Stanley=Touareg bez řidiče

Stanley=Touareg bez řidiče

 
 

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Inteligentní vozidlo bylo veřejnosti poprvé představeno minulý pátek v Motoparku v Oscherslebenu. Prototyp, který s jistotou absolvoval trať okruhu, bude mít celé léto na trénink, protože vedle výzkumných účelů byl automobil postaven i pro závod automobilů bez řidiče, který se uskuteční v říjnu v USA.

Ačkoli použitá technika je stále hudbou vzdálené budoucnosti, již dnes se v autech potkáváme s řadou asistenčních systémů, které mají pomáhat řidičům tím nejintuitivnějším způsobem. Základní myšlenkou každého takového zařízení by mělo být omezení neočekávaných reakcí vozu. Technikům i psychologům je jasné, že není-li řidič spokojen s automatizovanou funkcí, příště už systém raději neaktivuje a celá jejich práce jde vniveč. V současnosti jsou častými aktivními pomocníky například protiprokluzový nebo stabilizační systém, většího rozšíření se již brzy dočká i adaptivní tempomat, poněkud vzdálenější budoucností jsou různé pre-crash systémy nebo dokonce systémy, které pomáhají řidiči vyhnout se srážce.

Mobilní laboratoř zabudovanou v Touaregu nazvali technici VW familiérně Stanley. Technicky jde o standardní Touareg se zesílenými tlumiči a ochranným krytem pod vozem. Mezi základní senzory dodávající informace o okolí vozu patří čtyři laserové detektory, stereovize, 24 GHz radar a GPS navigace. Informace je třeba samozřejmě zpracovávat v reálném čase. O to se stará systém sedmi počítačů s procesory Pentium M 1.6 GHz umístěný v zavazadelníku. Jeho pokyny jsou vysílány do akčních členů, které pak vyvolávají řízení, zrychlování a zpomalování. Stanley je tedy vybaven plnohodnotným systémem drive-by-wire, který odstraňuje mechanické zpětné vazby mezi ovladačem a ovládaným prvkem. Stanley má také své dvojče Stanlette, které bude sloužit k dalším výzkumným pracem ve vývojových odděleních Volkswagenu.

Volkswagen zapojil do vývoje svou Electronics Research Laboratory sídlící v kalifornském Palo Alto. Spolupracoval při tom se Stanfordskou univerzitou.

Podzimní závod Grand Challenge 2005 vyhlásila americká vládní agentura DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) s dotací 2 miliony USD pro vítězné týmy. Zadání je jednoduché. Automobil musí za deset hodin projet asi 282 km dlouhou trasou stepí na jihozápadě USA. Přesná trasa je specifikována až po startu. Zásahy řidičů nebo operátorů během jízdy nejsou povoleny.

Marketingově zajímavá situace vznikne v USA na podzim. VW totiž používá v USA dlouhá léta slogan "Drivers Wanted" (hledají se řidiči), ale jeden z nápisů na prototypu při tom hlásá: "Drivers Not Required" (řidiči nejsou třeba).

Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan

BMW, Volkswagen a Mitsubishi, to jsou značky, které…

Volkswagen Touareg V6 TDI: Nižší spotřeba díky úpravám BlueMotion Volkswagen Touareg V6 TDI: Nižší spotřeba díky úpravám BlueMotion

Volkswagen představil pro své velké SUV Touareg s motorem…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…