10.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stavební vozidla: MAN TGL, TGM a TGS

 

Německý výrobce má speciální stavební model TGS. I v nižších hmotnostních kategoriích však nabízí terénní vozidla TGL a TGM.

Pohon více či dokonce všech kol má u firmy MAN dlouhou tradici, kterou před několika lety okořenila odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Výběr ze tří

Nejmenší výhradně dvounápravová řada TGL s celkovou hmotností od šesti do dvanácti tun nabízí vozidla vhodná nejen pro stavební sektor, ale také rozvážkovou službu a podvozky k dostavbě. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2.

Nejtěžší řada TGS, která měla spolu se silničním typem TGX premiéru v roce 2007, začíná na dvou nápravách s osmnáctitunovou tonáží. Ve čtyřnápravovém provedení končí na 44 tunách, ale celkových 250 tun může dosáhnout ve speciální soupravě pro nadměrné náklady. V nabídce jsou modely vozidel s pravo- či levostranným řízením, kabinami typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Maximum

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků je s ohledem na možnost použití tlačené či vlečené nápravy jako řiditelné, téměř srovnatelná s dvounápravovým podvozkem.

Občas či stále

Možnost pohonu jen kol zadní nápravy popřípadě náprav na zpevněné komunikaci je výhodná jak z hlediska nižšího opotřebení pneumatik, tak jednoduššího řízení vozidla. Pohon kol přední nápravy může být jednoduše připojen pomocí spojky v okamžiku, kdy se vozidlo nepohybuje. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla operující jak na zpevněných vozovkách, tak v terénu.

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či hydrostatický Hydrodrive.

Stavební modely mohou v závislosti na potřebách dopravce používat standardní nebo středně vysoký podvozek.

Příležitostný záběr

S hydrostatickým pohonem předních kol přišel MAN mezi evropskými automobilkami jako první. Hydrodrive zajišťuje doplňující trakci a zabezpečuje vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd.

Systém Hydrodrive přináší provozovatelům takto vybavených vozidel výhodu v nízké vlastní hmotnosti. Prakticky systém ušetří v porovnání s vozidlem s mechanickým pohonem kol všech náprav až několik set kilogramů. Hydrostatický pohon přední nápravy je funkční až do rychlosti 30 km/h. Při deaktivaci hydrostatického pohonu pak tento systém nepůsobí žádné ztráty.

Hydrostatický pohon další nápravy lze dodat i u vozidel s klasickým pohonem 8x4, kde se při aktivaci hydrostatického čerpadla změní pohon na 8x6 a s vozidlem lze zdolat i velmi obtížný terén. Toto provedení podvozků se velmi úspěšně používá např. u velkých domíchávačů betonu s objemem 9 m3, či v kombinaci s betonovou pumpou.

Pohon

Současné motory Euro VI ve střední a těžké dopravě se až na výjimky již neobejdou od kombinace recirkulace výfukových plynů, selektivní katalytické redukce systému SCR a filtru pevných částic.

U automobilky MAN jde o chlazený a řízený systém EGR a dvojstupňové přeplňování. Za sběrným výfukovým potrubím se nachází sestava doplněna o systém SCR s integrovaným oxidačním katalytickým konvertorem a filtrem CRT s průběžnou regenerací.

Zvláštní úkoly

Předloni německá automobilka odhalila 15,2litrový šestiválec D38 určený pro nejtěžší službu. Agregát D38 je dostupný ve výkonových verzích 382, 412 a 471 kW (2500, 2700 a 3000 N.m), který nachází uplatnění v extrémně těžkých podmínkách a při tahání nadrozměrných nákladů. Pro letošní rok obdržel tento agregát několik novinek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký Senát se vyslovil pro zrušení Obamacare Americký Senát se vyslovil pro zrušení Obamacare

Senát Spojených států dnes nejtěsnějším poměrem hlasů…

Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech

Ústavní soud rozhodl, další debaty už jsou čistě…

Zástupci Evropské komise se sešli s protějšky z Ankary. Vzájemné napětí nepolevuje Zástupci Evropské komise se sešli s protějšky z Ankary. Vzájemné napětí nepolevuje

Jednání představitelů Evropské komise s tureckými…

 

Štítky MAN Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Dnes 18:59

Toyota proslula svými menšími sportovními vozy. Kupé Sera se ovšem na rozdíl od Celicy a MR2 mimo Japonsko prakticky nedostalo a zůstalo zapomenuto...




Blesk.cz

Babiš měl vysvětlit nahrávky. Odmítl se s poslanci bavit, zlobí se šéf komise

Babiš měl vysvětlit nahrávky. Odmítl se s poslanci…

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš popřel, že by měl někdy k dispozici takzvaný živý policejní spis. Novinářům po…

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

 

iSport.cz

Tresty pro rozhodčí v lize zůstanou tajné. UEFA to tak chtěla

Tresty pro rozhodčí v lize zůstanou tajné. UEFA to…

Finanční škrty, válka s Romanem Berbrem nebo příprava na novou sezonu. Není toho málo, co komise rozhodčích v…

Slavia – Borisov 1:0. Rozhodl Škoda, přesilovka nepřinesla větší náskok

Slavia – Borisov 1:0. Rozhodl Škoda, přesilovka…

Mají větší naději na postup, ale náskok mohl být vyšší. Fotbalisté Slavie porazili v úvodním zápase 3. Předkola…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…