Pro řidiče kromě drobného přivýdělku i možnost pokecat si. Pro pasažéra rychlejší a levnější cesta než autobusem, bezpečnější než při autostopu. Tak má vypadat spolujízda. Vyzkoušeli jsme.
"Vydelek" ze spolujizdy jde bezpecne zahrnout do kategorie prilezitostnych vedlejsich prijmu. V CR je od lonskeho roku povoleny tento vydelek do castky 30 tis. Kc rocne (drive 20 tKc), kdy se nemusi odvadet zadna dan. Protoze jde o prilezitostny vedlejsi prijem a zadnou podnikatelskou cinnost, nemusi se samozrejme vydavat ani zadne uctenky.
No není pochyb, že náhoda neexistuje... Vidím pěknou slečnu v třídveřovym (asi špatně vidím) koncernovym voze, přítel sedí vzadu, a vše je v pohodě. Škoda, že zrovna nezastavil nějakej dělňas ve starym pažoutovi nebo rendovi. Ale to jsou ty náhody...
Představ si, že tomu bych po tom všem věřil víc, než třídvéřovýmu Polu na náhodu doprovázenýmu krásnou načechranou fotogalerií. A věřím, že nejsem sám... ;-)
Hmm. Já nevím, zda-li je na jejich webu nebo appce po přihlášení vidět vozidlo, které daná osoba má. A kucí ze SM mají rádi holky, občas býval časopis víc o nich než o vítězství škodovek nad vším možným. Tak se nediv...
Ale nehrotil bych to, dyť je to c tomto případě úplně jedno, ne. ;-)
Ani bych neřekl. Když nevíš o čem je řeč, raději nekomentuj ;-)
Na jízdomatu jsem registrovaný skoro 4 roky, tedy skoro od jeho počátku. Dle toho, co mám v profilu jsem:
Počet jízd: 139
Počet pasažérů: 268
Najeto kilometrů': 24951
Doba jízd (hod): 277
Celkově mám 142 pozitivních hodnocení. Hodnocení jsem dal všem, co se mnou jeli a až na jeden případ, kdy se cestující omluvila hodinu před jízdou, že už jede s někým jiným, byla vždy pozitivní. A párkrát jsem se i svezl jako cestující.
Výhodou je, že řidiči jsou často prověření, stejně jejich auta, v profilech jsou vloženy fotky, kontakty, cena, odkud kam, detaily... a využívají to převážně studenti.
Za mě jízdomat a podobní určitě ano. Mě to např. na mé nejčastější cestě za rodiči zaplatí naftu, cestou se často dobře bavíme a poznám spoustu lidí. Za mě ano. lepší než jezdit vlakem
My takhle bereme uz dlouhe roky lidi pres pul Evropy, mezi Luxem a CR. Funguje to ted pres jiny portal, tusim spolujizda.cz, i kdyz to dojednavame na jinem webu. O penize az tak nejde, spis nekdo pomuze zene zabavit kluky, nebo si clovek cestou proste pokeca, lepsi nez jet sam. A jednou jsem se vlastne taky uz svezl.
Jak říkám, nejhorší to mají vžy ti začátečníci... ale těch postupně ubývá. U mě třeba mají docela jistotu, jsem jeden z těch, co má nejvíce pozitivních hodnocení.
Na kratší vzdálenosti se to moc nevyplatí ale na Slovensko nebo do Německa jde o velmi zajímavou možnost jak pokrýt náklady. Poslední výlet do Mnichova mi pokryl náklady na benzín i roční dálniční známku. A navíc člověk potká hodně zajímavých lidí a cestou se nenudí. Do Mnichova většinou beru Němce, což mi zároveň dává možnost praktikovat němčinu = win - win situation. Používám jizdomat a blablacar.
Zajímavé. V podstatě provozuješ taxislužbu, nemáš licenci, nezdaňuješ to. Ani se nedivím, že se taxikáři na celém světě vztekají. Zatímco na ně chodí kontroly, ty de facto podnikáš načerno.
Pozor neodsuzuji, jen konstatuju. Univerzální odpověď o výdělku do 30 tis. za rok, které nemusíš ani hlásit, vyřeší vše, protože kdo dokáže, že to bylo víc? Zkouším si představit, že bych např. před náš barák postavil stůl a kolemjdoucím nabízel chlazené pivo, s tím, že nejde o restauraci a nevydělám si určitě víc než 30 tisíc:)
Klidne na takoveho ridice posli berni urad. Pokud jede do dane destinace prokazatelne tak jako tak a evidentne i podle dohledatelne statistiky jizd (jedna se prece o oficialni spolujizdu, kde dohledas vsechna data na serveru, kde se organizuje) ani nemuze jezdit casteji = vydelavat si spolujizdou vysoke castky, jde o prilezitostny vydelek a ne zivnost, na kterou by potreboval zivnostensky list a odvadet dane. Nevim, proc v tom porad nekdo vidi nejaky podvod, vsechno je velmi pruhledne, evidentni a dohledatelne.
Oproti tomu prodej obcerstveni a zvlast alkoholickych napoju je ze zakona vzdycky vydelecnou cinnosti, podlehajici zdaneni.
Tak on sám kolega uvádí, že mu poslední cestu do Mnichova včetně dálniční známky /tzn. byl v plusu, měl výdělek/ zaplatila spolujízda, takže to výdělečná činnost byla.
Na nikoho berňák posílat nebudu, jen se tomu podivuju. Abys někoho vezl z místa A na místo B, musíš splňovat nějaké předpoklady. Takhle nemusíš splňovat vůbec nic. Samozřejmě, ti lidé riskují z vlastní svobodné vůle, když jedou z úplně cizím člověkem, navíc amatérem.
Doporucuji ti si zjistit zakonnou definici prilezitostneho vydelku (do 30 tKc rocne) vs. provozovani zivnosti, at vis o co jde. Samozrejme, ze si muzes touhle cinnosti neco vydelat, jinak bys to ani nedelal (vydelaji na tom obe strany- ridic i spolujezdec/spolujezdci). Jenze je vsechno v ramci platnych zakonu a cely system je na rozdil od mavani u krajnice oficialni a pruhledny, coz se ostatne muzes docist i v uvodnim clanku. Precti si ho, at vubec vis, o cem je rec- a nemyslim to jako utok :yes:
Muzes klidne posilat bernak na koho chces, vsechno je totiz naprosto v poradku. O nejakou taxisluzbu ci zivnost by slo v pripade prokazatelne pravidelne provadenych jizd, provozovanych evidentne pouze pro vydelecnou prepravu osob nebo nakladu a prokazatelne nad celkovou castku 30 tKc rocne. Pripadne by mel problem internetovy portal, kdyby si za tuhle logistickou internetovou platformu bral nejake provize apod. . Jiste chapes ten rozdil.
Tato forma autostopu (protoze o nic jineho ve skutecnosti nejde) je ve svete rozsirena a samozrejme naprosto legalni - viz mnou zminovany celoevropsky blablacar. Navic prinasi zvyseny komfort i bezpeci jak pro ridice tak pro cestujici, kteri nemusi nekde v desti cekat, jestli jim nekdo zastavi, ale predem vedi cas i misto, kde si muzou nasednout. Castokrat je ridic sveze tzv. door-to-door, coz je taky obrovska vyhoda. Prispevek na benzin je dobrovolny, stejne, jako kdyz se parta kamaradu vyda na vylet autem, tak se o naklady podeli. Problem s tim ma pouze zamindrakovany cechacek, ktery si precetl, ze by nekdo z toho mohl mit maly prospech a hned se toho chyti. Ono ale opravdu neni co zavidet, mnohem zajimavejsi na cele zalezitosti je prave ta moznost potkat nove zajimave lidi a i ta cesta ubiha mnohem rychleji, kdyz clovek nejede sam.
Já bych ještě dodal, že další skupinou těch, co budou plakat, budou drožkáři, dopravci atd. Nicméně zrovna skupinu českých drožkářů, čti taxikářů, rozhodně nemá smysl komentovat. Je to o tom, že někdo dostal nápad, realizoval ho ke prospěchu všech a zapláčou ti, kteří z do té doby chybějící služby zapláčou. Nikdo jim nebrání nabízet lepší služby,
:yes: Tohle člověk přece nedělá jako živnost. Tak či tak jede určitou trasu, tak si sníží náklady a vezme pár spolucestujících. Bylo by postavené na hlavu, kdyby stát něco takového začal potírat a dělal řidičům problémy kvůli daním - spolujízda je světový trend, který je v mnoha zemích různými způsoby podporovaný jakožto ekologický způsob dopravy.
Drožkaře by většina "zákazníků" klasické spolujízdy nevyužila, o výdělky přichází spíše takové ČD (kdo by chtěl v těch jejich dobytčácích jezdit).