8.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stavební vozidla: Trakker + Eurocargo 4x4

 

Iveco s robustním modelem Trakker začíná již na osmnácti tunách celkové hmotnosti a dosahuje až na extrémních 72 tun.

Řada Trakker je dostupná ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení, což ji dovoluje vyhovět různým požadavkům. Samozřejmost tvoří nabídka různých pohonů od 4x2 až po 8x8, čímž se italský model řadí mezi jemné i nejdrsnější off-roady. Kromě tradičního podvozku nechybí ani provedení jako tahač.

Dvě koncepce

Trakker podobně jako některé jiné značky, nabízí stavební model s co nejnižší pohotovostní hmotností například pro domíchávače betonu nebo v mimořádně robustním do nejtěžších podmínek mimo veřejné komunikace, kde se většinou na vozidla nakládá maximum možného.

Odlehčené provedení používá tloušťku rámového profi lu 7,7 mm, robustní pro extrémní podmínky značných 10 mm. Tyto verze najdeme na českých stavbách nejčastěji. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

Dvě budky

Nabídka kabin zahrnuje provedení Hi-land a Hi-track, které pocházejí ze silniční vlajkové lodi Stralis. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy.

Denní budka nese název Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Do provedení Hi-track s vysokou střechou lze volit dokonce dvě lůžka.

Uplatnění

Iveco vytvořilo model pro těžkou práci, který disponuje mimořádnou produktivitou, robustností a funkčností. Model Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon.

Stavební řada používá kvalitní a osvědčené převodovky ZF. Patří k nim také devítí- a šestnáctistupňové manuální převodovky Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka dovoluje řidiči více se věnovat řízení, protože nehrozí podtočení motoru a uvíznutí například v prudkém stoupání.

Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 obdržely jen výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Výhoda bez EGR

Nároky na chlazení motorů jsou ve stavebním sektoru mnohem větší než v dálkovém silničním provozu. Nízká rychlost vozidla a časté zatížení šestiválce na maximum tvoří nejhorší podmínky pro chlazení motorů zejména ve specifikaci Euro VI. Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR, která zvyšuje nároky na chlazení motoru o desítky procent.

Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení spalování nafty směřuje k maximální účinnosti, které produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx, které technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonových usazenin na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a snižuje servisní nároky.

Dva motory

Pohon řady Trakker mají na starosti dva agregáty Cursor 9 a 13 s výkonovým výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m v širokém rozmezí otáček 1125-1685 min-1. Objemnější agregát Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500). Výrobce u těchto motorů Euro VI slibuje úsporu paliva 2-5 procent. Další úspory čekají na klienty v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až po 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla.

Výrobce samozřejmě nabízí různé vývody pro přídavná zařízení včetně přímého z klikového mechanismu motoru.

Domíchávač betonu

Loni na podzim Iveco odhalilo speciální verzi Trakkeru s motorem Cursor 9, variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 294 kW. Jedná se o 250 kg lehčí alternativu k většímu motoru Cursor 13 o pěkném výkonu 301 kW vhodnou zejména pro přepravu betonu.

Eurocargo 4x4

Nové Eurocargo s pohonem 4x4 je k mání s celkovou hmotností 11,5 nebo 15 tun a rozvory 3240 až 4150 mm. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí.

Pohon zajišťuje motor Tector 7 Euro VI s unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR.

Šestiválec lze získat ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická. Součást standardní výbavy tvoří uzávěrky všech tří diferenciálů. Elektro-pneumatický systém automaticky vypíná uzávěrky, když vozidlo překročí určitou rychlost.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše

Třiceti tisícům výtisků knihy Andreje Babiše chybí…

Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu

Brusel zakáže tuzemák. Tato zpráva včera zasáhla celé…

Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč

Tuzemské zastoupení německé automobilky patřící nyní již…

 





 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o svém podnikání!

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o…

Nejenže se s ním rozešla partnerka a vyhodila ho z domu, teď mu hrozí i problémy kvůli podnikání. Zhrzený…

 

iSport.cz

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si nové angažmá

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si…

Nečekaná zpráva z KHL. Čerepovec se podle informací Sportu zbavuje centra Petra Holíka (25), který si hledá jiné…

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia přejela Třinec 5:1

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia…

Fotbalisté Sparty postoupili do osmifinále českého poháru, druholigové Znojmo ale na jeho hřišti porazili jen…

 

Reflex.cz

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Jako už mnohokrát i nyní musím vzdát hold české justici, která v mnoha případech zachraňuje úplně nesmyslné…

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…