Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

 
 

Minulý týden jsme měli možnost navštívit jednu z nejmladších automobilových značek na světě, přímo v jejím srdci, ve výrobním závodě v Hambachu (F) na německo-francouzském pomezí.

Smart je jméno, které lze vyložit hned několika způsoby. Vedle anglického překladu – chytrý, bystrý, živý – automobilka sama přímo nabízí další výklad a tím jsou jména firem, které stály na počátku automobilky Smart: švýcarská firma Swatch, Mercedes-Benz a nový způsob (ART) konstrukce a výroby automobilů. V roce 1994 padlo rozhodnutí vyrábět automobily v Hambachu. Motory do všech Smartů se vyrábějí v závodě v Berlíně, vlastní výroba je soustředěna do areálu Smartville (ville = město ve francouzštině). Rozhodnutí stavět mikroauta bylo logickým pokračováním nejstarší automobilky na světě na cestě její globální expanze, ale také reakce na koeficient průměrné obsazenosti vozidel v provozu pouze 1,2 osoby.

V portfoliu Mercedesu, resp. příbuzných značek, automobil takového rozměru chyběl a tak jediným řešením bylo vše navrhnout a vyrobit vlastními (nemalými) silami. Velikostně však Mercedes nemohl jít níže než k rozměru třídy A a proto byla zvolena cesta zavedení nového modelu a současně nové značky. To, stejně tak jako vývoj malého, ale současně bezpečného vozidla, s sebou neslo nemalé náklady. Výhodou této volby byla možnost zavedení nových řešení výrobních procesů, uspořádání výrobních zařízení a od počátku vysoká participace s dodavateli, kteří mají své prostory v těsné blízkosti montážní linky. Smartville je uspořádán do tvaru kříže, kterým postupně prochází celá výrobní linka. Po křídlech tohoto kříže jsou umístěny výrobní objekty dodavatelů. Letos v říjnu to bude již 6 let, co začaly sjíždět mikrovozítka Smart z linek.

Během návštěvy Hambachu jsme se podívali také k dodavateli plastových panelů Smartu, k firmě, která má slavného zakladatele, který vynalezl výbušninu slavného jména. Společnost Dynamit Nobel vyrábí všechny povrchové plastové panely, tedy jednoduše ty, které mají jinou barvu než nosný rám Smartu. Mimochodem, když jsme u těch barev. Nejžádanější je Smart v černé a stříbrné barvě a překvapivý je i průměrný věk majitelů přes 40 let. Ale zpět k barvám. Zajímavá technologie výroby plastů a lakování umožnila, že na černé, červené, zelené a bílé Smarty netřeba aplikovat celý proces lakování, jak je dnes běžně používán. Barvu dílům dává již materiál samotný, a podobně je tomu i s povrchem plastových výlisků, který již není dále zpracováván. Díly jsou lakovány jen ochranným bezbarvým lakem, který vytváří tvrdou povrchovou vrstvu, která funguje současně jako velmi silný UV filtr s ochranným faktorem 300. Smart údajně snese 3 roky na přímém kalifornském slunci, aniž by po výměně jednoho panelu byl poznat rozdíl mezi novým a starými díly. Toto řešení je taky odolné vůči poškození při drobných nehodách ve městě, při parkování nebo neopatrném vystupování. Když už se přeci jen podaří narušit lak, stačí poškozené místo jen překrýt bezbarvým lakem a rozleštit. Další barevné varianty (numeric blue, metalízy) jsou lakovány podobně progresivními technologiemi. Odpad z přechodových dílů (mezi jednotlivými výměnami barev plastů) je ze 100 % využit do směsí pro tmavé díly, které nejsou na očích (různé kryty pod kapotou, u stěračů apod.).

Dosud bylo vyrobeno přes půl miliónu Smartů ve verzích City-coupé, cabrio a od letošního ledna také jako roadster. Ve Smartville pracuje 2000 zaměstnanců v 11 různých firmách. Volba místa výstavby automobilky byla podpořena investičními pobídkami a podmínkou bylo, aby byli přednostně zaměstnávání mladí nezaměstnaní Francouzi. Průměrný věk zaměstnanců je jen 31 let. Ve dvou směnách je automobilka schopna vyrobit celkem 120.000 aut ročně. Výroba jednoho Smartu trvá asi 4,5 hodiny, což je také pozoruhodná hodnota, dosažitelná jen díky modulárnímu systému. Například modul hnacího ústrojí spolu se zadní nápravou přijíždí až na montážní linku jako jeden celek.

Na závěr ještě jeden postřeh, který by se dobře uplatnil i v našem průmyslu. Dodavatelé jsou zavázáni fungovat v režimu just-in-time dle aktuálních požadavků výroby. Smart však neplatí za každou dodávku polotovarů. Na lince se mohou vyskytnout vadné polotovary, které do auta nakonec zabudovány nejsou-jsou vráceny. Na konci výrobní linky je sejmut unikátní čárový kód, který provází každý vyráběný automobil a popisuje podrobně specifikaci daného vozu. Data o použitých dílech v dokončených vozech jsou pak pokynem pro započítání dodávky daného konkrétního dílu a jeho následnou úhradu dodavateli.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Smart Testy Roadster

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…