2.6. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stáří užitkových vozidel v ČR: Stárneme a do důchodu daleko

 

Průměrné stáří užitkových vozidel a autobusů vozidel tragicky roste. Jaká je šance na omlazení a lepší bezpečnost autobusů?

Přestože emisní normy škrtí škodliviny nových vozidel až do takových extrémů, že kvůli emisnímu požadavku Euro 6 musejí i výrobci pneumatik vyrábět obutí s větší nosností odpovídající těžkým soustavám dočišťování výfukových plynů, tématu extrémně starých vozidel se nevěnují ani aktivističtí ekologové. Příčiny mohou být různé, ale ve společnosti, kde jsou peníze až na prvním místě, se bude jako hlavní důvod apatie vůči kouřícím dvacetiletým tatrovkám a aviím těžko hledat jiný. Tím nemíříme na samotné provozovatele těchto vozidel, kteří v drtivé většině drží hlavu nad vodou s vypětím všech sil. Příkladem buď únorový dotaz do redakce AutoProfi, zda si firma, která si pořídila Avii A 21 N s první registrací v lednu 1990, musí do ní nechat domontovat tachograf. Je jasné, že by tato úprava zvýšila cenu stařičké avie cca dvojnásobně. I toto je realita českého dopravního „vybavení“. Pojďme však ke statistikám průměrného stáří užitkových vozidel a autobusů.

Lehká užitková vozidla představují podnikání zejména menších živnostníků. Proto se jejich průměrné stáří v Česku do roku 2008 dramaticky neměnilo. Zlom nastal s příchodem hospodářského útlumu. Následky doléhají na živnostníky a menší firmy dodnes, což se také odráží v posledních pěti letech s úhrnným zestárnutím vozů N1 o 3,08 roku. Ke konci 2013 činil průměrný věk LUV 10,47 roku, což odpovídá nástupu emisního požadavku Euro 3.

V kategorii N2 do dvanácti tun se tragická situace neustále zhoršuje už mnoho let. Za posledních deset průměrné stáří těchto užitkových automobilů každoročně roste o 0,42 roku. Ke konci toho loňského činil průměrný věk vozů N2 v Česku 20,87 let, což odpovídá roku výroby 1993. Číslo mohlo být ještě horší, pokud by nedošlo k meziročnímu významnému snížení o 2159 registrovaných vozidel N2.

Zároveň na dveře klepe emisní požadavek Euro 6, který snižuje emise pevných částic 36krát ve srovnání s Euro 1. K čemu to však je, když průměrně starý středně těžký nákladní automobil v Česku jede ještě podle prastarého předpisu EHK či maximálně Euro 1?

Z hlediska statistiky mírně optimisticky se jeví situace v kategorii těžkých nákladních vozidel. Loni poprvé za posledních pět let došlo k minimálnímu meziročnímu omlazení o jednu setinu na 13,49 roku. K jásání však žádný důvod není, jelikož v posledních dvou měsících roku 2013 bylo v Česku v souvislosti s blízkostí Euro 6 zaregistrováno nejvíce těžkých nákladních vozidel za posledních deset let. Díky tomu nedošlo k nárůstu průměrného stáří vozidel N3. Každá příčina má také svůj následek, což budeme moci posoudit po prvním kvartálu tohoto roku.

Lichotivá situace není ani v segmentu autobusů. Průměrné stáří autobusů šplhá pravidelně od roku 2009 a blíží se patnácti rokům, což odpovídá roku výroby 1999. Hrozivé číslo vypovídající o počtu celkem 19 716 autobusů doprovází fakt, že teprve v roce 2000 byly zavedeny přísnější legislativní požadavky na bezpečnost autobusů včetně nároků na brzdy, pevnost karoserie a sedačky.

Přípojná vozidla stárnou ve všech kategoriích, nejmenší propad se však týká těžkých návěsů, kterých se týká loňské lehké oživení kamionové přepravy. Přípojné techniky se však netýkají podpůrné prvky jako například sazby mýta pro tahače, proto obnova vozidel kategorie O4 je pomalejší.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují prostor a neukazují nic zásadního

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují…

Nedělní debata Miloše Zemana před druhým kolem prezidentských voleb na TV Nova nebyla žádnou debatou. Jeho…

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…