Soutěž Radiožurnálu v parkování: Parkuj jako člověk
„Vedlo nás k tomu zjištění, že řada lidí parkuje prostě sobecky, a chceme to změnit,“ říká vedoucí Motožurnálu Jan Říha. Princip soutěže je jednoduchý. Od pondělí 26. srpna do 29. září můžete na web www.parkujjakoclovek.cz ukládat fotografie špatně zaparkovaných vozidel. O nejlepších rozhodne hlasování. Deset finalistů pozve ČRo na finále ve dnech 5. a 6. října na Masarykův okruh do Brna v rámci Mistrovství Evropy cestovních vozů. Z dalšího boje vzejdou tři vítězové. „Při disciplínách se naučí třeba couvat s přívěsem, zjistí, jak je důležité nad parkováním přemýšlet a na konci vystoupit a auto si zkontrolovat,“ připomíná Jan Říha. Dál se bude zápolit v parkování s vozem s automatickým parkovacím systémem, v podpatcích (i muži), na čtverec, pouze za pomoci bočních zrcátek či v parkování za pomoci navigátora s tím, že šofér bude mít zavázané oči.
Ceny nejsou malé, první je zájezd pro dvě osoby na závody Formule 1 do Monaka, druhou pak zapůjčení Fordu Kuga na celý víkend a třetí základní kurz bezpečné jízdy na polygonu v České Lípě.
Zaparkovat vůz tak, aby ničemu nepřekážel, a zároveň, aby stál podle pravidel silničního provozu, může být leckdy silný oříšek i pro otrlého šoféra. Nejlepší radou na začátek, kterou vám bude nutit každý instruktor autoškoly, je hlídat si prostor okolo celého vozu.
Učitelé však připouští, že pro často zpohodlnělé šoféry je to nadbytečný úkon. „Problém vidím v tom, že spousta lidí jen zaparkuje a neřeší, jestli by se to dalo udělat lépe, zda by se vedle nich nevešlo ještě jedno auto,“ konstatuje Ivo Křišťan, majitel stejnojmenné pražské autoškoly, a připomíná, že určité problémy s parkováním má prakticky každý. „Všeobecně řečeno, největší problém dělá lidem couvání do kopce a následné podélné parkování,“ dodává.
Tipy, jak nejlépe zaparkovat
Podélné stání
Zastavte na stejné úrovni jako vozidlo stojící před vybraným místem, vytočte volant nadoraz doprava a couvejte. Až budete s před vámi stojícím autem svírat úhel zhruba 45°, zastavte. Dále otočte volant naplno doleva. Až budete rovnoběžně s chodníkem, zastavte nebo podle potřeby vůz srovnejte. Pakliže do místa parkujete popředu, dejte pozor, aby mezera mezi dvěma vozy byla dvojnásobná délky vašeho auta.
Kolmé či příčné stání
Dostatečně si nadjeďte, na úrovni mezery stočte volant a rovnoběžně s vedlejšími vozy zajíždějte. Zároveň udržujte odstup od vozidel. Jestliže chcete do místa zacouvat, zastavte za volnou mezerou o dvě vozidla dále s bočním odstupem asi dva metry a začněte couvat do okamžiku, až dosáhne zadní okraj auta na úroveň mezery. Stočte volant k okraji vozovky a dále couvejte. Když je automobil rovnoběžně se stojícími vozidly, srovnejte volant do přímého směru a dále couvejte až k okraji vozovky.
Pár dobrých rad
- dostatečně si najíždějte do oblouku
- sledujte prostor okolo celého vozu, zejména děti jsou snadno přehlédnutelné
- berte v potaz délku auta
- hlídejte, aby byl po stranách dostatek místa pro nástup a výstup
- pokud stojíte vedle místa pro invalidy, nezapomeňte mu nechat větší prostor
- nespoléhejte jen na parkovací asistenty a zrcátka
Hrozí vysoké pokuty
Policista může za špatné parkování uložit blokovou pokutu do dvou tisíc korun. „Jestliže řidič zaparkuje na místo, které je vyhrazeno invalidům, jsou
sankce přísnější. V tom případě hrozí bloková pokuta od pěti do deseti tisíc korun a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku,“ připomíná Vlasta Suchánková, mluvčí policejního prezidia. Přitom učitelé autoškol věnují parkování dost času. Vždyť na závěr každé hodiny je potřeba vůz takzvaně uklidit. Už tím se tedy budoucí řidič zdokonaluje. Vyučovacích hodin je osmadvacet. „Výhradně parkování věnujeme jednu až dvě lekce, a pokud to nestačí, přidáváme,“ říká majitel autoškoly Ivo Křišťan. Autobazary, i přes snahu autoškol, evidují zvýšenou poptávku po vozech s parkovacími pomocníky. „Celkový podíl prodaných vozů s parkovacími asistenty vzrostl proti roku 2008 o osmatřicet procent,“ potvrzuje Jindřich Topol,
regionální manažer AAA Auto. V cenové relaci od 100 do 250 tisíc došlo k nárůstu prodejů dokonce o 47 procent proti období před pěti lety. „U většiny ojetých vozů s cenou nad tři sta tisíc korun už jde z pohledu zákazníků prakticky o povinnou výbavu,“ podotýká. Význam této položky v posledních letech roste i u menších aut určených hlavně do města. Pakliže je vůz vybaven alespoň couvacími senzory, je jeho prodejnost výrazně vyšší.
Autor: Josef Holek, Svět motorů