Stávka zaměstnanců slovenského VW pokračuje. Co to znamená pro výrobu?
Odbory a vedení firmy se během odpoledního jednání nedohodly na zvýšení platů pro více než 12.000 zaměstnanců firmy, stávka bude pokračovat v pátek a případně i o víkendu.
"Věřím, že když to vydržíme, tak se nám společně podaří vybojovat i mzdy. To, co nám nabídli, je špatné. Jakoby si nás nevážili a dělali si srandu. Stávka, pokud bude trvat týden, bude nejdelší v novodobé historii Slovenska," řekl před stávkujícími zaměstnanci po krachu jednání předák odborů Zoroslav Smolinský. Dodal, že není známo, kdy vyjednávání s vedením společnosti bude pokračovat.
Odbory slevily z původního požadavku na jednorázové zvýšení tarifních mezd o 16 procent a přišli s návrhem na růst mezd o dohromady 13,9 procenta ve dvou krocích. Firma nabídla nárůst platů postupně o dohromady devět procent a vyplacení jednorázových příspěvků ve dvou termínech.
Stávka v bratislavské továrně Volkswagenu podle Smolinského poznamenala výrobu u dodavatelů automobilky na Slovensku i v Česku.
Poprvé během nynější stávky se zástupci podniku a odborové organizace sešli ve středu, kdy rovněž nedospěli k dohodě, byť předák odborů tehdy netajil optimismus ohledně možné shody.
Časově neomezenou stávku odbory ve slovenské divizi Volkswagenu zahájily v úterý.
Zaměstnanci ve slovenském Volkswagenu pobírají nejvyšší platy ze všech pracovníků v automobilovém průmyslu v zemi pod Tatrami. Odvětví výroby aut je jedním z hlavních motorů slovenské ekonomiky.
Kvůli stávce byla přerušena výroba sportovně-užitkových vozidel (SUV). Volkswagen v Bratislavě v rámci produkce SUV montuje Volkswagen Touareg, Audi Q7 a části vozu Porsche Cayenne. Mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovičová Makayová ČTK řekla, že stejně jako v uplynulých dvou dnech podnik nadále vyrábí malá vozidla. Výrobní škálu těchto typů aut tvoří Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen up!.
Pracovníci Volkswagenu na sociální síti napsali, že podnik během ranní směny vyrobil jen několika desítek aut. Běžná produkce závodu činí tisíc vozidel denně.
Dopady stávky na produkci továrny firma neuvedla. Ekonomové slovenského ministerstva financí spočítali, že případný dvanáctidenní výpadek produkce ve slovenském Volkswagenu by znamenal dopad na celou ekonomiku ve výši 0,1 procenta hrubého domácího produktu (HDP).