Smutný začátek nové éry WRC: Smrt diváka na Rallye Monte Carlo!
Letošní ročník světového mistrovství světa v rallye se koná podle nových pravidel, která podle organizátorů šampionátu připodobňují závodní vozy speciálům legendární skupiny B. První závod letošní sezony, Rallye Monte Carlo, však skupinu B připomněl ještě v jiném, smutném směru. Během závodu zemřel jeden z diváků, a to následkem srážky s jedním ze závodních aut.
Incident se odehrál už na první rychlostní zkoušce. Novozélandský závodník Hayden Paddon jedoucí s Hyundaiem i20 Coupe WRC havaroval na zledovatělém povrchu, přičemž pravým bokem vozu zasáhl jednoho z diváků. Ten byl po nehodě okamžitě transportován vrtulníkem do nemocnice v Nice, i přes lékařskou pomoc však následkům svých zranění podlehl. Potvrdil to monacký automobilový klub, který je organizátorem slavné Rallye Monte Carlo.
„Těsně před koncem rychlostní zkoušky nás zaskočilo náledí. Auto prudce trhlo doprava a my už pak byli jen pasažéři,“ okomentoval okolnosti nehody sám devětadvacetiletý pilot na svém Twitteru. Později zprávu ještě doplnil komentářem: „Jsem nesmírně smutný z dnešní nehody. Mé myšlenky jsou s rodinou a přáteli dotyčné osoby.“
Monacký automobilový klub již zahájil vyšetřování neštěstí. Přitom se patrně zaměří hlavně na to, zda dotyčná oběť nestála v místech, kde neměla. Svědkové neštěstí totiž tvrdí, že zhruba padesátiletý divák stál velice blízko trati. „Křičeli jsme na něj, aby tam nestál. Dalo by se čekat, že po prvních dvou autech mu dojde, že stojí špatně,“ říká jeden z přítomných diváků.
Tragická nehoda poznamenala začátek letošní sezony, v níž závodí speciály podobné svojí rychlostí legendám ze skupiny B, která je někdy označována za zlatou éru rallye. Bohužel měla jen krátkého trvání, povolena byla jen mezi lety 1982 a 1986. Ukončena byla po tragické nehodě Henriho Toivonena na francouzské rallye 1986. Už předtím ale byly silné vozy skupiny B kritizovány za svoji vysokou rychlost a nedostatek bezpečnostních opatření.
Úvodní erzeta byla po Paddonově nehodě zrušena. Posléze ale rallye opět pokračuje. Ve druhé rychlostní zkoušce následně vyhrál Thierry Neuville na Hyundaii i20 Coupe WRC následovaný Sébastienem Ogierem (Ford Fiesta WRC) a Juho Hänninenem (Toyota Yaris WRC). Čtvrtý pak skončil Kris Meeke na Citroënu C3 WRC, což dokazuje, že letošní sezona díky novým speciálům může být nadmíru vyrovnaná.