Srovnávací test: Renault Master L1H1P1 2.3 dCi Furgon vs. Combi - Záklaďáci

Srovnávací test: Renault Master L1H1P1 2.3 dCi Furgon vs. Combi - Záklaďáci

 
 
28.8. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nová generace Renaultu Master se prodává ve velkém množství konfigurací včetně originálních nástaveb. Srovnali jsme základní verze.

Segment dodávkových vozidel nad 2,8 celkové hmotnosti se v hlavní míře uplatňuje jako furgony. Z celkového počtu 13 269 nově registrovaných LUV v Česku během loňského roku připadlo na dodávky 10 575 ks (79,82 procent). Typické pracanty v kategorii do 3,5 tuny celkové hmotnosti vhodně doplňují tzv. kombi provedení, která vycházejí z furgonů a jsou stavěná až s devíti sedadly, a tedy na řidičské oprávnění skupiny B. Někteří výrobci zařazují do nabídky malé autobusy na podvozcích dodávek a patří mezi ně také Renault.

Nejmenší

Ze čtyř délek, tří rozvorů i výšek jsme do srovnání zvolili nejmenší provedení. Furgony se sice ve velké míře prodávají ve středních konfi guracích, nicméně nejmenší verze většinou drží druhou příčku prodejů. O devítimístné kombi je zájem majoritně v provedení L1H1. Za třetí sadou sedadel totiž zůstává ještě slušný prostor přibližně 1,7 m3 pro zavazadla Aby bylo možné skříňové i osobní provedení srovnat, vybrali jsme tedy ta nejmenší.

Zboží kontra lidé

Hranatý tvar nákladového prostoru masteru dovoluje maximálně využít obestavěný prostor pro transport zboží. Devítimístná posádka se navíc ani během nastupování ke krajním sedadlům nemusí obávat snižujícího se stropu.

Výška interiéru 1700 mm provedení H1 však neznamená pro dospělé osoby optimum. Volba zvýšeného provedení H2 s vnitřní světlostí 1894 mm už by konvenčním postavám nabídla pohyb v Combi bez shýbání hlavy, ale celková výška vozidla by narostla na 2,5 metru a také spotřeba by se zvýšila. Pro pracovní čety či odvoz lidí z letiště je trocha nepohodlí přijatelná, dopravce ušetří na pořizovacích nákladech i palivu.

K luxusnímu transportu lidí slouží minibusy na podvozcích dodávek, ve kterých se kromě velmi štědré nabídky prostoru ve svislém směru mohou nacházet také stropní přihrádky a další komfortní prvky. My jsme se však zaměřili spíše na pracovní vozidla a přepravování dělníků například na stavbu.

Combi jako furgon

Výrobce při sestavování osobního provedení myslel i na to, že je někdy bude třeba využít pro převoz větších předmětů. Kombinované využití je velký bonus navíc, a proto obě dvě řady zadních sedadel lze u Combi vyjímat. Je fakt, že při práci s nimi se dva středně urostlí muži rozhodně nudit nebudou, protože sedáky nejsou dělené a je třeba celou lavici vyndávat vcelku.

To platilo i pro druhou řadu sedaček, u které bylo opěradlo dělené v poměru 2 : 1 a na straně bočních posuvných dveří i sklopné. Tím jsme získali slušný prostor k nastupování ke třetí řadě.

Všechna místa pro cestující obdržela tříbodový bezpečnostní pás, a proto byly obě lavice poměrně těžké. Výhoda tohoto řešení však spočívá v tom, že po jejich vyjmutí nezůstávaly bezpečnostní pásy pro krajní cestující v nákladovém prostoru a přeprava nákladu nebyla nijak omezena. Jediným limitujícím faktorem se stalo prosklení bočních stěn i té zadní, takže by řidič musel více dbát na ukotvení nákladu schopného rozbít skla.

Přední pohon

Díky přenosu síly na přední nápravu zůstala zadní nákladová hrana nízko. Z hlediska nakládky a vykládky předmětů byla snadnější než u verze RWD (Rear Wheel Drive). Pro přepravu osob se nám FWD (Front Wheel Drive) jevilo jako lepší, protože v málo obsazeném vozidle mohlo jít větší zatížení na hnaná přední kola zatížená navíc motorem. V zimním období by to byla výhoda k pohledání.

Tři v jednom

Poslední generace řady Master pohání jediná jednotka ve třech výkonových verzích. U pracovních furgonů se nejvíce uplatňuje nejslabší, testovaná jednotka 2.3 dCi/74 kW. Během přepravy osob jde však ve větší míře o zkrácení času, Master Combi tedy potkáte spíše s nejsilnějším provedením 2.3 dCi/107 kW.

Nespornou výhodu nejslabší jednotky tvořila dostupnost maxima točivého momentu 285 N.m už od 1250 ot./min, ale při polovičním možném zatížení vozidla nákladem cca 500 kg jsme však postrádali výraznější dynamiku.

K dosažení svižnějšího zrychlení bylo možné motor používat ve vysokých otáčkách nad hranicí 3000/ /min, jenže to by bylo natolik neekonomické, že by při současných cenách nafty asi majitel vozidla omdlel. Proto u středně a více zatěžovaného furgonu doporučujeme použít střední verzi čtyřválce s parametry 92 kW/ /310 N.m. Lze očekávat, že při celkové hmotnosti vozidla nad 2,4 tuny a potřebě dynamické jízdy spotřebuje méně paliva než základní provedení 74 kW. Už totiž neplatí, že by základní motorická verze měla pouze pětistupňovou převodovku, zatímco ty silnější byly opatřeny „luxusní“ šestistupňovou. Už se ustálil standard, že pětistupňové ústrojí do segmentu dodávek od 2,8 tuny celkové hmotnosti prostě nemá patřit.

Osobní drak

Svezení s provedením Combi a nejsilnější jednotkou 2.3 dCi/107 kW se dynamikou ve srovnání se základním furgonem diametrálně lišilo. Agregát osobního provedení se sice musel vypořádat s větší pohotovostní hmotností, ale i po nastoupení šesti dospělých cestujících uháněl jako rytíř spěchající vysvobodit princeznu. Je fakt, že průměrná spotřeba nejsilnější jednotky s mezichladičem stlačeného vzduchu přesáhla hodnotu žízně základního furgonu o 0,5 l/100 km, přesto se obě vozidla vešla pod hranici devíti litrů na sto kilometrů.

Dálnice

Malý furgon i devítimístné kombi navštíví dálnici jen občas, i tak jsme obě vozidla a jejich srovnali také v tomto provozu. Dodávka s nízkou střechou dosáhla dálničního limitu téměř na hranici svých možností. Na šestý převodový stupeň agregát točil 2500/min, v případě silnějšího Combi však 2700/min. Oba motory byly pro splnění emisního požadavku Euro 5 opatřeny fi ltrem pevných částic.

Stejné pro řidiče

Za volantem jsme s oběma vozidly strávili stovky kilometrů a chybělo nám pouze podélné nastavení volantu. Vše ostatní včetně sedadel, ovládacích prvků, množství odkládacích prostor a čitelnosti palubních přístrojů nám jízdu zpříjemňovalo.

Krajní sedadla vpředu u obou verzí používala stavitelnou opěrku hlavy. Ta pro prostředního cestujícího byla pevně spojená s opěradlem, aby po jeho sklopení vznikl luxusní odkládací stoleček. Provedení Combi mělo samozřejmě stavitelné opěrky hlav ve druhé a třetí řadě sedadel.

Pod spojeným sedákem předních cestujících jsme našli velký odkládací prostor například pro povinnou a další výbavu.

Pro obě verze je také velkou výhodou standardní nádrž o objemu 105 litrů. Konkurenti většinou začínají na 80 l a za příplatek nabízejí stolitrový tank. Při cestách za české hranice může velká nádrž přinést velké úspory, protože patříme k zemím s nejdražší naftou.

TECHNICKÉ PARAMETRY
 Combi Furgon
Motor 2.3 dCi
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Vrtání x zdvih (mm)85 x 101,3
Objem válců (cm3) 2298
Chlazeníkapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 107/3500 74/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 350/1500 285/1250
Emisní norma Euro 5
Převodovkašestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm)5048/2070/2303
Rozvor (mm)3182
Provozní hmotnost (kg) 2062 1806
Celková hmotnost (kg) 2980 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500 2500
Objem nákladového prostoru (m3) - 7,8
D/š/v nákl. prostoru (mm) - 2583/1765/1700
Nejvyšší rychlost (km/h) 147 134
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,9/7,2/8,6 9,8/7,4/8,2
Objem palivové nádrže (l) 105
Cena (Kč bez DPH) 437 265 478 900

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 



Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

Renault ve spolupráci s německou firmou Oberaigner…

Renault Trucks představuje Master Euro 6 Renault Trucks představuje Master Euro 6

Renault Master je v současnosti jediný model, který je…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě se stali terčem posměchu i obdivu

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě…

Tyhle snímky miluje celý internet! Snoubenci Stephanie a Arryn požádali svou kamarádku a fotografku Briu Terry,…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Volební kampaň ANO: Babišovo bla bla bla, které je tak blbé, že by mohlo být v učebnicích

Volební kampaň ANO: Babišovo bla bla bla, které je…

Andrej Babiš zahájil na Twitteru volební kampaň svého politického hnití (nejde o překlep). Jeho volební reklama…

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…