Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srpnový eko-test ADAC: Další triumf pro litrový Focus

David Bureš
Diskuze (32)
Německý autoklub v tradičním Ekotestu tentokrát testoval pouze vozy se spalovacími motory.

ADAC zveřejnil srpnové vydání svého tradičního Ekotestu. Mezi vozy s benzinovými motory byl nejlépe hodnocen Ford Focus s tříválcem 1,0 EcoBoost. Z aut se vznětovými jednotkami na tom byly nejlépe Audi A4 s 2,0 TDI a VW Passat Variant s 1,6 TDI.

Focus s litrovým motorem o výkonu 92 kW obdržel v celkovém hodnocení 78 bodů, což znamená čtyři hvězdy z pěti možných. Spotřeba paliva během testování činila 5,52 litru na 100 kilometrů. Žádný v srpnu testovaných aut nedosáhl na pět hvězd.

Audi A4 s 2,0 TDI a VW Passat Variant s 1,6 TDI získaly 79 bodů a tedy čtyři hvězdy. A4 dosáhla spotřeby 4,86 litru na 100 km, Passat pak 4,78 litru na 100 km.

Německý autoklub se tentokrát zaměřil výhradně na automobily poháněné spalovacími motory, hodnocení hybridů a elektromobilů vynechal. Je to i tím, že o tento druh ekologických aut je mezi zákazníky malý zájem.

Druhý mezi vozy se zážehovými jednotkami skončil Peugeot 107 s litrový motorem o výkonu 50 kW. Malé lvíče z Kolína získalo 76 bodů. Na chvostu byla Mazda 3 ve verzi MPS, 32 bodů znamenalo dvě hvězdy.

Třetí příčku mezi auty s turbodiesely obsadil crossover Mazda CX-5 s motorem 2,2 SkyActive-D (110 kW), získal 77 bodů, tedy čtyři hvězdy. Hyundai i30 s 1,6 CRDi blue (94 kW) dostalo 72 bodů, čtyři hvězdy. Nejhůře z v srpnu hodnocených aut dopadl pickup Nissan Navara s 2,5 dCi (140 kW), 25 bodů znamenalo jedinou hvězdu.

ADAC provádí od letošního března svůj Ekotest podle nových pravidel. Hlavní výhodou nového způsobu měření má být ten, že umožňuje přímé porovnání elektromobilů s automobily spalujícími plyn, naftu, nebo benzin. U emisí CO2 je nyní například vzato v úvahu, kolik CO2 vznikne během výroby paliva. Také se změnil počet bodů nutných k zisku daného počtu hvězd v celkovém hodnocení.

David Bureš
Diskuze (32)
13. 8. 2012 19:20
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
To mi je jasné prečo to prišlo, len som poukázal na fakt životnosti - pred tým im nik nebránil vyvinúť trvácnejší motor, na ktorom by v podstate ušetrili (použiť jeden motor na dva víkendy alebo použiť na tie isté dva víkendy 6 motorov), i keď otáznou je cena vývoja. Ak toto dokázali pri tak zaťažovaných agregátoch citlivých vážne na každú somarinu (teplotné okno, optimálne otáčky atď), prečo nie pri týchto motoroch? Ale ako vravím, ako to netreba haniť, netreba to ani prechváliť, môžme hodnotiť čo vieme - vlastnosti toho motora. Na životnosť si proste počkáme. A ako píšeš inde, aj tieto motory majú svoje opodstatnenie a miesto.
13. 8. 2012 00:22
Re: Ani ve snu
Kvalitní příspěvek. Jenom bych připomněl, že jsem nikdy nezpochybňoval výkonové parametry toho motoru. Pouze jsem se pozastavoval nad faktory, které mohou negativně ovlivnit jeho životnost. Jinak naprosto souhlasím s tou litinou, podle propagačních materiálů výrobce jim nejvíc šlo o rozvod tepla a zahřátí motoru (kvůli opotřebení a spotřebě). Daní za to je pár desítek zbytečných kilo navíc (+ pár kilo navíc na klikovce a setrvačníku). Stejně jsou díky objemu motoru pod ideální hodnotou objem na válec (spodní mez 0.4l, tady 0.33l), takže snížená účinnost spalování.

Co se rozvodů týče, tam je těch otazníků několik. Rozvodový řemen bude mazán ze stejné olejové vany jako samotný motor. U toho mi svítí hned několik otazníků: jednak servis rozvodů bude dost komplikovaný úkon (on je i tak, díky časování, ale teď bude ještě složitější díky umístění rozvodů, výměně oleje, rozboru a sboru atd.). Dále by mě zajímalo, jak bude emulze kovových mikropilin ve vyjetém oleji ovlivňovat životnost rozvodového řemene, zda se budou tvořit usazeniny mikropilin na ozubených kolech rozvodů. Nebude to znamenat naopak kratší životnost rozvodů?

Pak mi ještě vrtá hlavou kontinuita vzduchového toku sací části v úvrati osamělého pístu. Nebude to zbytečně přetěžovat vyrovnávací ventil? Má vůbec ten motor proměnlivé časování ventilů, aby tomu mohl trochu pomoct?

Prostě těch obav je tam celá řada. V kostce se bojím toho, že úspora na palivu se ztratí na náročnějším a častějším servise (náročnější úkony).
12. 8. 2012 22:31
Re: Ani ve snu
a) 1400 rpm. Do těchto otáček se s atmosférou taky nedá jezdit, takže nevidím problém. Výjimkou jsou věci typu konstantních 50 po rovině, ale na to ten litřík turbo stejně nepotřebuje.

b) Což se projeví ve sníženém výkonu, který byl naměřen pouhých 92 kW. V praxi to zřemě nevadí, soudě alespoň dle velmi pozitivních recenzí na dynamiku motoru všude možně. Zde jde především o to, aby ty zmiňované díly nebyly poddimenzovány - což souvisí s bodem c)

c) Tenhle bod beru. Motor je významná novinka, udělaný úplně nanovo, s řadou zajímavých a inovativních řešení. A v downsizingu jde dál, než šel kdokoliv předtím. Takže je prostě možné, a řekl bych i docela pravděpodobné, že přes bezpochyby obrosvká kvanta najetých testovacích kilometrů s nejrůznější zátěží a v nejrůznějších podmínkách, se prostě ukáže, že páni inženýři něco odhadli špatně a něco se porouchává více, než je zdrávo = bude třeba něco upravit.

Tenhle argument má ale svá úskalí, protože jeho důslednou aplikací bychom se vraceli zpět na stromy ;-) . Ostatně každý nový model aut má řadu dětských nemocí, které se po několik let vychytávají i přes servisní akce. Sebelepší testování prostě nedokáže plně ukázat reálný život - ostatně dieslaři s common-railem by mohli vyprávět.

Nakonec ale, kdybych kupoval FFIII a rozhodoval se mezi 1.0 EB a 1.6 Ti-VCT, tak by pro mne byla absolutní novost tohoto motoru velkým odrazovacím faktorem.

Ostatně u litiny si dovedu představit tři argumenty: a) rychlejší zahřívání (dobré pro testy měření spotřeby, ale taky pro krátké jízdy po městě), b) litina je levnější než hliník, c) nutnost snášet tlaky jako diesly. Její použití mě ale taky překvapilo.

d) Tohle je jenom Ford. Bez Frantíků.
12. 8. 2012 21:25
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Tak ten 2.0 Ecoboost v Mondeu už je něco jiného, dvoulitr už má sílu sám o sobě a turbo plní funkci "power on demand", jak už se říkalo u Saabů, prostě když člověk potřebuje předjíždět atd. Celkově to pak dává smysl. Jenže turbo v litrovém Ecoboostu si "moc neodpočine", protože litrový zdvihový objem toho sám o sobě moc neudělá, takže ve výsledku se výhody projeví jen při důchodcovské jízdě ála meřící cyklus spotřeby paliva NEDC.

V emisích rozdíl nevidím, 2.0 MPI plní Euro 4, Ecoboost plní Euro 5, což je víceméně stejné, protože už norma Euro 4 byla na benzíňáky hodně přísná. Euro 5 pro benzínové motory nijak nezměnilo limit pro CO ani pro uhlovodíky, jen mírně se snížil limit pro NOx a zavedl se limit pevných částic pro přímovstřikové benzíňáky. Takže paradoxně může být ekologičtější MPI, protože vzhledem k nepřímému vstřikování jsou u něj emise pevných částic vždy nulové :-)

Jo, v autosalonu ho chválili do nebes. Ale to je "bulvár" ... test tady na auto.cz dopadl bez oslavných ód. Jo, a "ekojízdou" jsem se u dvoulitru dostal na 5,5 :-)
12. 8. 2012 21:22
Re: Ani ve snu
No tak to bychom měli jednu osobní ... a teď zkus věcně rozporovat body a-c z mého seznamu. A nepleť sem prosím diesely.

a) Motor je malinkej. Než se pořádně roztočí dmychadlo (>2000rpm), bude velký vůz tahat litrovej motůrek. Fakt.

b) tříhrnek má nesymetrickou akci a potřebuje speciální úpravy na setrvačníku a klikovce (větší setrvačnou zátěž), což je pasivní zátěž pro rozjíždění a akceleraci. Fakt.

c) V motoru se má používat zcela nově vyvinutý olej. Fakt.

K tvým poznámkám. K výrobě v SRN mám automaticky vyšší důvěru, než k výrobě v Rumunsku. Ty ne? Rovněž je totální nesmysl co do průmyslu přirovnávat Česko (průmyslově rozvinuté území od konce 19. stol.) k Rumunsku (totálně zaostalý stát do 70. let 20. stol.).

Sázomety si nekupuju a jejich problémy jsou mu tudíž naprosto ukradený (ale registruju je). Jedinej problém spojenej s VVTi je zvýšené žraní oleje u prvních generací některých motorů (typicky 1.8VVTi v Toyotě okolo rv. 2000).

Co se týče toho betatestingu, to jsem nemyslel doslova (jako že by nic netestovali), ale jistej úmysl dostat ten motor co nejdřív na trh (i s mouchama) tam je.

Co se týče záruky, to je moc hezká věc, ale úplně nejlepší je, když jí nebudeš muset nikdy uplatnit. A já se nechci s nikým natahovat a ztrácet na tom čas. Je fajn, že si u Forda můžu koupit prodlouženou záruku (to u jiných výrobců taky), ale když se mi to vy§ere (a tohle chrastítko klekat BUDE), tak stejně musím do toho autorizáku jít ztrácet čas.