Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Johnson Controls ie:3: Soul s flexibilním interiérem

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Johnson Controls představil v Detroitu koncept interiéru malého elektromobilu blízké budoucnosti.

Globální společnost Johnson Controls s hlavním sídlem ve Spojených státech se těmto návrhům věnuje již od roku 1997 a studie s neobvyklým názvem ie:3 je dvanáctou v řadě.

Kromě součástí interiérů u Johnson Controls vyvíjejí a vyrábějí také například automobilovou elektroniku, nebo akumulátory. Koncept je tedy ukázkou současných možností, použití jednotlivých komponentů ve větší míře ale není hudbou daleké budoucnosti.

Jako základ novinky posloužil malý crossover Kia Soul, markantně se kromě vnitřního prostoru změnila hlavně přední část. Rovněž pod kapotou nenajdeme agregát s vnitřním spalováním, ale elektromotor. Výrobce uvádí pouze kapacitu lithium-iontových baterií umístěných pod podlahou mezi předními a zadními sedadly: 23 kWh. Ta by měla stačit k ujetí 160 km. Akumulátory jsou ploché a mají velmi kompaktní rozměry, nezaberou tedy příliš mnoho místa.

Sedadla jsou potažena látkou FaserTec ze snadno recyklovatelných přírodních materiálů. Sklápět se dají opěradla, také sedáky lze vyklopit směrem nahoru. Interiér osvětlují diody. Vůz je také vybaven rozhraním HMI (Human-Machine Interface). Jeho součástí je několik obrazovek. Průhledný head-up displej na čelním skle zobrazuje například aktuální rychlost vozu. Další 6,5palcový najdeme místo obvyklých přístrojů před řidičem, jeho čitelnost se přizpůsobuje intenzitě světla. Třetí o velikosti 8,8 palců lze ovládat dotykově, nebo pomocí hmatového regulátoru namontovaného na posuvné kolejnici mezi předními sedadly.

Na něm nalezneme také schéma převodného ústrojí (P-R-N-D) a tlačítka pro audio systém. Jeho výstup, tedy reproduktor, je vmontován tradičně v levých předních dveřích, ale za ním je ještě úložný prostor. Mimochodem: na pravé straně koncept kvůli snadnějšímu nahlédnutí dovnitř žádné dveře nemá.

Většina konstrukčních řešení je použitelná v praxi a v sériové produkci by se mohla objevit do pěti let, pokud o ně automobiloví výrobci budou mít zájem.

O jedné ze starších studií Johnson Controls na základě jiného modelu Kia jsme psali v článku Johnson Controls re3: Studie na bázi vozu Kia Cee’d se prezentuje v Detroitu .

Aleš Dragoun
Diskuze (0)