SsangYong Kyron M200 Xdi - Všudybyl

SsangYong Kyron M200 Xdi - Všudybyl

 
 

Vozy značky, jejíž název Evropanovi připomene spíš asijský hlavolam, než automobilku, budí stále zaslouženou pozornost. Není to jen tím, že nejsou dosud všeobecně známé – větší podíl má design, o kterém se dá říct prakticky cokoliv - jen ne že by byl nudný.

Korejská extravagance

Všech pět modelů, dosud oficiálně prodávaných na českém trhu, zdobí linie, za kterými se ohlédne téměř každý. Zatímco starší Korando i nový Rodius (test zde) občas vyvolají pozdvihnuté obočí, Rexton i nový Kyron patří rozhodně mezi to hezčí mezi velkým čtyřkolkami. Křivky našeho černočerného Kyrona lákaly mnoho pohledů a sebevědomá příď zase budila na silnicích zasloužený respekt okolí. Úzké zaoblené oči se staly obětí nějakého toho dopravního ataku nebo myšky jen zcela výjimečně.

Kyron

je dalším z řady klasicky stavěných SUV – rámovou konstrukci završuje pevná zadní náprava s vinutými pružinami. Sofistikované evropské a japonské technice tedy přichází konkurovat odolná a levná klasika, sázející především na výdrž i za cenu vysoké pohotovostní hmotnosti; Kyron sice cenou, komfortem i rozměry míří konkurovat menším SUV typu X-Trail či RAV-4, ovšem dvoutunová hmotnost a konstrukce podvozku jej řadí spíše někam mezi čiré off-roady či velká SUV.

Na výběr

je jediná motorizace – výkonný dvoulitrový turbodiesel common-rail III s variabilní geometrií turbodmychadla, opět vzešlý ze spolupráce s Mercedesem, který dodává vstřikování a řídicí elektroniku. 104 kW a 310 Nm jsou slušné hodnoty, avšak čeká je práce s dvěma tunami materiálu. Zvolit lze pohon pouze zadních (v ČR není v nabídce) nebo - elektronicky přiřaditelný - všech kol s redukční převodovkou, dále pětistupňovou mechanickou nebo samočinnou převodovku. Verze s odpočtem DPH se připravuje.

Pro český trh jsou k dispozici tři stupně výbavy. Základní Special za 744.980,- nabízí 16“ litá kola, ABS, ESP, 4 airbagy, metalízu, mlhovky, automatickou klimatizaci, kompletní elektrifikaci, střešní lyžiny a dělící síť zavazadlového prostoru. Prostřední Plus (náš případ) přidává za 40tisícový příplatek spoiler zadních dveří, dešťový a světelný senzor, sklopná vnější a samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, elektrické střešní okno a zatmavená zadní boční skla. Špičkový Comfort stojí dalších 120 tisíc navíc, za což se odvděčuje 18“ litými koly, tempomatem, koženým čalouněním, vyhřívanými předními sedadly,

První pohled

budí podvědomé sympatie. Nevšedně tvarovaná nízká příď s přimhouřenými světlomety vytváří dojem skryté síly, stoupající boční linie zase vyvolávají pocit rychlosti, i když se téměř 4,7 m dlouhé těleso právě nehýbe. Celkový dojem okořeňují originální detaily, jako například negativně zakloněná plocha s horizontálními lamelami, opticky dělící příď, chromované plošky na krytech zpětných zrcátek, či boční prolisy, nepokrývající celou délku vozu. Jedinou vadou na kráse je těžkopádná záď, která vychází příliš objemná a její kolmé stěně příliš nepomáhají ani neobvyklé křivky; zde to designéři s originalitou trochu přehnali.

Uvnitř

obrázek [300 x 213] čeká překvapení – místo očekávané asijské předvídatelné nudy myriáda osobitých křivek a nápaditých detailů. Na první pohled je jasné, že architekt měl silné slovo a svou bezbřehou invenci uplatnil i na místech, kde bychom to nečekali; rukojeť páky ruční brzdy s tětivou, či ovladače, esteticky shromážděné do dvou velkých kruhů, či k řidiči natočená středová konzola vytvářejí uklizený a vysoce estetický dojem. Neokoukaný tvar má i řadící pákavolantem, přístrojové desce naštěstí ponechali designéři konvenční tvary. Celkový pohled potěší oči i estetická centra mozku, zblízka pak trochu zaskřípe kvalita a zejména špatné slícování některých použitých plastů, i když proti starému Mussu se jedná o velký pokrok.

Posez

přímo obalí řidiče i posádku komfortem. Sedadla jsou široká, všestranně nastavitelná a potažená příjemnou látkou. Zadní asymetricky dělená lavice navíc poskytuje i nastavitelný sklon opěradla a velkou loketní opěrku. K řidičově naprosté spokojenosti scházelo trochu tvrdší polštářování a výraznější boční vedení zejména zádové části, 186 cm vysoký redaktor ucítil – bohužel tradičně – horní hranu opěradla na lopatkách. Potěší ho naopak možnost regulovat výšku přední a zadní části sedáku zvlášť. Pozice volantu nevyvolává námitky, i když jej nelze podélně nastavovat, je optimálně daleko od řidičova těla; jen by klasicky mohl být trochu menší. Ostatní ovládací prvky jsou také v pohodlném dosahu, jen je třeba naučit se jejich rozložení ve zmíněných kruzích. Spínač varovných světel sice leží mimo zorné pole, ale je natolik dobře vyřešený, že to nevadí.

Startujeme

obrázek [300 x 213] a těší nás nadprůměrně odhlučněný a utlumený agregát. Studený motor sice nýtuje, ale to je otázka několika desítek vteřin. Volnoběžné otáčky lze poznat jen podle jemného chvění řadicí páky, protúrování zase rozezní známý hučivý zvuk velkého ventilátoru. Míra decibelů rozhodně nedosahuje rušivé úrovně a to ani při jízdě. I poměrně daleko za českým dálničním limitem lze cestovat v takřka sametovém tichu, které nijak výrazně neruší ani obtékající vzduch či mechanické ruchy podvozku, od kterých je karoserie izolována velice dobře.

Jízda

se podobá klasickým rámovým off-roadům. Od prvních metrů je třeba počítat s vůlemi v robustní pevné zadní nápravě a všech rozvodovkách a nechávat si zpočátku trochu rezervu při rozjezdu a zejména při průjezdech zatáčkami. S rozměrným vozem, ze kterého není právě ideálně vidět, je také třeba trochu najíždět při odbočování. Jinak lze dvoutunového mastodonta kontrolovat překvapivě snadno – ovládací síly a dráhy volantu, pedálů i převodovky jsou zcela v navyklém normálu. Vzhledem k tomu, že vede „přímo do skříně“, bychom čekali od řadící páky přesnější chod, vstřícná a bezproblémová je naopak spojka.

Zklamáním a pravděpodobně největším negativem celého vozu jsou charakteristiky motoru. Vysoce přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel trpí silným turboefektem; do osmnáctiset otáček váhavý rozjezd a pak najednou během vteřiny ostrý nástup plné síly, jehož počátek je navíc obtížné zachytit. Poněkud to komplikuje předjíždění v nižších rychlostech a zejména pohyb v terénu. Dalším nepříjemným momentem je nedostatečné odlehčení turbodmychadla, díky němuž se po prudkém podřazení s požadavkem na ostrou akceleraci po sešlápnutí plynu motor přidusí a je nutné počkat téměř dvě vteřiny na roztočení velkého turbodmychadla, než vůz začne zrychlovat. Těsné předjíždění by kvůli tomu mohlo skončit kritickou situací.

Kinetické vlastnosti dvoutunového objektu zajišťují noblesní polykání městských výmolů a hrbolů, čemuž vydatně pomáhají obří pneumatiky. Cestování po rovných silnicích podkresluje pocit luxusu, který navozují právě jen nadstandardní rozměry a hmotnosti. Místo poskakování vzduchových podvozků rozšafné pohupování klasických pružin, změny směru se odehrávají v klidu a bez stresu. Klidné cestování je relaxačním zážitkem.

obrázek [300 x 183] Kyron ale umí také letět po dálnici stosedmdesátkou a díky přesnému kapalinovému posilovači bez problémů držet směr. Ani notoričtí okupanti levého pruhu nevydrží pohled na zlověstnou příď ve zpětném zrcátku dlouho a udělají místo pro bezpečné předjetí; mnoho z nich si zavalitý vzhled plete s Touaregem. V kabině je relativně ticho a boční vítr si na těžký vůz jen tak nepřijde.

Trochu slabší je to na okreskách, kde se naplno projeví limity ortodoxního podvozku; pevná zadní náprava si žije tak trochu vlastním životem a v rychlejším oblouku se vůz poněkud žvýká. Boční náklony jsou značné a vysokému těžkému objektu se z nich příliš nechce zpátky. Při ostrém zpomalování navíc vybočuje záď a je třeba se mít na pozoru. Řešení je prosté – jet pomaleji, pak se vše uklidní a pokročilé ESP snadno vyřeší většinu mezních situací v řidičův prospěch.

V terénu

obrázek [300 x 203] se ovšem karta obrací. Rám nese posádku jako na podnose a diskrétně zamlčuje nejdramatičtější okamžiky z boje robustního podvozku s rychlou jízdou po nezpevněném povrchu. Po polní cestě či jen po louce lze klidně uhánět šedesátkou a vůz se jen mírně pohupuje – takový pocit majitelé konkurentů se samonosnými karoseriemi nikdy nepoznají. Brodit se lze i bahnem či mělkým potokem, protesty nevyvolá ani strmé šplhání po neudusané hlíně; když zadní kola ztratí dostatek kontaktu s pevným podložím, elektricky se přiřadí pohon předních s uzávěrou, před prudkým „dloubákem“ další pootočení voliče přidá ještě redukci a Kyron se stává 90% off-roadem, schopným projet totéž, co Pajero či Pathfinder.

Závěr

za rozumných tři čtvrtě milionu (základní verze podle nás svou výbavou bohatě dostačuje) nabízí Ssangyong povedenou esenci reprezentativního vzhledu, komfortu a solidních vlastností v terénu i při cestovních rychlostech na silnici. Kyron není vozem pro věčně spěchající majetné podnikatele s přirostlým mobilem u ucha, je v něm totiž potřeba skutečně řídit a řadit a navíc věhlas značky dosud nedolehl k snobským uším. Udělá však skvělou službu podnikavé rodině, hledající pohodlný a prostorný univerzální dopravní prostředek. Přes týden sveze po městě, na víkend i dovolenou pobere v plném pohodlí pět lidí i s hromadou zavazadel, když je potřeba, vezme sebou až 2,3 t těžký vlek a dojede i k zimní horské chatě, ke které nevede silnice. Zároveň si občas nechá líbit trochu zadovádění v terénu a za to vše žádá rozumné dávky paliva – při troše krocení emocí se lze dlouhodobě vejít pod 9 litrů nafty na 100 km a 75litrová nádrž vystačí na nějakých 900 km jízdy. Je třeba počítat s obtížnějším parkováním, trochu neohrabaným chováním jednoduchého podvozku a ke stíhacím jízdám je občas třeba snížená míra pudu sebezáchovy, zato však čeká uklidňující pohupování i tam, kde jiní nervózně poskakují a trýzní svoji posádku otřesy a ranami.

První cena vozu744.980,- (2.0 XDi 104 kW, Special)
První cena vozu s testovanou motorizací744.980,- (2.0 XDi 104 kW, Special)
Základní cena testovaného vozu784.980,- (2.0 XDi 104 kW, Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků784.980,- (2.0 XDi 104 kW, Plus)

plusy:

  • estetický, prostorný a komfortní interiér
  • výborné odhlučnění
  • robustní konstrukce
  • pohodlné pérování a jízdní vlastnosti v lehkém terénu
  • snadné ovládání
  • solidní jízdní výkony a rozumná spotřeba
  • dobrý poměr cena/výbava

mínusy:

  • mezery v dílenském zpracování interiéru
  • výhled do boků a vzad, obtížné odhadování konců auta
  • turboefekt motoru a prodleva po dynamickém podřazení
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Ssangyong Kyron M200 Xdi

Cena v základní výbavě: 784 980 Kč Cena v testované výbavě: 784 900 Kč

Základní výbava:4 airbagy, ABS+EBD+BAS+HDC, ESP, 16“ litá kola, metalíza, mlhovky, imobilizér, posilovač řízení, velurové koberečky, automatická klimatizace, elektrická okna, centrální zamykání s DO, kožený volant, spoiler pátých dveří s brzdovým světlem, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou, dělené zadní sedadlo s loketní opěrou, světelný a dešťový senzor, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, stropní schránka na brýle, vyhřívané přední okno pod stěrači, příprava na rádio, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, elektrické střešní okno, oddělovací síť a roleta zavazadlového prostoru, zatmavená zadní boční okna

Výbava testovaného vozu:základní

Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys

Urbanisticko-architektonická soutěž Nové KCP vyhlášená…

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

 

Štítky SUV SsangYong Testy

Technické údaje
Motor Ssangyong Kyron M200 Xdi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.3 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 625 / -
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1929 / 601
Rozměr pneu:225/75 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1880
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2740
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ssangyong Kyron M200 Xdi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 4
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,26
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



SsangYong Kyron: normalizace vzhledu, silnější motor M270 Xdi v prodeji SsangYong Kyron: normalizace vzhledu, silnější motor M270 Xdi v prodeji

Kyron se během června dočkal faceliftu, který posunuje…

Nový Ssangyong Kyron: konec nosorožce Nový Ssangyong Kyron: konec nosorožce

Nový Kyron by měl již brzy nahradit léta vyráběný model…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Včera

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Koptík po zabavení auta od Gregorové: Už má nový mercedes! A od muže

Koptík po zabavení auta od Gregorové: Už má nový…

Našvaná Hana Gregorová (65) sice Ondřeji Koptíkovi (34), o třicet let mladšímu milenci, který jí lhal o své…

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky zdravotní prohlídky!

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky…

Jednou z probíraných možností, proč Jan Tříska (80) skončil v sobotu odpoledne ve Vltavě pod Karlovým mostem,…

 

iSport.cz

Barinka po premiéře: Děkovačka v Brně? Nádhera, musím vše odkoukat

Barinka po premiéře: Děkovačka v Brně? Nádhera,…

Tahanice se Spartou hodil za hlavu, v pátek absolvoval úvodní trénink s Kometou a v neděli poprvé oblékl dres…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…