2.6. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stáří užitkových vozidel v ČR: Stárneme a do důchodu daleko

 

Průměrné stáří užitkových vozidel a autobusů vozidel tragicky roste. Jaká je šance na omlazení a lepší bezpečnost autobusů?

Přestože emisní normy škrtí škodliviny nových vozidel až do takových extrémů, že kvůli emisnímu požadavku Euro 6 musejí i výrobci pneumatik vyrábět obutí s větší nosností odpovídající těžkým soustavám dočišťování výfukových plynů, tématu extrémně starých vozidel se nevěnují ani aktivističtí ekologové. Příčiny mohou být různé, ale ve společnosti, kde jsou peníze až na prvním místě, se bude jako hlavní důvod apatie vůči kouřícím dvacetiletým tatrovkám a aviím těžko hledat jiný. Tím nemíříme na samotné provozovatele těchto vozidel, kteří v drtivé většině drží hlavu nad vodou s vypětím všech sil. Příkladem buď únorový dotaz do redakce AutoProfi, zda si firma, která si pořídila Avii A 21 N s první registrací v lednu 1990, musí do ní nechat domontovat tachograf. Je jasné, že by tato úprava zvýšila cenu stařičké avie cca dvojnásobně. I toto je realita českého dopravního „vybavení“. Pojďme však ke statistikám průměrného stáří užitkových vozidel a autobusů.

Lehká užitková vozidla představují podnikání zejména menších živnostníků. Proto se jejich průměrné stáří v Česku do roku 2008 dramaticky neměnilo. Zlom nastal s příchodem hospodářského útlumu. Následky doléhají na živnostníky a menší firmy dodnes, což se také odráží v posledních pěti letech s úhrnným zestárnutím vozů N1 o 3,08 roku. Ke konci 2013 činil průměrný věk LUV 10,47 roku, což odpovídá nástupu emisního požadavku Euro 3.

V kategorii N2 do dvanácti tun se tragická situace neustále zhoršuje už mnoho let. Za posledních deset průměrné stáří těchto užitkových automobilů každoročně roste o 0,42 roku. Ke konci toho loňského činil průměrný věk vozů N2 v Česku 20,87 let, což odpovídá roku výroby 1993. Číslo mohlo být ještě horší, pokud by nedošlo k meziročnímu významnému snížení o 2159 registrovaných vozidel N2.

Zároveň na dveře klepe emisní požadavek Euro 6, který snižuje emise pevných částic 36krát ve srovnání s Euro 1. K čemu to však je, když průměrně starý středně těžký nákladní automobil v Česku jede ještě podle prastarého předpisu EHK či maximálně Euro 1?

Z hlediska statistiky mírně optimisticky se jeví situace v kategorii těžkých nákladních vozidel. Loni poprvé za posledních pět let došlo k minimálnímu meziročnímu omlazení o jednu setinu na 13,49 roku. K jásání však žádný důvod není, jelikož v posledních dvou měsících roku 2013 bylo v Česku v souvislosti s blízkostí Euro 6 zaregistrováno nejvíce těžkých nákladních vozidel za posledních deset let. Díky tomu nedošlo k nárůstu průměrného stáří vozidel N3. Každá příčina má také svůj následek, což budeme moci posoudit po prvním kvartálu tohoto roku.

Lichotivá situace není ani v segmentu autobusů. Průměrné stáří autobusů šplhá pravidelně od roku 2009 a blíží se patnácti rokům, což odpovídá roku výroby 1999. Hrozivé číslo vypovídající o počtu celkem 19 716 autobusů doprovází fakt, že teprve v roce 2000 byly zavedeny přísnější legislativní požadavky na bezpečnost autobusů včetně nároků na brzdy, pevnost karoserie a sedačky.

Přípojná vozidla stárnou ve všech kategoriích, nejmenší propad se však týká těžkých návěsů, kterých se týká loňské lehké oživení kamionové přepravy. Přípojné techniky se však netýkají podpůrné prvky jako například sazby mýta pro tahače, proto obnova vozidel kategorie O4 je pomalejší.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři ČSSD bouří proti vládě s Babišem

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři…

Proti vládě s hnutím ANO se ve středu jasně postavili senátoři ČSSD. Vadí jim trestně stíhaný člen vlády, nutná…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…