Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Společnost SOR Libchavy dodá Praze 620 autobusů včetně vozů na hybridní pohon

Ondřej Láník
Diskuze (58)
Předmětem dodávky bude 465 městských nízkopodlažních autobusů (SOR NB 12), dále 235 městských nízkopodlažních kloubových autobusů (SOR NB 18) a také 20 městských nízkopodlažních kloubových autobusů s hybridním pohonem (SOR NBH 18).

Výrobce autobusů SOR Libchavy dodá během šesti let Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DP HMP) celkem 620 autobusů pro městskou dopravu. Celkem 20 autobusů bude poháněno vysoce ekologickým hybridním pohonem. O vítězství automobilky SOR v tendru a realizaci této veřejné zakázky rozhodla výběrová komise DPHMP.

„K hlavním přednostem našich autobusů patří, vedle zajímavé ceny, také zcela nová konstrukce vozu s významným uplatněním kompozitních materiálů a plastů, což zaručuje nízkou spotřebu, moderní design a speciální členění interiéru vozidel, díky kterému jsou autobusy SOR mimořádně vhodné pro městskou hromadnou dopravu v Praze,“ prohlásil jednatel společnosti SOR Libchavy Petr Hájek.

Předmětem dodávky bude 465 městských nízkopodlažních autobusů (SOR NB 12), dále 235 městských nízkopodlažních kloubových autobusů (SOR NB 18) a také 20 městských nízkopodlažních kloubových autobusů s hybridním pohonem (SOR NBH 18). Ve všech případech se jedná o naftové, plně nízkopodlažní autobusy, vybavené systémem naklápění karoserie v zastávkách (tzv. kneelingem) pro komfortnější nástup a výstup cestujících. Autobusy budou Dopravnímu podniku dodávány postupně v letech 2009 až 2014.

Emise všech autobusů SOR určených pro DP HMP dokonce předčí přísnou evropskou normu na emisní limity EURO 5, která vstupuje v platnost od podzimu 2009. Vozidla s hybridním pohonem, které budou vedle klasického naftového motoru obsahovat i elektrický pohon a zásobníky energie, se budou vyznačovat sníženou spotřebou nafty o zhruba 10 l na 100 km, což v případě autobusů SOR přinese snížení emisí nejméně o čtvrtinu oproti vozům s klasickým motorem. Autobusy s hybridním pohonem svezou v Praze první cestující nejpozději v roce 2011.

Všechny autobusy SOR mají klimatizované pracoviště řidiče s vyhřívaným sedadlem a s chladničkou na nápoje. Vozidla budou mimo jiné osazena palubním počítačem, Wi-fi přijímačem, čtečkou čipových karet a elektronickými informačními panely. Součástí výbavy bude například zařízení pro nevidomé cestující, kamerový systém pro sledování interiéru vozidla či zařízení pro preferenci v dopravě.

Společnost SOR Libchavy, spol. s r.o. vznikla v roce 1991 a v současnosti je druhým největším výrobcem autobusů v ČR. Součástí skupiny J&T je od roku 2005. SOR nabízí řešení pro dopravu městskou, meziměstskou i turistickou, pro které vyrábí autobusy v délkách 8,5 m, 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 18 m. V roce 2007 začala společnost vyrábět ekologické autobusy na zemní plyn. V průběhu druhého pololetí roku 2008 zahájil SOR také výrobu nízkopodlažního trolejbusu.

Veškerou produkci autobusů a trolejbusů zajišťuje na základě vlastní konstrukce a vývoje. Dlouhodobě spolupracuje se špičkovými výrobci automobilových komponentů (IVECO, VOITH, ZF, DANA, WABCO, MERITOR). Historicky klíčové trhy pro autobusy SOR představuje Česká a Slovenská republika. V posledních letech společnost úspěšně realizuje prodeje v Rusku, Estonsku, Belgii a Srbsku, když vedle těchto trhů pravidelně exportuje i do Chorvatska či Moldávie. V roce 2008 se značka SOR prosadila také v Polsku a Bulharsku. Licenční výrobou je společnost zastoupena na trhu Maďarska.

Ondřej Láník
Diskuze (58)
24. 2. 2009 21:55
Re: SOR versus Iveco Czech Republic
Ta 706ka ROL s tim liťákem je cool >:D

Předání do Maďarska - jeden z dalších soudružských hnusů :no:

1949 - samonosná karoserie, Diesel 11,8 V6 poloautomatickou převodovkou Praga-Wilson s elektropneumatickým řazení a předvolbou... :-O sakra, to byly mašiny :yes:
24. 2. 2009 17:07
Re: SOR versus Iveco Czech Republic
Není se čemu divit. Zakladatelé SORu jsou bejvalý Karosáci a bydlej ve VM :-)
24. 2. 2009 16:45
Re: SOR versus Iveco Czech Republic
Přesně :-)
24. 2. 2009 16:43
Re: SOR versus Iveco Czech Republic
Konkrétně ten malý prcek. Vlezl jsem dovnitř. Schody Karosa i s těmi lištami a kulatými světýlky, celý kokpit řidiče stejný jako v jiných Karosách, stropní světla, sedačky, ventilace, okna, madla Karosa. I barva materiálů uvnitř, včetně toho umakartu nebo co je na stěnách ... chápu, že spousta dílů je velmi podobná nebo univerzální, ale tady to přímo bylo do očí... Mě tedy jo.
No a ten podvozek... to se jen tak nezapomíná :-)
Avatar - Special-line
24. 2. 2009 16:41
Re: SOR versus Iveco Czech Republic
První SORy (měl jsem tu čest jednou s nejmenším C 7.5 - vzadu jen jednomontáž) opravdu moc velkým komfortem neoplývaly. Dílů z Karosy bylo viditelně dost. Kompletní sedačky (C 734), vnitřní výbava, přístroje, volant, podvolantový ipur, Lucasy atd. je to už dávno co sem v tom jel. Pozdější jejich výrobky se hodně posunuly vpřed.