Smart: Nejmladší značka skupiny Daimler byla založena před 15 lety

Smart: Nejmladší značka skupiny Daimler byla založena před 15 lety

 
 

Výrobce mikroautomobilu Smart slaví patnáctileté výročí svého založení. Společnost, která původně nesla název Micro Compact Car AG, byla založena ve švýcarském Bielu 27. dubna 1994.

Kořeny

Historie dvoumístného městského mikroautomobilu je však mnohem starší. První prototyp vozítka s délkou 2,5 m a rozvorem 1,7 m vznikl totiž už v roce 1972! Šéfem projektu byl Johann Tomforde, jehož jméno se objevuje v historii Smartu i o dvě desetiletí později. Vůz ovšem zatím poháněl elektromotor. Po devíti letech na něj navázal koncept NAFA. Ten byl také jen dvoumístný, na délku měřil opět pouze 2,5 m, byl 1,5 m široký a stejně vysoký. Poháněl jej zážehový tříválec litrového objemu s výkonem 30 kW. Městský mikroautomobil pro cesty na krátké vzdálenosti vážil pouhých 550 kg. V roce 1988 se pak objevila elektrická verze tohoto konceptu, která nakonec vznikla ve stokusové sérii. Vozy jezdily v tehdejším Západním Berlíně, ale neosvědčily se, kapacita baterií byla ještě příliš omezená.

Mercedes Compact Car

Na začátku devadesátých let Mercedes-Benz zahájil také vývoj většího vozu, než byl pozdější Smart. V roce 1993 se objevil prototyp Vision A 93, o rok později Study A – oba byly předobrazem pozdější první generace třídy A s kódem W168. Druhý tým pracoval na návrzích vozu, kterému tehdy říkali Mercedes Compact Car – poprvé se tak objevila zkratka MCC. První nefunkční maketa v měřítku 1:1 byla hotova ještě v roce 1990, o rok později vznikly v kalifornském designérském centru návrhy prototypu MCC 01. Funkční šasi bylo hotové v květnu 1992, bylo poháněno elektromotorem a ještě nemělo karoserii. V roce 1993 vznikly další studie Eco Speedster a Eco Sprinter. Otevřený Eco Speedster měl už vzadu umístěný zážehový tříválec, projekt se tak vrátil ke kořenům ze začátku osmdesátých let. I v dalších plánech už měli představitelé tehdejšího koncernu Daimler-Benz AG jasno – nebudou spolupracovat s Volkswagenem, jak bylo původně plánováno, ale se švýcarskou hodinářskou firmou SMH, výrobcem hodinek Swatch, jejíž šéf Nicolas George Hayek byl projektu velmi nakloněn. Obě eco studie se objevily v Ženevě 1994, kdy do založení společnosti Micro Compact Car AG zbývaly už jen pouhé týdny.

SMH odstupuje

O dva roky později měly premiéru při olympijských hrách v Atlantě a na autosalonu v Paříži další prototypy. Sériovou podobu Smartu mohli spatřit poprvé návštěvníci frankfurtské IAA v roce 1997, to už byl většinovým vlastníkem Micro Compact Car AG Daimler-Benz, neboť SMH se investicemi do projektu finančně vyčerpala a Hayek v únoru 1997 takřka všechny své akcie německé automobilce odprodal. O rok později se pak restrukturalizovaná a přejmenovaná Micro Compact Car Smart GmbH stala stoprocentním majetkem Daimler-Benz AG. V roce 2002 pak změnila jméno potřetí na současné Smart GmbH (v propagačních a tiskových materiálech používá výrobce stále přepis s malým písmenem, tedy smart GmbH, který je totožný s jeho logem).

Sériová výroba

Vozy byly tvrdě testovány v nejrůznějších přírodních podmínkách ve Spojených státech, problémy s jejich stabilitou si však vynutily oddálení sériové výroby a standardní montáž jednoduchého stabilizačního systému a později i plnohodnotného ESP. První automobily tak vyjely z bran továrny Smartville ve francouzském Hambachu až 2. července 1998. Vzadu umístěné přeplňované tříválce 599 cm3 měly výkony 33, 40 a 45 kW. Od roku 1999 byl k mání i diesel s objemem 799 cm3 s výkonem 30 kW, o rok později přišla verze City Cabrio s plátěnou střechou. V roce 2003 se zvýšil objem zážehových motorů na 698 cm3 a výkony na 37 a 45 kW. Na konci roku byla celá řada City Coupé/Cabrio přejmenována na ForTwo. Celkem vzniklo 770.256 kusů první generace. Jeden z nich je dokonce součástí sbírek Muzea moderního umění v New Yorku.

Druhá generace

Druhá generace ForTwo se objevila před dvěma lety, v březnu 2007, její výroba a prodej začaly o měsíc později. Koncept se nezměnil, minivůz jen narostl na zhruba 2,7 m. Litrové tříválce bez turbodmychadla mají výkony 45 a 52 kW, přeplňovaná varianta pak 62 kW, vznětový motor CDI nabízí 33 kW. Sériově se začala vyrábet i verze MHD (Micro Hybrid Drive), nejedná se však o hybridní automobil, ale o běžný benzinový smart vybavený systémem start-stop. Zařízení se mezitím již stalo standardem pro atmosférické modely.

Nejen ForTwo

Smart nevyráběl jen řadu City/ForTwo. Na jaře 2001 se objevil koncept Crossblade, který byl v letech 2002-2003 vyroben v sérii dvou tisíc kusů. Na podzim 2002 byl představen dvoumístný sportovní Smart Roadster/Roadster-Coupé, jichž v letech 2003-2005 vzniklo 43.000. Nepříliš úspěšný byl i jediný sériový Smart se čtyřmi dveřmi - model ForFour z let 2004-2006, který vznikl ve spolupráci s Mitsubishi a vyjížděl z nizozemské továrny NedCar. Vzniklo jich asi sto tisíc.

Všechny modely značky vznikly v bezpočtu limitovaných sérií, tuningu se věnuje firma Brabus. Objevily se další koncepty – CrossTown (2005), SUV ForMore (2006), probíhá také vývoj alternativních pohonů – existují smarty poháněné elektřinou i palivovými články.

TESTY Smartů na AUTO.cz
TEST Smart City Coupé Passion CDI - Tudy z nudy (08/2002)
TEST Smart Roadster 0,7 60 kW - Mezi kolečky (08/2003)
TEST Smart Fortwo Cabrio – Hlava otevřená (08/2004)
TEST Smart Roadster-coupé 0,7 (60 kW) – Koncentrátor radosti (09/2004)
TEST Smart Forfour - z jiného světa (10/2004)
TEST Smart Forfour 1.5 CDI - spořílek pro zámožné (03/2005)
TEST Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka (11/2007)
TEST Smart ForTwo Coupé – neopouštějte město (10/2007)
TEST Smart ForTwo Coupé mhd – sólista pro velkoměsto (04/2008)

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Se Smartem Electric Drive je větší zábava, než si myslíte. Vyzkoušeli jsme jej ve Francii Se Smartem Electric Drive je větší zábava, než si myslíte. Vyzkoušeli jsme jej ve Francii

Mezi nejdůležitější vlastnosti městských aut patří malé…

Mercedes-Benz NAFA: Smart z roku 1981 Mercedes-Benz NAFA: Smart z roku 1981

Projektem městského mikrovozítka se Mercedes-Benz zabýval…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…