8.6. 2016 Ladislav Černý

Stavební vozidla: Trakker + Eurocargo 4x4

 

Iveco s robustním modelem Trakker začíná již na osmnácti tunách celkové hmotnosti a dosahuje až na extrémních 72 tun.

Řada Trakker je dostupná ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení, což ji dovoluje vyhovět různým požadavkům. Samozřejmost tvoří nabídka různých pohonů od 4x2 až po 8x8, čímž se italský model řadí mezi jemné i nejdrsnější off-roady. Kromě tradičního podvozku nechybí ani provedení jako tahač.

Dvě koncepce

Trakker podobně jako některé jiné značky, nabízí stavební model s co nejnižší pohotovostní hmotností například pro domíchávače betonu nebo v mimořádně robustním do nejtěžších podmínek mimo veřejné komunikace, kde se většinou na vozidla nakládá maximum možného.

Odlehčené provedení používá tloušťku rámového profi lu 7,7 mm, robustní pro extrémní podmínky značných 10 mm. Tyto verze najdeme na českých stavbách nejčastěji. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

Dvě budky

Nabídka kabin zahrnuje provedení Hi-land a Hi-track, které pocházejí ze silniční vlajkové lodi Stralis. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy.

Denní budka nese název Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Do provedení Hi-track s vysokou střechou lze volit dokonce dvě lůžka.

Uplatnění

Iveco vytvořilo model pro těžkou práci, který disponuje mimořádnou produktivitou, robustností a funkčností. Model Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon.

Stavební řada používá kvalitní a osvědčené převodovky ZF. Patří k nim také devítí- a šestnáctistupňové manuální převodovky Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka dovoluje řidiči více se věnovat řízení, protože nehrozí podtočení motoru a uvíznutí například v prudkém stoupání.

Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 obdržely jen výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Výhoda bez EGR

Nároky na chlazení motorů jsou ve stavebním sektoru mnohem větší než v dálkovém silničním provozu. Nízká rychlost vozidla a časté zatížení šestiválce na maximum tvoří nejhorší podmínky pro chlazení motorů zejména ve specifikaci Euro VI. Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR, která zvyšuje nároky na chlazení motoru o desítky procent.

Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení spalování nafty směřuje k maximální účinnosti, které produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx, které technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonových usazenin na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a snižuje servisní nároky.

Dva motory

Pohon řady Trakker mají na starosti dva agregáty Cursor 9 a 13 s výkonovým výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m v širokém rozmezí otáček 1125-1685 min-1. Objemnější agregát Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500). Výrobce u těchto motorů Euro VI slibuje úsporu paliva 2-5 procent. Další úspory čekají na klienty v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až po 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla.

Výrobce samozřejmě nabízí různé vývody pro přídavná zařízení včetně přímého z klikového mechanismu motoru.

Domíchávač betonu

Loni na podzim Iveco odhalilo speciální verzi Trakkeru s motorem Cursor 9, variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 294 kW. Jedná se o 250 kg lehčí alternativu k většímu motoru Cursor 13 o pěkném výkonu 301 kW vhodnou zejména pro přepravu betonu.

Eurocargo 4x4

Nové Eurocargo s pohonem 4x4 je k mání s celkovou hmotností 11,5 nebo 15 tun a rozvory 3240 až 4150 mm. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí.

Pohon zajišťuje motor Tector 7 Euro VI s unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR.

Šestiválec lze získat ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická. Součást standardní výbavy tvoří uzávěrky všech tří diferenciálů. Elektro-pneumatický systém automaticky vypíná uzávěrky, když vozidlo překročí určitou rychlost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Šindeláře: Senior Agency Zápisník Jana Šindeláře: Senior Agency

Ministerstvo dopravy uvažuje o zavedení zvláštních…

E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod

Stále větší obliba zákazníků v on-line nakupování vede k…

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Grossová po smrti manžela řeší finanční potíže: Byt v Miami bude muset prodat

Grossová po smrti manžela řeší finanční potíže: Byt…

Od smrti expremiéra Stanislava Grosse (†45) uběhly již dva roky. Stihla si za tu dobu vdova Šárka Grossová (47)…

Dvojčata narozená v 25. týdnu s váhou kolem 700 g: Dnes na závodech prohání vrstevníky

Dvojčata narozená v 25. týdnu s váhou kolem 700 g:…

Počasí, že by psa nevyhnal, déšť střídalo sněžení, boty se bořily do hlubokého bahna, zuby drkotaly chladem……

 

iSport.cz

Hvězdy pro MS? Plekanec vypadá nadějně, Kempný jede bez smlouvy

Hvězdy pro MS? Plekanec vypadá nadějně, Kempný jede…

Nakonec se rýsuje docela slušná sestava pro mistrovství světa! Petra Mrázka s Jakubem Voráčkem má národní tým už…

Slzy a modlitby za Rajtorala. Těžko to rozdýcháváme, truchlí v Plzni

Slzy a modlitby za Rajtorala. Těžko to rozdýcháváme,…

Zhruba tři stovky lidí od dětí po seniory si dnes v podvečer v Plzni připomněly bývalého fotbalistu Viktorie…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…