Spy Photos: Lancia Ypsilon - nové fotografie
Stylové mini Lancia Ypsilon se dopracovalo do role tahouna prodejních výsledků značky Lancia. Po sedmi letech na trhu ale přichází nejvyšší čas na generační střídání – vždyť končící Ypsilon jako poslední model technicky vychází z Fiatu Punto 2. generace.
Nástupce využije jiný technický základ: dostane platformu menšího Fiatu Panda. Přechod na techniku nižšího segmentu sníží výrobní náklady a zřejmě také pomůže Ypsilonu v existenci po boku Alfy Romeo MiTo.
To ale není jediná výrazná změna u Ypsilonu. Kromě menší platformy dostane nově pětidveřovou karoserii. Představitelé automobilky se už dříve nechali slyšet, že v jejich cílovém segmentu volí pětidveřové auto 75 % zákazníků, motivace tohoto rozhodnutí je proto víc než zřejmá.
Lancia chce v roce 2014 prodávat 300 tisíc aut ročně, což představuje radikální růst z loňských 112 tisíc. Klíčovou roli v této prodejní expanzi by měl sehrát právě Ypsilon. Z tohoto důvodu koncern Fiat provede přesuny ve výrobě – nový Ypsilon se bude vyrábět v polských Tychách společně s Fiatem 500. Produkce Fiatu Panda se naopak přemístí do bývalé továrny Alfa Romeo Pomigliano d’Arco u italské Neapole.
K těmto přesunům ale dojde postupně. Výroba současné Pandy bude v Tychách dobíhat až do roku 2012 a výroba Ypsilonu skončí v Itálii v závěru roku 2011. Mezitím bude už v létě spuštěna v Polsku produkce nového pětidveřového Ypsilonu.
Nový pětidveřový hatchback dostane rysy, které evolučně rozvíjí typický design a inspirují se u větší Delty.
Oficiální informace o pohonných jednotkách nejsou k dispozici, italské zdroje se ale shodují na spektru zhruba od 70 do 115 kW a přítomnosti agregátů 1,4 T-Jet, 1,6 MultiJet a 1,3 MultiJet. Pravděpodobné je i nasazení dvouválce 0,9 TwinAir.
Kromě nového Ypsilonu chystá Lancia pro rok 2011 další dvě novinky, které bude sdílet s americkým Chryslerem – velký sedan Thema odvozený od modernizovaného Chrysleru 300C a nástupce MPV Phedra, který bude vycházet z Chrysleru Voyager.