reklama


Studie Ford 427 - Black monster

Studie Ford 427 - Black monster

 
 

Kdyby Raymond Chandler psal své pochmurné detektivky o dnešní době, tak bossové amerického podsvětí by Philu Marlowovi ujížděli ve vozech, jako je Ford 427. Už samotný pohled na černou siluetu evokuje dojem, že uvnitř sedí boháč se svědomím ještě černějším.

Ford v poslední době sklízí obdiv za svoje studie, přehlušující téměř vše, co bylo dosud v retrodesignu řečeno. Studie Thunderbird si z Detroitského autosalónu, kde byla málem ušlapána nadšenými obdivovateli, našla rychlou cestičku do sériové výroby a poté dokonce i do nejnovějšího filmu s Jamesem Bondem, jakéhosi nejprestižnějšího (a také nejdražšího) autosalónu nových špičkových sporťáků. Krátce poté následoval Ford Ninety-nine, pro který už ve výrobních linkách zřejmě vedle "bouřkového ptáka" nezbude místo.

Nejnovějším vážně myšleným vyvolávačem emocí s modrým oválem v erbu se stal koncept 427, užívající k eskalaci prožitku slavnou číselnou kombinaci, vypůjčenou od legendární Cobry. Podobně jako v Evropě je součástí typového označení zdvihový objem motoru, udávaný ovšem v krychlových palcích (inches). V propagačním materiálu o tomto voze si skoro v každé větě přečtete slovo "americký" v mnoha různých kombinacích. A skutečně, pokud lze u americké automobilové školy vůbec hovořit o tradici, tak ta vykrystalizovala právě v tomto výtvoru. Vše, co má americký "saloon" mít, nabízí ve vrchovaté míře. Monstrózní image, mamutí rozměry, mnohalitrový mnohaválcový motor a překypující sebevědomí, to je ve stručnosti Ford 427. Vše je cíleno na emoce, ale z opačného konce spektra, než u Thunderbirdu. Na rozdíl od plejády estetických vjemů, zanechaných elegantním roadsterem, máte dojem, že v místech, odkud ujíždí černý kryptoid, se stal zločin a tam, kam dorazí, stane se brzy další. Při pohledu na jeho arogantní tvary byste pod kapotou kromě silného motoru nejspíš čekali ještě výsuvný minomet a pár rychlopalných děl.

Linie karoserie jsou především nekomplikované. Složeny byly z jednoduchých geometrických útvarů, takže všechny emoce čiší pouze z jejich dokonale vykalkulovaných poměrů. Obličejová část novinky je počátkem pěti metrů vyhraněného stylu. Nezapře společné rodiče především s užitkovými Fordy, k nimž má blíže, než k civilním bratrancům. Je vertikálně orientovaná a na rozdíl od většiny potenciálních konkurentů nezapírá, že má druhá ústa i pod předním nárazníkem, naopak to pomocí masivních hliníkových lamel patřičně zdůrazňuje. Nárazník s malými, typicky svislými reflektory, jen lehkou hranou určuje svou účinnou plochu a dává "nosu" lehce pancéřový vzhled. Ten je umocněn prakticky plochou kapotou jen s dvěma decentními prolisy a vlastně i siluetou, unikátní zejména základní, téměř rovnou linií, která za kapotou pokračuje hliníkovým lemem spodních okrajů oken a ve stejné výšce i víkem kufru. Toto v dnešní rafinované době neobvyklé řešení dává slovu "klasika" novou, neotřelou náplň. Kabina vypadá jako dodatečně přimalovaná na již existující korpus. Nikdo pak nepochybuje, že i zakončení celé etudy bude charismatické. Přitakává nízké zadní sklo, svislé monolitické koncovky, hliníková lišta krásy na víku zavazadlového prostoru a extravagantní koncovky výfuků, pojaté jako uzoučké ovály. Každé dílo má svoje detaily, odlišující je od davu. Zde tuto úlohu plní maličká stylová zrcátka a naopak pořádná devatenáctipalcová pětipaprsková kola.

Vnitřek pokračuje v agresivním stylu. Vše je otázkou bíle obšité černé kůže, panelů z matného hliníku a chromového lemování. Invence je cítit na každém čtverečním centimetru a originální detaily přímo prýští. Tón udává originální volant, v "pravoúhlém" stylu pokračuje i palubní deska a zejména neobvyklé výplně dveří. Vrcholným číslem je ztvárnění přístrojové desky, bezohledně útočící i na železné zásoby emocí. K tomu užívá jako zbraň kombinaci černé, rudé a hliníkové barvy. Svojí oblostí naopak kontrastují lehká, vysloveně sportovní sedadla. Ta jsou na všech čtyřech místech k sezení, jedním z výlučných rysů interiéru je totiž obří středový tunel, táhnoucí se celým vozem a dělící jej na dvě poloviny. Všichni cestující tak mají šanci na neošizený sportovní vjem. Zapamatují si jistě i speciální vnitřní zpětné zrcátko, hliníkovou ruční brzdu či novátorsky pojaté vnitřní osvětlení.

Celý opus je zahrán bez falešných tónů. Roli rytmické složky bezchybně přebírá pořádně nastereoidovaný desetiválec o zdvihovém objemu impozantních 7 litrů, schopný vyšít rychlé sólo v jakkoliv obtížné pasáži. Pochází z firemní modulární motorové stavebnice a disponuje velice pokročilou konstrukcí. O dobré plnění se starají čtyřventilové hlavy, o agilitu nové, lehké a nízké písty a o nízkou hmotnost doprovázenou vysokou tuhostí promyšlená konstrukce nosných částí z lehkých slitin. Sladkým ovocem je stádo 590 divokých mustangů, čekajících jen na sešlápnutí plynu. Druhé housle hraje šestistupňová převodovka, pro Ameriku netypicky ručně řazená a potvrzující osobnost výtvoru.

Zda vůbec a kdy budou první nevinní řidiči bezohledně předjeti tímto hrůzu budícím pozemním stíhačem, rozhodne jako vždy jen a pouze zájem motoristické veřejnosti, v tomto případě zejména jejích majetnějších a individualističtějších zástupců.



Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním symbolem po pádu komunismu

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním…

Legendární podnik, kde hrála hudba 24 hodin denně, začal před 20 lety narážet na odpor místních obyvatel. Tak se…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí autoři jeho nejslavnějších portrétů?

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí…

Donald Trump strávil pod drobnohledem médií takřka celý život. Jako celebrita se objevil na obálkách většiny…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama