Nedodržení bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi je dlouhodobě jednou z nejčastějších příčin dopravních. Letos už se jich kvůli tomu stalo téměř 4000!
Záleží na rychlosti pokud se kvůli někomu jede na rovince 60 tak pak to možná bude i víc jak 50% >:D
Kdyby v pátek odpoledne všichni dodržovali tu vaši bezpečnou vzdálenost tak na některých místech by mohlo poslední auto opustit parkoviště někdy v sobotu odpoledne :-!
Bezpečná vzdálenost je vzdálenost při které nedojde k nehodě a měřit ji metrem je nesmysl, protože pro každého řidiče a auto je jiná a taky záleží na povrchu. Na ledu bude i 500m málo, ale to už nikdo o nebezpečí blekotat nebude...
Ze 100 km/h dokázala mám dojem nejrychleji zastavit Panamera. cca na 28 metrech. Do toho se ovšem nepočítá čas na reakci řidiče a prodleva sešlápnutí pedálu.
Na dálnici, případně na jedničkách ale i na jižní spojce to nechávám na adaptivním tempomatu. Ten udržuje vzdálenost a nepřemýšlí o blbostech a víte co se stalo s dojezdovým časem? Nic!
Prostě malinko ubere plyn, nebrzdí, vyrovná vzdálenost a jede dál.
No a co! Tak si tu mezeru zase zvětším. Nikdy jsem se na nikoho nelepil, občas se tam někdo nacpe ale zase za chvíli předjíždí dál, takže je zase od něj pokoj.
Pokud chcete být objektivním serverem, tak článek je dost nepřesnej.
Ono totiž dle zák. 361 (což je ten silniční zákon), bezpečnej odstup určený NENÍ - tzn. že dokud to "lepič" do někoho nekřápne, je nepostižitelnej.
Jediná výjimka je, pokud bezpečný odstup není daný místní úpravou - taková úprava je třeba na tahu od Čáslavi před Kolínem
Je to špatně, ale bohužel máme Ťoka místo nějakého odborníka (skutečného odborníka, ne ty pseudoodborníky typu Huml), a tak MDČR řeší pouze bezvýznamné kraviny.
Co je na tom špatně? Proč mají někteří potřebu mít na všechno přesně definované pravidlo? Na způsob utírání p taky potřebuješ zákon? Navíc by mne zajímalo jak by sis to představoval na okresce, kde projede 1 auto denně to jde, ale tam kde je kapacita při "bezpečné vzdálenosti" 5000 aut a ono jich projede 10000, protože tam někdo stále neudělal dálnici to půjde těžko :-!
Edit: značka - pokud za sebou jedou kamiony např. 10 a mají mezi sebou 20m díru a přijedou k té značce, která nařizuje 40m díru tak jsou 2 možnosti vykašlat se na ni a nebo zpomalit a udělat si rozestupy ten 10. už zůstane ovšem stát a všichni víme jak to tam bude vypadat za 15minut 8-s >:-[]
Zaujala mě v textu jedna formulace: "a v opačném případě se z vás stává vybrzďovač"... Jak se ze mě může stát vybrzďovač, pokud prostě sundám nohu z plynu a zvolním, abych dotěrovi naznačil, že je moc blízko (některý to pochopí a dá si odstup, někoho by nepoučila ani rána palicí do hlavy)? Jako bezdůvodně pomalá jízda to brané být nemůže, náhlé zpomalení to taky není...
Tak pokud se na mě někdo lepí, v první řadě se zamyslím co dělám blbě... Pokud nic, tak to neřeším. At se lepí... Nějak nevím, proč má spoustu řidičů potřebu le*** nějak řešit
Protože je to strašně sere, jako třeba mě. Vzadu děti v sedačce a pět metrů od nich v kilu nějakej kokůtek ve čtyřkovym Golfu? To nechť pokojně odejde v pr.del, což mu naznačím tak, že sundám nohu z plynu.
Protože to není nic příjemného. Třeba dodávka nalepená hned za mými zády dost nepříjemně svítí do zrcátek. I osobní auto v té chvíli může oslňovat, tím spíš, pokud je to nervní kličkovač. Navíc to bere jistotu pro případné nouzové brzdění, nebo jakýkoli manévr (pokud musím prudce brzdit, téměř najisto mám le*** v kufru a mé brzdění je zbytečné, protože on mě potlačí dál). Vím, že mám za zády nebezpečně blízko auto, které mě může v takovém případě zabít, nebo minimálně mi rozbít auto. Možná pro vás je koupě nového auta záležitostí denního rozpočtu (a pak tu argumentaci chápu), ale já si za den na nové auto nevydělám.
Ne, není mi to příjemné ani trošku, protože to všeobecně zvyšuje riziko v provozu a já jsem tím, kdo to v případě problémů odnese nejvíce. Chci zkrátka mít klid.
V mým případě když se na mě někdo lepí, tak dělám blbě to, že jedu pouze 99km/h tacho tam kde se může 90.
K čemu slouží článek: K informování a vytvoření požadavku veřejnosti na změnu zákona aby i toto bylo definováno. TZn. dočkáme se toho, že bude v zákoně napsáno PŘESNĚ co je to bezpečná vzdálenost. A já teď vím, že PŘESNĚ to nikdo nedokáže napsat, protože Panamera s Miko Rosbergem bude mít jinou reakční dobu a vzdálenost na zastavení než 75letý pán v Škoda Felicia.
Pro obyč řidiče to bude znamenat dalších 5-10 parafrafů v zákoně, který je už tak nepřehledný.
Protože nechci, aby mi skončil v kufru, jakmile začnu prudčeji brzdit. Už vůbec ne, pokud je to těžší nákladní auto, to mě slisuje jak plechovku (a že se někteří jejich řidiči rádi lísají).
...no, já občas použiju zadní mlhovku. Je to způsob, jak nebýt obviněn z vybrzďění. Ovšem na některé lopaty je to jak hadr na býka... už jsem uvažoval o tom dát si za zadní okno starý blesky z fotoaparátu a trochu je vylekat pořádným stroboskopem, ale u nalepenýho psychouše by to vyvolalo ještě agresívnější reakci... tak raději podřadím a roztočím turba. Docela to kupodivu pomáhá...
Když jsem ještě měl starého Neona s dvěma mlhovkami, fungovalo to hezky... teď má ale každé auto mlhovku jen jednu a to už na ně nezabírá.
Nápad s blesky jsem měl už kdysi taky, na vyblikávače by to byla hezká odpověď...
Pokud se nepletu, zákon definuje blikání světly jako "světelné výstražné znamení". Tedy ne jako "světelné označení vozidla s právem přednosti v jízdě".
No ano. A smí se používat pro upozornění přede mnou jedoucího, že ho chci předjet. Přesnou formulaci si nepamatuji, ale v zákoně je to výslovně napsané, pokud si dobře vzpomínám. Jak jsem napsal, nejsem si jistý, jestli se to dá naroubovat na situaci, kdy ve skutečnosti předjíždět nemohu.
To s tím právem přednosti v jízdě nechápu, to přeci běžný motorista nemá, takže je úplně jedno, jestli to má v takovém případě nějaké využití.
Tak blesk bych považoval za špatný nápad a potenciálně nelegální (s trestem na podobné úrovni jako to vybrzdění). A není svícení mlhovkami přestupek, pokud tedy nepanují příslušné povětrnostní podmínky (i když méně závažný než vybrzďování)?
Mohli by nám možná odborníci z BESIPu vysvětlit, jak dodržovat bezpečnou vzdálenost když chci předjet. Pokud osobní auto vpředu pojede 80 kmh, s bezpečným padesátimetrovým odstupem ho nepředjedu nikdy protože bych na to potřeboval přes půl kilometru a v případě kamiónu skoro kilák.
Mimochodem když to vezmu do extrému, čím větší vzdálenost mezi auty, tím větší je v případě nehody nárazová rychlost. Když pojedu metr za nárazníkem a ten vpředu skočí na brzdu, jen to ťukne. Pokud do něj ale břinknu s padesátimetrovým rozběhem, nepřežije tu ránu nikdo
To je moc hezké, ale pokud ten vpředu skočí na brzdu a ty ho dál potlačíš, zabiješ ho, případně někoho před ním (třeba blbého chodce). Pokud budeš padesát metrů za ním a máš prostor na reakci (beru v úvahu, že nejsi úplný retard, který prostě nebrzdí), snížíš rychlost na takovou, kdy náraz není ničivý ani pro jednoho.
Není. Není na tom vůbec nic pozitivního a způsob předjíždění ti už vysvětlili o kousek níže. Já jen doplním, že i schopnost auta zrychlit z klidového stavu, pokud za někým visíš a najednou vidíš prostor k předjetí, je menší, než pokud máš dlouhodobý přehled a můžeš zrychlovat průběžně. A nepomůže k tomu ani tisíc koní, ani deset turbín.
nie sú len mantinely, buď lepka alebo nekonečno. Existuje aj normálny odstup, ktorým neohrozuješ auto pred sebou, ale môžeš v poho predbehnúť, ak sa dá. Ak potrebuješ byť nalepený, tak pravdepodobne ohrozuješ všetkých naokolo aj v protismere, lebo budeš zrejme predbiehať aj pri najmenšej šanci, kde ide o každý meter. Iná rada, ako že by si sa mohol ukľudniť a neblázniť kvôli pár sekundám neexistuje. Toto nie je o racionálnych argumentoch, niekto má jednoducho v povahe nervozitu, ktorá mu nedovolí jazdiť v kľude s odstupom a jazdí jak býk na červenú. Musí byť nalepený, inak to nedokáže, vytáča ho každé spomalenie, každý meter prázdneho miesta. Nedá sa s tým robiť nič, len ich pri nehodách tvrdo pokutovať a trestať, nič iné nepomáha. Mám známeho, ktorý reaguje plynom na každý pohyb auta presd sebou, doslova kopíruje jeho dynamiku, hovorí, že najviac ho vytáčajú pikapy a dodávky s nepriehľadným zadkom, lebo cez ne nevidí a zle sa mu jazdí, lebo nevie dopredu odhadnúť správanie kolóny, ale nejazdiť za takým autom lepku jednoducho nedokáže. On s tým nevie nič spraviť, je to ten typ, nervozita, cigareta, všetko rýchlo. Ale myslím, že ak by za to zaplatil pri nehode 1000 e, skorigoval by sa.
Nesouhlas, jen spekuluješ že když jsem nalepený, budu určitě i předjíždět rizikově. Opak je ale pravdou, pokud jsem více nalepený, tak při stejných ostatních podmínkách dokážu předjet mnohem bezpečněji protože mi na to stačí podstatně kratší vzdálenost i čas
A mluvím z vlastní zkušenosti, nedávno jsem jel s kámošem co udržoval velký odstup ale každé jeho předjíždění pak bylo horor. Auto má se 360 PS a ani ty mu občas nestačily
Každý vodič s trochou praxe využije väčší odstup na:
1) lepší výhľad vpred (je lepšie ísť 20-30 metrov za kamiónom ako 5, pretože sa nemusíš tak veľmi vystrčiť aby si videl do protismeru - máš lepší uhol)
2) keď už vidíš dopredu môžeš začať aj skôr zrýchľovať (ešte počas toho ako idú autá oproti) a teda získaš väčší rozdiel v rýchlostiach a predbiehanie trvá kratšie.
3) na prípadné "prešľapy" ostatných vodičov máš ďaleko viac času na riešenie ( štandartné uhýbanie sa pred debilom v protismere, ktorý predbieha aj keď na to nemá priestor, a auto pred tebou zrazu uhne vpravo 1,5 metra čo stihneš spraviť ty za 0,3 sekundy?
Lepičov mám niekedy 100 chutí vytiahnuť z auta a vysvetliť im ako sú nebezpeční...
A ešte jedna poznámka - na 99% zmeníte jazdný štýl ak niekto blízky prekoná vážnu nehodu.
Ak sa dá predbiehať iba tak, že musíš byť nalepený a ide o každý meter, predbiehaš nebezpečne a riskantne. Tragédia je len otázkou času. Nie som dedo s klobúkom a mám za sebou už zopár riskantných predbiehačiek, ale viem, že to bola moja voľba, moja chyba a nevyhováral som sa na to, že som to musel spraviť kvôli zvýšenieu priepustnosti premávky.
Já si se slabšími auty naopak nechával slušný odstup, protože jsem ho využil k nabrání rychlosti - předjížděcí manévr jsem začal ještě před tím, než mě protijedoucí auto minulo. Umění je samozřejmě v tom to správně načasovat. Pokud si dobře vzpomínám, při předjíždění bezpečnou vzdálenost dodržovat nemusíš.
presne tak, jen blbec se drzi tesne za autem a zacne predjizdet z nulového rozdilu rychlosti.
takhle se da predjizdet i se slabym autem, ja to praktikuju i s 160k O2, coz sice není zadny trhac asfaltu, ale uplne lina lemra to není.
jedu 30-50 metru za autem, sem tam vykouknu do levého pruhu a když vidim ze bude mezera, zacnu zrychlovat klidne na sestku, takze v okamziku predjizdeni naberu uz vyrazne vyssi rychlost. jen manželka to nema moc rada, protože nekdy sem vyjizdel do levého pruhu jen co sem byl tesne za tim co ho předjíždím a chápu ze to neprijemny je. navíc kdyby on zabrzdil, tak ja s tim nic nenadelam a kazdopadne ho trefim, takze jsem si zacal nechavat aspoň trochu vetsi mezeru. ale kazdopadne to je věc odhadu
tak to já se držím podstatně blíže než tvých 30-50 metrů (i proto že by mi do takové díry hned vlítly nejmíň tři další auta) a začnu zrychlovat jednu dvě vteřinky před tím než se udělá mezera. A ve chvíli kdy ty překonáš svůj padesátimetrový hedikep a dostaneš se konečně na úroveň předjížděného já jsem už dávno bezpečně před ním. Ale souhlas, každý má svuje metody ...
Mimochodem, pokud jedeš za někým stejným tempem tak vždy začínáš předjíždět z nulového rozdílu rychlosti, bez ohledu jakký máš odstup. Akorát že s velkým odstupem vše trvá podstatně déle, málokdy můžeš vyrazit o tolik dříve
když jedou proti auta, tak mi tam nikdo nevjede
když zacnu zrychlovat 5 sec před predjetim se zrychlenim 2m/s2, ziskam během 5sec rychlost 10m/s navíc, tedy 36km/h a během tech 5sec se k autu přiblížím o 25 metru.
a když si budu udržovat vzdalenost 30 metru, uz v okamziku zahajeni predjizdeji pojedu o 40km/h rychleji nez auto co předjíždím - ale bude to hodne tesne, tak ze v okamziku vyboceni uz budu skoro na nem
když budu mit odstup 50 metru auto při stejnem zrychleni dojedu za 7 sec a v tom okamziku pojedu o vic jak 50km/h rychleji nez predjizdene auto.
a třeba kamion jedouci 80km/h takhle predjedu vpohode během 3-4 sec (doba kdy sem aspoň castecne v levem pruhu), tedy na nejakych 100-150 metrech. a to naprosto vpohode.
všechno to je o spravnym odhadu tak ze, když te miji protijedouci auto, uz jsi tesne za predjizdenym autem. navíc když mas takovehle odstup, muzes docela vpohode "vykouknout" jak to vypada v protismeru abys získal prehled a jedes mnohem plynuleji
Topten: Jestli se chlubíš že jedeš o 50 kmh víc než předjížděné auto tak to si moc bezpečně na silnicích nepočínáš. A nemyslím tím překročení rychlostního limitu
To sa dá, ak máš na predbiehanie priestor adekvátny počtu koní pod kapotou. Ak ten priestor voľný nie je, buď sa budeš vliecť za pomalším autom ďalej, alebo ti neostane iné ako tesne spoza neho vyraziť so zaradenou trojkou a plynom na podlahe...
Inak s tým načasovaním máš pravdu. Obrovské množstvo vodičov akoby sledovalo len premávku tesne pred svojim autom, o možnosti predvídať a manéver si vypočítať pár okamihov vopred nepoznajú...
A co začít zrychlovat už ve svém pruhu? Jinak to co píšete o té nehodě předpokládá že nesledujete provoz a vůbec nebrzdíte, pokud brzíte, snížíte rychlost vyrazněji nebo i zastavíte (takovu máte udržovat vzdálenost) než když budete nalepen na nárazníku.
Mimochodem, z posledního odstavce mi vyplývá, že pokud jeden z účastníků nehody má v krvi alkohol je automaticky viníkem, i když by to bez alkoholu bylo třeba obráceně ? Opravdu máme tak nesmyslné zákony ?
tady nesmysl nevidím. Pokud jeden z účastníků pil před jízdou alkohol, nemá za volantem (potažmo řídítky) co dělat. V takovém případě je zákon naprosto v pořádku.
Nebuď tajemnej a dej sem teda nějakej konkrétní případ, judikát, tak něco. Já co takhle čtu, prostě to tak neni.
Třeba tady [odkaz]
Nebo tady [odkaz]
Atakdále, atakdále..
Záleží na konkrétní situaci. Ale pokud obhájce viníka postaví obhajobu na tom, že druhý účastník nehody byl pod vlivem alkoholu, soud k tomu vždy přihlédne, minimálně pokud se řeší náhrada škody. Stejně tak pojišťovna odmítne pojistné plnění.
Řidič pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek NENÍ ZPŮSOBILÝ... = neměl na silnici co dělat
Tak on je to hlavně ale, zaplaťpánbůh, nesmysl. Když to do tebe někdo napere, což nemá žádnou souvislost s tim, že jedeš ožralej, samozřejmě jde vina za nehodu za viníkem nehody, ty máš akorát průser, žes chlastal.
to tezko, takhle to nefunguje
ozralej vyfasne trest za to, ze byl ozralej, tedy nejspis prijde o ridicak, ale vinik nehody se bude zodpovídat za nehodu a v pripade nejakyho drobného stouchnuti to skonci maximalne pokutou
ze 130 zabrzdis při dobrech brzdách, povrchu a maximalni intenzite brzdeni na 100 metrech při reakcni době 1.0sec, mimo obec se přitom pocita s reakcni dobou 1.5sec, tedy celkem 120 metru.
takze uvadenych 75 metru je naprosto nereálných.
nemůžes ani pocitat s tim, ze ten před tebou ma nejakou brzdnou drahou, muze to klidne narvat do pevny prekazky, takze v pripade odstupu 75 metru do nej narazis rychlosti cca 100km/h, coz moc prijemny pro nikoho urcite nebude
v těch 100m máš i reakční dobu při čumění na film nebo je to brzdná dráha? Jestli čistá brzdná dráha tak si nech opravit brzdy! Protože např. Insignia to na té vzdálenosti zabrzdí ze 180km/h.
Co se týká reakční doby tak záleží na dalších okolnostech(jak se člověk vyspal, jestli očekává nenadálou situaci atd.)
Já se většinou dívám víc dopředu takže pokud nevjede kamion do protisměru nebo tam nespadne něco z Marsu tak je nepravděpodobné, že by to auto předemnou vrazilo do něčeho o co se náhle zastaví na metrub a já o tom nevěděl...
haha
ze 180 budes mit se standardnim autem při hodne dobrejch podmínkách cistou brzdnou drahu 125 metru
k tomu si pripocti drahu ujetou za dobu reakce, tedy 50 resp. 75 metru při reakci 1 resp 1.5sec.
100 metru ze 130 je samozrejme s reakcni dobou, nauc se chapat psany text
nejdriv se ti zda 100m ze 130 moc a najednou vyrukujes se 146 metrama
???
zalezi na brzdnym zpomaleni, maximum pro standardni auto je cca 10m/s2
ale když budes bzdit s 5.8m/s2, coz je minimalni hodnota, jakou musí osobni auto splnit aby bylo homologovany na silnice, budes skoro na 2x vetsi vzdalenosti
Však 100m ze 130 je moc jestliže se jedná pouze o brzdnou dráhu. Těch 146m je i s reakční dobou pro typické US auto s US řidičem. Sup zastaví nejspíš dřív a Felicie se 100 letým dětou bude nejspíš potřebovat tak 300m >:D
Tady [odkaz] je tabulka aut ze 100km/h na 0 reakční dobu at si každý připočítá podle sebe ;-)
i kdyby 100m ze 130 byla cista brzdna draha, porad by jsi při reakcni době 1.0sec zastavil dřív naz na 146 metrech, coz je u tebe typicky pro us.
jestliže typicka brzdna draha při maximalni intenzite brzdeni je u dobrého auta za dobrych podmínek ze 100km/h cca 38metru, odpovida to 65 metrum ze 130. a k tomu si připočítej 36 metru jako vzdalenost ujetou za reakcni dobu 1.0sec.
na kolika metrech tedy zastavis ze 180 s insignii, myslim tim cistou brzdnou drahu bez reakcni doby??
staci když pojedes za dodávkou přes kterou neuvidis a ta to bez brzdeni napere do stojícího kamionu.
dobře, na miste to nebude, ale na nejakych 1-2 metrech
Aha, a když budu těch minimálních 50 metrů za dodávkou, tak přes ni neuvidím... Hochu, ty máš v logice a argumentaci fakt velké mezery. Tak znovu a lépe, prosím.
a co uvidíš na rovny silnici ty trumbero, když dodavka je siroka 2 metry, vysoka i ke 3 metrum, ty budes mit hlavu jen metr vysoko a pul metru napravo od levého boku dodavky, takze budes cumet na zadni dveře ty dodavky a nic jiného, mozna krome nízkoletících letadel, neuvidíš.
ale mozna ze jezdis s periskopem z nejaky rusky potopeny ponorky >:D
Prosímtě, kup si konečně auto a namísto teoretizování od kalkulačky to jdi zkusit do provozu.
Dnešní realita: já, přede mnou dodávka na nějakých cca 40 metrech, před ní kamión zhruba stejně daleko. Div se, viděl jsem obojí. Představa, že budu mít na dálnici k dispozici tebou popsaných 75 metrů... zívačka.
Otázka spíš je, proč by to měl řidič dodávky naprat do stojícího kamionu. Pokud si někdo chce nechávat odstup na to, aby dokázal zastavit, tak mu to brát nebudu. Ale rozhodně to nepovažuji za zákonné minimum. Podle mne slouží k tomu, abych se nevyboural jen proto, že ten přede mnou začal (prudčeji) brzdit. Případně abych dokázal zareagovat na výhybný manévr. S řádným odstupem by tedy k žádné nehodě nedošlo. Ne proto, aby zabránil hromadným nehodám. Samozřejmě se může stát, že ten před tebou lízne pilíř, nebo protijedoucí auto, třeba mu bouchla pneumatika zrovna ve špatnou chvíli, nebo mu muže těsně před auto spadnout strom, nebo mu někdo nedá přednost a vjede mu tam.
otázka je proc by to do nej nenapral
delas, jako by se nikdy nic podobnyho nestalo
jen vzpominam cca před pul rokem 2 nehody kolem nového jicina, kdy to jednou autobus a podruhe dodavka nebo nakladacek napraly do nejakyho stojícího auta.
a když pojedes 50 metru za nim, myslis, ze stihnes zastavit?
tebo tvrdis to co bluesun, ze přes dodavku vidíš co jede před ni??
To zdaleka není, tohle se klidně stát může, světová špička ve vymýšlení absurdit vyleze, až se bude diskutovat o překročení rychlosti, hlavně v noci a na dálnici >:D
ze spousta ridicu neumi dodrzovat bezpecnou vzdalenost, je fakt. ze by se ale zeovna tento nesvar v posledni dobe prohluboval, je holy nesmysl. myslim ale, ze tok na to zareaguje spravnym zpusobem - nakoupi urcite vice pradaru na mereni rychlosti a aby si posichroval, ze ro bude sypat, udelaji se jeste k tomu ruzna nova rychlostni omezeni.
ja jsem pro vychovu, osvetu a neomezenou rychlost na dalnicich, vetsi miru zodpovednosti jednotlivych subjektu pohybujicich se na silnici za sve chovani a mensi miru buzerace od policajtu.