Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

 
 

Minulý týden jsme měli možnost navštívit jednu z nejmladších automobilových značek na světě, přímo v jejím srdci, ve výrobním závodě v Hambachu (F) na německo-francouzském pomezí.

Smart je jméno, které lze vyložit hned několika způsoby. Vedle anglického překladu – chytrý, bystrý, živý – automobilka sama přímo nabízí další výklad a tím jsou jména firem, které stály na počátku automobilky Smart: švýcarská firma Swatch, Mercedes-Benz a nový způsob (ART) konstrukce a výroby automobilů. V roce 1994 padlo rozhodnutí vyrábět automobily v Hambachu. Motory do všech Smartů se vyrábějí v závodě v Berlíně, vlastní výroba je soustředěna do areálu Smartville (ville = město ve francouzštině). Rozhodnutí stavět mikroauta bylo logickým pokračováním nejstarší automobilky na světě na cestě její globální expanze, ale také reakce na koeficient průměrné obsazenosti vozidel v provozu pouze 1,2 osoby.

V portfoliu Mercedesu, resp. příbuzných značek, automobil takového rozměru chyběl a tak jediným řešením bylo vše navrhnout a vyrobit vlastními (nemalými) silami. Velikostně však Mercedes nemohl jít níže než k rozměru třídy A a proto byla zvolena cesta zavedení nového modelu a současně nové značky. To, stejně tak jako vývoj malého, ale současně bezpečného vozidla, s sebou neslo nemalé náklady. Výhodou této volby byla možnost zavedení nových řešení výrobních procesů, uspořádání výrobních zařízení a od počátku vysoká participace s dodavateli, kteří mají své prostory v těsné blízkosti montážní linky. Smartville je uspořádán do tvaru kříže, kterým postupně prochází celá výrobní linka. Po křídlech tohoto kříže jsou umístěny výrobní objekty dodavatelů. Letos v říjnu to bude již 6 let, co začaly sjíždět mikrovozítka Smart z linek.

Během návštěvy Hambachu jsme se podívali také k dodavateli plastových panelů Smartu, k firmě, která má slavného zakladatele, který vynalezl výbušninu slavného jména. Společnost Dynamit Nobel vyrábí všechny povrchové plastové panely, tedy jednoduše ty, které mají jinou barvu než nosný rám Smartu. Mimochodem, když jsme u těch barev. Nejžádanější je Smart v černé a stříbrné barvě a překvapivý je i průměrný věk majitelů přes 40 let. Ale zpět k barvám. Zajímavá technologie výroby plastů a lakování umožnila, že na černé, červené, zelené a bílé Smarty netřeba aplikovat celý proces lakování, jak je dnes běžně používán. Barvu dílům dává již materiál samotný, a podobně je tomu i s povrchem plastových výlisků, který již není dále zpracováván. Díly jsou lakovány jen ochranným bezbarvým lakem, který vytváří tvrdou povrchovou vrstvu, která funguje současně jako velmi silný UV filtr s ochranným faktorem 300. Smart údajně snese 3 roky na přímém kalifornském slunci, aniž by po výměně jednoho panelu byl poznat rozdíl mezi novým a starými díly. Toto řešení je taky odolné vůči poškození při drobných nehodách ve městě, při parkování nebo neopatrném vystupování. Když už se přeci jen podaří narušit lak, stačí poškozené místo jen překrýt bezbarvým lakem a rozleštit. Další barevné varianty (numeric blue, metalízy) jsou lakovány podobně progresivními technologiemi. Odpad z přechodových dílů (mezi jednotlivými výměnami barev plastů) je ze 100 % využit do směsí pro tmavé díly, které nejsou na očích (různé kryty pod kapotou, u stěračů apod.).

Dosud bylo vyrobeno přes půl miliónu Smartů ve verzích City-coupé, cabrio a od letošního ledna také jako roadster. Ve Smartville pracuje 2000 zaměstnanců v 11 různých firmách. Volba místa výstavby automobilky byla podpořena investičními pobídkami a podmínkou bylo, aby byli přednostně zaměstnávání mladí nezaměstnaní Francouzi. Průměrný věk zaměstnanců je jen 31 let. Ve dvou směnách je automobilka schopna vyrobit celkem 120.000 aut ročně. Výroba jednoho Smartu trvá asi 4,5 hodiny, což je také pozoruhodná hodnota, dosažitelná jen díky modulárnímu systému. Například modul hnacího ústrojí spolu se zadní nápravou přijíždí až na montážní linku jako jeden celek.

Na závěr ještě jeden postřeh, který by se dobře uplatnil i v našem průmyslu. Dodavatelé jsou zavázáni fungovat v režimu just-in-time dle aktuálních požadavků výroby. Smart však neplatí za každou dodávku polotovarů. Na lince se mohou vyskytnout vadné polotovary, které do auta nakonec zabudovány nejsou-jsou vráceny. Na konci výrobní linky je sejmut unikátní čárový kód, který provází každý vyráběný automobil a popisuje podrobně specifikaci daného vozu. Data o použitých dílech v dokončených vozech jsou pak pokynem pro započítání dodávky daného konkrétního dílu a jeho následnou úhradu dodavateli.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
S Volkswagenem Golf R v ledovém království: Drifty, bouračky a Bam Bam! (+videa)

S Volkswagenem Golf R v ledovém království: Drifty, bouračky a Bam Bam! (+videa)

Dnes 08:00

Chcete-li zažít pravé zimní automobilové radovánky, vyrazte do Švédska.




Blesk.cz

Slepec na skejtu: Dan začal ztrácet zrak ve 13 letech. Sex je teď lepší, přiznává

Slepec na skejtu: Dan začal ztrácet zrak ve 13…

Ovládnout umění skateboardingu není jen tak. Jsou to dlouhé měsíce píle a náročného tréninku. Rozbitá kolena a…

Příchod letního času přináší únavu, roztěkanost a nervozitu. Co vám pomůže?

Příchod letního času přináší únavu, roztěkanost a…

Tento víkend bude o hodinu kratší. Připravte se, že budete míň nejméně týden problém se spánkem, budete se cítit…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje protektorátně-komunistické práskačství

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje…

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo financí pseudoloterijní hru s názvem Účtenkovka. Že půjde…

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…