reklama


Smart - konečně i u nás!

Smart - konečně i u nás!

 
 

O historii tohoto autíčka toho už bylo napsáno dost a dost. Však už jich také pěkná řádka po světě jezdí. Do České republiky tedy Smart přichází s téměř čtyřletým zpožděním ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Na této prodlevě se pravděpodobně promítla nepříliš nízká cena vzhledem k užitné hodnotě tohoto "miniautíčka". Jenže, kde vlastně hledat tu užitnou hodnotu?

Smart byl vyvíjen s hlavním důrazem na cestováni po městě. A že se po něm dá najezdit opravdu hodně kilometrů - to uzná asi každý. Statistickými výpočty bylo dokázáno, že průměrné obsazení auta v ranních špičkách na cestě do práce je přibližně 1,2 osoby! Z toho jasně vyplývá, že na zadních sedadlech většiny aut vozíme po většinu času tak akorát noviny. Konstruktéři Smartu toto vyřešili skutečně šalamounsky - zadní sedadla do auta vůbec neumístili. Díky tomu se Smart "zcvrkl" na pouhých 2.5 metru! Má tato délka nějakou výhodu? Kdokoliv si může zkusit zaparkovat v dopoledních hodinách na přeplněných pražských ulicích. Komu se to povede s "normálním" autem je klikař, ale komu se to nepovede se Smartem, tak je neuvěřitelný smolař. Při opravdu velké nouzi o místo lze totiž napříč vjet do širší skuliny mezi dvě auta. Ta už se většinou někde najde. A že takhle zaparkované auto je opravdu efektní a budí úsměv na tvářích kolemjdoucích (i kolemjedoucích) je už vyzkoušené. Smart se svoji délkou nepřesahuje nejvyšší povolenou šířku motorového vozidla a proto s ním lze v podstatě oficiálně takto parkovat. A zde je tedy možné najít první z mnoha výhod tohoto autíčka.

Co se týká vnitřního prostoru auta, reakce lidí v celé Evropě jsou velmi podobné. Každý je přesvědčen, že uvnitř vše musí být velmi malé a stísněné. Překvapení, které následuje po nasednutí je v podstatě vždy stejné: Najednou si každý všimne jak až neuvěřitelně místa má mezi hlavou a předním sklem, na které v podstatě nelze v sedě ze sedadla dosáhnout! Mezi palubní deskou a sklem je totiž umístěn ještě poměrně velký odkládací prostor. Místa nad hlavou je také mnohem více než v běžných autech a to i přesto, že řidič i spolujezdec sedí přibližně o 15 cm výše než je u osobních aut obvyklé. To je logicky záruka perfektního výhledu směrem vpřed. Takže první známka pocitu, že jde o malé auto nastane při nasednutí dvou osob. Vzdálenost mezi řidičem a spolujezdcem je sice v letních měsících dostatečná, ale ve chvíli kdy na řadu přijdou vycpané zimní bundy, může být v oblastech ramen trochu těsněji. A pravý šok přichází při pohledu vzad. Opravdu málo kdo je zvyklý, že asi půl metru za hlavou auto opravdu končí a je zde sklo. Přesto se za sedadla vejde celkem slušný nákup a pro lepší představu - 4 basy s pivem jsou bez problémů dokázané! Sedadla jsou velice příjemně tvarovaná a svým designem lehce připomínají sportovní styl Recaro. Celkový dojem z vnitřního prostoru dále umocní celoprosklená střecha (kromě základního provedení Pure), díky které je interiér dokonale prosvětlen. Odstínění od slunce je perfektní a v žádném případě nehrozí na přímém světle přehřátí.

Na řadu přichází motor, spotřeba, atd. Smart se vyrábí ve dvou základních motorových verzích (benzin a diesel). Nejrozšířenější benzinová verze o objemu 599 ccm poskytuje maximální výkon 40 kW (srovnej např. s Felicií). Jedná se o tříválcový turbomotor (SUPREX) s dvěma ventily a zapalovacími svíčkami na válec. Velice solidní výkon vzhledem k obsahu je dosažen díky turbu s mezichladičem stlačeného vzduchu. Vzhledem ke klasické prodlevě je zátah turba opravdu znát. Jenže je tady jedno malé úskalí: spousta řidičů hledí na Smarta tak trošku s despektem, protože nevěří, že toto malé autíčko před sebou ho nebude zdržovat. Skutečnost je naprosto jiná a hbitost a zrychlení je pro mnohé rozhodně velmi překvapující. Daň tomuto ostřejšímu stylu jízdy spočívá v poněkud vyšší spotřebě, ale stále ještě přijatelné. V praxi lze mimo město v pohodě udržet spotřebu okolo 4,3 litru. Ve městě při svižné jízdě lehce nad 5 litrů. Ovšem při krátkých zimních pojížďkách, kdy se motor sotva zahřeje a když už je ohřátý pak při velmi razantní jízdě lze dosáhnout až 7 litrů, což už je na takto malý motor poměrně dost. Je to jasný důsledek přeplňování motoru, kdy je jasné, že při přetlaku turba je prostě třeba dodat příslušné množství paliva. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 135 km/h. Při dosažení této rychlosti se omezení projeví podobně jako by auto někdo zezadu zatáhl za kšandy. Ve skutečnosti je ručička na tachometru přesně na maximální možné hodnotě - 140 km/h. Tedy rychlost celkem dostačující a uspokojivá. Různé tuningové firmy nabízejí spoustu úprav (včetně motoru), kdy se hranice maximální rychlosti posouvá až na 180 km/h. I s klasickým (neupraveným) motorem je třeba dávat pozor na jednu věc - po delší razantnější jízdě (i delší rychlejší jízda po dálnici) a náhlém zastavení nelze hned vypnout motor, neboť se ještě musí dochladit ložiska turba. Pokud se toto neudělá - hrozí jejich poškození a zadření.

Dieselová verze je tříválec o objemu 799 ccm a výkonu 30 kW. Spotřeba se pohybuje mezi 3,5 a 4,5 litru nafty. U benzinového i dieslového motoru stojí za povšimnuti výše povinného ručení, kdy lze pokaždé očekávat tu nejnižší možnou sazbu (do 1000 ccm). Všechny verze jsou vybaveny automatickou 6-stupňovou převodovkou se sekvenčním (SOFTIP) nebo se sekvenčním plněautomatickým (SOFTOUCH) řazením. U systému SOFTIP je nutné řadit směrem nahoru a případně podřazovat, zatímco při zastavení nebo náhlém zpomalení si převodovka přeřadí sama (poněkud zvláštní systém). Pokud by někdo nebyl zcela sladěn s požadavky motoru, pak se na displeji ukazujícím aktuální zařazený rychlostí stupeň ukáže šipka napovídající zařazení nižší/vyšší rychlosti.

Až sem bylo možné mluvit jen o samých výhodách a pozitivech. Na řadu přichází podvozek a pérování. Při jízdě na kvalitních silnicích se asi nenajde problém. Ale běda vjet do díry, na dlažbu, nebo prostě na "kvalitní" povrch mnohých našich silnic. Vzhledem ke krátkému rozvoru Smart poměrně výrazně "skáče" a je všeobecně velmi citlivý na nerovnosti na silnici. Zkrátka je opravdu nutné přibrzdit a to nejhorší projet pomaleji než je řidič mnohdy zvyklý.

Nicméně je třeba poděkovat oficiálnímu zástupci koncernu DaimlerChrysler v České republice za to, že se rozhodl tyto autíčka do ČR dovážet. Těch pár individuálně dovezených Smartů se konečně dočká servisu, který bylo do teď možné provádět pouze v některém z nejbližších Smart center za hranicemi (Drážďany, Chemnitz,...). Doufejme, že se dubnový start prodeje opravdu podaří!



Oznámkuj dealera
Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit

Britského ministra pro brexit Davida Davise ve…

Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii

Hodnota kybernetické měny bitcoin dosáhla dnes nejvyšší…

Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy

Hvězdný fotbalista Cristiano Ronaldo v reakci na…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 






 
Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Včera

Nejdůležitější je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich? A co se stane, když použijete nevhodný olej?




Blesk.cz

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“, lektvar pijí i indiáni

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“,…

Vědci hlásí nový objev v boji proti Alzheimerově chorobě a Downovu syndromu. Pozitivní účinky na pacienty by…

Češi žijí online: Spotřeba dat prudce roste, výdaje za telefon a poštu klesají

Češi žijí online: Spotřeba dat prudce roste, výdaje…

Výdaje Čechů za telekomunikační a poštovní služby klesly za posledních šest let o čtyři procenta na průměrných…

 

iSport.cz

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve Frankfurtu se ale klepal

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve…

Fotbalisté Hoffenheimu s českým reprezentantem Pavlem Kadeřábkem v základní sestavě remizovali v předehrávce 14.…

Sparta hlásí posilu, kterou chtěla i Plzeň! Z Dukly přichází Néstor

Sparta hlásí posilu, kterou chtěla i Plzeň! Z Dukly…

Hotovo, podepsáno! Fotbalová Sparta oznámila pouhý den po svém posledním podzimním soutěžním zápase novou…

 

Reflex.cz

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné neznalosti  historie

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné…

Redaktoři České televize asi nemají základní znalosti historie. Jinak si nemohu vysvětlit článek z názvem „Svatý…

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o 8,5 procenta

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o…

Provozní zaměstnanci společnosti Ahold, jako jsou prodavačky nebo skladníci, dostanou letos mimořádnou odměnu…

 
 
reklama