Češi v bazarech už tolik nekupují staré ojetiny, zájem je o zánovní auta
Podle některých údajů deklarovaný průměrný věk auta v České republice dosahuje až 17,43 let, ale z údajů autobazaru AAA Auto vyplývá, že trvale roste obliba mladších ojetých automobilů.
V největší české síti autobazarů je zájem především o zánovní vozy do dvou let stáří, jejichž prodejní čísla se od roku 2009 stále zvyšují. V případě ojetých automobilů starších deseti let je situace odlišná: Jejich prodeje v posledních dvou letech mírně klesají.
K hlavním důvodům obliby zánovních ojetin patří skutečnost, že k nejvýraznějšímu snížení ceny auta dochází v prvních dvou letech provozu. Na jejich konci má ojetina hodnotu asi 70 % původní ceny.
Ceny ojetých automobilů se samozřejmě odvíjejí především od stáří a stavu. Pro spotřebitele je proto dobré taktizovat s poklesem ceny na přelomu roku, protože právě s nástupem nového roku všechna aut papírově zestárnou o jeden rok.
Toho využívají zákazníci i autobazary. AAA Auto uvádí, že letos sníží ceny svých ojetých vozů o 10 až 30 % již v posledním týdnu před Vánocemi. Tento autobazar navíc sestavil několik příkladů nejoblíbenějších modelů a jejich zestárnutí od roku 2013, při jejichž koupi bude možné ušetřit.
Podle těchto příkladů se nejstarší Škody Fabia druhé generace od roku 2013 objeví v kategorii šestiletých vozů a překonají tak psychologickou hranici vozu ve stáří do pěti let, po které cena výrazněji klesá.
Dalším uváděným příkladem je třetí generace Fordu Focus, která se od roku 2013 objeví v kategorii dvouletých ojetých vozů. Volkswagen Passat sedmé generace bude v příštím roce již mezi tříletými auty a jeho předchůdce se dostane mezi sedmileté ojetiny. V kategorii pětiletých aut se objeví i třetí generace Renaultu Mégane.