8.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stavební vozidla: Trakker + Eurocargo 4x4

 

Iveco s robustním modelem Trakker začíná již na osmnácti tunách celkové hmotnosti a dosahuje až na extrémních 72 tun.

Řada Trakker je dostupná ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení, což ji dovoluje vyhovět různým požadavkům. Samozřejmost tvoří nabídka různých pohonů od 4x2 až po 8x8, čímž se italský model řadí mezi jemné i nejdrsnější off-roady. Kromě tradičního podvozku nechybí ani provedení jako tahač.

Dvě koncepce

Trakker podobně jako některé jiné značky, nabízí stavební model s co nejnižší pohotovostní hmotností například pro domíchávače betonu nebo v mimořádně robustním do nejtěžších podmínek mimo veřejné komunikace, kde se většinou na vozidla nakládá maximum možného.

Odlehčené provedení používá tloušťku rámového profi lu 7,7 mm, robustní pro extrémní podmínky značných 10 mm. Tyto verze najdeme na českých stavbách nejčastěji. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

Dvě budky

Nabídka kabin zahrnuje provedení Hi-land a Hi-track, které pocházejí ze silniční vlajkové lodi Stralis. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy.

Denní budka nese název Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Do provedení Hi-track s vysokou střechou lze volit dokonce dvě lůžka.

Uplatnění

Iveco vytvořilo model pro těžkou práci, který disponuje mimořádnou produktivitou, robustností a funkčností. Model Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon.

Stavební řada používá kvalitní a osvědčené převodovky ZF. Patří k nim také devítí- a šestnáctistupňové manuální převodovky Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka dovoluje řidiči více se věnovat řízení, protože nehrozí podtočení motoru a uvíznutí například v prudkém stoupání.

Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 obdržely jen výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Výhoda bez EGR

Nároky na chlazení motorů jsou ve stavebním sektoru mnohem větší než v dálkovém silničním provozu. Nízká rychlost vozidla a časté zatížení šestiválce na maximum tvoří nejhorší podmínky pro chlazení motorů zejména ve specifikaci Euro VI. Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR, která zvyšuje nároky na chlazení motoru o desítky procent.

Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení spalování nafty směřuje k maximální účinnosti, které produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx, které technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonových usazenin na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a snižuje servisní nároky.

Dva motory

Pohon řady Trakker mají na starosti dva agregáty Cursor 9 a 13 s výkonovým výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m v širokém rozmezí otáček 1125-1685 min-1. Objemnější agregát Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500). Výrobce u těchto motorů Euro VI slibuje úsporu paliva 2-5 procent. Další úspory čekají na klienty v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až po 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla.

Výrobce samozřejmě nabízí různé vývody pro přídavná zařízení včetně přímého z klikového mechanismu motoru.

Domíchávač betonu

Loni na podzim Iveco odhalilo speciální verzi Trakkeru s motorem Cursor 9, variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 294 kW. Jedná se o 250 kg lehčí alternativu k většímu motoru Cursor 13 o pěkném výkonu 301 kW vhodnou zejména pro přepravu betonu.

Eurocargo 4x4

Nové Eurocargo s pohonem 4x4 je k mání s celkovou hmotností 11,5 nebo 15 tun a rozvory 3240 až 4150 mm. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí.

Pohon zajišťuje motor Tector 7 Euro VI s unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR.

Šestiválec lze získat ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická. Součást standardní výbavy tvoří uzávěrky všech tří diferenciálů. Elektro-pneumatický systém automaticky vypíná uzávěrky, když vozidlo překročí určitou rychlost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Euro po výrocích šéfa ECB vystoupilo na desetiměsíční maximum Euro po výrocích šéfa ECB vystoupilo na desetiměsíční maximum

K růstu jednotné evropské měny přispěly výroky šéfa…

Ryanair má zájem o většinový podíl v krachující Alitalii Ryanair má zájem o většinový podíl v krachující Alitalii

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair bude…

Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího

Prémiová klinika Canadian Medical Care se bude stěhovat z…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Dnes 18:50

Opel se chystá na zahájení prodeje dalšího díla vzniklého díky spolupráci se Skupinou PSA. Po malém crossoveru Crossland X přichází kompaktní Grandland X.




Blesk.cz

Vitásková pokřtila Solární barony: Politické bahno zalila šampaňským před politiky

Vitásková pokřtila Solární barony: Politické bahno…

Napsala kontroverzní knihu. Sezvala na její křest kulturní a politickou smetánku a své dílo zalila šampaňským.…

Norové přišli o »penis«! Někdo zničil známou skálu ve tvaru pánského přirození

Norové přišli o »penis«! Někdo zničil známou skálu…

Norové smutní nad ztrátou oblíbené přírodní památky. Neznámý pachatel zničil skalní útvar ve tvaru pánského…

 

iSport.cz

EURO U21 ONLINE: Španělsko - Itálie 2:1. Bombou vrátil vedení Saúl

EURO U21 ONLINE: Španělsko - Itálie 2:1. Bombou…

O to, kdo ve finále EURO U21 vyzve Německo, se utká ve druhém semifinále Španělsko a Itálie. Nástupci Iniesty a…

Uragán ve Slavii! Přichází hvězdy Danny i Altintop, Pavlenka jde do Brém

Uragán ve Slavii! Přichází hvězdy Danny i Altintop,…

Slavia se pořádně obula do posilování kádru! Dnes totiž potvrdila příchod tří renomovaných zahraničních hráčů,…

 

Reflex.cz

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů: zradila Milada Horáková svou zem?

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů:…

Dnes je výročí popravy Milady Horákové. Přesněji: vraždy Milady Horákové. Socialistky, kterou pronásledovali a…

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými Papuánci do neprostupné džungle

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými…

„Angguruk–Wamena–Angguruk!“ křičí do vysílačky mladík z kmene Jaliů v odletové hale pralesního letiště ve…