Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Soutěž Radiožurnálu v parkování: Parkuj jako člověk

Svět motorů
Diskuze (27)
Radiožurnál Českého rozhlasu tento týden spustil soutěž Parkuj jako člověk, neparkuj jako (prase).

„Vedlo nás k tomu zjištění, že řada lidí parkuje prostě sobecky, a chceme to změnit,“ říká vedoucí Motožurnálu Jan Říha. Princip soutěže je jednoduchý. Od pondělí 26. srpna do 29. září můžete na web www.parkujjakoclovek.cz ukládat fotografie špatně zaparkovaných vozidel. O nejlepších rozhodne hlasování. Deset finalistů pozve ČRo na finále ve dnech 5. a 6. října na Masarykův okruh do Brna v rámci Mistrovství Evropy cestovních vozů. Z dalšího boje vzejdou tři vítězové. „Při disciplínách se naučí třeba couvat s přívěsem, zjistí, jak je důležité nad parkováním přemýšlet a na konci vystoupit a auto si zkontrolovat,“ připomíná Jan Říha. Dál se bude zápolit v parkování s vozem s automatickým parkovacím systémem, v podpatcích (i muži), na čtverec, pouze za pomoci bočních zrcátek či v parkování za pomoci navigátora s tím, že šofér bude mít zavázané oči.

Ceny nejsou malé, první je zájezd pro dvě osoby na závody Formule 1 do Monaka, druhou pak zapůjčení Fordu Kuga na celý víkend a třetí základní kurz bezpečné jízdy na polygonu v České Lípě.

Zaparkovat vůz tak, aby ničemu nepřekážel, a zároveň, aby stál podle pravidel silničního provozu, může být leckdy silný oříšek i pro otrlého šoféra. Nejlepší radou na začátek, kterou vám bude nutit každý instruktor autoškoly, je hlídat si prostor okolo celého vozu.

Učitelé však připouští, že pro často zpohodlnělé šoféry je to nadbytečný úkon. „Problém vidím v tom, že spousta lidí jen zaparkuje a neřeší, jestli by se to dalo udělat lépe, zda by se vedle nich nevešlo ještě jedno auto,“ konstatuje Ivo Křišťan, majitel stejnojmenné pražské autoškoly, a připomíná, že určité problémy s parkováním má prakticky každý. „Všeobecně řečeno, největší problém dělá lidem couvání do kopce a následné podélné parkování,“ dodává.

Tipy, jak nejlépe zaparkovat

Podélné stání

Zastavte na stejné úrovni jako vozidlo stojící před vybraným místem, vytočte volant nadoraz doprava a couvejte. Až budete s před vámi stojícím autem svírat úhel zhruba 45°, zastavte. Dále otočte volant naplno doleva. Až budete rovnoběžně s chodníkem, zastavte nebo podle potřeby vůz srovnejte. Pakliže do místa parkujete popředu, dejte pozor, aby mezera mezi dvěma vozy byla dvojnásobná délky vašeho auta.

Kolmé či příčné stání

Dostatečně si nadjeďte, na úrovni mezery stočte volant a rovnoběžně s vedlejšími vozy zajíždějte. Zároveň udržujte odstup od vozidel. Jestliže chcete do místa zacouvat, zastavte za volnou mezerou o dvě vozidla dále s bočním odstupem asi dva metry a začněte couvat do okamžiku, až dosáhne zadní okraj auta na úroveň mezery. Stočte volant k okraji vozovky a dále couvejte. Když je automobil rovnoběžně se stojícími vozidly, srovnejte volant do přímého směru a dále couvejte až k okraji vozovky.

Pár dobrých rad

  • dostatečně si najíždějte do oblouku
  • sledujte prostor okolo celého vozu, zejména děti jsou snadno přehlédnutelné
  • berte v potaz délku auta
  • hlídejte, aby byl po stranách dostatek místa pro nástup a výstup
  • pokud stojíte vedle místa pro invalidy, nezapomeňte mu nechat větší prostor
  • nespoléhejte jen na parkovací asistenty a zrcátka

Hrozí vysoké pokuty

Policista může za špatné parkování uložit blokovou pokutu do dvou tisíc korun. „Jestliže řidič zaparkuje na místo, které je vyhrazeno invalidům, jsou

sankce přísnější. V tom případě hrozí bloková pokuta od pěti do deseti tisíc korun a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku,“ připomíná Vlasta Suchánková, mluvčí policejního prezidia. Přitom učitelé autoškol věnují parkování dost času. Vždyť na závěr každé hodiny je potřeba vůz takzvaně uklidit. Už tím se tedy budoucí řidič zdokonaluje. Vyučovacích hodin je osmadvacet. „Výhradně parkování věnujeme jednu až dvě lekce, a pokud to nestačí, přidáváme,“ říká majitel autoškoly Ivo Křišťan. Autobazary, i přes snahu autoškol, evidují zvýšenou poptávku po vozech s parkovacími pomocníky. „Celkový podíl prodaných vozů s parkovacími asistenty vzrostl proti roku 2008 o osmatřicet procent,“ potvrzuje Jindřich Topol,

regionální manažer AAA Auto. V cenové relaci od 100 do 250 tisíc došlo k nárůstu prodejů dokonce o 47 procent proti období před pěti lety. „U většiny ojetých vozů s cenou nad tři sta tisíc korun už jde z pohledu zákazníků prakticky o povinnou výbavu,“ podotýká. Význam této položky v posledních letech roste i u menších aut určených hlavně do města. Pakliže je vůz vybaven alespoň couvacími senzory, je jeho prodejnost výrazně vyšší.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (27)
8. 9. 2013 20:07
Re: Sledujte FACEBOOK stránky
NÁVEV FB STRÁNKY je "Parkuješ jako prase"
8. 9. 2013 20:06
Sledujte FACEBOOK stránky
Sleduj také facebooku stránky https://www.facebook.com/pages/Parkuje%C… ;-) ;-) ;-)
4. 9. 2013 20:07
Re: Oblíbené témátko
Tohle je zkušenost z naší ulice, kde se auťáci znají tak nějak navzájem i když se vlastně vůbec neznáme.

Od takovýho šikuly jsem jednou dostal vynadáno z okna, proč mu nenechám za autem 3 metry, aby mohl vyjet. Měl tři metry před autem, tak jsem mu tam nechal 50 cm, což je dle mého názoru tak akorát :-)
31. 8. 2013 13:25
Re: parkovani
Tak mas pravdu, koukal jsem se na net. Ale vubec
nechapu, proc jsme to ve skole predminuly semestr resili podle stare vyhlasky. Tomu vubec nerozumim. Jeste si pamatuju, jak me vyucujici tepal, ze jsem udelal 2 mista navic, bud dalsi k dokoupeni, nebo navstevy a on mi potom rekl, ze ma byt pro invalidy. A byl problem to tam nacpat.
30. 8. 2013 23:51
Re: parkovani
Co jsem teď koukal, vyhláška 398/2009 stanoví 2% až nad 500 míst. Od dvou do sta máš jedno vyhrazené na každých dvacet. Do dvou set to jde po padesáti. A do pěti set to jde po stovce. Takže například 350 míst si žádá 9 vyhrazených pro invalidy. Tvůj příklad tří si žádá jedno. Problém je, že se to vztahuje na pozemní komunikace. A garáž nemusí být pozemní komunikací.

Na obchody mají trochu jiné požadavky. 1 na 25 do 100, 1 na 100 do 300, 1 na 200 do 500 a nad 500 1 na každých dalších 500.