Stanley=Touareg bez řidiče

Stanley=Touareg bez řidiče

 
 

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Inteligentní vozidlo bylo veřejnosti poprvé představeno minulý pátek v Motoparku v Oscherslebenu. Prototyp, který s jistotou absolvoval trať okruhu, bude mít celé léto na trénink, protože vedle výzkumných účelů byl automobil postaven i pro závod automobilů bez řidiče, který se uskuteční v říjnu v USA.

Ačkoli použitá technika je stále hudbou vzdálené budoucnosti, již dnes se v autech potkáváme s řadou asistenčních systémů, které mají pomáhat řidičům tím nejintuitivnějším způsobem. Základní myšlenkou každého takového zařízení by mělo být omezení neočekávaných reakcí vozu. Technikům i psychologům je jasné, že není-li řidič spokojen s automatizovanou funkcí, příště už systém raději neaktivuje a celá jejich práce jde vniveč. V současnosti jsou častými aktivními pomocníky například protiprokluzový nebo stabilizační systém, většího rozšíření se již brzy dočká i adaptivní tempomat, poněkud vzdálenější budoucností jsou různé pre-crash systémy nebo dokonce systémy, které pomáhají řidiči vyhnout se srážce.

Mobilní laboratoř zabudovanou v Touaregu nazvali technici VW familiérně Stanley. Technicky jde o standardní Touareg se zesílenými tlumiči a ochranným krytem pod vozem. Mezi základní senzory dodávající informace o okolí vozu patří čtyři laserové detektory, stereovize, 24 GHz radar a GPS navigace. Informace je třeba samozřejmě zpracovávat v reálném čase. O to se stará systém sedmi počítačů s procesory Pentium M 1.6 GHz umístěný v zavazadelníku. Jeho pokyny jsou vysílány do akčních členů, které pak vyvolávají řízení, zrychlování a zpomalování. Stanley je tedy vybaven plnohodnotným systémem drive-by-wire, který odstraňuje mechanické zpětné vazby mezi ovladačem a ovládaným prvkem. Stanley má také své dvojče Stanlette, které bude sloužit k dalším výzkumným pracem ve vývojových odděleních Volkswagenu.

Volkswagen zapojil do vývoje svou Electronics Research Laboratory sídlící v kalifornském Palo Alto. Spolupracoval při tom se Stanfordskou univerzitou.

Podzimní závod Grand Challenge 2005 vyhlásila americká vládní agentura DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) s dotací 2 miliony USD pro vítězné týmy. Zadání je jednoduché. Automobil musí za deset hodin projet asi 282 km dlouhou trasou stepí na jihozápadě USA. Přesná trasa je specifikována až po startu. Zásahy řidičů nebo operátorů během jízdy nejsou povoleny.

Marketingově zajímavá situace vznikne v USA na podzim. VW totiž používá v USA dlouhá léta slogan "Drivers Wanted" (hledají se řidiči), ale jeden z nápisů na prototypu při tom hlásá: "Drivers Not Required" (řidiči nejsou třeba).

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan

BMW, Volkswagen a Mitsubishi, to jsou značky, které…

Volkswagen Touareg V6 TDI: Nižší spotřeba díky úpravám BlueMotion Volkswagen Touareg V6 TDI: Nižší spotřeba díky úpravám BlueMotion

Volkswagen představil pro své velké SUV Touareg s motorem…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v nemocnici! Ruší koncerty

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v…

Oblíbený zpěvák a bývalý politik Michal Prokop (70) skončil v nemocnici. Jeho hudební vystoupení, které bylo s…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen v angličtině!

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen…

Šéfuje brankářské revoluci v Jihlavě. Na všech trénincích pod Petrem Jarošem (40) se nově komunikuje pouze…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29 procent více. Objem vyplacených výher vzrostl rovněž o…