo nebyl zcela sladěn s požadavky motoru, pak se na displeji ukazujícím aktuální zařazený rychlostí stupeň ukáže šipka napovídající zařazení nižší/vyšší rychlosti.

Až sem bylo možné mluvit jen o samých výhodách a pozitivech. Na řadu přichází podvozek a pérování. Při jízdě na kvalitních silnicích se asi nenajde problém. Ale běda vjet do díry, na dlažbu, nebo prostě na "kvalitní" povrch mnohých našich silnic. Vzhledem ke krátkému rozvoru Smart poměrně výrazně "skáče" a je všeobecně velmi citlivý na nerovnosti na silnici. Zkrátka je opravdu nutné přibrzdit a to nejhorší projet pomaleji než je řidič mnohdy zvyklý.

Nicméně je třeba poděkovat oficiálnímu zástupci koncernu DaimlerChrysler v České republice za to, že se rozhodl tyto autíčka do ČR dovážet. Těch pár individuálně dovezených Smartů se konečně dočká servisu, který bylo do teď možné provádět pouze v některém z nejbližších Smart center za hranicemi (Drážďany, Chemnitz,...). Doufejme, že se dubnový start prodeje opravdu podaří!



V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení

Ve stotisícovém Hradci Králové by měla vládnout…

Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky

České speciální síly zabily v Afghánistánu jednoho z…

Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

Dnes 08:10

Novinka v nabídce BMW chce kombinovat všestrannost SUV s impozantním vzhledem a prostorností luxusního automobilu.




Blesk.cz

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako zázrakem přežila

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako…

K tragické události mohlo dojít v Číně ve městě Ťia-sing v obchodním středisku Wu-jüe Plaza. Žena totiž jako…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka ano: V Québecu jsou si někteří rovnější

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka…

Nově zvolený guvernér kanadské provincie Québec Franois Legault navrhuje zakázat státním zaměstnancům „okázalé…

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou prudce růst i ceny piva

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou…

V důsledku klimatických změn mnou v příštích letech prudce růst ceny piva. Podle nových poznatků může mít…