Studie Ford 427 - Black monster

Studie Ford 427 - Black monster

 
 

Kdyby Raymond Chandler psal své pochmurné detektivky o dnešní době, tak bossové amerického podsvětí by Philu Marlowovi ujížděli ve vozech, jako je Ford 427. Už samotný pohled na černou siluetu evokuje dojem, že uvnitř sedí boháč se svědomím ještě černějším.

Ford v poslední době sklízí obdiv za svoje studie, přehlušující téměř vše, co bylo dosud v retrodesignu řečeno. Studie Thunderbird si z Detroitského autosalónu, kde byla málem ušlapána nadšenými obdivovateli, našla rychlou cestičku do sériové výroby a poté dokonce i do nejnovějšího filmu s Jamesem Bondem, jakéhosi nejprestižnějšího (a také nejdražšího) autosalónu nových špičkových sporťáků. Krátce poté následoval Ford Ninety-nine, pro který už ve výrobních linkách zřejmě vedle "bouřkového ptáka" nezbude místo.

Nejnovějším vážně myšleným vyvolávačem emocí s modrým oválem v erbu se stal koncept 427, užívající k eskalaci prožitku slavnou číselnou kombinaci, vypůjčenou od legendární Cobry. Podobně jako v Evropě je součástí typového označení zdvihový objem motoru, udávaný ovšem v krychlových palcích (inches). V propagačním materiálu o tomto voze si skoro v každé větě přečtete slovo "americký" v mnoha různých kombinacích. A skutečně, pokud lze u americké automobilové školy vůbec hovořit o tradici, tak ta vykrystalizovala právě v tomto výtvoru. Vše, co má americký "saloon" mít, nabízí ve vrchovaté míře. Monstrózní image, mamutí rozměry, mnohalitrový mnohaválcový motor a překypující sebevědomí, to je ve stručnosti Ford 427. Vše je cíleno na emoce, ale z opačného konce spektra, než u Thunderbirdu. Na rozdíl od plejády estetických vjemů, zanechaných elegantním roadsterem, máte dojem, že v místech, odkud ujíždí černý kryptoid, se stal zločin a tam, kam dorazí, stane se brzy další. Při pohledu na jeho arogantní tvary byste pod kapotou kromě silného motoru nejspíš čekali ještě výsuvný minomet a pár rychlopalných děl.

Linie karoserie jsou především nekomplikované. Složeny byly z jednoduchých geometrických útvarů, takže všechny emoce čiší pouze z jejich dokonale vykalkulovaných poměrů. Obličejová část novinky je počátkem pěti metrů vyhraněného stylu. Nezapře společné rodiče především s užitkovými Fordy, k nimž má blíže, než k civilním bratrancům. Je vertikálně orientovaná a na rozdíl od většiny potenciálních konkurentů nezapírá, že má druhá ústa i pod předním nárazníkem, naopak to pomocí masivních hliníkových lamel patřičně zdůrazňuje. Nárazník s malými, typicky svislými reflektory, jen lehkou hranou určuje svou účinnou plochu a dává "nosu" lehce pancéřový vzhled. Ten je umocněn prakticky plochou kapotou jen s dvěma decentními prolisy a vlastně i siluetou, unikátní zejména základní, téměř rovnou linií, která za kapotou pokračuje hliníkovým lemem spodních okrajů oken a ve stejné výšce i víkem kufru. Toto v dnešní rafinované době neobvyklé řešení dává slovu "klasika" novou, neotřelou náplň. Kabina vypadá jako dodatečně přimalovaná na již existující korpus. Nikdo pak nepochybuje, že i zakončení celé etudy bude charismatické. Přitakává nízké zadní sklo, svislé monolitické koncovky, hliníková lišta krásy na víku zavazadlového prostoru a extravagantní koncovky výfuků, pojaté jako uzoučké ovály. Každé dílo má svoje detaily, odlišující je od davu. Zde tuto úlohu plní maličká stylová zrcátka a naopak pořádná devatenáctipalcová pětipaprsková kola.

Vnitřek pokračuje v agresivním stylu. Vše je otázkou bíle obšité černé kůže, panelů z matného hliníku a chromového lemování. Invence je cítit na každém čtverečním centimetru a originální detaily přímo prýští. Tón udává originální volant, v "pravoúhlém" stylu pokračuje i palubní deska a zejména neobvyklé výplně dveří. Vrcholným číslem je ztvárnění přístrojové desky, bezohledně útočící i na železné zásoby emocí. K tomu užívá jako zbraň kombinaci černé, rudé a hliníkové barvy. Svojí oblostí naopak kontrastují lehká, vysloveně sportovní sedadla. Ta jsou na všech čtyřech místech k sezení, jedním z výlučných rysů interiéru je totiž obří středový tunel, táhnoucí se celým vozem a dělící jej na dvě poloviny. Všichni cestující tak mají šanci na neošizený sportovní vjem. Zapamatují si jistě i speciální vnitřní zpětné zrcátko, hliníkovou ruční brzdu či novátorsky pojaté vnitřní osvětlení.

Celý opus je zahrán bez falešných tónů. Roli rytmické složky bezchybně přebírá pořádně nastereoidovaný desetiválec o zdvihovém objemu impozantních 7 litrů, schopný vyšít rychlé sólo v jakkoliv obtížné pasáži. Pochází z firemní modulární motorové stavebnice a disponuje velice pokročilou konstrukcí. O dobré plnění se starají čtyřventilové hlavy, o agilitu nové, lehké a nízké písty a o nízkou hmotnost doprovázenou vysokou tuhostí promyšlená konstrukce nosných částí z lehkých slitin. Sladkým ovocem je stádo 590 divokých mustangů, čekajících jen na sešlápnutí plynu. Druhé housle hraje šestistupňová převodovka, pro Ameriku netypicky ručně řazená a potvrzující osobnost výtvoru.

Zda vůbec a kdy budou první nevinní řidiči bezohledně předjeti tímto hrůzu budícím pozemním stíhačem, rozhodne jako vždy jen a pouze zájem motoristické veřejnosti, v tomto případě zejména jejích majetnějších a individualističtějších zástupců.



Rallye Dakar 2019
Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu

Banky budou od roku 2020 odvádět více peněz do rezerv na…

Prodej nových aut v EU klesl potřetí za sebou Prodej nových aut v EU klesl potřetí za sebou

Prodej nových automobilů v Evropské unii se v listopadu…

 

Štítky Ford Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
Peugeot 508 1.5 BlueHDi – Bude zachráncem střední třídy?

TEST: Peugeot 508 1.5 BlueHDi – Bude zachráncem střední třídy?

Dnes 08:00

Prodeje ve střední třídě klesají, Peugeot se však nevzdává a svého nového zástupce pojal po svém. Jaká je nová 508?




Blesk.cz

Hrozivá nehoda v Záběhlicích: Řidič prorazil zábradlí a srazil dvě ženy!

Hrozivá nehoda v Záběhlicích: Řidič prorazil…

Krušné ráno si prožily dvě ženy, které procházely ulicí Hlavní v pražských Záběhlicích. Najednou se na ně ze…

Dohra Dědíkova prohlášení o těle Tomicové: Schneiderová nemohla mlčet!

Dohra Dědíkova prohlášení o těle Tomicové:…

Pouhé dva dny zbývají do velkého finále taneční soutěže StarDance, kam se probojovala i Pavla Tomicová s Markem…

 

iSport.cz

Kůň zastavil před českou vlajkou. Strašná náhoda, smutnila Kellnerová

Kůň zastavil před českou vlajkou. Strašná náhoda,…

Jediný bod rozhodl o tom, že Prague Lions zůstali před branami semifinále a z pražského PlayOffs 2018 jsou…

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i Vaclík, nebo Čech

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i…

Dvojice českých zástupců si zahraje evropské poháry i na jaře! Slavia v Evropské lize uhájila druhé postupové…

 

Reflex.cz

Vydali jsme knihu s mrtvým Zemanem v otevřené rakvi a křtil ji Ovčáček. Je to humor, říkají TMBK a Landsman

Vydali jsme knihu s mrtvým Zemanem v otevřené rakvi…

Spisovatel Dominik Landsman a umělec Tomáš Břínek, též známý jako TMBK, se opět spojili, aby společně vydali…

Lukáš Lhoťan: Je židovsko-křesťanský Bůh xenofob? Bible zavrhuje multikulturalismus

Lukáš Lhoťan: Je židovsko-křesťanský Bůh xenofob?…

Věděli jste, že židovsko-křesťanský Bůh nenávidí multikulturalismus, mezináboženský dialog a je xenofob? Než na…