Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šrotovné není řešení, tvrdí agentura Fitch

David Bureš
Diskuze (4)
Podle Fitch Ratings budou nízkými prodeji v Evropě nejvíce zasaženy automobilky Peugeot, Citroën, Fiat a Renault.

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings se vyjádřila k myšlenkám, které počítají s opětovným zavedením šrotovného. Agentura v prohlášení uvedla, že toto řešení může v krátké době přinutit konzumenty k nákupu nového auta, zároveň ale v dlouhodobém horizontu může narušit trh.

V dlouhodobém horizontu může tento krok vést k narušení tržních trendů a může mít dalekosáhlý vliv na modelovou nabídku automobilek a na jejich budoucí prodeje. Dle agentury šrotovné nepomáhá k větším prodejům, pouze je posouvá. Jakmile jsou tyto pobídky ukončeny, dochází k poklesu tržeb a nákladů.

Zákazníci navíc v době šrotovného nakupují spíše levná vozidla, na těch však automobilky nemají tak velké marže.

Prodeje aut na evropských trzích i v době po největší krizi trpí. Podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) během letošního období leden-květen klesly prodeje aut v státech EU a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) meziročně o 7,3 %.

Výrobci strádají především nadbytečnou kapacitou svých továren na starém kontinentu. Renault už dokonce prostřednictvím svého výkonného ředitele Carlose Tavarese vyzval evropské vlády, aby znovu zavedly programy šrotovného nebo jiné dotace na nákup nových aut.

Agentura Fitch Ratings se domnívá, že šrotovné již nemá takovou podporu veřejnosti jako v době největší krize. Vlády totiž šetří a státní rozpočty už tolik nepočítají s takovým rozhazováním financí.

Podle agentury budou prodeje nových aut v Evropě v blízké době stagnovat nebo mírně klesat. Pokud by však došlo k rozpadu eurozóny, prodeje by se prudce propadly. I šéf Nissanu a Renaultu Carlos Ghosn nedávno prohlásil, že evropský trh s auty bude stagnovat další tři, čtyři roky.

Vlády by dle Fitch Ratings mohly automobilkám pomoci jiným způsobem. Řešením mohou být daňové úlevy, levné úvěry na financování výzkumu a vývoje nebo pomoc s restrukturalizací podniku.

Fitch Ratings odhaduje, že nejvíce bude nízkými prodeji zasažen francouzský koncern PSA Peugeot Citroën, za ním budou následovat Fiat a Renault. Naopak nejlépe si s nízkým odbytem mají poradit BMW, Daimler a Volkswagen.

V letech 2009 a 2010 byly v době hospodářské recese v mnohých evropských státech zavedeny vládní dotace na nákup nového vozu při současném zlikvidování starého auta. Prvořadým úkolem těchto pobídek bylo zachování výroby v době hospodářské krize a tím i zaměstnanosti, zároveň ale vedly k omlazení vozového parku. V České republice však šrotovné nakonec zavedeno nebylo.

David Bureš
Diskuze (4)
22. 6. 2012 00:05
Re: To je snad jasné
Je to tak, někoho si koupíš za pastelkovné, jiného za šrotovné.
21. 6. 2012 12:18
Re: To je snad jasné
U nas sa to vola "istoty" [odkaz] . U vas ako?
Avatar - "Brňák"
21. 6. 2012 11:20
Re: To je snad jasné
Oni to všichni ti nahoře ví moc dobře. Ale dělaj, jako že to neví. A všechno co dělají je pro dobro lidu !!
21. 6. 2012 11:12
To je snad jasné
To ví snad každý, že šrotovné je na nic. Je to jen marketingový tah pro politiky za peníze daňových poplatníků a je silně nespravedlivý (třeba někdo chce auto, ale až za rok bude mít peníze a tak oproti jinému prodělá). Veškeré výjimky a dotace jsou k ničemu a ničemu nepomůžou.