8.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Stavební vozidla: Trakker + Eurocargo 4x4

 

Iveco s robustním modelem Trakker začíná již na osmnácti tunách celkové hmotnosti a dosahuje až na extrémních 72 tun.

Řada Trakker je dostupná ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení, což ji dovoluje vyhovět různým požadavkům. Samozřejmost tvoří nabídka různých pohonů od 4x2 až po 8x8, čímž se italský model řadí mezi jemné i nejdrsnější off-roady. Kromě tradičního podvozku nechybí ani provedení jako tahač.

Dvě koncepce

Trakker podobně jako některé jiné značky, nabízí stavební model s co nejnižší pohotovostní hmotností například pro domíchávače betonu nebo v mimořádně robustním do nejtěžších podmínek mimo veřejné komunikace, kde se většinou na vozidla nakládá maximum možného.

Odlehčené provedení používá tloušťku rámového profi lu 7,7 mm, robustní pro extrémní podmínky značných 10 mm. Tyto verze najdeme na českých stavbách nejčastěji. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

Dvě budky

Nabídka kabin zahrnuje provedení Hi-land a Hi-track, které pocházejí ze silniční vlajkové lodi Stralis. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy.

Denní budka nese název Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Do provedení Hi-track s vysokou střechou lze volit dokonce dvě lůžka.

Uplatnění

Iveco vytvořilo model pro těžkou práci, který disponuje mimořádnou produktivitou, robustností a funkčností. Model Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon.

Stavební řada používá kvalitní a osvědčené převodovky ZF. Patří k nim také devítí- a šestnáctistupňové manuální převodovky Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka dovoluje řidiči více se věnovat řízení, protože nehrozí podtočení motoru a uvíznutí například v prudkém stoupání.

Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 obdržely jen výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Výhoda bez EGR

Nároky na chlazení motorů jsou ve stavebním sektoru mnohem větší než v dálkovém silničním provozu. Nízká rychlost vozidla a časté zatížení šestiválce na maximum tvoří nejhorší podmínky pro chlazení motorů zejména ve specifikaci Euro VI. Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR, která zvyšuje nároky na chlazení motoru o desítky procent.

Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení spalování nafty směřuje k maximální účinnosti, které produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx, které technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonových usazenin na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a snižuje servisní nároky.

Dva motory

Pohon řady Trakker mají na starosti dva agregáty Cursor 9 a 13 s výkonovým výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m v širokém rozmezí otáček 1125-1685 min-1. Objemnější agregát Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500). Výrobce u těchto motorů Euro VI slibuje úsporu paliva 2-5 procent. Další úspory čekají na klienty v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až po 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla.

Výrobce samozřejmě nabízí různé vývody pro přídavná zařízení včetně přímého z klikového mechanismu motoru.

Domíchávač betonu

Loni na podzim Iveco odhalilo speciální verzi Trakkeru s motorem Cursor 9, variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 294 kW. Jedná se o 250 kg lehčí alternativu k většímu motoru Cursor 13 o pěkném výkonu 301 kW vhodnou zejména pro přepravu betonu.

Eurocargo 4x4

Nové Eurocargo s pohonem 4x4 je k mání s celkovou hmotností 11,5 nebo 15 tun a rozvory 3240 až 4150 mm. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí.

Pohon zajišťuje motor Tector 7 Euro VI s unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR.

Šestiválec lze získat ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická. Součást standardní výbavy tvoří uzávěrky všech tří diferenciálů. Elektro-pneumatický systém automaticky vypíná uzávěrky, když vozidlo překročí určitou rychlost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Indové se chystají na český trh s léčivy Indové se chystají na český trh s léčivy

Evropský trh s generickými léky čeká velké přeskupení…

Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh

Plánované schodky státního rozpočtu na následující tři…

Ředitel středočeské záchranky rezignoval kvůli Rathově kauze Ředitel středočeské záchranky rezignoval kvůli Rathově kauze

Ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek…

Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací

Kandidátka na ministryni práce Jana Maláčová (ČSSD) se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 





 
Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Vážné zranění jí překazilo plány! Zpěvačka Eva Pilarová (78) zrušila účast na akci, jelikož musela po ošklivém…

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery: Poslední člen vyvražděného kmene žije už 22 let sám

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery:…

Na internetu se objevily dech beroucí záběry. Poslední známý přeživší z Amazonského kmene, který vyvraždili…

 

iSport.cz

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa potěší sprintery

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa…

Po extrémně náročných etapách na Tour de France, které si vyžádaly konec hned několika sprinterů, čeká cyklisty…

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen mírně zaostává?

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen…

Obhájí Plzeň titul, sesadí ji přes léto sladěnější Slavia, nebo obživne naposledy klopýtající kolos jménem…

 

Reflex.cz

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Rozsvítí světla, pustí hudbu, přečtou zprávy a také zodpoví takřka všechny zvídavé dotazy. Digitální asistentky…

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La Chia aneb Maminky na podium patří!

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La…

Do soutěže, které z kapel se svou „tajnou noční“ produkcí podaří zbourat stan Reflexu, výrazně promluvila…