15.11. 2015 Martin Vaculík

Startování přes kabely: Když je auto bez proudu

 

Přijdete promrzlí do vozu a už se těšíte, jak si hned po startu pustíte topení, u dražších modelů třeba i vyhřívané sedačky či volant. Jenže motor nenaskočí. Poslední záchranou jsou startovací kabely.

Pokud má stárnoucí akumulátor takříkajíc kleknout, udělá to nejspíše s prvními mrazy. Důvody jsou následující:

  • Kapacita baterií v mrazech klesá. Pokud už byla snížená i stářím, náhle nestačí pro start motoru.
  • Energetická náročnost startu roste – startér i žhavení (u dieselů) mají s prochladlým motorem více práce.
  • Pouštíme více velkých spotřebičů: topení, vyhřívání skel (u současných aut bývá často elektrické i přední), vytápěná sedadla. Tím spotřebováváme často veškerý proud, který alternátor dokáže vyrobit, a na dobíjení startem zesláblé baterky už nezbývá.
  • Jezdíme na krátké vzdálenosti. Zatímco za hezkého počasí se rádi projdeme, s příchodem zimy nechceme mrznout či moknout. Baterka nemá čas se dobít.

Baterka na 3 až 12 let

Z těchto důvodů se i pečlivému motoristovi může stát, že jej baterka v zimě nechá ve štychu. Akumulátor je totiž dnes součástí se zcela nevypočitatelnou životností. V některých autech vydrží i dvanáct let, v jiných sotva tři roky. Obojí je normální. Životnost baterie zkracují nedostatečné dobíjení, špatné odstínění od tepla motoru či vibrace, které vyklepávají aktivní materiál z desek. Hodně tak závisí na konstrukci auta (odstínění), jeho výbavě (kolik spotřebovává proudu v poměru k výkonu alternátoru) i provozním režimu – to jsou třeba vibrace na špatných cestách. I když autu věnujeme náležitou péči a pravidelně kontrolujeme dobíjení (mimochodem autodílny to při prohlídkách většinou nedělají, neboť servisní plány výrobců nic takového nenařizují), baterka nám může selhat – není to jen projev lajdáctví.

Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Každému je jasné, že měnit ji preventivně po třech letech, když může vydržet i dvanáct (autor textu má přesně takovou doma ve fabii své ženy), by bylo zbytečným plýtváním. A tak je zkrátka dobré mít po ruce startovací kabely a umět je použít – „kleklá“ baterka vám pak neznemožní odjet na chatu a novou můžete shánět, až budete mít čas.

Pomohou kabely?

Než začnete rozmotávat kabely a budit souseda s druhým autem, je dobré posoudit, zda vůz nestartuje právě kvůli slabé baterce. Vezměme si čtyři modelové případy:

1. Nedělá nic

Chování vozu: Auto nezareagovalo na dálkové odemykání, po manuálním otevření dveří se nerozsvítí ani lampička uvnitř, po otočení klíčkem se nezobrazí ani kontrolky.

Příčina: Auto je zcela bez proudu. Pokud není vypadlý kabel nebo třeba zcela zrezlé ukostření, je baterka prostě úplně „mrtvá“. Úplným vybitím se dnešní baterka obvykle i zničí – zkrátka už ji nenabijete.

Řešení: Zde kabely pomohou jen v případě, že máte k dispozici opravdu velmi kvalitní. Zejména jestliže takto totálně nespolupracuje baterka v silném dieselu, musíte mít minimálně kabely 600 A pro náklaďáky, aby přenesly celý startovací proud. I po nastartování auto pojede jen v případě, že má v naprostém pořádku dobíjení. Přesto za jízdy nezapojujte velké spotřebiče – alternátor by nemusel zareagovat dost rychle, baterka ho nepodrží, dojde k poklesu napětí a klidně i zhasnutí motoru, který dnes ke své práci elektřinu vždy potřebuje.

2. Kontrolky svítí, relátka cvakají

Chování vozu: Auto odemknete, kontrolky se rozsvítí, ale při snaze o start se místo zvuku spouštěče ozve jen cvakání „relátek“ a kontrolky pohasnou.

Příčina: Typický stav, kdy napětí zesláblé baterie pod zatížením klesne tak, že nestačí k vysunutí pastorku a startér se vůbec nerozběhne. Relé začnou odpojovat napájení životně důležitých komponent, například řídicí jednotky motoru.

Řešení: Zde startovací kabely pomohou takřka s jistotou. Pokud ne, je v ložiskách startéru taková vůle, že kotva již zkratuje na kostru. A vy jste opravdový totální ignorant – chudák auto již váhavými starty muselo vyhrožovat tak půl roku.

3. Startér točí pomalu, motor nechytá

Chování vozu: Startér točí, ale váhavě, pomalu, výrazně u toho pohasínají kontrolky.

Příčina: Baterka je slabá, pokles napětí při zatížení startérem ohrožuje práci vstřikování, motor nemá otáčky dostatečné pro start.

Řešení: Zde i slabší kabely přispějí chybějící trochou proudu a motor naskočí. Pokud dobíjení funguje, bude po půlhodinové jízdě auto zřejmě už startovat normálně bez cizí pomoci. Po delší odstávce však může zase zeslábnout – jestliže je tedy příčinou problému její únava stářím.

4. Startér točí normálně, motor nechytá

Chování vozu: Startér má při svém běhu stejný zvuk jako obvykle, kontrolky nezhasínají. Motor přesto nenaskočí.

Příčina: Zde může jít o libovolnou jinou závadu na motoru. U dieselů v zimním období je pravděpodobné, že vám takříkajíc zamrzla nafta (přesněji vysrážely se z ní krystaly parafínu). U benzinových motorů s přímým vstřikem (TSI a spol.) je zase časté „uchlastání“, tedy vyzkratování svíček benzinem zmáčenými karbonovými úsadami – zejména při opakovaném studeném startu.

Řešení: Tady kabely nepomohou. Diesel zkuste odtáhnout do tepla. Pokud jste zruční (neulámete zapalovací cívky páčením, nestrhnete závity v hlavě), můžete zkusit vymontovat a vysušit svíčky u benzinových aut.

Závěr: Problém až napodruhé

Na základě vašich podnětů a pochopení současné techniky dokážeme navíc vysledovat zajímavý trend. První start promrzlého vozu se obvykle podaří a hlava rodiny přejede z parkovacího místa pod vchod, kde se do auta naskládají zavazadla, naskáčou cestující – a škyt. V tu chvíli lidé odmítají věřit, že by to mohlo být baterkou. Za nejnáročnější start logicky považují první v daném dni – a ten byl přece bez problému. Ovšem dnešní diesely (ale i některé benzinové motory) mají proti době, kdy byl svět logický, jednu zásadní komplikaci: topí nejen chladicí kapalinou, ale i elektrickými „přímotopy“. Ty jsou v činnosti do zahřátí motoru a využijí klidně celý výkon alternátoru. S dobitím baterky se počítá v průběhu další jízdy. Pokud motor místo toho vypnete, nachystáte baterce takové Záhořovo lože, že i dobrá klekne. Zde kabely (a následná dostatečně dlouhá jízda či nabíječka v garáži) samozřejmě pomohou.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Startování přes kabely: Když je auto bez proudu







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do větráku, skončila v slzách

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do…

Po kuriózní zranění skončila ve 2. kole turnaje v čínském Nan-čchangu Kristýna Plíšková. Sestra nové světové…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…