reklama


Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

Smartville - město Smartů ve francouzském Hambachu

 
 

Minulý týden jsme měli možnost navštívit jednu z nejmladších automobilových značek na světě, přímo v jejím srdci, ve výrobním závodě v Hambachu (F) na německo-francouzském pomezí.

Smart je jméno, které lze vyložit hned několika způsoby. Vedle anglického překladu – chytrý, bystrý, živý – automobilka sama přímo nabízí další výklad a tím jsou jména firem, které stály na počátku automobilky Smart: švýcarská firma Swatch, Mercedes-Benz a nový způsob (ART) konstrukce a výroby automobilů. V roce 1994 padlo rozhodnutí vyrábět automobily v Hambachu. Motory do všech Smartů se vyrábějí v závodě v Berlíně, vlastní výroba je soustředěna do areálu Smartville (ville = město ve francouzštině). Rozhodnutí stavět mikroauta bylo logickým pokračováním nejstarší automobilky na světě na cestě její globální expanze, ale také reakce na koeficient průměrné obsazenosti vozidel v provozu pouze 1,2 osoby.

V portfoliu Mercedesu, resp. příbuzných značek, automobil takového rozměru chyběl a tak jediným řešením bylo vše navrhnout a vyrobit vlastními (nemalými) silami. Velikostně však Mercedes nemohl jít níže než k rozměru třídy A a proto byla zvolena cesta zavedení nového modelu a současně nové značky. To, stejně tak jako vývoj malého, ale současně bezpečného vozidla, s sebou neslo nemalé náklady. Výhodou této volby byla možnost zavedení nových řešení výrobních procesů, uspořádání výrobních zařízení a od počátku vysoká participace s dodavateli, kteří mají své prostory v těsné blízkosti montážní linky. Smartville je uspořádán do tvaru kříže, kterým postupně prochází celá výrobní linka. Po křídlech tohoto kříže jsou umístěny výrobní objekty dodavatelů. Letos v říjnu to bude již 6 let, co začaly sjíždět mikrovozítka Smart z linek.

Během návštěvy Hambachu jsme se podívali také k dodavateli plastových panelů Smartu, k firmě, která má slavného zakladatele, který vynalezl výbušninu slavného jména. Společnost Dynamit Nobel vyrábí všechny povrchové plastové panely, tedy jednoduše ty, které mají jinou barvu než nosný rám Smartu. Mimochodem, když jsme u těch barev. Nejžádanější je Smart v černé a stříbrné barvě a překvapivý je i průměrný věk majitelů přes 40 let. Ale zpět k barvám. Zajímavá technologie výroby plastů a lakování umožnila, že na černé, červené, zelené a bílé Smarty netřeba aplikovat celý proces lakování, jak je dnes běžně používán. Barvu dílům dává již materiál samotný, a podobně je tomu i s povrchem plastových výlisků, který již není dále zpracováván. Díly jsou lakovány jen ochranným bezbarvým lakem, který vytváří tvrdou povrchovou vrstvu, která funguje současně jako velmi silný UV filtr s ochranným faktorem 300. Smart údajně snese 3 roky na přímém kalifornském slunci, aniž by po výměně jednoho panelu byl poznat rozdíl mezi novým a starými díly. Toto řešení je taky odolné vůči poškození při drobných nehodách ve městě, při parkování nebo neopatrném vystupování. Když už se přeci jen podaří narušit lak, stačí poškozené místo jen překrýt bezbarvým lakem a rozleštit. Další barevné varianty (numeric blue, metalízy) jsou lakovány podobně progresivními technologiemi. Odpad z přechodových dílů (mezi jednotlivými výměnami barev plastů) je ze 100 % využit do směsí pro tmavé díly, které nejsou na očích (různé kryty pod kapotou, u stěračů apod.).

Dosud bylo vyrobeno přes půl miliónu Smartů ve verzích City-coupé, cabrio a od letošního ledna také jako roadster. Ve Smartville pracuje 2000 zaměstnanců v 11 různých firmách. Volba místa výstavby automobilky byla podpořena investičními pobídkami a podmínkou bylo, aby byli přednostně zaměstnávání mladí nezaměstnaní Francouzi. Průměrný věk zaměstnanců je jen 31 let. Ve dvou směnách je automobilka schopna vyrobit celkem 120.000 aut ročně. Výroba jednoho Smartu trvá asi 4,5 hodiny, což je také pozoruhodná hodnota, dosažitelná jen díky modulárnímu systému. Například modul hnacího ústrojí spolu se zadní nápravou přijíždí až na montážní linku jako jeden celek.

Na závěr ještě jeden postřeh, který by se dobře uplatnil i v našem průmyslu. Dodavatelé jsou zavázáni fungovat v režimu just-in-time dle aktuálních požadavků výroby. Smart však neplatí za každou dodávku polotovarů. Na lince se mohou vyskytnout vadné polotovary, které do auta nakonec zabudovány nejsou-jsou vráceny. Na konci výrobní linky je sejmut unikátní čárový kód, který provází každý vyráběný automobil a popisuje podrobně specifikaci daného vozu. Data o použitých dílech v dokončených vozech jsou pak pokynem pro započítání dodávky daného konkrétního dílu a jeho následnou úhradu dodavateli.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Včera

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

 

iSport.cz

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i vysilující únava

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i…

Dva týdny závodění v extrémně nehostinných podmínkách jsou pryč. Dakar 2017 v neděli našel své letošní vítěze a…

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás hodně, hlásí sparťané

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás…

Už jsou velmi blízko. Hokejisté Sparty jsou posledním českým zástupcem v hokejové Lize mistrů a jediný krok je…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama