Start sezony MotoGP 2017: Maverick rozdrtil v testech konkurenci. A co ostatní?
Sto dvacet devět dnů trvala přestávka mezi poslední loňskou a první letošní velkou cenou mistrovství světa silničních motocyklů. Co se za tu dobu změnilo?
Škatulata se hýbala
V královské třídě MotoGP zůstali na svých místech někteří favorité: Španělé Marc Marquez a Dani Pedrosa u Hondy, Ital Valentino Rossi u Yamahy a jeho krajan Andrea Dovizioso u Ducati. Ale to je v zásadě všechno.
Pak už tady máme oblíbenou hru „Škatulata, hejbejte se!“, jak se často říkává přestupům. Španěl Jorge Lorenzo přešel k Ducati, další Jižan Maverick
Viňales k Yamaze a Ital Andrea Dovizioso k Suzuki. Další novinkou je šestý do party továrních týmů, což bude rakouská značka KTM. A zapomínat nesmíme ani na čtyři nováčky ze střední kategorie Moto2. Abychom si přihřáli českou polívčičku, po roce působení v mistrovství světa superbiků se do MotoGP vrátil Karel Abraham. Pojede s Ducati 2015 v týmu Aspara Martineze.
První test letošních účastníků v MotoGP proběhl tradičně loni v polovině listopadu po posledním závodě sezony ve Valencii. Další následovaly od začátku letošního února v malajském Sepangu, australském Phillip Islandu a závěrečný v katarském Losailu, kde tuto neděli začne šampionát tradičním nočním závodem.
Ve všech testech byl nejrychlejší Maverick Viňales, který má za sebou dva roky u Suzuki (loni vyhrál jeden závod) a letos bude kolegou Rossiho. Devítinásobný mistr světa však byl v přípravě na sezonu na všech třech okruzích pomalejší a nikdy nedosáhl na lepší než šesté místo. „Pořád nejsme připraveni. Nevíme, jak udělat, aby motorka fungovala na maximum. Kromě několika kol nebyly zimní testy vůbec dobré,“ prohlásil sedmatřicetiletý Rossi.
O patnáct let mladší Viňales je jiného názoru. „Cítím se v pohodě, i pokud jde o naši závodní rychlost. Nejsme na limitu motorky a díky elektronice bychom mohli získat desetiny sekundy. Můžeme bojovat o titul,“ tvrdí odhodlaně Španěl.
Nejvyšší tipuje favorita
Obhájce titulu Marc Marquez (Honda) byl v prvních dvou testech druhý a třetí. V Kataru však třikrát spadl a jeho nejlepší dosažený čas stačil na jedenáctou příčku. „Poslední pád byl mojí jednoznačnou chybou. Simulovali jsme závod a to člověk vždycky hledá limity. Přesto jsem spokojený s rychlostí, kterou se nám dařilo držet,“ okomentoval Marquez situaci. Kondici tovární hondy potvrzují i časy Pedrosy, jenž byl v testech vždy do pátého místa.
Tradičně vyrovnané výkony předváděl Andrea Dovizioso s tovární ducati. „Pořád však nejsem spokojený se závodní rychlostí. Není špatná, ale na nejrychlejší to pořád nestačí,“ tvrdil Ital. Na začátku sezony však bude sledovanější jeho kolega Jorge Lorenzo, který přestoupil po osmi letech strávených u Yamahy. Při závěrečných testech dosáhl Jorge na své maximum. „Podařilo se mi několik rychlých časů, ale závodní rychlost ještě není podle představ,“ uvedl rodák z Mallorky.
Kde tedy hledat favorita? Za všechny startující v MotoGP to vystihl Loris Baz, který je se 191 centimetry nejvyšším mezi jezdci MotoGP. „Jediný Viňales může Marqueze ohrozit. Když byli mladší, dokázal ho porazit, ale měl méně podpory a štěstí. Teď je na správném místě,“ tvrdí Francouz.
Češi v MS
Jakub Kornfeil (Moto3, Peugeot Motorcycles Saxoprint): Třiadvacetiletý Čech má před sebou osmý rok v Moto3 a navazuje na nejlepší sezonu kariéry. bodů a skončil osmý. Letos pojede na stroji Peugeot od indického výrobce Mahindra. „Když jsem podepisoval smlouvu, viděli
v tom mnozí velký risk s ohledem na pověst Mahindry. Já naopak cítím velkou příležitost. Po dosavadních testech mohu zodpovědně říci, že zásluhou vývojového oddělení je to konkurenceschopný stroj s velkým potenciálem. Bude to dobrá sezona.“
Karel Abraham (MotoGP, Pull and bear Aspar Team): Sedmadvacetiletý jezdec má za sebou rok v superbicích a do MotoGP se vrací do sedla ducati, s níž jezdil v letech 2011 a 2012. V testech ukázal, že bodované umístění nemusí být v závodech nedosažitelné. „Současná ducati i vedení týmu jsou naštěstí úplně o něčem jiném. Moje motorka je nejlepší, na jaké jsem kdy v MotoGP seděl. Šéfmechanik se navíc nastavením trefil do mého stylu jízdy. S testy jsem spokojený a těším se na závody.“
Co uvidíte v televizi?
Závody světového šampionátu bude vysílat Nova Sport 1 od pátečních odpoledních tréninků, sledovat můžete také kompletní sobotní i nedělní program. Diváci by měli vidět i závody juniorského seriálu Red Bull Rookies Cup, kde startuje Filip Salač. Odborným spolukomentátorem bude motocyklový jezdec Lukáš Pešek.
Kalendář | ||
Datum | Závod | Start (Moto3/Moto2/MotoGP) |
26. 3. | Katar | 17.00/18.20/20.00 |
9. 4. | Argentina | 18.00/19.20/21.00 |
23. 4. | USA | 18.00/19.20/21.00 |
7. 5. | Jerez | 11.00/12.20/14.00 |
21. 5. | Francie | 11.00/12.20/14.00 |
4. 6. | Itálie | 11.00/12.20/14.00 |
11. 6. | Katalánsko | 11.00/12.20/14.00 |
25. 6. | Nizozemsko | 11.00/13.00/14.30 |
2. 7. | Německo | 11.00/12.20/14.00 |
6. 8. | Česká republika | 11.00/12.20/14.00 |
13. 8. | Rakousko | 11.00/12.20/14.00 |
27. 8. | Velká Británie | 13.15/14.40/16.30 |
10. 9. | San Marino | 11.00/12.20/14.00 |
24. 9. | Aragon | 11.00/12.20/14.00 |
15. 10. | Japonsko | 4.00/5.20/7.00 |
22. 10. | Austrálie | 4.00/5.20/7.00 |
29. 10. | Malajsie | 5.00/6.20/8.00 |
12. 11. | Valencie | 11.00/12.20/14.00 |