15.11. 2015 Martin Vaculík

Startování přes kabely: Když je auto bez proudu

 

Přijdete promrzlí do vozu a už se těšíte, jak si hned po startu pustíte topení, u dražších modelů třeba i vyhřívané sedačky či volant. Jenže motor nenaskočí. Poslední záchranou jsou startovací kabely.

Pokud má stárnoucí akumulátor takříkajíc kleknout, udělá to nejspíše s prvními mrazy. Důvody jsou následující:

  • Kapacita baterií v mrazech klesá. Pokud už byla snížená i stářím, náhle nestačí pro start motoru.
  • Energetická náročnost startu roste – startér i žhavení (u dieselů) mají s prochladlým motorem více práce.
  • Pouštíme více velkých spotřebičů: topení, vyhřívání skel (u současných aut bývá často elektrické i přední), vytápěná sedadla. Tím spotřebováváme často veškerý proud, který alternátor dokáže vyrobit, a na dobíjení startem zesláblé baterky už nezbývá.
  • Jezdíme na krátké vzdálenosti. Zatímco za hezkého počasí se rádi projdeme, s příchodem zimy nechceme mrznout či moknout. Baterka nemá čas se dobít.

Baterka na 3 až 12 let

Z těchto důvodů se i pečlivému motoristovi může stát, že jej baterka v zimě nechá ve štychu. Akumulátor je totiž dnes součástí se zcela nevypočitatelnou životností. V některých autech vydrží i dvanáct let, v jiných sotva tři roky. Obojí je normální. Životnost baterie zkracují nedostatečné dobíjení, špatné odstínění od tepla motoru či vibrace, které vyklepávají aktivní materiál z desek. Hodně tak závisí na konstrukci auta (odstínění), jeho výbavě (kolik spotřebovává proudu v poměru k výkonu alternátoru) i provozním režimu – to jsou třeba vibrace na špatných cestách. I když autu věnujeme náležitou péči a pravidelně kontrolujeme dobíjení (mimochodem autodílny to při prohlídkách většinou nedělají, neboť servisní plány výrobců nic takového nenařizují), baterka nám může selhat – není to jen projev lajdáctví.

Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Každému je jasné, že měnit ji preventivně po třech letech, když může vydržet i dvanáct (autor textu má přesně takovou doma ve fabii své ženy), by bylo zbytečným plýtváním. A tak je zkrátka dobré mít po ruce startovací kabely a umět je použít – „kleklá“ baterka vám pak neznemožní odjet na chatu a novou můžete shánět, až budete mít čas.

Pomohou kabely?

Než začnete rozmotávat kabely a budit souseda s druhým autem, je dobré posoudit, zda vůz nestartuje právě kvůli slabé baterce. Vezměme si čtyři modelové případy:

1. Nedělá nic

Chování vozu: Auto nezareagovalo na dálkové odemykání, po manuálním otevření dveří se nerozsvítí ani lampička uvnitř, po otočení klíčkem se nezobrazí ani kontrolky.

Příčina: Auto je zcela bez proudu. Pokud není vypadlý kabel nebo třeba zcela zrezlé ukostření, je baterka prostě úplně „mrtvá“. Úplným vybitím se dnešní baterka obvykle i zničí – zkrátka už ji nenabijete.

Řešení: Zde kabely pomohou jen v případě, že máte k dispozici opravdu velmi kvalitní. Zejména jestliže takto totálně nespolupracuje baterka v silném dieselu, musíte mít minimálně kabely 600 A pro náklaďáky, aby přenesly celý startovací proud. I po nastartování auto pojede jen v případě, že má v naprostém pořádku dobíjení. Přesto za jízdy nezapojujte velké spotřebiče – alternátor by nemusel zareagovat dost rychle, baterka ho nepodrží, dojde k poklesu napětí a klidně i zhasnutí motoru, který dnes ke své práci elektřinu vždy potřebuje.

2. Kontrolky svítí, relátka cvakají

Chování vozu: Auto odemknete, kontrolky se rozsvítí, ale při snaze o start se místo zvuku spouštěče ozve jen cvakání „relátek“ a kontrolky pohasnou.

Příčina: Typický stav, kdy napětí zesláblé baterie pod zatížením klesne tak, že nestačí k vysunutí pastorku a startér se vůbec nerozběhne. Relé začnou odpojovat napájení životně důležitých komponent, například řídicí jednotky motoru.

Řešení: Zde startovací kabely pomohou takřka s jistotou. Pokud ne, je v ložiskách startéru taková vůle, že kotva již zkratuje na kostru. A vy jste opravdový totální ignorant – chudák auto již váhavými starty muselo vyhrožovat tak půl roku.

3. Startér točí pomalu, motor nechytá

Chování vozu: Startér točí, ale váhavě, pomalu, výrazně u toho pohasínají kontrolky.

Příčina: Baterka je slabá, pokles napětí při zatížení startérem ohrožuje práci vstřikování, motor nemá otáčky dostatečné pro start.

Řešení: Zde i slabší kabely přispějí chybějící trochou proudu a motor naskočí. Pokud dobíjení funguje, bude po půlhodinové jízdě auto zřejmě už startovat normálně bez cizí pomoci. Po delší odstávce však může zase zeslábnout – jestliže je tedy příčinou problému její únava stářím.

4. Startér točí normálně, motor nechytá

Chování vozu: Startér má při svém běhu stejný zvuk jako obvykle, kontrolky nezhasínají. Motor přesto nenaskočí.

Příčina: Zde může jít o libovolnou jinou závadu na motoru. U dieselů v zimním období je pravděpodobné, že vám takříkajíc zamrzla nafta (přesněji vysrážely se z ní krystaly parafínu). U benzinových motorů s přímým vstřikem (TSI a spol.) je zase časté „uchlastání“, tedy vyzkratování svíček benzinem zmáčenými karbonovými úsadami – zejména při opakovaném studeném startu.

Řešení: Tady kabely nepomohou. Diesel zkuste odtáhnout do tepla. Pokud jste zruční (neulámete zapalovací cívky páčením, nestrhnete závity v hlavě), můžete zkusit vymontovat a vysušit svíčky u benzinových aut.

Závěr: Problém až napodruhé

Na základě vašich podnětů a pochopení současné techniky dokážeme navíc vysledovat zajímavý trend. První start promrzlého vozu se obvykle podaří a hlava rodiny přejede z parkovacího místa pod vchod, kde se do auta naskládají zavazadla, naskáčou cestující – a škyt. V tu chvíli lidé odmítají věřit, že by to mohlo být baterkou. Za nejnáročnější start logicky považují první v daném dni – a ten byl přece bez problému. Ovšem dnešní diesely (ale i některé benzinové motory) mají proti době, kdy byl svět logický, jednu zásadní komplikaci: topí nejen chladicí kapalinou, ale i elektrickými „přímotopy“. Ty jsou v činnosti do zahřátí motoru a využijí klidně celý výkon alternátoru. S dobitím baterky se počítá v průběhu další jízdy. Pokud motor místo toho vypnete, nachystáte baterce takové Záhořovo lože, že i dobrá klekne. Zde kabely (a následná dostatečně dlouhá jízda či nabíječka v garáži) samozřejmě pomohou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc

Na venezuelských hranicích s Kolumbií a s Brazílií se…

Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku

Společnost Virgin Galactic podnikatele Richarda Bransona…

Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard

Národně konzervativní vládnoucí strana Právo a…

Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway má za…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Startování přes kabely: Když je auto bez proudu







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou

Máme zde klasický scénář, kdy ještě před oficiálním…

 





 
Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku: Tvrdí to výsledky testu ADAC.

Test ADAC: Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku

Včera

Nejmodernější vznětové motory v provozu vylučují mnohem méně emisí oxidu dusíku.




Blesk.cz

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Trvalo dlouhých pět let vývoje, než Crackdown 3 pro Xbox One konečně vyšel. Ale i když se na něm pracovalo takto…

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda? Konec Jekylla a Hydea v těle génia

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda?…

Odešel císař módy Lagerfeld. Tak svět nazýval ojediněle kreativního, renesančně nadaného a vzdělaného, v majetné…

 

iSport.cz

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný: Prohru beru na sebe

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný:…

Návrat ztraceného syna? Mohl být exkluzivní, nakonec byl jen sympatický. Jan Matoušek po půlroce opět nastoupil…

SESTŘIHY: Bohemians se dočkali výhry. Uspěla Boleslav, Olomouc i Liberec

SESTŘIHY: Bohemians se dočkali výhry. Uspěla…

Ve 22. kole FORTUNA:LIGY ukončili fotbalisté pražských Bohemians desetizápasové čekání na výhru a díky trefám…

 

Reflex.cz

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky. Prohlédněte si kouzelné zrzky, jejichž snímky pomáhají

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky.…

Brian Dowling je reklamní fotograf, který pochází se Spojených států. Ze svého rodného Mississipii se však kvůli…

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl Klement Gottwald a podřídil je Moskvě

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl…

Od pondělí 18. do soboty 23. února 1929 se v pražských Holešovicích konal v Lidovýchovné budově Domovina V.…