Maybach Exelero

Německý výrobce pneumatik Fulda potřeboval ve třicátých letech pro vývoj nových vysokorychlostních pneumatik vhodný testovací automobil. Nakonec se jím stal prototyp postavený na bázi Maybachu

Maybach Exelero

Německý výrobce pneumatik Fulda potřeboval ve třicátých letech pro vývoj nových vysokorychlostních pneumatik vhodný testovací automobil. Nakonec se jím stal prototyp postavený na bázi Maybachu. Stejný postup se po 66 letech zopakoval…Jenže automobil nestavěl ani Maybach, ani Fulda, nýbrž italská karosárna Stola. Na svém ženevském stánku na to byla náležitě pyšná.

Z historických pramenů firmy Fulda vyplynulo, že ve třicátých letech firma požádala karosářského specialistu Dörr & Schreck o stavbu automobilu, který měl být určen pro testování vysokorychlostních pneumatik. Důvodem pro tento požadavek byla německá rychle rostoucí silniční síť, rostoucí cestovní rychlosti a silnější německé automobily, pro které byly potřeba také pneumatiky s novými parametry. Prototyp s proudnicovou karosérií a technikou tehdejších Maybachů jezdil přes 200 km/h, ale válečné roky ukončily jeho kariéru, aniž by po prototypu zbylo něco více než základní dokumentace.

Po 66 letech, v roce 2005, obnovuje Fulda spolupráci s Maybachem. Stimulem je zřejmě nejen testování nových sériových vysokovýkonných pneumatik, ale také podstatné posílení image Fuldy.

Konkrétním požadavkem byla nejvyšší rychlost 350 km/h, při níž mají být testovány vlastnosti pneumatik extrémního rozměru: 315 / 25 ZR 23.

Z iniciativy Fuldy tak v minulých letech vznikl nejprve ideový návrh, design a dokumentace za spolupráce profesorů a studentů Pforzheimské vysoké školy, konstruktérů DaimlerChrysler, Fuldy a italské karosárny Stola.

31.5.2004 vjel prototyp poprvé do aerodynamického tunelu, kde byly dále optimalizovány mnohé detaily exteriéru. Uvnitř nového Maybachu ještě ale nebylo zdaleka vše hotovo. Uplatnění našly nejrůznější materiály: přírodní kůže, neopren, hliníkový plech i uhlíkovými vlákny vyztužené kompozity.

Z rozložité státnické limuzíny vzniklo luxusní a rychlé kupé, ale tiskové materiály přitom nehovoří o sportovním voze! Proti původní studii z třicátých let byl změněn rozvor (původně 2900 mm, nyní 3390 mm), celková délka i šířka ale symbolicky odpovídají tehdejšímu vozu. Motor převzatý přímo z limuzíny by požadovanou rychlost 350 km/h nezvládl a tak technici Mercedes Car Group zvýšili zdvihový objem na konečných 5908 cm3, optimalizovali nastavení dvojice turbodmychadel i několika dalších komponent agregátu. Vidlicový dvanáctiválec Exelera nyní dosahuje maximálního výkonu 515 kW při 5000 ot./min, točivý moment vrcholí díky přeplňování již při 2500 ot./min hodnotou 1020 Nm.

Několik testovacích seancí na rychlostních okruzích v Cloppenburgu a v Nardo nakonec vyvrcholilo na přelomu letošního dubna a května v ověření nejvyšší rychlosti Maybach Exelero: 351,45 km/h, dle metodiky FIA, což je také podle výrobce rekordní hodnota pro sériové pneumatiky této kategorie.

Firma Fulda je pyšná také na to, že celý vývoj od první ideje do funkčního prototypu trval pouze 25 měsíců. Značnou zásluhu na tom přitom má také kompetence italské firmy Stola.

Oficiální tisková zpráva Maybachu ujišťuje, že o výrobě Maybachu Exelero se rozhodně neuvažuje.

Na závěr ještě přidáváme základní rozměry: 5890 x 2140 x 1390 mm, rozvor 3390 mm, pohotovostní hmotnost 2660 kg (!).

Ondřej Láník

foto: Maybach Exelero

Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů

Přes 700 miliard dolarů (15,3 bilionu korun) investovaly…

Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ženeva 2006

 











Blesk.cz

Aktivisté přes soudní rozhodnutí obývají Kliniku. Majitel je vyzval k vyklizení domu

Aktivisté přes soudní rozhodnutí obývají Kliniku.…

Středečním dnem měli aktivisté obývající budovu Autonomního a sociálního centra známého pod názvem Klinika na…

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi mého exmanžela!

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi…

Legendy českého popu Heleny Vondráčkové (70) se dotklo spojování nových písní jejího exmanžela Hellmuta Sickela…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…

Před 150 lety se narodil první československý ministr financí Alois Rašín

Před 150 lety se narodil první československý…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…