Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie Škodovky vs. sériové modely. Jak se změnily?

Martin Machala
Diskuze (26)
Mladoboleslavská automobilka ve své novodobé historii představila hned několik studií, které se pak často po nezbytných úpravách dočkaly sériové produkce.


Úvod


Bývá to taková zkouška, případně lákadlo pro autosalon – designové studie nebo koncept, na kterém si automobilka otestuje reakce publika na nový styl, segment trhu… Vznikají také samoúčelné showcary s jediným cílem – přitáhnout pozornost ke značce. U takovýchto jednorázových projektů se o sériové produkci většinou nemluví.

Škodovka si však často prostřednictvím svých studií opravdu prošlapávala cestičku k běžným modelům. Pamatujete například na Roomster, představený ve formě studie v roce 2003? Podobnou cestu si vybral také Yeti nebo Rapid. Najdou se ale také projekty, které se nakonec realizace nedočkaly. I ty jsme do našeho výběru zařadili.

Škoda Roomster


Škoda Roomster: studie 2003 vs. série 2006

Byla to dost divočina, když se na frankfurtském autosalonu před dvanácti lety představila Škoda Roomster. Však se také mladoboleslavští nechali slyšet, že sériová výroba studie v této podobě není v plánu. Ano, „v této podobě“ se Roomster výroby opravdu nedočkal (těžko se dalo čekat, že fázi studie přežijí hlavně odlišně řešené boční části karoserie frankfurtského modelu), o tři roky později jsme se však se škodováckým minivanem poprvé svezli. A i přes původní škodovácké ujištění v sobě sériové provedení autosalonový koncept rozhodně nezapře. S předstihem jsme si také mohli prohlédnout přední partie tehdy ještě připravované druhé generace Fabie. Ta se s „předkem z Roomsteru“ poprvé ukázala v roce 2007.


Škoda Yeti


Škoda Yeti: studie 2005 vs. série 2009

Ženevské designérské cvičení od prvního sériového škodováckého SUV dělily plné čtyři roky. Přitom základní rysy Yetiho zůstaly zachovány, třeba příď s výraznými kulatými mlhovkami zakousnutými do světlometů převzala produkční verze prakticky beze změny. Zato na zádi se musely svisle orientované svítilny poroučet. Údajně neprošly u schvalovacího procesu v rámci koncernu, podobné řešení mělo být „duševním vlastnictvím“ španělského Seatu. V roce 2009 jsme se také už nepotkali s klikou zadních bočních dveří schovanou ve sloupku. Řešení poplatné spíš módě než funkci nám ale rozhodně nechybí.

Yeti má však za sebou ještě jednu zajímavou epizodku. V roce 2005 se totiž nepředstavila jen modrá ženevská studie, ve Frankfurtu se ukázalo ještě dvoudveřové provedení s odnímatelnou střechou. Jak ale všichni dobře víme, z tohoto konceptu nakonec sešlo.


Škoda Rapid


Škoda Rapid: studie 2011 vs. série 2012

I rapid byl nejdříve dvakrát studií, aby se po roce předvedl v celé, sériové kráse. Je pravda, že původní koncept Vision D byl spíše prezentací nového směru, na který Škodovka najela po nástupu Jozefa Kabaně. Přední partie sice následný model Mission L v podstatě podědil, zbytek auta však byl daleko umírněnější. A jak se ukázalo v roce 2012 na pařížském autosalonu, Mission L byl v podstatě již hotovým sériovým Rapidem.

Zajímavé bylo ženevské prohlášení Jozefa Kabaně, týkající se ještě Visionu D. Podle škodováckého šéfdesignéra nebylo uvnitř nic, co by se mohlo v budoucnu objevit v sériových škodovkách. No, asi tehdy nemohl být konkrétní, společných detailů s aktuální mladoboleslavskou produkcí bychom totiž v interiéru Visionu D našli hned několik.


Škoda Tudor


Škoda Tudor: studie 2002

Bylo mi tehdy osmnáct, když jsem si prohlížel v denním tisku fotografii Škody Tudor, krásného kupé na základech Superbu. Škodováci sice od začátku tvrdili, že pro velké kupé není ve výrobním programu místo (odvolávali se na organizační změny spojené s nástupem tehdejšího nového šéfa koncernu, Bernda Pischetsriedera). I přesto jsem doufal, že se s Tudorem budu potkávat v běžném provozu. Bohužel. Bernd mi tu radost neudělal. Zklamal nejenom mě. Uznejte sami, i po třinácti letech vypadá Škoda Tudor pořád úžasně!


Škoda Joyster


Škoda Joyster

Sériové produkce se nedočkalo ani menší ze škodováckých kupé, koncept pojmenovaný Joyster. Tím se Škodovka pochlubila v roce 2006 na pařížském autosalonu a od začátku tvrdila, že s ničím podobným se v budoucnu nepočítá. „Joyster je podobně velký jako Fabie, kterou chápeme jako rodinné auto. Třídveřová verze tomuto zaměření v žádném případě neodpovídá,“ uvedl tehdejší předseda představenstva Škody Auto, Detlef Wittig.

Při pohledu na přední světlomety nám ale přijde, jako bychom se dívali do tváře druhé generaci Superbu. Alespoň něco se z Joysteru zachovalo!


Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (26)
Avatar - MichalSVK
2. 10. 2015 16:08
Re: Šéf
Nevie sa ani kedy prebehla výmena?
2. 10. 2015 13:56
Roomster
Hlavní, co je na seriovém Roomsteru odlišné proti prototypu (Ingenlacht) - k horšímu - je, že nemá vzadu 3 plnohonotné sedačky a uprostřed podlahy dlí mohutně vysoký tunel. Tím jméno Roomester = automobil s odlišně velkým prostorem vzadu vůči předku, nebylo naplněno a zůstal jen dojem z tvarování bočních oken. Důvod byl v tom. že VW v té době neměl (a dosud nemá) variabilní plošinu, kterou počínaje Fiatem Stillo, který už v té době dávno jezdil a kterou potom poměrně rychle vyvinuly i ostatní automobilky. Škodovka sice šikovně sestavila plošinu z Fabie vepředu a z Octavie 1 vzadu (tedy jakoby z modulů), ale víc udělat nemohla. Modulová plošina VW totiž přišla později a ta ani dnes neumožňuje snadné natahování rozvoru a hlavně rozchodů.

Tím nebyl a není Roomster plnohodnotným konkurentem podobným automobilům od Fiatu, Peugeotu, Citroenu a Renaultu - tedy autům určeným v týdnu pro podnikání a o víkendu pro rodinu.
Avatar - beibej
1. 10. 2015 22:40
Re: Tudor
mě Tudor vždy trochu připomínal Holden Monaro. Koncern by do něj mohl dát třeba W8 co měl passat.
1. 10. 2015 19:53
Výplň
článek v podstatě o ničem a ještě navíc ve velmi nevhodném formátu. Minimum informací za mnoho klikání - redakce potřebuje vydělat na reklamách ;-\ :no:
Avatar - 3_diamanty
1. 10. 2015 13:05
Re: Tyhle přerušované články...
vyssia svetla vyska je normalny pojem ...... vyska nemoze byt vyssia ... ale svetla vyska ta uz moze byt vyssia .... skus si dat len tak zo srandy do googla pojem: vyssia svetla vyska .... a najde ti desiatky serioznych a odbornych clankov kde je toto slovne spojenie vyssia svetla vyska v texte pouzite :-) ono je rozdiel vyssia vyska ..... a vyssia svetla vyska.... ;-) ...