Studie Ford 427 - Black monster

Studie Ford 427 - Black monster

 
 

Kdyby Raymond Chandler psal své pochmurné detektivky o dnešní době, tak bossové amerického podsvětí by Philu Marlowovi ujížděli ve vozech, jako je Ford 427. Už samotný pohled na černou siluetu evokuje dojem, že uvnitř sedí boháč se svědomím ještě černějším.

Ford v poslední době sklízí obdiv za svoje studie, přehlušující téměř vše, co bylo dosud v retrodesignu řečeno. Studie Thunderbird si z Detroitského autosalónu, kde byla málem ušlapána nadšenými obdivovateli, našla rychlou cestičku do sériové výroby a poté dokonce i do nejnovějšího filmu s Jamesem Bondem, jakéhosi nejprestižnějšího (a také nejdražšího) autosalónu nových špičkových sporťáků. Krátce poté následoval Ford Ninety-nine, pro který už ve výrobních linkách zřejmě vedle "bouřkového ptáka" nezbude místo.

Nejnovějším vážně myšleným vyvolávačem emocí s modrým oválem v erbu se stal koncept 427, užívající k eskalaci prožitku slavnou číselnou kombinaci, vypůjčenou od legendární Cobry. Podobně jako v Evropě je součástí typového označení zdvihový objem motoru, udávaný ovšem v krychlových palcích (inches). V propagačním materiálu o tomto voze si skoro v každé větě přečtete slovo "americký" v mnoha různých kombinacích. A skutečně, pokud lze u americké automobilové školy vůbec hovořit o tradici, tak ta vykrystalizovala právě v tomto výtvoru. Vše, co má americký "saloon" mít, nabízí ve vrchovaté míře. Monstrózní image, mamutí rozměry, mnohalitrový mnohaválcový motor a překypující sebevědomí, to je ve stručnosti Ford 427. Vše je cíleno na emoce, ale z opačného konce spektra, než u Thunderbirdu. Na rozdíl od plejády estetických vjemů, zanechaných elegantním roadsterem, máte dojem, že v místech, odkud ujíždí černý kryptoid, se stal zločin a tam, kam dorazí, stane se brzy další. Při pohledu na jeho arogantní tvary byste pod kapotou kromě silného motoru nejspíš čekali ještě výsuvný minomet a pár rychlopalných děl.

Linie karoserie jsou především nekomplikované. Složeny byly z jednoduchých geometrických útvarů, takže všechny emoce čiší pouze z jejich dokonale vykalkulovaných poměrů. Obličejová část novinky je počátkem pěti metrů vyhraněného stylu. Nezapře společné rodiče především s užitkovými Fordy, k nimž má blíže, než k civilním bratrancům. Je vertikálně orientovaná a na rozdíl od většiny potenciálních konkurentů nezapírá, že má druhá ústa i pod předním nárazníkem, naopak to pomocí masivních hliníkových lamel patřičně zdůrazňuje. Nárazník s malými, typicky svislými reflektory, jen lehkou hranou určuje svou účinnou plochu a dává "nosu" lehce pancéřový vzhled. Ten je umocněn prakticky plochou kapotou jen s dvěma decentními prolisy a vlastně i siluetou, unikátní zejména základní, téměř rovnou linií, která za kapotou pokračuje hliníkovým lemem spodních okrajů oken a ve stejné výšce i víkem kufru. Toto v dnešní rafinované době neobvyklé řešení dává slovu "klasika" novou, neotřelou náplň. Kabina vypadá jako dodatečně přimalovaná na již existující korpus. Nikdo pak nepochybuje, že i zakončení celé etudy bude charismatické. Přitakává nízké zadní sklo, svislé monolitické koncovky, hliníková lišta krásy na víku zavazadlového prostoru a extravagantní koncovky výfuků, pojaté jako uzoučké ovály. Každé dílo má svoje detaily, odlišující je od davu. Zde tuto úlohu plní maličká stylová zrcátka a naopak pořádná devatenáctipalcová pětipaprsková kola.

Vnitřek pokračuje v agresivním stylu. Vše je otázkou bíle obšité černé kůže, panelů z matného hliníku a chromového lemování. Invence je cítit na každém čtverečním centimetru a originální detaily přímo prýští. Tón udává originální volant, v "pravoúhlém" stylu pokračuje i palubní deska a zejména neobvyklé výplně dveří. Vrcholným číslem je ztvárnění přístrojové desky, bezohledně útočící i na železné zásoby emocí. K tomu užívá jako zbraň kombinaci černé, rudé a hliníkové barvy. Svojí oblostí naopak kontrastují lehká, vysloveně sportovní sedadla. Ta jsou na všech čtyřech místech k sezení, jedním z výlučných rysů interiéru je totiž obří středový tunel, táhnoucí se celým vozem a dělící jej na dvě poloviny. Všichni cestující tak mají šanci na neošizený sportovní vjem. Zapamatují si jistě i speciální vnitřní zpětné zrcátko, hliníkovou ruční brzdu či novátorsky pojaté vnitřní osvětlení.

Celý opus je zahrán bez falešných tónů. Roli rytmické složky bezchybně přebírá pořádně nastereoidovaný desetiválec o zdvihovém objemu impozantních 7 litrů, schopný vyšít rychlé sólo v jakkoliv obtížné pasáži. Pochází z firemní modulární motorové stavebnice a disponuje velice pokročilou konstrukcí. O dobré plnění se starají čtyřventilové hlavy, o agilitu nové, lehké a nízké písty a o nízkou hmotnost doprovázenou vysokou tuhostí promyšlená konstrukce nosných částí z lehkých slitin. Sladkým ovocem je stádo 590 divokých mustangů, čekajících jen na sešlápnutí plynu. Druhé housle hraje šestistupňová převodovka, pro Ameriku netypicky ručně řazená a potvrzující osobnost výtvoru.

Zda vůbec a kdy budou první nevinní řidiči bezohledně předjeti tímto hrůzu budícím pozemním stíhačem, rozhodne jako vždy jen a pouze zájem motoristické veřejnosti, v tomto případě zejména jejích majetnějších a individualističtějších zástupců.



Spojené státy ukončí program dočasného pobytu desítek tisíc Haiťanů Spojené státy ukončí program dočasného pobytu desítek tisíc Haiťanů

Spojené státy ukončí v polovině roku 2019 program, který…

Zápisník Adély Čabanové: Větší růst, než jsme doufali Zápisník Adély Čabanové: Větší růst, než jsme doufali

Česká ekonomika poroste ještě rychleji, odhaduje…

 

Štítky Ford Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě krachují, strany rozděluje i otázka migrace

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě…

Přestože německá kancléřka Angela Merkelová v září poměrně jasně vyhrála volby a snaží se sestavit svoji další…

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…