Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stále méně Američanů má vlastní auto

Michal Fokt
Diskuze (43)
Osobní automobil už není tím symbolem svobody a nezávislosti, jako tomu bylo dřív. Téměř 10 procent amerických domácností je bez auta a toto číslo se stále zvyšuje.

Automobilky si stále více stěžují, že dnešní mladou generaci zajímají auta méně a méně je tím pádem problém je ke koupi přesvědčit. Tato situace nabírá hrozivých rozměrů nejen v Japonsku, ale i v Evropě a USA, kde si mladí vystačí s počítačem, smartphonem a sociálními sítěmi. Ale jak se zdá, nebude to platit pouze u těch, kteří mají představovat pro automobilky budoucnost.

Nejnovější průzkum University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) ukazuje, že zájem o auta v USA klesá v celé populaci a to nepřetržitě už od roku 2007. Ano, v USA, kde bylo donedávna namístě spíše zjišťovat, kolik vozů daná rodina má, nikoli zda vůbec nějaký vlastní. Studie sice nepřišla s informací, jak to vypadalo třeba před 10 nebo 20 lety, nicméně je zřejmé, že zatímco v roce 2007 nemělo ani jedno auto 8,72 % domácností, v roce 2012 to bylo už 9,22 % rodin.

Důvodů je podle autorů studie celá řada, počínaje zlepšující se kvalitou dopravní infrastruktury v oblasti, přes možnosti parkování, ceny za něj, náklady na palivo a příjmy domácností. Ve velkých městech je rodin bez auta více, kupříkladu v New Yorku nemá vůz 56 %(!) obyvatel, ve Washingtonu D.C. 38 % a ve "městě automobilů" Detroitu více než čtvrtina (26 %).

Je škoda, že průzkum mohla zkreslit americká ekonomická recese, spuštěná krachem finanční skupiny Lehman Brothers v roce 2008, ovšem i bez ní je jasné patrné, že nejlepší léta už mají na zavedených trzích automobilky za sebou. Zatím jim to vadit nemusí, protože obrovský automobilový boom zažívají Indie, Čína, Indonésie a další asijské trhy, které se v několika příštích desetiletích automobilkám postarají o růst odbytu, ale na tradičních trzích se auta budou stávat stále postradatelnějším artiklem a tento trend asi těžko něco zastaví, nezáživná, emisními limity seškrcená ekovozítka nevyjímaje.

Michal Fokt
Diskuze (43)
7. 2. 2014 21:15
Re: I u nás
Ono je levnější si auto párkrát do roka k těmto účelům půjčit než živit pro tyto účely vlastní. I kdyby to bylo za 1 000 Kč/den. Nebo za tu přepravu prostě zaplatit.
7. 2. 2014 10:27
Re: I u nás
Dokiaľ som sa neoženil tak som večer chodil domov zavesený do frajerky, odkedy som ženatý chodím domov večer z roboty ovešaný taškami s nákupmi. A stáť dakde na zastávke v treskúcej zime keď fúka vietor a padá sneh s dažďom a čakať ovešaný nákupom na autobus polhodiny, to je presne to čo ma pritlačilo ku kúpe vlastného auta. Druhá vec bola, že autobusy chodili natrieskané tak, že som sa hocikedy do troch spojov za sebou jednoducho nevošiel. A to vravím o MHD v Košiciach nie o spojoch z dediny do mesta. Auto bolo a je pre mňa nutnosťou, nie imidžovým výstrelkom. Ale ako niektorí píšete, za slobodna som mal nejaké autá na háku, ženil som sa ako 26ročný - teraz mám 39.
7. 2. 2014 10:09
Re: U nás
Jojo, taky auto nemám a bránim se tomu. Je mi lehce pod třicet, do práce jezdim vlakem (40 minut, autem hodinu - ve špičce do centra Prahy). Když chcem se ženou někam na vejlet, buďto si vemu služebák, nebo si prostě něco pučim. Což teda můžu jenom doporučit, půjčování aut mě baví. Teďka pojedem na dovolenou, vzal jsem si novýho Golfa (teda, "or similar":)), na šest dní, za 3,700 CZK se základnim pojištěnim (spoluúčast 700 EUR). Nemám s tim žádný starosti, sednu a jedu. V normálních půjčovnách jako je Europcar, Budget, Hertz maj ty auta nový, pěkný a většinou dostanete upgrade zdarma. Představa servisu, pojištění, povinnýho ručení, parkingu a tědlech věcí ve mě rozhodně pocit svobody nevyvolává..
Nicméně, teď něco prostě budu muset koupit, bohužel. Žena doma na mateřský a to holt chce mít připravený auto, kdyby něco. Ale sakra, nechci, nechci..
A mladejm klukům můžu jenom doporučit, pokud to auto fakt nepotřebujete.. tak se na něj vykašlete:)
Avatar - Barrichello
7. 2. 2014 09:00
Re: U nás
Co takhle inflace? NIc?

Za milion kč v roce 1995 si koupil tolik, co dnes za 4 (nepaltí pro všechny oblasti)
Avatar - Vencos
6. 2. 2014 23:58
Re: osobna skusenost
třebas poměr osmihrnků a šestihrnků byl po padesátých letech relativně vyrovnaný, imho, v padesátých ještě bude víc šestihrnků.

DeFacto se od padesátých let nixc nezměnilo. Průměrné auto je středně velké a má +- 150 koní (minimálně se tedy nic nezměnilo za posledních 30 let), hlavně velikost auto zůstává stejná (relativně se zvětšují, ale jelikož v usa mají jinak nastavené kategorizace rozměrů, zůstávalí auta stále stejně dlouhá), jen šestihrnek +- 3.0 je nahrazen čtyřválecm +- 2.5 tzakže žádnej extra posun