10.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stavební vozidla: MAN TGL, TGM a TGS

 

Německý výrobce má speciální stavební model TGS. I v nižších hmotnostních kategoriích však nabízí terénní vozidla TGL a TGM.

Pohon více či dokonce všech kol má u firmy MAN dlouhou tradici, kterou před několika lety okořenila odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Výběr ze tří

Nejmenší výhradně dvounápravová řada TGL s celkovou hmotností od šesti do dvanácti tun nabízí vozidla vhodná nejen pro stavební sektor, ale také rozvážkovou službu a podvozky k dostavbě. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2.

Nejtěžší řada TGS, která měla spolu se silničním typem TGX premiéru v roce 2007, začíná na dvou nápravách s osmnáctitunovou tonáží. Ve čtyřnápravovém provedení končí na 44 tunách, ale celkových 250 tun může dosáhnout ve speciální soupravě pro nadměrné náklady. V nabídce jsou modely vozidel s pravo- či levostranným řízením, kabinami typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Maximum

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků je s ohledem na možnost použití tlačené či vlečené nápravy jako řiditelné, téměř srovnatelná s dvounápravovým podvozkem.

Občas či stále

Možnost pohonu jen kol zadní nápravy popřípadě náprav na zpevněné komunikaci je výhodná jak z hlediska nižšího opotřebení pneumatik, tak jednoduššího řízení vozidla. Pohon kol přední nápravy může být jednoduše připojen pomocí spojky v okamžiku, kdy se vozidlo nepohybuje. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla operující jak na zpevněných vozovkách, tak v terénu.

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či hydrostatický Hydrodrive.

Stavební modely mohou v závislosti na potřebách dopravce používat standardní nebo středně vysoký podvozek.

Příležitostný záběr

S hydrostatickým pohonem předních kol přišel MAN mezi evropskými automobilkami jako první. Hydrodrive zajišťuje doplňující trakci a zabezpečuje vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd.

Systém Hydrodrive přináší provozovatelům takto vybavených vozidel výhodu v nízké vlastní hmotnosti. Prakticky systém ušetří v porovnání s vozidlem s mechanickým pohonem kol všech náprav až několik set kilogramů. Hydrostatický pohon přední nápravy je funkční až do rychlosti 30 km/h. Při deaktivaci hydrostatického pohonu pak tento systém nepůsobí žádné ztráty.

Hydrostatický pohon další nápravy lze dodat i u vozidel s klasickým pohonem 8x4, kde se při aktivaci hydrostatického čerpadla změní pohon na 8x6 a s vozidlem lze zdolat i velmi obtížný terén. Toto provedení podvozků se velmi úspěšně používá např. u velkých domíchávačů betonu s objemem 9 m3, či v kombinaci s betonovou pumpou.

Pohon

Současné motory Euro VI ve střední a těžké dopravě se až na výjimky již neobejdou od kombinace recirkulace výfukových plynů, selektivní katalytické redukce systému SCR a filtru pevných částic.

U automobilky MAN jde o chlazený a řízený systém EGR a dvojstupňové přeplňování. Za sběrným výfukovým potrubím se nachází sestava doplněna o systém SCR s integrovaným oxidačním katalytickým konvertorem a filtrem CRT s průběžnou regenerací.

Zvláštní úkoly

Předloni německá automobilka odhalila 15,2litrový šestiválec D38 určený pro nejtěžší službu. Agregát D38 je dostupný ve výkonových verzích 382, 412 a 471 kW (2500, 2700 a 3000 N.m), který nachází uplatnění v extrémně těžkých podmínkách a při tahání nadrozměrných nákladů. Pro letošní rok obdržel tento agregát několik novinek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 

Štítky MAN Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát, uznal střelec Bakoš

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát,…

PŘÍMO Z LUCERNU | Šest bodů z dvojzápasu s Luganem. Tudy měla vést cesta Viktorie Plzeň ze základní skupiny…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…