10.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stavební vozidla: MAN TGL, TGM a TGS

 

Německý výrobce má speciální stavební model TGS. I v nižších hmotnostních kategoriích však nabízí terénní vozidla TGL a TGM.

Pohon více či dokonce všech kol má u firmy MAN dlouhou tradici, kterou před několika lety okořenila odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Výběr ze tří

Nejmenší výhradně dvounápravová řada TGL s celkovou hmotností od šesti do dvanácti tun nabízí vozidla vhodná nejen pro stavební sektor, ale také rozvážkovou službu a podvozky k dostavbě. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2.

Nejtěžší řada TGS, která měla spolu se silničním typem TGX premiéru v roce 2007, začíná na dvou nápravách s osmnáctitunovou tonáží. Ve čtyřnápravovém provedení končí na 44 tunách, ale celkových 250 tun může dosáhnout ve speciální soupravě pro nadměrné náklady. V nabídce jsou modely vozidel s pravo- či levostranným řízením, kabinami typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Maximum

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků je s ohledem na možnost použití tlačené či vlečené nápravy jako řiditelné, téměř srovnatelná s dvounápravovým podvozkem.

Občas či stále

Možnost pohonu jen kol zadní nápravy popřípadě náprav na zpevněné komunikaci je výhodná jak z hlediska nižšího opotřebení pneumatik, tak jednoduššího řízení vozidla. Pohon kol přední nápravy může být jednoduše připojen pomocí spojky v okamžiku, kdy se vozidlo nepohybuje. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla operující jak na zpevněných vozovkách, tak v terénu.

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či hydrostatický Hydrodrive.

Stavební modely mohou v závislosti na potřebách dopravce používat standardní nebo středně vysoký podvozek.

Příležitostný záběr

S hydrostatickým pohonem předních kol přišel MAN mezi evropskými automobilkami jako první. Hydrodrive zajišťuje doplňující trakci a zabezpečuje vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd.

Systém Hydrodrive přináší provozovatelům takto vybavených vozidel výhodu v nízké vlastní hmotnosti. Prakticky systém ušetří v porovnání s vozidlem s mechanickým pohonem kol všech náprav až několik set kilogramů. Hydrostatický pohon přední nápravy je funkční až do rychlosti 30 km/h. Při deaktivaci hydrostatického pohonu pak tento systém nepůsobí žádné ztráty.

Hydrostatický pohon další nápravy lze dodat i u vozidel s klasickým pohonem 8x4, kde se při aktivaci hydrostatického čerpadla změní pohon na 8x6 a s vozidlem lze zdolat i velmi obtížný terén. Toto provedení podvozků se velmi úspěšně používá např. u velkých domíchávačů betonu s objemem 9 m3, či v kombinaci s betonovou pumpou.

Pohon

Současné motory Euro VI ve střední a těžké dopravě se až na výjimky již neobejdou od kombinace recirkulace výfukových plynů, selektivní katalytické redukce systému SCR a filtru pevných částic.

U automobilky MAN jde o chlazený a řízený systém EGR a dvojstupňové přeplňování. Za sběrným výfukovým potrubím se nachází sestava doplněna o systém SCR s integrovaným oxidačním katalytickým konvertorem a filtrem CRT s průběžnou regenerací.

Zvláštní úkoly

Předloni německá automobilka odhalila 15,2litrový šestiválec D38 určený pro nejtěžší službu. Agregát D38 je dostupný ve výkonových verzích 382, 412 a 471 kW (2500, 2700 a 3000 N.m), který nachází uplatnění v extrémně těžkých podmínkách a při tahání nadrozměrných nákladů. Pro letošní rok obdržel tento agregát několik novinek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 

Štítky MAN Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020 Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

V minulosti oblíbený sedan Galant od Mitsubishi se v…

 





 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Včera

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Kladenského Říhu mrzela prohra v retro dresech: Jágr by nám pomohl

Kladenského Říhu mrzela prohra v retro dresech: Jágr…

Premiéra s výročními trikoty nevyšla. Kladenští hokejisté nastoupili do utkání první Chance ligy poprvé ve…

Liga mistrů: Ronaldo viděl červenou kartu, City padlo a Real uspěl

Liga mistrů: Ronaldo viděl červenou kartu, City…

Fotbalisté AS Řím s českým útočníkem Patrikem Schickem, který odehrál jako střídající posledních 21 minut,…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…