Smart - konečně i u nás!

Smart - konečně i u nás!

 
 

O historii tohoto autíčka toho už bylo napsáno dost a dost. Však už jich také pěkná řádka po světě jezdí. Do České republiky tedy Smart přichází s téměř čtyřletým zpožděním ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Na této prodlevě se pravděpodobně promítla nepříliš nízká cena vzhledem k užitné hodnotě tohoto "miniautíčka". Jenže, kde vlastně hledat tu užitnou hodnotu?

Smart byl vyvíjen s hlavním důrazem na cestováni po městě. A že se po něm dá najezdit opravdu hodně kilometrů - to uzná asi každý. Statistickými výpočty bylo dokázáno, že průměrné obsazení auta v ranních špičkách na cestě do práce je přibližně 1,2 osoby! Z toho jasně vyplývá, že na zadních sedadlech většiny aut vozíme po většinu času tak akorát noviny. Konstruktéři Smartu toto vyřešili skutečně šalamounsky - zadní sedadla do auta vůbec neumístili. Díky tomu se Smart "zcvrkl" na pouhých 2.5 metru! Má tato délka nějakou výhodu? Kdokoliv si může zkusit zaparkovat v dopoledních hodinách na přeplněných pražských ulicích. Komu se to povede s "normálním" autem je klikař, ale komu se to nepovede se Smartem, tak je neuvěřitelný smolař. Při opravdu velké nouzi o místo lze totiž napříč vjet do širší skuliny mezi dvě auta. Ta už se většinou někde najde. A že takhle zaparkované auto je opravdu efektní a budí úsměv na tvářích kolemjdoucích (i kolemjedoucích) je už vyzkoušené. Smart se svoji délkou nepřesahuje nejvyšší povolenou šířku motorového vozidla a proto s ním lze v podstatě oficiálně takto parkovat. A zde je tedy možné najít první z mnoha výhod tohoto autíčka.

Co se týká vnitřního prostoru auta, reakce lidí v celé Evropě jsou velmi podobné. Každý je přesvědčen, že uvnitř vše musí být velmi malé a stísněné. Překvapení, které následuje po nasednutí je v podstatě vždy stejné: Najednou si každý všimne jak až neuvěřitelně místa má mezi hlavou a předním sklem, na které v podstatě nelze v sedě ze sedadla dosáhnout! Mezi palubní deskou a sklem je totiž umístěn ještě poměrně velký odkládací prostor. Místa nad hlavou je také mnohem více než v běžných autech a to i přesto, že řidič i spolujezdec sedí přibližně o 15 cm výše než je u osobních aut obvyklé. To je logicky záruka perfektního výhledu směrem vpřed. Takže první známka pocitu, že jde o malé auto nastane při nasednutí dvou osob. Vzdálenost mezi řidičem a spolujezdcem je sice v letních měsících dostatečná, ale ve chvíli kdy na řadu přijdou vycpané zimní bundy, může být v oblastech ramen trochu těsněji. A pravý šok přichází při pohledu vzad. Opravdu málo kdo je zvyklý, že asi půl metru za hlavou auto opravdu končí a je zde sklo. Přesto se za sedadla vejde celkem slušný nákup a pro lepší představu - 4 basy s pivem jsou bez problémů dokázané! Sedadla jsou velice příjemně tvarovaná a svým designem lehce připomínají sportovní styl Recaro. Celkový dojem z vnitřního prostoru dále umocní celoprosklená střecha (kromě základního provedení Pure), díky které je interiér dokonale prosvětlen. Odstínění od slunce je perfektní a v žádném případě nehrozí na přímém světle přehřátí.

Na řadu přichází motor, spotřeba, atd. Smart se vyrábí ve dvou základních motorových verzích (benzin a diesel). Nejrozšířenější benzinová verze o objemu 599 ccm poskytuje maximální výkon 40 kW (srovnej např. s Felicií). Jedná se o tříválcový turbomotor (SUPREX) s dvěma ventily a zapalovacími svíčkami na válec. Velice solidní výkon vzhledem k obsahu je dosažen díky turbu s mezichladičem stlačeného vzduchu. Vzhledem ke klasické prodlevě je zátah turba opravdu znát. Jenže je tady jedno malé úskalí: spousta řidičů hledí na Smarta tak trošku s despektem, protože nevěří, že toto malé autíčko před sebou ho nebude zdržovat. Skutečnost je naprosto jiná a hbitost a zrychlení je pro mnohé rozhodně velmi překvapující. Daň tomuto ostřejšímu stylu jízdy spočívá v poněkud vyšší spotřebě, ale stále ještě přijatelné. V praxi lze mimo město v pohodě udržet spotřebu okolo 4,3 litru. Ve městě při svižné jízdě lehce nad 5 litrů. Ovšem při krátkých zimních pojížďkách, kdy se motor sotva zahřeje a když už je ohřátý pak při velmi razantní jízdě lze dosáhnout až 7 litrů, což už je na takto malý motor poměrně dost. Je to jasný důsledek přeplňování motoru, kdy je jasné, že při přetlaku turba je prostě třeba dodat příslušné množství paliva. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 135 km/h. Při dosažení této rychlosti se omezení projeví podobně jako by auto někdo zezadu zatáhl za kšandy. Ve skutečnosti je ručička na tachometru přesně na maximální možné hodnotě - 140 km/h. Tedy rychlost celkem dostačující a uspokojivá. Různé tuningové firmy nabízejí spoustu úprav (včetně motoru), kdy se hranice maximální rychlosti posouvá až na 180 km/h. I s klasickým (neupraveným) motorem je třeba dávat pozor na jednu věc - po delší razantnější jízdě (i delší rychlejší jízda po dálnici) a náhlém zastavení nelze hned vypnout motor, neboť se ještě musí dochladit ložiska turba. Pokud se toto neudělá - hrozí jejich poškození a zadření.

Dieselová verze je tříválec o objemu 799 ccm a výkonu 30 kW. Spotřeba se pohybuje mezi 3,5 a 4,5 litru nafty. U benzinového i dieslového motoru stojí za povšimnuti výše povinného ručení, kdy lze pokaždé očekávat tu nejnižší možnou sazbu (do 1000 ccm). Všechny verze jsou vybaveny automatickou 6-stupňovou převodovkou se sekvenčním (SOFTIP) nebo se sekvenčním plněautomatickým (SOFTOUCH) řazením. U systému SOFTIP je nutné řadit směrem nahoru a případně podřazovat, zatímco při zastavení nebo náhlém zpomalení si převodovka přeřadí sama (poněkud zvláštní systém). Pokud by někdo nebyl zcela sladěn s požadavky motoru, pak se na displeji ukazujícím aktuální zařazený rychlostí stupeň ukáže šipka napovídající zařazení nižší/vyšší rychlosti.

Až sem bylo možné mluvit jen o samých výhodách a pozitivech. Na řadu přichází podvozek a pérování. Při jízdě na kvalitních silnicích se asi nenajde problém. Ale běda vjet do díry, na dlažbu, nebo prostě na "kvalitní" povrch mnohých našich silnic. Vzhledem ke krátkému rozvoru Smart poměrně výrazně "skáče" a je všeobecně velmi citlivý na nerovnosti na silnici. Zkrátka je opravdu nutné přibrzdit a to nejhorší projet pomaleji než je řidič mnohdy zvyklý.

Nicméně je třeba poděkovat oficiálnímu zástupci koncernu DaimlerChrysler v České republice za to, že se rozhodl tyto autíčka do ČR dovážet. Těch pár individuálně dovezených Smartů se konečně dočká servisu, který bylo do teď možné provádět pouze v některém z nejbližších Smart center za hranicemi (Drážďany, Chemnitz,...). Doufejme, že se dubnový start prodeje opravdu podaří!



Kanceláře zdražují. Nájmy z komerční prostory rychle rostou Kanceláře zdražují. Nájmy z komerční prostory rychle rostou

Investoři do podnikatelských realit mají v době…

Zápisník Jany Havligerové: Volební hodokvas Zápisník Jany Havligerové: Volební hodokvas

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek pomalu neví, kam dřív…

Poslanci projednají rychlejší zasílání vojáků na mise, nebo rozšíření působnosti zpravodajů Poslanci projednají rychlejší zasílání vojáků na mise, nebo rozšíření působnosti zpravodajů

Na pružnější vysílání jednotek do zahraničí klade důraz…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Včera

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.




Blesk.cz

Miluše Bittnerová v slzách! Zemřel jí tatínek na rakovinu

Miluše Bittnerová v slzách! Zemřel jí tatínek na rakovinu

Strašný smutek a bolest prožívá Miluše Bittnerová (39), které ve čtvrtek v noci zemřel její tatínek Vladimír…

Zdolala ultramaraton, ale za jakou cenu: Tohle se jí po doběhnutí udělalo na nohách

Zdolala ultramaraton, ale za jakou cenu: Tohle se jí…

Neuvěřitelných 111 km! Tolik uběhla Julie Nisbet (34) během supermaratonu. Neuvěřitelný výkon se jí ale moc…

 

iSport.cz

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi traktory, nebo syn odejde!

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi…

Jeden mladý talent si Juventus už pojistil v Patriku Schickovi, o jiný ale brzy může přijít. A to za poměrně…

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by mohl obětovat Balea

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by…

Žádanějšího hráče na světovém trhu asi v současnosti nenajdete. Mladičký útočník Monaka Kylian Mbappé v minulé…

 

Reflex.cz

Francouzský prezident Macron se opřel do Česka: Evropa není supermarket

Francouzský prezident Macron se opřel do Česka:…

Francouzský prezident se opět pustil do zemí střední a východní Evropy. Nestojí prý za evropskými hodnotami a…

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…