Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

 
 

Minulý týden jsme měli možnost navštívit jednu z nejmladších automobilových značek na světě, přímo v jejím srdci, ve výrobním závodě v Hambachu (F) na německo-francouzském pomezí.

Smart je jméno, které lze vyložit hned několika způsoby. Vedle anglického překladu – chytrý, bystrý, živý – automobilka sama přímo nabízí další výklad a tím jsou jména firem, které stály na počátku automobilky Smart: švýcarská firma Swatch, Mercedes-Benz a nový způsob (ART) konstrukce a výroby automobilů. V roce 1994 padlo rozhodnutí vyrábět automobily v Hambachu. Motory do všech Smartů se vyrábějí v závodě v Berlíně, vlastní výroba je soustředěna do areálu Smartville (ville = město ve francouzštině). Rozhodnutí stavět mikroauta bylo logickým pokračováním nejstarší automobilky na světě na cestě její globální expanze, ale také reakce na koeficient průměrné obsazenosti vozidel v provozu pouze 1,2 osoby.

V portfoliu Mercedesu, resp. příbuzných značek, automobil takového rozměru chyběl a tak jediným řešením bylo vše navrhnout a vyrobit vlastními (nemalými) silami. Velikostně však Mercedes nemohl jít níže než k rozměru třídy A a proto byla zvolena cesta zavedení nového modelu a současně nové značky. To, stejně tak jako vývoj malého, ale současně bezpečného vozidla, s sebou neslo nemalé náklady. Výhodou této volby byla možnost zavedení nových řešení výrobních procesů, uspořádání výrobních zařízení a od počátku vysoká participace s dodavateli, kteří mají své prostory v těsné blízkosti montážní linky. Smartville je uspořádán do tvaru kříže, kterým postupně prochází celá výrobní linka. Po křídlech tohoto kříže jsou umístěny výrobní objekty dodavatelů. Letos v říjnu to bude již 6 let, co začaly sjíždět mikrovozítka Smart z linek.

Během návštěvy Hambachu jsme se podívali také k dodavateli plastových panelů Smartu, k firmě, která má slavného zakladatele, který vynalezl výbušninu slavného jména. Společnost Dynamit Nobel vyrábí všechny povrchové plastové panely, tedy jednoduše ty, které mají jinou barvu než nosný rám Smartu. Mimochodem, když jsme u těch barev. Nejžádanější je Smart v černé a stříbrné barvě a překvapivý je i průměrný věk majitelů přes 40 let. Ale zpět k barvám. Zajímavá technologie výroby plastů a lakování umožnila, že na černé, červené, zelené a bílé Smarty netřeba aplikovat celý proces lakování, jak je dnes běžně používán. Barvu dílům dává již materiál samotný, a podobně je tomu i s povrchem plastových výlisků, který již není dále zpracováván. Díly jsou lakovány jen ochranným bezbarvým lakem, který vytváří tvrdou povrchovou vrstvu, která funguje současně jako velmi silný UV filtr s ochranným faktorem 300. Smart údajně snese 3 roky na přímém kalifornském slunci, aniž by po výměně jednoho panelu byl poznat rozdíl mezi novým a starými díly. Toto řešení je taky odolné vůči poškození při drobných nehodách ve městě, při parkování nebo neopatrném vystupování. Když už se přeci jen podaří narušit lak, stačí poškozené místo jen překrýt bezbarvým lakem a rozleštit. Další barevné varianty (numeric blue, metalízy) jsou lakovány podobně progresivními technologiemi. Odpad z přechodových dílů (mezi jednotlivými výměnami barev plastů) je ze 100 % využit do směsí pro tmavé díly, které nejsou na očích (různé kryty pod kapotou, u stěračů apod.).

Dosud bylo vyrobeno přes půl miliónu Smartů ve verzích City-coupé, cabrio a od letošního ledna také jako roadster. Ve Smartville pracuje 2000 zaměstnanců v 11 různých firmách. Volba místa výstavby automobilky byla podpořena investičními pobídkami a podmínkou bylo, aby byli přednostně zaměstnávání mladí nezaměstnaní Francouzi. Průměrný věk zaměstnanců je jen 31 let. Ve dvou směnách je automobilka schopna vyrobit celkem 120.000 aut ročně. Výroba jednoho Smartu trvá asi 4,5 hodiny, což je také pozoruhodná hodnota, dosažitelná jen díky modulárnímu systému. Například modul hnacího ústrojí spolu se zadní nápravou přijíždí až na montážní linku jako jeden celek.

Na závěr ještě jeden postřeh, který by se dobře uplatnil i v našem průmyslu. Dodavatelé jsou zavázáni fungovat v režimu just-in-time dle aktuálních požadavků výroby. Smart však neplatí za každou dodávku polotovarů. Na lince se mohou vyskytnout vadné polotovary, které do auta nakonec zabudovány nejsou-jsou vráceny. Na konci výrobní linky je sejmut unikátní čárový kód, který provází každý vyráběný automobil a popisuje podrobně specifikaci daného vozu. Data o použitých dílech v dokončených vozech jsou pak pokynem pro započítání dodávky daného konkrétního dílu a jeho následnou úhradu dodavateli.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

Apple dál dluží Irům na daních miliardy dolarů Apple dál dluží Irům na daních miliardy dolarů

Americká společnost Apple bude muset i nadále uhradit…

 

Štítky Smart Testy Roadster

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Mercedes-Benz třídy G má první českou cenu. Kolik stojí s osmiválcem?

Mercedes-Benz třídy G má první českou cenu. Kolik stojí s osmiválcem?

Dnes 17:52

Nástupce ikonického „géčka“ se světu ukázal v pondělí, první cenovku jsme si ale museli přepočítat z eur. Nyní už známe tu českou, vztahuje se k úvodní prozrazené motorizaci.




Blesk.cz

Krásná Míša, kterou v Praze srazili policisté, má poškozený mozek: Je to zřejmě nevratné, řekla její matka

Krásná Míša, kterou v Praze srazili policisté, má…

Teprve jednadvacetiletá Míša je stále ve vážném stavu. Prozradila to pro TN.cz její matka. Dceru jí u Masarykova…

Kucherenko označila ženy, co nechtějí hubnout, za tlustá prasata. Přehnala to?

Kucherenko označila ženy, co nechtějí hubnout, za…

Modelka Silvia Kucherenko (35) se s ničím moc nepáře. Na sociální síti zveřejnila ostrý vzkaz těm, kteří po…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Nominace do Koreje. Z Česka jede 85 sportovců, ve hře ještě biatlonisté

Nominace do Koreje. Z Česka jede 85 sportovců, ve…

Česká nominace na zimní olympijské hry do Pchjongčchangu má aktuálně 85 členů, ale do Koreje může teoreticky…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…