Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavební vozidla: DAF Construction

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Automobilka DAF zveřejnila první informace o úpravě modelů LF a CF pro stavbu na podzim roku 2013. V současnosti jde o plnohodnotnou nabídku.

V roce 2014 a 2015 nizozemský výrobce velmi rozšířil nabídku tří- a čtyřnápravových podvozků, které zejména v konfiguraci náprav 6x4 nebo 8x4 se dobře hodí i na nezpevněné vozovky. V rámci tématu stavebních vozidel se však zaměříme na dva speciální modely LF Construction a CF Construction, které jsou do náročných podmínek vybaveny v mnohem více směrech než jen pohonem více náprav.

LF Construction

Dvounápravová nejmenší řada LF s technickou devatenácti tunovou celkovou hmotností se hlavními rysy designu velmi podobá řadě CF Construction. Najdeme u ní zvýšený přední nárazník a velkorysý nájezdový úhel 25°. Světlá výška dosahuje úctyhodných 32 cm. Pohon modelu LF Construction má na starosti 6,7litrový šestiválec PX-7 o výkonu 164- 231 kW. Motory i chladič chrání před kameny třímilimetrový ocelový plech.

Větší bratr

Řada CF Construction nabízí velké množství konfigurací. Černá mřížka chladiče s rozměrnými lamelami a upravený nárazník, vyrobený z galvanizované oceli proti poškození v těžkém terénu, dodávají vozidlu dojem síly. Proti poškození jsou chráněny i atraktivně tvarované hlavní světlomety. Průhledná krycí skla svítilen jsou vyrobena z odolného materiálu, lepší je doplnit hlavní světlomety mřížkou proti odletujícím kamenům.

Ochranu chladiče tvoří ocelový kryt pod nárazníkem, vyrobený ze třímilimetrového plechu. Tento ochranný kryt vydrží zatížení čtyři tuny. Spodní část poslouží jako první schůdek pro přístup řidiče k čelnímu sklu.

Případné opravy po částech

Do předního nárazníku CF Construction mohu být začleněné mlhové světlomety spolu se světly pro osvětlení zatáčky. Nárazník tvoří tři oddělené části, které lze v případě poškození měnit odděleně, což snižuje servisní náklady. Vyšší pozice nárazníku dovoluje vozidlu dosáhnout velký nájezdový úhel 25°. Exkluzivní hodnotu podvozku najdeme ve světlé výšce 40 cm.

Praktické doplňky

Na přání lze objednat schůdek umístěný na boku kabiny, díky kterému je pro řidiče velmi snadné nahlédnout na korbu sklápěcí nebo valníkové nástavby, přičemž šikovně umístěné rozměrné madlo na střeše zajišťuje druhý záchytný bod pro řidiče kontrolujícího obsah sklápěče.

Řada CF poháněná 12,9litrovým šestiválcem MX-13 obdržela trojici vstupních schodů do kabiny, modely poháněné šestiválcem MX-11 dostaly schody dva. Třetí nejníže umístěný s pružným uchycením je v tomto případě dostupný na přání. Pro CF Construction tvoří součást standardní výbavy volant s příjemným povrchem a integrovanými tlačítky pro ovládání tempomatu, otáček motoru a třetí brzdy.

Vozidla CF Construction jsou vybavena sedadly převzatými z řady CF, stejně jako přístrojovou deskou s integrovaným asistentem hodnocení jízdního stylu řidiče.

Větší stavební model má kvůli ochraně před poletujícím prachem sání vzduchu vyvedené standardně na střechu, do velmi prašného prostředí lze přiobjednat cyklonový vzduchový filtr.

Motory a převodovky

Pohon řady CF Construction zajišťují šestiválce MX-11 a MX-13 ve výkonovém rozpětí 210-320 kW, resp. 303 a 375 kW. Kromě přímo řazené převodovky výrobce nabízí i automatizovanou AS Tronic se speciálním softwarem pro jízdu v terénu. Ten zajišťuje ve srovnání se silničním režimem rychlejší řazení i ovládání spojky. Ke stavební verzi řady CF nemohou chybět vyvedení pomocných pohonů.

Různé podvozky

Větší řada CF určená do stavebního sektoru se pochopitelně dodává ve více variantách. Mohou být ve verzi třínápravového podvozku pro montáž nástaveb v konfi guraci 6x4 s osmi- nebo devítitunovou přední nápravou, případně s devatenácti, jednadvaceti- či šestadvacetitunovou tandemovou zadní nápravou. Jde o vozidla ušitá na míru stavebnictví případně dřevozpracujícímu průmyslu. Další variantu tvoří třínápravové tahače v konfiguraci 6 x 4, které poslouží zejména v těžké nákladní přepravě ve stavebnictví či k transportu nadrozměrných nákladů po silnici.

Podvozky s konfigurací 8x4 a tandemovými zadními nápravami se uplatní zejména u domíchávačů betonu či sklápěčů. S dvojicí předních řízených os o nosnosti 7,5, 8 nebo 9 tun doplněnou tandemovou dvojicí náprav s nosností 19, 21 nebo 26 tun vytvářejí vozidla o celkové hmotnosti 32 až 44 tun. U všech modelů nalezneme proslulou tandemovou zadní nápravu s osmityčovým zavěšením, pro kterou je typická vysoká stabilita při naklopení a extrémní 27centimetrová zkřižitelnost náprav.

Pevnost i prostor

Podvozek CF Construction musí vykazovat velkou tuhost a zároveň nabízet dostatek místa pro rozmístění různých komponent, jakými jsou například opěrné nohy nakládacího jeřábu. Podvozek s nosným rámem ve tvaru písmene Y poskytuje dostatek místa pro nové motory Euro VI s velkou chladicí kapacitou. Ta je u stavebních vozidel pracujících často se značným výkonem při malé rychlosti vozidla důležitá pro zachování optimální provozní teploty a hospodárnosti.

CF Construction se v přední části vyznačuje přípravou pro montáž DIN desky k připevnění například sněžného pluhu.

Zaměřeno na nástavby

Stavební podvozky bývají základem pro mnoho běžných i speciálních nástaveb. Konfigurace FAD 8x4 zahrnuje kompletní přípravou pro montáž nejběžnějších sklápěcích nástaveb. Konkrétně jde o montáž různých držáků na podvozek přímo ve výrobním závodě a zajištění rozmístění otvorů

v rámu vozidla podle požadavku následné nástavby.

Ivo Semrád
Diskuze (0)