Stanley=Touareg bez řidiče

Stanley=Touareg bez řidiče

 
 

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Inteligentní vozidlo bylo veřejnosti poprvé představeno minulý pátek v Motoparku v Oscherslebenu. Prototyp, který s jistotou absolvoval trať okruhu, bude mít celé léto na trénink, protože vedle výzkumných účelů byl automobil postaven i pro závod automobilů bez řidiče, který se uskuteční v říjnu v USA.

Ačkoli použitá technika je stále hudbou vzdálené budoucnosti, již dnes se v autech potkáváme s řadou asistenčních systémů, které mají pomáhat řidičům tím nejintuitivnějším způsobem. Základní myšlenkou každého takového zařízení by mělo být omezení neočekávaných reakcí vozu. Technikům i psychologům je jasné, že není-li řidič spokojen s automatizovanou funkcí, příště už systém raději neaktivuje a celá jejich práce jde vniveč. V současnosti jsou častými aktivními pomocníky například protiprokluzový nebo stabilizační systém, většího rozšíření se již brzy dočká i adaptivní tempomat, poněkud vzdálenější budoucností jsou různé pre-crash systémy nebo dokonce systémy, které pomáhají řidiči vyhnout se srážce.

Mobilní laboratoř zabudovanou v Touaregu nazvali technici VW familiérně Stanley. Technicky jde o standardní Touareg se zesílenými tlumiči a ochranným krytem pod vozem. Mezi základní senzory dodávající informace o okolí vozu patří čtyři laserové detektory, stereovize, 24 GHz radar a GPS navigace. Informace je třeba samozřejmě zpracovávat v reálném čase. O to se stará systém sedmi počítačů s procesory Pentium M 1.6 GHz umístěný v zavazadelníku. Jeho pokyny jsou vysílány do akčních členů, které pak vyvolávají řízení, zrychlování a zpomalování. Stanley je tedy vybaven plnohodnotným systémem drive-by-wire, který odstraňuje mechanické zpětné vazby mezi ovladačem a ovládaným prvkem. Stanley má také své dvojče Stanlette, které bude sloužit k dalším výzkumným pracem ve vývojových odděleních Volkswagenu.

Volkswagen zapojil do vývoje svou Electronics Research Laboratory sídlící v kalifornském Palo Alto. Spolupracoval při tom se Stanfordskou univerzitou.

Podzimní závod Grand Challenge 2005 vyhlásila americká vládní agentura DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) s dotací 2 miliony USD pro vítězné týmy. Zadání je jednoduché. Automobil musí za deset hodin projet asi 282 km dlouhou trasou stepí na jihozápadě USA. Přesná trasa je specifikována až po startu. Zásahy řidičů nebo operátorů během jízdy nejsou povoleny.

Marketingově zajímavá situace vznikne v USA na podzim. VW totiž používá v USA dlouhá léta slogan "Drivers Wanted" (hledají se řidiči), ale jeden z nápisů na prototypu při tom hlásá: "Drivers Not Required" (řidiči nejsou třeba).

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 




Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan

BMW, Volkswagen a Mitsubishi, to jsou značky, které…

Volkswagen Touareg V6 TDI: Nižší spotřeba díky úpravám BlueMotion Volkswagen Touareg V6 TDI: Nižší spotřeba díky úpravám BlueMotion

Volkswagen představil pro své velké SUV Touareg s motorem…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku, zřejmě kvůli sporům členů

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku,…

Hnutí Severočeši.cz nebude kandidovat v letošních krajských volbách v Ústeckém kraji. Zmocněnkyně hnutí na…

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova: Bála se, že ji pošlu na léčení, tvrdí přítel

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova:…

Tereza Vodičková (30) zmizela už v půlce června. Nikdo neví, kam šla, ani proč – všechno jsou jen dohady. Jedno…

 

iSport.cz

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i kouč QPR Hasselbaink

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i…

Skandál s tajnými nahrávkami stál v anglickém fotbale místo dalšího trenéra. Po kouči anglické reprezentace Samu…

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká Poborský o vážné nemoci

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká…

Přesně před dvaceti lety zatřásl zvyklostmi v českém fotbale. Karel Poborský, hvězda EURO 1996, přestoupil ze…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…