Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

 
 

Minulý týden jsme měli možnost navštívit jednu z nejmladších automobilových značek na světě, přímo v jejím srdci, ve výrobním závodě v Hambachu (F) na německo-francouzském pomezí.

Smart je jméno, které lze vyložit hned několika způsoby. Vedle anglického překladu – chytrý, bystrý, živý – automobilka sama přímo nabízí další výklad a tím jsou jména firem, které stály na počátku automobilky Smart: švýcarská firma Swatch, Mercedes-Benz a nový způsob (ART) konstrukce a výroby automobilů. V roce 1994 padlo rozhodnutí vyrábět automobily v Hambachu. Motory do všech Smartů se vyrábějí v závodě v Berlíně, vlastní výroba je soustředěna do areálu Smartville (ville = město ve francouzštině). Rozhodnutí stavět mikroauta bylo logickým pokračováním nejstarší automobilky na světě na cestě její globální expanze, ale také reakce na koeficient průměrné obsazenosti vozidel v provozu pouze 1,2 osoby.

V portfoliu Mercedesu, resp. příbuzných značek, automobil takového rozměru chyběl a tak jediným řešením bylo vše navrhnout a vyrobit vlastními (nemalými) silami. Velikostně však Mercedes nemohl jít níže než k rozměru třídy A a proto byla zvolena cesta zavedení nového modelu a současně nové značky. To, stejně tak jako vývoj malého, ale současně bezpečného vozidla, s sebou neslo nemalé náklady. Výhodou této volby byla možnost zavedení nových řešení výrobních procesů, uspořádání výrobních zařízení a od počátku vysoká participace s dodavateli, kteří mají své prostory v těsné blízkosti montážní linky. Smartville je uspořádán do tvaru kříže, kterým postupně prochází celá výrobní linka. Po křídlech tohoto kříže jsou umístěny výrobní objekty dodavatelů. Letos v říjnu to bude již 6 let, co začaly sjíždět mikrovozítka Smart z linek.

Během návštěvy Hambachu jsme se podívali také k dodavateli plastových panelů Smartu, k firmě, která má slavného zakladatele, který vynalezl výbušninu slavného jména. Společnost Dynamit Nobel vyrábí všechny povrchové plastové panely, tedy jednoduše ty, které mají jinou barvu než nosný rám Smartu. Mimochodem, když jsme u těch barev. Nejžádanější je Smart v černé a stříbrné barvě a překvapivý je i průměrný věk majitelů přes 40 let. Ale zpět k barvám. Zajímavá technologie výroby plastů a lakování umožnila, že na černé, červené, zelené a bílé Smarty netřeba aplikovat celý proces lakování, jak je dnes běžně používán. Barvu dílům dává již materiál samotný, a podobně je tomu i s povrchem plastových výlisků, který již není dále zpracováván. Díly jsou lakovány jen ochranným bezbarvým lakem, který vytváří tvrdou povrchovou vrstvu, která funguje současně jako velmi silný UV filtr s ochranným faktorem 300. Smart údajně snese 3 roky na přímém kalifornském slunci, aniž by po výměně jednoho panelu byl poznat rozdíl mezi novým a starými díly. Toto řešení je taky odolné vůči poškození při drobných nehodách ve městě, při parkování nebo neopatrném vystupování. Když už se přeci jen podaří narušit lak, stačí poškozené místo jen překrýt bezbarvým lakem a rozleštit. Další barevné varianty (numeric blue, metalízy) jsou lakovány podobně progresivními technologiemi. Odpad z přechodových dílů (mezi jednotlivými výměnami barev plastů) je ze 100 % využit do směsí pro tmavé díly, které nejsou na očích (různé kryty pod kapotou, u stěračů apod.).

Dosud bylo vyrobeno přes půl miliónu Smartů ve verzích City-coupé, cabrio a od letošního ledna také jako roadster. Ve Smartville pracuje 2000 zaměstnanců v 11 různých firmách. Volba místa výstavby automobilky byla podpořena investičními pobídkami a podmínkou bylo, aby byli přednostně zaměstnávání mladí nezaměstnaní Francouzi. Průměrný věk zaměstnanců je jen 31 let. Ve dvou směnách je automobilka schopna vyrobit celkem 120.000 aut ročně. Výroba jednoho Smartu trvá asi 4,5 hodiny, což je také pozoruhodná hodnota, dosažitelná jen díky modulárnímu systému. Například modul hnacího ústrojí spolu se zadní nápravou přijíždí až na montážní linku jako jeden celek.

Na závěr ještě jeden postřeh, který by se dobře uplatnil i v našem průmyslu. Dodavatelé jsou zavázáni fungovat v režimu just-in-time dle aktuálních požadavků výroby. Smart však neplatí za každou dodávku polotovarů. Na lince se mohou vyskytnout vadné polotovary, které do auta nakonec zabudovány nejsou-jsou vráceny. Na konci výrobní linky je sejmut unikátní čárový kód, který provází každý vyráběný automobil a popisuje podrobně specifikaci daného vozu. Data o použitých dílech v dokončených vozech jsou pak pokynem pro započítání dodávky daného konkrétního dílu a jeho následnou úhradu dodavateli.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 

Štítky Smart Testy Roadster

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…