reklama


8.6. 2016 Ladislav Černý

Stavební vozidla: Trakker + Eurocargo 4x4

 

Iveco s robustním modelem Trakker začíná již na osmnácti tunách celkové hmotnosti a dosahuje až na extrémních 72 tun.

Řada Trakker je dostupná ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení, což ji dovoluje vyhovět různým požadavkům. Samozřejmost tvoří nabídka různých pohonů od 4x2 až po 8x8, čímž se italský model řadí mezi jemné i nejdrsnější off-roady. Kromě tradičního podvozku nechybí ani provedení jako tahač.

Dvě koncepce

Trakker podobně jako některé jiné značky, nabízí stavební model s co nejnižší pohotovostní hmotností například pro domíchávače betonu nebo v mimořádně robustním do nejtěžších podmínek mimo veřejné komunikace, kde se většinou na vozidla nakládá maximum možného.

Odlehčené provedení používá tloušťku rámového profi lu 7,7 mm, robustní pro extrémní podmínky značných 10 mm. Tyto verze najdeme na českých stavbách nejčastěji. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

Dvě budky

Nabídka kabin zahrnuje provedení Hi-land a Hi-track, které pocházejí ze silniční vlajkové lodi Stralis. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy.

Denní budka nese název Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Do provedení Hi-track s vysokou střechou lze volit dokonce dvě lůžka.

Uplatnění

Iveco vytvořilo model pro těžkou práci, který disponuje mimořádnou produktivitou, robustností a funkčností. Model Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon.

Stavební řada používá kvalitní a osvědčené převodovky ZF. Patří k nim také devítí- a šestnáctistupňové manuální převodovky Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka dovoluje řidiči více se věnovat řízení, protože nehrozí podtočení motoru a uvíznutí například v prudkém stoupání.

Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 obdržely jen výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Výhoda bez EGR

Nároky na chlazení motorů jsou ve stavebním sektoru mnohem větší než v dálkovém silničním provozu. Nízká rychlost vozidla a časté zatížení šestiválce na maximum tvoří nejhorší podmínky pro chlazení motorů zejména ve specifikaci Euro VI. Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR, která zvyšuje nároky na chlazení motoru o desítky procent.

Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení spalování nafty směřuje k maximální účinnosti, které produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx, které technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonových usazenin na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a snižuje servisní nároky.

Dva motory

Pohon řady Trakker mají na starosti dva agregáty Cursor 9 a 13 s výkonovým výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m v širokém rozmezí otáček 1125-1685 min-1. Objemnější agregát Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500). Výrobce u těchto motorů Euro VI slibuje úsporu paliva 2-5 procent. Další úspory čekají na klienty v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až po 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla.

Výrobce samozřejmě nabízí různé vývody pro přídavná zařízení včetně přímého z klikového mechanismu motoru.

Domíchávač betonu

Loni na podzim Iveco odhalilo speciální verzi Trakkeru s motorem Cursor 9, variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 294 kW. Jedná se o 250 kg lehčí alternativu k většímu motoru Cursor 13 o pěkném výkonu 301 kW vhodnou zejména pro přepravu betonu.

Eurocargo 4x4

Nové Eurocargo s pohonem 4x4 je k mání s celkovou hmotností 11,5 nebo 15 tun a rozvory 3240 až 4150 mm. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí.

Pohon zajišťuje motor Tector 7 Euro VI s unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR.

Šestiválec lze získat ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická. Součást standardní výbavy tvoří uzávěrky všech tří diferenciálů. Elektro-pneumatický systém automaticky vypíná uzávěrky, když vozidlo překročí určitou rychlost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Súdán propustí Čecha odsouzeného na víc jak 20 let, přiletí se Zaorálkem Súdán propustí Čecha odsouzeného na víc jak 20 let, přiletí se Zaorálkem

Súdánský prezident Umar Bašír nařídil propuštění Čecha…

Polovina druhů fauny a flory může zmizet do konce století Polovina druhů fauny a flory může zmizet do konce století

Globální oteplování není v současnosti jediným…

Zakladatel SkyPickeru Oliver Dlouhý vydělal přes deset miliard, má i slavné sourozence Zakladatel SkyPickeru Oliver Dlouhý vydělal přes deset miliard, má i slavné sourozence

Jeho jméno plní přední strany ekonomických rubrik po…

Žádné úlevy Řecku, dojely by na to země eurozóny, varuje Berlín Žádné úlevy Řecku, dojely by na to země eurozóny, varuje Berlín

Řecku se nesmí slevit na dluhu tak, aby na to jeho…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

Hranice tří set padla. První svezení se Seatem Leon Cupra po modernizaci Hranice tří set padla. První svezení se Seatem Leon Cupra po modernizaci

Seat Leon Cupra je možné i nadále kupovat ve třech…

 






 
Tesla vybere lokalitu nové evropské Gigafactory ještě letos

Tesla vybere lokalitu evropské Gigafactory ještě letos

Dnes 16:15

Tesla má už dvě „gigatovárny“. Chystají se ještě další tři, v Evropě a Asii. Kde se začne stavět? Ve hře je i Česká republika!




Blesk.cz

Smartphone je málo. Huawei chce Intelligent Phone

Smartphone je málo. Huawei chce Intelligent Phone

Také Huawei mělo na letošním veletrhu CES v Las Vegas tiskovou konferenci. Žádného nového produktu jsme se…

Pandastické: Černobílá šelma se naučila dokonalému pózování pro selfie

Pandastické: Černobílá šelma se naučila dokonalému…

Je tak krásná a tak fotogenická! Tahle panda ví, jak na fotkách vypadat. Naučila se totiž dokonalému pózování…

 

iSport.cz

Krpálka vyřadil až Japonec, předtím pomuchlal 180kilového drobečka

Krpálka vyřadil až Japonec, předtím pomuchlal…

Judista Lukáš Krpálek úspěšně zahájil svůj první turnaj po přechodu do těžké váhy. V Düsseldorfu v dopoledním…

Winter Classic se sněhem i tučňáky. Crosby žasl, Voráček litoval šancí

Winter Classic se sněhem i tučňáky. Crosby žasl,…

Zámořská NHL ukázala světu další hokejový svátek. Winter Classic mezi Pittsburghem a Philadelphií (4:2) nabídlo…

 

Reflex.cz

Hrachové karbanátky a čaj ze sena. Vegetariánství v carském Rusku

Hrachové karbanátky a čaj ze sena. Vegetariánství v…

Dobrovolné odmítání živočišných produktů není fenoménem posledních desetiletí. Mezi slavné vegetariány patřili v…

Slavný americký karetní mág Daryl se oběsil. Policie zatím neví, zda omylem, či úmyslně

Slavný americký karetní mág Daryl se oběsil. Policie…

Patřil mezi nejúspěšnější a nejvyhledávanější mágy posledních sta let. Několikrát vyhrál čarodějnickou…

 
 
reklama