2.6. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stáří užitkových vozidel v ČR: Stárneme a do důchodu daleko

 

Průměrné stáří užitkových vozidel a autobusů vozidel tragicky roste. Jaká je šance na omlazení a lepší bezpečnost autobusů?

Přestože emisní normy škrtí škodliviny nových vozidel až do takových extrémů, že kvůli emisnímu požadavku Euro 6 musejí i výrobci pneumatik vyrábět obutí s větší nosností odpovídající těžkým soustavám dočišťování výfukových plynů, tématu extrémně starých vozidel se nevěnují ani aktivističtí ekologové. Příčiny mohou být různé, ale ve společnosti, kde jsou peníze až na prvním místě, se bude jako hlavní důvod apatie vůči kouřícím dvacetiletým tatrovkám a aviím těžko hledat jiný. Tím nemíříme na samotné provozovatele těchto vozidel, kteří v drtivé většině drží hlavu nad vodou s vypětím všech sil. Příkladem buď únorový dotaz do redakce AutoProfi, zda si firma, která si pořídila Avii A 21 N s první registrací v lednu 1990, musí do ní nechat domontovat tachograf. Je jasné, že by tato úprava zvýšila cenu stařičké avie cca dvojnásobně. I toto je realita českého dopravního „vybavení“. Pojďme však ke statistikám průměrného stáří užitkových vozidel a autobusů.

Lehká užitková vozidla představují podnikání zejména menších živnostníků. Proto se jejich průměrné stáří v Česku do roku 2008 dramaticky neměnilo. Zlom nastal s příchodem hospodářského útlumu. Následky doléhají na živnostníky a menší firmy dodnes, což se také odráží v posledních pěti letech s úhrnným zestárnutím vozů N1 o 3,08 roku. Ke konci 2013 činil průměrný věk LUV 10,47 roku, což odpovídá nástupu emisního požadavku Euro 3.

V kategorii N2 do dvanácti tun se tragická situace neustále zhoršuje už mnoho let. Za posledních deset průměrné stáří těchto užitkových automobilů každoročně roste o 0,42 roku. Ke konci toho loňského činil průměrný věk vozů N2 v Česku 20,87 let, což odpovídá roku výroby 1993. Číslo mohlo být ještě horší, pokud by nedošlo k meziročnímu významnému snížení o 2159 registrovaných vozidel N2.

Zároveň na dveře klepe emisní požadavek Euro 6, který snižuje emise pevných částic 36krát ve srovnání s Euro 1. K čemu to však je, když průměrně starý středně těžký nákladní automobil v Česku jede ještě podle prastarého předpisu EHK či maximálně Euro 1?

Z hlediska statistiky mírně optimisticky se jeví situace v kategorii těžkých nákladních vozidel. Loni poprvé za posledních pět let došlo k minimálnímu meziročnímu omlazení o jednu setinu na 13,49 roku. K jásání však žádný důvod není, jelikož v posledních dvou měsících roku 2013 bylo v Česku v souvislosti s blízkostí Euro 6 zaregistrováno nejvíce těžkých nákladních vozidel za posledních deset let. Díky tomu nedošlo k nárůstu průměrného stáří vozidel N3. Každá příčina má také svůj následek, což budeme moci posoudit po prvním kvartálu tohoto roku.

Lichotivá situace není ani v segmentu autobusů. Průměrné stáří autobusů šplhá pravidelně od roku 2009 a blíží se patnácti rokům, což odpovídá roku výroby 1999. Hrozivé číslo vypovídající o počtu celkem 19 716 autobusů doprovází fakt, že teprve v roce 2000 byly zavedeny přísnější legislativní požadavky na bezpečnost autobusů včetně nároků na brzdy, pevnost karoserie a sedačky.

Přípojná vozidla stárnou ve všech kategoriích, nejmenší propad se však týká těžkých návěsů, kterých se týká loňské lehké oživení kamionové přepravy. Přípojné techniky se však netýkají podpůrné prvky jako například sazby mýta pro tahače, proto obnova vozidel kategorie O4 je pomalejší.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…