Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků
Podle mluvčího Ministerstva průmyslu a obchodu Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu "Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice" z roku 2011. "O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuze a dalších meziresortních jednání," podotkl.
Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázané na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.
O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3500 korun.
Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného ministerstvem životního prostředí. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut. Letos se ale změnily podmínky pro čerpání dotace. "V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu," uvedl Petr. Dotace navíc klesla z loňských 500 na 412 korun.
Při změnách dotačního programu si podle Petra ministerstvo nevyžádalo stanovisko zpracovatelů. Jednat s nimi začalo až tento týden. Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků v procentech a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.