Jestli to třeba není tím, že moderní benzíny a diesely jezdí v poměrně nízkých otáčkách a směs není pořádně spalována a proto vypouští tolik bordelu? Nevím jak jinak si to vysvětlit, když starší motory se musely víc točit a produkovaly míň emisí. Nejsem odborník, jen mi to po minulém článku začalo trochu vrtat hlavou. Protože když čtu, jak motor jede 50 na pětku a šestku, točí 100 - 1500 otáček tak by mě to vůbec nepřekvapilo.
Jinak těmhle studiím nelze jinak než se smát. Zachvíli vyleze studie, že benzín vlastně škodí víc než nafta a za nějaký ten pátek zase příjde, že hybrid škodí nejvíc.
Nevím už v jakým díle TG to bylo, ale tvrdili tam, že první ekologickou certifikaci dostal na německým trhu S classe 500 právě i pro důkladné spalování a až po něm byla T. Prius.
Osobně so myslím, že se blíží doba DPF i pro benzín...
Ale fakt je ten, že diesel prostě škodlivější je. Je to dané podílem nox částicí (popílek ?), které jsou rakovinotvorné víc, než ostatní složky benzínu/nafty.
Urcite to nie je tym, ze by stare motory bolo treba viac tocit to je blbost uz aj z praxe, stare auta napr Favorit, Corsy, Kadety 1.3 1.4 1.6 ako aj golfy, passaty 2,0 8v toledo 1,8 8v atd boli vsetko 8ventilove dlhozdvihove motory, ktore chodili od spodu lepsie ako ktorekolvek benzinaky dnes /bez turba/ ... v tom to nebolo a navyse aj japonske motory pri beznej jazde stacilo tocit od 1500-2800ot tym si pokryl aj mesto aj medzimesto...
Je to kvoli priamemu vstreku, turbam a hnaniu vykonov do mensich kubatur... uz len samotne GDi produkuje viacej pevnych castic a turbo ma tiez na tom svoju rolu, pomocou neho sa spaluje ovela viac zmesi lebo natlaci vela vzduchu a adekvatne treba doplnit aj benzin, to spalovanie nie je dokonale z hladiska pevnych castic
No dobře, ale nikoho nenapadlo jezdit s těma motorama okolo 1500 ot. Jezdit 50 na 5st. nebo 6st. mi příjde jako neskutečné podtáčení spojené s horším spalováním
8 ventilove vysokozdvihove motory mali najlepsiu ucinnost vacsinou okolo 2500-3500ot, max krutiaky byvali bezne okolo 2500- 3000ot teda nizko... v tomto pripade 1500ot na 5ke nebolo ziadne zbesile podtacanie, auta boli lahke, motor bol konstruovany na nizke otacky a na 5ke pri akceleracii z 1500ot si citil zatah /nie extremny ale citelny/ a motor isiel uplne kludne a pruzne... holt tazke zotrvacniky + vysoky zdvyh + 8 ventilov... skratka je to o nastaveni a rychlosti prudenia a odchadzania zmesi teda plnenia, 8v motory mali ucinne plnenie v nizkych otackach, kde zmes prudila rychlo na rozdiel od 16V motorov
siel si niekedy na takychto starsich benzinakoch ?
o nejakych sadziach myslim nemohla byt rec pri tomto jazdnom rezime, nedokonale spalovanie ma vela podob nie len sadze...
Máš pravdu v tom, že dlouhozdvihový motor s 8v má kroutící moment položený níže, než motor 16v, ale maximální krouťák okolo 2500rpm je hloupost, přidej určitě 1000 otáček, možná o trochu víc. Samozřejmě výkon bude položený ještě výše. Navíc staré motory neměly žádné čidlo klepání ventilů jako nové motory, takže 1500 otáček, byla hranice, ten motor byl zdechlý a po přidání plynu u favoritu ( při tak dlouhém zpřevodování) by se nestalo téměř nic. Většina lidí co znám s klasickým motorem jezdila tak, aby po přeřazení otáčky spadly někam k 2000, možná trochu níž, ale určitě ne k 1500
[odkaz] opel corsa 1,2 8v max krutiak pri 2800ot a max vykon pri 4600ot... stare 8v motory mali bezne max krutiak od 2500-3500ot a nie vynimocne pod 3000ot... s touto corsou mam najazdenych dost km
No, favorit bych vysokozdvihovým nenazýval, byl to podčtvercový motor - zdvih menší než vrtání. Za ten výkon v nízkých otáčkách mohla spíš ta osmiventilová technika.
podstatně větší zátěž pro přírodu je snad každýmu jasný. CO2 je jen strašákem a určitou lobby pro odbyt technologicky i provozně náročnějších dieselů v autoprůmyslu. Myslím osobní rodinná vozidla
Tady emise nikomu nevadí [odkaz] :-!
to mas pravdu s tymi lodami o tom niet pochyb , rozdiel je len v tom ze kdez to lode znecistuju vzduch kdesi nad sirokymi oceanmi kde nie je zivej duse tak diesle ti ten smrad spliechaju rovno do xichtu na kazdej krizovatke , na smog od lodi este nikto neumrel, na smog z aut umiera denne 100ky ludi v mestach, zuzene cievy, infarkty a podobne, ano aj za to moze smrad z diesla [odkaz] , ludia su stejne nepoucitelni a este sa dieslovymi autami chvalia
problem vidim v setreni na nespravnom mieste, clovek pre par centov kasle aj na zdravie a necha si aj koleno vrtat, v tomto sme horsi ako zvierata, chce to zmenit myslenie ludi, nie strasit ich rakovinami, toto na dnesnych ludi uz neplati lebo dnesny clovek kasle na zdravie
Je třeba si uvědomit, že stavění obchvatů a městskejch okruhů na to má taky vliv.. Dementní prařskej okruh nepostavěj a pak se divěj proč je zacpaná magistrála
Jinač lodě produkujou *** kde nikdo nežije ano, ale z tý atmosféry to na nás stejně jednou bude pršet..
Prosím, dolož mi čísla, kde umírá denně stovky! lidí na smog, stačí jakákoliv studie z jakéhokoliv státu na svetě... díky....
Ještě tě poprosím, aby sis přečetl jaké jsou HLAVNÍ rizikové faktory rakoviny cest dýchacích ( v odborné terminologii sem spadají zhoubné novotvary hrtanu, průdušek, průdušnice a plic).
Stejně tak si najdi, co jsou HLAVNÍ rizikové faktory pro nemoci oběhové soustavy ( infarkt)...
Potom nadávej na diesly... neřikám, že smog nepomáhá, ale rozhodně je to spíše druhotný rizikový faktor...
nevravim, ze nie, ale v podstate to napisal dobre, tych 100 ludi nemuselo zomriet len na rakovinu a hned keby tie 100vky ludi nebol uplne presny, overeny udaj stale plati, ze nenapisal blbost... ochorenia dychacich ciest, alergie, astma a vysoke percento toxinov je udel smogu... a tak isto aj vdychovanie karcinogenov, ktore su v smogu rozprasene a ´pripavene na dychanie´
Já vím, že to napomáhá k problémům, ale je třeba si uvědomit, že když zemře někdo třeba v Ostravě (uvádím Ostravu, díky vysoké míře smogu a znečištění) na infarkt, je třeba si uvědomit fakt, že v ČR skoro 50% lidí zemře na nemoci oběhové soustavy (rizikovější jsou dokonce ženy, než muži) a je to způsobeno práve a především špatným životním stylem ( tučné jídlo, málo pohybu).... a proto nemůžeme vinit jen smog :-)
A smog se skládá ze spousty aspektů, které si sám psal dole... proto mi vyloženě vadí zavádění tohoto tématu u "kopaní" do dieslových motorů.... :-) To je celé
Genetika se podílí na výskytu rakoviny z 5-10%... doporučuji přečíst si studii "The causes of cancer: Quantitative estimates of avoidable risks of cancer in the United states today ( Doll, Peto, 1981) :-)
Ja som prestal fajcit pred 3mi rokmi, jedna z naj veci co som spravil... je to hnus
Vraj najvacsie percento rakoviny pluc sposobuje vdychovanie radioaktivnych prachovych castic, ktore maju polcas rozpadu 50 000 rokov teda nikdy... pri dopade takejto castice na tkanivo je vraj rakovina vyvolana okamzite, imunitny system si s tym nevie poradit
Radioaktivní izotopy najdeš v kouři z cigaret, nebo z uhelných elektráren. Radiace by měla být největší faktor za škodlivostí cigaret. Zajímavé na tom je, že jsou tak radioaktivní díky procesu výroby (většina izotopů pochází z použitého hnojiva). Lze samozřejmě vyrobit méně radioaktivní tabák. Ale je to dražší. Není to něco, o čem by se po desítky let nevědělo. Jen nebylo jasné, jaká část úmrtí padá na radiaci, protože cigarety jsou plné samých chuťovek. I když se bavíme o alfa záření, uvnitř těla to není nic dobrého.
No inak vies, ze najviac radioaktivnych castic mas z jadrovych skusok a testov ? Pri kazdom vybuchu vznikne niekolko ton radioaktivneho prachu s polcasom rozpadu 50 000 rokov, prach je rozviaty po celom svete... a ze radioaktivneho prachu je uz vsade tak vela prave z tychto skusok - pozri si kolko jadrovych skusok sa udialo na svete od roku 45 https://www.youtube.com/watch?…… />ked si vsimnes najviac umrtnosti na rakovinu pluc nie je v krajinach kde sa najviac fajci, ale prave v krajinach kde sa vykonavali jadrove skusky, v rokoch kde to bolo najintenzivnejsie bola umrtnost na rakovinu pluc taka vysoka, ze to bol dovod preco museli regulovat jadrove skusky...vlady aj zdravotnictvo to samozrejme vie, nikotin samotny rakovinu nevyvolava ...
Vím. Od dětství se zajímám o zbraně všeho druhu. Proto byla snaha omezit testování. Ale i poslední (a snad největší) odhad ECRR je "jen" necelých 62 milionů mrtvých. Podobného čísla dosáhnou (aktivní) kuřáci za 11 let, podle dnešních odhadů. Je to ale celkem složitá problematika, protože si dobrovolně radioaktivním materiálem zamořujeme vodu, půdu, potraviny atd. Nejsem tedy přesvědčen, že zrovna jaderné zkoušky jsou ten největší zdroj.
Vem si, kolik se vytěží uhlí. Bavíme se o tisících tun radioaktivního materiálu (jen v USA to může být 4 tisíce tun uranu 238 a thoria 232, nemluvě o dalších izotopech/ zemích), který po spálení vylétne komínem každý rok. Nebo ho zachytí spolu s dalšími pevnými částicemi a následně nějak zpracují (přidají do betonu, zavezou na skládku atd.).
Opravdu tedy nejsem přesvědčen, že tohle platí: "najviac radioaktivnych castic mas z jadrovych skusok a testov" Pomíjím, že nejvíc jich bude přirozeně se vyskytujících (jen odhad). Ostatně ty v uhlí jsou přirozeně se vyskytující. Ale naší činností je uvolňujeme do atmosféry, vody, půdy.
zacudeny vzduch nad oceanom ma ovela vacsiu samocistiacu regeneracnu schopnost ako ten v mestach permanentne zatazovany exhalatmi cele roky kazdu sekundu kazdy den kazdy mesiac po cely zivot
To sice jo, ale i tak se do ovzduší dostávají exhalace, které mají neblahé účinky na celý ekosystém planety.... A teď si vem, jak malé procento z celku udělají exhalace dieslových aut... :-)
Ano, ale problém je v tom, že ve městech vznikají takové velké společné plynové komory. Asi jde i o globální ekologii, ale situace ve velkých městech (zvláště při inverzi) je tragická. Ještě že už se ve velkém k topení nepoužívá (hnědé) uhlí.
Už jsem to zde jednou uváděl:
[odkaz]
Podobná situace je nyní v Číně:
[odkaz]
V Evropě to znečištění asi nebude tak velké (teda až na Ostravu!!! :-) )
>:D Ano, jenže právě tyhle smogové "rány" způsobují z velké části továrny a dříve domácnosti, které spalovaly uhlí, či cokoliv jiného hořlavého, třeba právě v té Číně.. >:D A možná i Ostravě >:D
Mal by si najprv vediet co je to smog, nie su to len exhalaty, je to zmes prachu, vodnej pary a exhalatov, kde pomocou slnecneho ziarenia vznikaju chemicke reakcie pri ktorych vznika ci uz prizemny ozon O3 alebo sa transformuju samotne exhalaty tj S, C a ine...
uz len z toho co som napisal, zlozenie smogu znamena, ze samotne dieslaky to nebudu, ale lokalnu mikroklimu vytvaraju prave exhalaty s dopravy + prach + vodna para... nie je vela miest, kde mas priamo situovane fabriky znecistujuce ovzdusie a ked aj, tak tie vdaka vysokym kominom a poveternostnym podmienkam maju co najvyssi rozptyl, to je ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch... v tomto kontexte teda dieslaky mozu mat ovela vacsi vplyv na rakovinu ako benzinaky...
skor by som ale povedal, ze studia sa sustredila na auta velmi stare a hlavne uzitkove v bezprostrednom kontakte s postihnutymi... nikde v clanku nebolo napisane o kolko presne sa zlepsilo obmedzenie pevnych castic v poslednom 10roci
Tak s těmi komíny nemáš pravdu, slyšel jsi o dálkovém přenosu emisí? Kdy zjednodušeně řečeno v 60-70 letech "kouřily" komíny ze střední Evropy do Skandináve a tam poté padaly kyselé deště a tvořil se smog, když kouř padal k zemi v důsledku ochlazení vzduchu? Možná neškodí v místě, ale škodí jinde :-)
Studii bych si rád přečetl, protože by mne zajímal statistický vzorek obyvatel a také, zdali zohledňovaly jiné rizikové faktory a jak, popřípadě pozitivní rodinnou anamnézu onemocnění.... Z toho co víme pro mne vyplývá přesně to, jak jsem napsal níže ve svém samostatném příspěvku
´´Tak s těmi komíny nemáš pravdu, slyšel jsi o dálkovém přenosu emisí?´´ ---- vdaka vysokym kominom a poveternostnym podmienkam maju co najvyssi rozptyl, to je ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch
ciel vysokych kominov, aby nesposobovali lokalne extremy v exhalatoch - co sa ti na tom nezda, pisal som LOKALNE EXTREMY, to ze to odfukne susedom a bude im to skodit holt smola, raz odfukne tam a potom tam...
v skole sme na to mali tabulky, kazdy komin podla toho co produkuje, kolko produkuje ma predpisany rozptyl
keby to tak nebolo, tak v miestach kde sa vytvara spalovanim vela sadzi, by si utieral okna kazdy den od sadzi a pradlo na susiaku by si mal ´´posolene´´
A v jakém roce si dělal školu? Dnes se právě instalují různé odsiřovací zařízení, aby se zabránilo jakémukoliv přenosu emisí, já jsem si vědom, že lokálně se rozptýlý emise, jenže to je dost sobecké řešení (na což se přišlo samozřejmě až časem), proto jsou dnes snahy exhalace omezovat uplně... nebo jsi snad názoru, hlavně že to neškodí mě, ať sousedi klidne pomřou? To snad ne...
ja som nepovedal, ze som to ja vymyslel, navrhuje sa taka progresia rozptylu, ktora zabezpeci rozptyl cca 20 - 50km od bodoveho zdroja pri neutralnych poveternostnych podmienkach... ak si dobre spominam..
Pokud si ještě pamatuju, tak větry vznikají nad oceány a dokonce i vzdušný proudy např. Golf či Ojašio a ty nesou část exhalací nad pevninu. Obyvatelstvo nadává, že se více práší a blbě dýchá ;-) Dá se snadno zjistit přítomnost prachu i na měřících filtrech
Docela bych si rád přečetl tuto studii. Pod názvem Environmental Health Prespectives vychází velké množství studií s různým zaměřením. Prosil bych redakci o upřesnění názvu a ideálně odkaz na tuto studii.... Jak je zmíněno v článku, byli zkoumání řidiči a horníci ( už jen to, že horníci bývají vystaveny dalším desítkám karcenogennů během výkonu svého povolání je zarážející).
Takže, než se tu zase strhne diskuze o tom, jak nás dieslové motory omezují a jak jsou nebezpečné ( známe místní antidiesel kašpárky, že?), prosím lidi, uvědomte si, co studie říká a že toto je jen jedna z interpretací. Nemůžeme říct, že způsobí 6% Všech úmrtí, ale statisticky bylo změřeno, že cituji "4,8% procenta lidí, kteří v USA a Velké Británii zamřeli na rakovinu plic, byli dlouhodobě vystaveni prostředí, kde se v hojné míře vyskytovaly výfukové plyny vozidel se vznětovými motory"
To taky znamená, že jde pouze o doměnku, ne o fakt... také těchto 4,8% (a 1,3% žijících u silnic) mohlo být silnými kuřáky, či se mohlo vystavit jiným rizikovým faktorům... Kouření je nejjasnějším a nejprokázanějším rizikovým faktorem onemocnění rakovinou plic a mnohonásobně převyšuje ostatní faktory...
Takže, než brečet nad dieslem, přestaňte kouřit a vyskytovat se v zakouřených prostorách..... :-)
- tych 4,8% ludi byvalo pri ceste kde jazdili len dieslove auta, alebo ako tomu mam chapat? Ako boli z vplyvu vylucene benzinove motory?
- dieslove auta v USA? V krajine kde aj kamiony frcia casto na benzin? Prosim kde tam vyskumnici nasli cesty kde sa vyskytuje prevaha dieslovych vozidiel?
- zovseobecnovat diesle je rovnake ako keby som pisal ze zazihove motory su naprd lebo produkuju cierny dym, klepocu, maju privelke emisie a zeru 20L na 100km... lebo aj take motory tu v historii boli, ale s tymi najmodernejsimi nemaju okrem druhu paliva spolocne takmer nic!
Já to pochopil tak, že z lidí žijících u cesty zemřelo na rakovinu plic 4% kvůli dieselovým motorům. Logicky pak zbylých 96% co zemřelo na rakovinu plic to mělo kvůli benzínovým motorům. Takže vlastně supervýsledek pro diesely. >:-[]
problém je v tom, že moderní diesely stále čudí, smrdí a mají vysoké emise NOx, jakmile něco najedou. Hlavně v naší zemi, kde šetřílci vytahují DPF i katalyzátory. Není dne, aby se mi cestou do práce nedostal do auta kyselý smrad a často je to z poměrně nových aut
Četl jsem, že a EU chystá na řidiče tzv čichtest. Ten má za úkol vychovávat řidiče, aby si pořizovali automobily co nejvíce ohleduplné k životnímu prostředí.
Do utěsněné garáže/komory zavřou majitele na 10 minut se svým nastartovaným autem...
Je možné, že majitelé některých dieselů nepřežijí. Jejich vozidla budou následně sešrotována (zdroj DEKRA).
Ostatní se pořádně pozvrací, případně se budou nějaký čas léčit. Velkou výhodu budou mít samozřejmě majitelé hybridů a elektromobilů.
>:-[] Majitele hybridů a elektromobilů bych zavřel do místnosti s tou elektrárnou, která jim vyrábí proud (stačily by takový Chvaletice)... >:-[] Vše má svá pozitiva a negativa...
To ne, ale pokud chceme snížit exhalace, musíme nejprve odstranit/omezit ty největší činitele znečištění... a to jsou právě elektrárny, spalovny a průmyslové komplexy, které vypouští splodiny do ovzduší :-) A potom si můžeme libovat v hybridech a elektromobilech.... až v tento čas to bude teprve opravdu ekologické :-)
Žiju v Praze už 15 let. Teprve před pár dny se zde dalo pořádně nadechnout- po orkánu Xaver! Druhý den bylo vidět až do Brna! >:D Jde tady o města, to z okolí už se nějak "rozfouká".
Stát v pražské koloně s kouřícíma dieselama je šílené (ani nepřipomínat že v každém autě sedí jeden člověk).
Ty tak kecáš že to až bolí, woe, jinak ti nemůžu říct. dej si prosím tu námahu, pako, a spočítej si diesely, které v Praze NEMAJÍ DPF, bude jich tak 20%. Takže zklidni hormon a .............. N E L Ž I.
Ado, snad jen hlupák skočí na reklamu ;-) Mám třetí auto co jsem koupil nový a jen první dva roky jsem vždy servisoval u prodejce. Prostě tahaj prachy a žijou z toho, při těch maržích se jim někdy ani nedivím. Z vlastní zkušenosti vím, že největší banditi byli u VW-Škoda 8-s Ty mi nechtěli uznat v záruce vadnou těsnící gumu, když mě teklo do Okty po půl roce. :no: