16.5. 2015 Petr Barták

Spolujízda na vlastní kůži: Jako cesta se známým

 

Pro řidiče kromě drobného přivýdělku i možnost pokecat si. Pro pasažéra rychlejší a levnější cesta než autobusem, bezpečnější než při autostopu. Tak má vypadat spolujízda. Vyzkoušeli jsme.

Je krátce před polednem a na parkovišti v obchodní zóně pražského Zličína vyhlížíme svoji řidičku. Poveze nás do Plzně v takzvané spolujízdě – stanou se z nás pasažéři, kteří za domluvenou cestu zaplatí. Na čas u nás zastavuje bílý třídveřový Volkswagen Polo 1.2, za jehož volantem sedí studentka pátého ročníku Policejní akademie Šárka Mintuchová. Ze zadního sedadla vykukuje její přítel Petr Šenfeld. „Když vezu neznámého člověka, mám ho tu jako garde,“ vysvětluje s úsměvem. Rychle nastupujeme a v 12.03 už frčíme po výpadovce k D5.

Bude to fenomén?

Spolujízda, tedy vlastně přibrání spolucestujícího do auta za peníze, je variantou autostopu. Řidič má navíc jistotu, že se s ním pasažér podělí o náklady na cestu. Spolujezdec zase ví, kde a v kolik hodin ho bude řidič čekat, navíc ho to vyjde levněji než jakákoli veřejná doprava. Ve větším se u nás spolujízda provozuje asi pět let. Má velký okruh příznivců, především mezi mladými. Poskytovatelé i zájemci o svezení se o sobě dozvídají buď na facebooku, nebo na speciálních zprostředkovatelských serverech, jako je Jízdomat. To je i případ naší řidičky Šárky. „Spolujízdu znám už téměř pět let. Objevila jsem ji, když jsem začala v Praze studovat a řešila, jak se co nejlevněji dostat z domova v Písku do školy a zpět,“ říká. Začala tedy sdílet facebookový profil, který právě tuto trasu nabízí. Rychle našla okruh známých, s nimiž jezdí jako řidič nebo spolujezdec. A když má cestu jinam, nabídne spolujízdu na zprostředkovacím serveru. Tady se prostě zaregistruje na určitý čas, kdy chce vyjet, a místo, kde bude nabírat případné zájemce. To je i případ Jana Krauskopfa z Plané u Mariánských Lázní, dalšího řidiče, který nerad jezdí sám. „Ke spolujízdě mě loni v říjnu přivedla známá a zalíbilo se mi to. Seznámím se s dalšími lidmi. A popovídám si,“ dodává.

Každá kačka dobrá

„Spolujízda je pohodlí, když se vezu, a peníze navíc, když jsem za volantem a někdo jede se mnou,“ popisuje Šárka. Atraktivní bruneta řídí jistě, s přehledem, a tak ji dál zpovídáme: Jak se cena za spolujízdu určuje? „Vychází se z obvyklé taxy na trase. Vždy je o dvacet třicet korun levnější než autobus,“ říká.

Ne na všechny nabízené jízdy se někdo přihlásí. „Řidiči a potenciální zájemci o svezení se domluví tak na třetině až čtvrtině případů,“ říká mluvčí Jízdomatu Martina Čmielová. „Když se dohodneme, potvrdíme si čas, místo a cenu, kterou mi zaplatí,“ potvrzuje naše řidička.

Je třeba se bát?

To už jsme za Berounem. A co neznámí spolujezdci? „Oťuknu je na serveru nebo facebooku, jestli s nimi mají zkušenost,“ říká. A když nic nezjistí? „Většinou jedu s přítelem. Když to nejde jinak, cestou hlásím, že jsem pasažéra nabrala a kde právě jsme,“ vysvětluje. K cestujícím je tolerantní, ale nedovoluje pití. „Chápu, že si chce někdo dát pivko po jídle, ale v autě mi to nepřipadá vhodné. A tvrdý alkohol už vůbec.“ Striktně je také proti kouření: „Když je to hodně silný kuřák, zastavím mu na odpočívadle, ale cigaretový kouř ve voze nechci.“

Bilance

Míjíme odbočku z D5 do Plzně. „Spolujízda mě baví, a přestože svezu desítky lidí ročně, nikdy jsem problém neměla,“ tvrdí. Když se s někým domluvila, byl na místě, pokaždé odjížděli včas, dostala zaplaceno, kolik si řekla. A co dělá s vybranými penězi? „Jdou do auta, koupím třeba směs do ostřikovačů. Nebo dálniční kupon,“ říká.

Určitě se jí ale na spolujízdě i něco nelíbí. „Jednou jsem byla spolujezdec, řidič na setkání dorazil s velkým zpožděním. Celou cestu do Brna jsme ho doháněli. Šofér se ani neomluvil,“ hodnotí kaňku Šárka Mintuchová. Negativa vidí i hendikepovaný Krauskopf. „Naštve mě spolujezdec, který cestu nakonec nenastoupí, a neuzná za vhodné se mi ozvat. To je nefér,“ svěřuje se. „Jinak se pasažéři chovají normálně. Jen je překvapí, že jsem vozíčkář. Okukují čistě manuální ovládání auta a skládání vozíku do něj,“ uzavírá.

To už v mírném provozu sjíždíme v Plzni ke stadionu ve Štruncových sadech. Je 12.55 a jsme v cíli cesty. Zaplatili jsme 70 korun – a máme jasno. Spolujízda by nás taky bavila.

Kolik se platí

Internetoví zprostředkovatelé jako Jízdomat.cz i šoféři komunikující přes facebook za vyvěšení nabídky nic neúčtují. Cesta se hradí částkou určenou řidičem, nebo vzájemně domluvenou s cestujícím. Platit lze předem na účet či před nástupem do auta, nejčastěji ale až při vysedání. Na internetu jsou u konkrétních tras obvyklé ceny, které respektují ostatní poskytovatelé. Pokud by byly vyšší, na jízdu by se nikdo nepřihlásil.

Vybrané ceny
Praha – Plzeň 65-70 Kč
Praha – Písek 80 Kč
Praha – Karlovy Vary 75-100 Kč
Praha – Brno 120-150 Kč
Brno – Ostrava 100-150 Kč

Bezpečí při jízdě

Pokud by se spolujezdec choval tak, že by to řidiče obtěžovalo, má právo jej z vozu vykázat. Takový pasažér je pak nucen vystoupit například na čerpací stanici nebo v obci. Obvykle se pak šofér se špatnou zkušeností s pasažérem svěří ostatním na serveru nebo facebooku, že byl při cestě problém.

Co když vznikne škoda

Poskytovatel spolujízdy a zájemce o ni mezi sebou ústně uzavírají smlouvu o přepravě osob podle Občanského zákoníku. Pokud škodu způsobí zájemce o spolujízdu, používají se obecná ustanovení Občanského zákoníku o škodě. V případě, že by při spolujízdě došlo k trestnému činu, řešil by se podle trestního zákoníku.

A v případě nehody?

Kdyby došlo ke karambolu, je to obdobné, jako když vezmete do auta stopaře nebo kamarády. Případné škody se řeší z povinného ručení řidiče. Z něj se uhradí provozem způsobená škoda každému poškozenému, tedy i spolujezdci. Ať už na zdraví nebo usmrcením, nebo vzniklá poškozením, zničením nebo ztrátou věci, či jejím odcizením, ale třeba i ušlý zisk.

Jaká lze vzít zavazadla?

Do auta lze při spolujízdě vzít všechno, co se tam rozměrově a váhově vejde – pravidla, co se smí a co nesmí naložit, určuje vždy řidič. Může povolit či odmítnout převoz psa nebo kočky či jiného miláčka, velkoobjemových nebo těžkých předmětů, ale i třeba zbraní nebo chemikálií.

Když jste spolujezdci

  • Nechte si ukázat doklad o zaplacení povinného ručení.
  • Zjišťujte si o řidiči reference buď na serveru zprostředkovatele, nebo na facebooku.

Nejpreferovanější vozy
Škoda 29 %
Ford 10 %
Volkswagen 9 %
Renault 6 %
Peugeot 5 %
Ostatní 41 %
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Spolujízda na vlastní kůži: Jako cesta se známým







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…