Studie Ford 427 - Black monster

Studie Ford 427 - Black monster

 
 

Kdyby Raymond Chandler psal své pochmurné detektivky o dnešní době, tak bossové amerického podsvětí by Philu Marlowovi ujížděli ve vozech, jako je Ford 427. Už samotný pohled na černou siluetu evokuje dojem, že uvnitř sedí boháč se svědomím ještě černějším.

Ford v poslední době sklízí obdiv za svoje studie, přehlušující téměř vše, co bylo dosud v retrodesignu řečeno. Studie Thunderbird si z Detroitského autosalónu, kde byla málem ušlapána nadšenými obdivovateli, našla rychlou cestičku do sériové výroby a poté dokonce i do nejnovějšího filmu s Jamesem Bondem, jakéhosi nejprestižnějšího (a také nejdražšího) autosalónu nových špičkových sporťáků. Krátce poté následoval Ford Ninety-nine, pro který už ve výrobních linkách zřejmě vedle "bouřkového ptáka" nezbude místo.

Nejnovějším vážně myšleným vyvolávačem emocí s modrým oválem v erbu se stal koncept 427, užívající k eskalaci prožitku slavnou číselnou kombinaci, vypůjčenou od legendární Cobry. Podobně jako v Evropě je součástí typového označení zdvihový objem motoru, udávaný ovšem v krychlových palcích (inches). V propagačním materiálu o tomto voze si skoro v každé větě přečtete slovo "americký" v mnoha různých kombinacích. A skutečně, pokud lze u americké automobilové školy vůbec hovořit o tradici, tak ta vykrystalizovala právě v tomto výtvoru. Vše, co má americký "saloon" mít, nabízí ve vrchovaté míře. Monstrózní image, mamutí rozměry, mnohalitrový mnohaválcový motor a překypující sebevědomí, to je ve stručnosti Ford 427. Vše je cíleno na emoce, ale z opačného konce spektra, než u Thunderbirdu. Na rozdíl od plejády estetických vjemů, zanechaných elegantním roadsterem, máte dojem, že v místech, odkud ujíždí černý kryptoid, se stal zločin a tam, kam dorazí, stane se brzy další. Při pohledu na jeho arogantní tvary byste pod kapotou kromě silného motoru nejspíš čekali ještě výsuvný minomet a pár rychlopalných děl.

Linie karoserie jsou především nekomplikované. Složeny byly z jednoduchých geometrických útvarů, takže všechny emoce čiší pouze z jejich dokonale vykalkulovaných poměrů. Obličejová část novinky je počátkem pěti metrů vyhraněného stylu. Nezapře společné rodiče především s užitkovými Fordy, k nimž má blíže, než k civilním bratrancům. Je vertikálně orientovaná a na rozdíl od většiny potenciálních konkurentů nezapírá, že má druhá ústa i pod předním nárazníkem, naopak to pomocí masivních hliníkových lamel patřičně zdůrazňuje. Nárazník s malými, typicky svislými reflektory, jen lehkou hranou určuje svou účinnou plochu a dává "nosu" lehce pancéřový vzhled. Ten je umocněn prakticky plochou kapotou jen s dvěma decentními prolisy a vlastně i siluetou, unikátní zejména základní, téměř rovnou linií, která za kapotou pokračuje hliníkovým lemem spodních okrajů oken a ve stejné výšce i víkem kufru. Toto v dnešní rafinované době neobvyklé řešení dává slovu "klasika" novou, neotřelou náplň. Kabina vypadá jako dodatečně přimalovaná na již existující korpus. Nikdo pak nepochybuje, že i zakončení celé etudy bude charismatické. Přitakává nízké zadní sklo, svislé monolitické koncovky, hliníková lišta krásy na víku zavazadlového prostoru a extravagantní koncovky výfuků, pojaté jako uzoučké ovály. Každé dílo má svoje detaily, odlišující je od davu. Zde tuto úlohu plní maličká stylová zrcátka a naopak pořádná devatenáctipalcová pětipaprsková kola.

Vnitřek pokračuje v agresivním stylu. Vše je otázkou bíle obšité černé kůže, panelů z matného hliníku a chromového lemování. Invence je cítit na každém čtverečním centimetru a originální detaily přímo prýští. Tón udává originální volant, v "pravoúhlém" stylu pokračuje i palubní deska a zejména neobvyklé výplně dveří. Vrcholným číslem je ztvárnění přístrojové desky, bezohledně útočící i na železné zásoby emocí. K tomu užívá jako zbraň kombinaci černé, rudé a hliníkové barvy. Svojí oblostí naopak kontrastují lehká, vysloveně sportovní sedadla. Ta jsou na všech čtyřech místech k sezení, jedním z výlučných rysů interiéru je totiž obří středový tunel, táhnoucí se celým vozem a dělící jej na dvě poloviny. Všichni cestující tak mají šanci na neošizený sportovní vjem. Zapamatují si jistě i speciální vnitřní zpětné zrcátko, hliníkovou ruční brzdu či novátorsky pojaté vnitřní osvětlení.

Celý opus je zahrán bez falešných tónů. Roli rytmické složky bezchybně přebírá pořádně nastereoidovaný desetiválec o zdvihovém objemu impozantních 7 litrů, schopný vyšít rychlé sólo v jakkoliv obtížné pasáži. Pochází z firemní modulární motorové stavebnice a disponuje velice pokročilou konstrukcí. O dobré plnění se starají čtyřventilové hlavy, o agilitu nové, lehké a nízké písty a o nízkou hmotnost doprovázenou vysokou tuhostí promyšlená konstrukce nosných částí z lehkých slitin. Sladkým ovocem je stádo 590 divokých mustangů, čekajících jen na sešlápnutí plynu. Druhé housle hraje šestistupňová převodovka, pro Ameriku netypicky ručně řazená a potvrzující osobnost výtvoru.

Zda vůbec a kdy budou první nevinní řidiči bezohledně předjeti tímto hrůzu budícím pozemním stíhačem, rozhodne jako vždy jen a pouze zájem motoristické veřejnosti, v tomto případě zejména jejích majetnějších a individualističtějších zástupců.



Štítky Ford Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v nemocnici! Ruší koncerty

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v…

Oblíbený zpěvák a bývalý politik Michal Prokop (70) skončil v nemocnici. Jeho hudební vystoupení, které bylo s…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen v angličtině!

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen…

Šéfuje brankářské revoluci v Jihlavě. Na všech trénincích pod Petrem Jarošem (40) se nově komunikuje pouze…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29 procent více. Objem vyplacených výher vzrostl rovněž o…