Staví se první dálnice pro cyklisty: Německá Radschnellweg Ruhr
Průmyslové Porúří na západě Německa je sužováno dopravními zácpami a tamní úřady mají zajímavý recept, jak situaci vyřešit. Část z přibližně 1,1 milionu zaměstnanců, každý den v tomto regionu dojíždějících do práce, chtějí úřady posadit na kola a mezi městy Hamm a Duisburg (po dálnici vzdálené zhruba 100 km) jim nechají vybudovat cyklodálnici.
Dálnice pro cyklisty by měla mít 85 km a aby bylo cestování po ní co nejpohodlnější a s malým převýšením, povede po bývalých železničních tratích. Bude pochopitelně navázána nejen na už existující cyklostezky, ale i na městskou hromadnou dopravu. Státem financovaná studie zjistila, že by takováto cyklistická infrastruktura mohla nalákat přibližně 1 % těch, kteří dnes jezdí autem.
Do práce prý spousta lidí dojíždí většinou pouze do vedlejšího města a nejedná se tedy o cesty, které by nešlo absolvovat na jízdním kole. Současně však to jediné procento v rámci celého Německa ročně představuje úsporu 1,9 miliardy autokilometrů ročně. Schválená cyklodálnice v Porúří by měla stát 110 milionů euro (asi 2,5 miliardy korun), začne se budovat příští rok a celých 85 km by mělo být hotovo v roce 2020.
To, o čem v Německu přemýšlí, ovšem v sousedním Nizozemsku už mají. Deset tamních kratších Snelfietsrouten má být do roku 2025 prodlouženo na 675 km a tamní vláda už na ně schválila uvolnění částky ve výši 700 milionů euro. Tvůrci německé cyklodálnice věří, že jejich dílo nastaví standardy pro další podobné projekty v Německu a inspiruje další regiony k podobnému kroku, nadšení jsou pochopitelně i v hlavním německém cyklistickém klubu ADFC. Uvidíme, jak se bude situace okolo cyklodálnic v Německu vyvíjet, my musíme doufat, že nám do roku 2020 v Česku přibude pár kilometrů normálních dálnic...
A co vy, jezdili byste na kole do práce, kdybyste existovala příslušná infrastruktura?