31.3. 2013 Jakub Sochor

Studie luxusních Renaultů: Vzpomínky na budoucnost

Studie luxusních Renaultů: Vzpomínky na budoucnost

Navzdory nepříliš uspokojivým prodejním výsledkům nejsou pojmy Renault a luxus neslučitelné.

Pojem Initiale Paris je v oblasti automobilového designu skloňován již řadu měsíců. Prvotní nadšení a očekávání luxusního modelu bez viditelných vazeb na běžné Renaulty se však mění v netrpělivé čekání, neboť takto koncipovaný vůz je – alespoň prozatím – v nedohlednu. Projekt Initiale Paris nejprve poslouží pro cizelování konvenčních Renaultů – v budování image bude tedy postupovat podobně jako Citroën v případě řady DS, která se pokouší o skloubení tvarové extravagance se sériovou produkcí. Opatrnost Renaultu v této oblasti je pochopitelná, neboť jeho poslední modely byly veřejností přijaty vlažně, což může být způsobeno řadou faktorů – kupříkladu silnou německou konkurencí (a v porovnání s ní menšími zkušenostmi ve vyšších třídách) a diskutabilním pojetím vozidel, jež se vymykala konvencím a která oslovila jen malou část společnosti.

I přes nepříliš uspokojivé počínání značky v segmentu vyšší střední třídy (kde je v současné době nabízen sedan korejského původu s názvem Latitude) je třeba říci, že luxusní automobily nejsou Renaultu cizí. Podívejme se do nepříliš vzdálené historie, kde nás čeká několik pozoruhodných studií, které nahlíží na reprezentativní vozidlo originální optikou. Ta je zaměřena na progresi, díky níž se tyto francouzské koncepty vzdalují běžné karosářské praxi. Dodejme, že i přes jejich mládí mohou být některé z nich pozapomenuty. O důvod více si je připomenout.

Initiale Paris: Luxusní značka Renaultu chce získat image postupně


Renault Latitude
 

Futuristické představy – Od limuzíny po organický crossover

Renault si pod pojmem „reprezentativní vozidlo“ představoval ledacos – nezvyklé liftbacky, experimentální velkoprostorové vozy či crossovery. Pojďme se tedy ohlédnout za automobily, jež tyto představy vytvářely a které se měly stát základem pro sériovou výrobu.

Jedním z nejvýznamnějších počinů Renaultu v oblasti luxusních vozidel je kreace Initiale, která byla představena v roce 1995 na autosalonu v Paříži. Jde o prototyp, jenž má velký význam pro vývoj dalších konceptů značky, neboť prostřednictvím vize Initiale byla prezentována celá řada inovativních designových řešení, která během následujících let našla uplatnění u dalších vozidel.

Renault Initiale
 

Exteriér přetváří karoserii typu sedan do zcela nové podoby. Vozidlo se zříká všeho, co je s reprezentativními modely spojováno – rozměrné masky chladiče (což vedlo ke zcela novému pojetí přídě s menšími světlomety a drobnějšími nasávacími otvory), optické mohutnosti (což je zřejmé zejména při pohledu na profil, kde vyniká nízká příď i ponton) a klasického víka zavazadlového prostoru, který je přístupný skrze atypické víko, jež zdvihají vertikální vzpěry. Tím se dostáváme k patrně nejpozoruhodnější části vozu, jíž je záď s neobvyklou – a v porovnání s jinými studiemi luxusního vozu nebývale progresivní – architekturou. Namísto běžného ztvárnění třetího karosářského prostoru zde vidíme celek, který svou stavbou připomíná páté dveře liftbacku – strmá záď je totiž krátká a plynule navazuje na C-sloupek. Víko zavazadelníku je rozděleno na dva segmenty – první, který je na úrovni pontonu, a druhý, jenž vytváří základ pro zadní okno s šípovitým zakončením, v němž se nachází brzdové světlo ve tvaru trojúhelníku.

Specifický tvar zadních partií našel uplatnění v sériové výrobě – podíváme-li se na záď Renaultu Laguna 2. generace, spatříme inspiraci, zvláště po stránce tvaru svítilen a optického členění celku na dvě části.

Interiér je vybaven čtyřmi rozměrnými sedačkami. Přístrojová deska představuje minimalistický celek s bohatým dřevěným obkladem. Po nastartování vozu se její horní polovina odklopí (i s kapličkou) a stane se členitější. Estetický soulad dotváří všudypřítomná krémová kůže a důraz na uhlazené tvary s minimem ostrých hran.

Renault Laguna II
 

Vize Initiale přispěla k boření hranic mezi jednotlivými oblastmi designu - značka Louis Vuitton zhotovila pro tento koncept speciální zavazadla, s nimiž byl pak vůz prezentován po boku staré lampy pouličního osvětlení, čímž je propojována avantgardní (vozidlo) a tradiční (lampa) estetika. Jde tedy o nové pojetí futurismu, který moderními prvky doplňuje starý design (namísto jeho likvidace, což je typické pro původní futurismus). Vozidlo vzniklo pod vedením Patricka le Quémenta, tvůrce osobité identity značky, kterou teprve nedávno vystřídal nový designový směr, jenž geometrické prvky nahradil měkčími tvary s organickými motivy.

Designový směr, založený studií Initiale, byl důkladně rozvinut prostřednictvím kupé Vel Satis, uvedeným roku 1998 v Paříži. Jde o čtyřmístné kupé, jež představilo prvek, který se posléze stal jedním z hlavních identifikačních znaků vozidel francouzské značky – masku chladiče rozdělenou na dvě části s vertikálním prokladem. Průkopnický charakter vozu je zřetelný i na zádi, která kombinuje plynulé zaoblení s konkávně klenutým oknem. To se o rok později objevuje u experimentálního velkoprostorového kupé Avantime, kde tvoří jeden z nejvýraznějších znaků designu exteriéru.

Renault Vel Satis (koncept)
 

V roce 2001 byl na autosalonu ve Frankfurtu představen koncept s názvem Talisman. Jedná se o čtyřmístné kupé, jehož design je syntézou toho, co bylo dosud vymyšleno – ať už jde o masku chladiče s členěním na dva díly, bohaté prosklení kabiny či originální ztvárnění zádě (s viditelným odkazem na Initiale). Zvláštností karoserie je však kombinování ostrých hran s křivkami, což je patrné zejména v boční části exteriéru. Kontrast mezi přímo vedenými linkami a oblými rysy vyniká také při 3/4 zadopohledu, kde roztříštěnost kompozice umocňují drobné svítilny, navazující na střešní linii.

Kabina přichází s novou filozofií Touch Design, jejímž cílem je vytvořit co nejpříjemnější prostředí pro posádku. Tomu je přizpůsobeno uspořádání a celková stavba interiéru, v němž najdeme měkké a lehké materiály či nově konstruovaná sedadla – to vše v maximálně jednoduchém designu, který je, dle Patricka le Quémenta, nutný pro přiblížení složité technologie jejímu jednoduchému využití v praxi.

Talisman
 

K určitému zlomu dochází v roce 2004, kdy je na autosalonu v Paříži uvedeno kupé Fluence, jež představilo zcela nové tvarové řešení – absenci masky chladiče a propojení světlometů s nasávacími otvory v nárazníku. Tento styl našel uplatnění u kreace Nepta, která byla na témže místě vystavena o dva roky později. Nepta, čtyřmístný kabriolet s dveřmi, při jejichž otevření se odkrývá i motorový prostor, pracuje s filozofií Touch Design, jíž se řídí bílá kabina s čistými tvary a propracovanými detaily. Za zmínku stojí rovněž praktické uspořádání přístrojové desky, jejíž spodní část tvoří dvě přihrádky (z toho jedna na brýle).

Renault Fluence (koncept)
 

Renault Nepta
 

Na karoserii kabrioletu lze vysledovat organické rysy, které byly důkladně rozvinuty konceptem Ondelios, uvedeným roku 2008 v Paříži. Vůz neobyčejně zvláštních tvarů překvapil hned dvakrát – kromě výrazného odklonu od dosavadního designu značky také tím, že byl pojat v čistě organickém duchu. Nemělo však jít o pouhou výstavní studii – model byl dáván do souvislosti s budoucími generacemi vozidel Espace a Vel Satis, jež měly sdílet technický a karosářský základ. Po delší době šlo o Renault ztvárněný v bio-designu (ke kterému se však Renault vrací formou studie, na níž pracoval britský designér Ross Lovegrove – model bude představen 8. dubna v Milánu).

Ondelios je prozatím poslední vizí Renaultu s potenciálem inspirovat sériové vozidlo vyšších tříd. Příchodem nového designového směru jsme se dostali do situace, kdy nemáme při spekulování nad podobou budoucího Renaultu vyšší střední třídy z čeho vycházet. Pro srovnání – u řady DS od Citroënu (která bude konkurencí pro modely Initiale Paris) je situace jiná, neboť je vysoce pravděpodobné, že design možného nástupce vozidla C6 využije prvky studie Numéro 9, přičemž jako zdroj inspirace se nabízí rovněž limuzína Metropolis z roku 2010. Budoucí Renault segmentu E je tedy tajuplnější a nejasnější.

Renault Ondelios
 

Renault Vel Satis
 

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Studie luxusních Renaultů: Vzpomínky na budoucnost






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…