TEST Subaru B9 Tribeca – jízdní dojmy a české ceny!
Na lichoběžník na přídi Subaru si budeme muset zvykat – a nejinak je tomu u modelu Tribeca. Málokteré auto vzbudilo jen na fotografiích tolik emocí a setkání tváří v tvář vyznívá podobně vícedojmově – tedy pokud jde o exteriér. Až sedmimístný vůz vypadá zvenku menší než je uvnitř a podobně jako diskutující na Auto.CZ nalézáme ve vnějším designu stylovou podopnost například s Porsche Cayenne (příď a silueta), SsangYong Kyron (koncepce zádě) či dokonce Alfa Romeo (zadní světla). Ve srovnání s dosavadními Subaru je Tribeca výrazně rozměrnější. Na délku měří 4,857 m, na šířku 1,878 m a na výšku 1,686 m, rozvor činí 2,750 m.
Uvnitř vozu je posádka hlavně na předních sedadlech obklopena luxusem a kvalitním zpracováním, specifická architektura středového panelu kupodivu nijak neruší. Prostor svou variabilitou a rozměry připomíná spíše velkoprostorový automobil. Příplatkovou třetí řadu sedadel je možno sklopit, čímž vznikne rovná podlaha rozměrného zavazadelníku. Nastupování a dnes tolik žádanou variabilitu usnadňuje možnost posunu druhé řady sedadel v rozsahu 20 cm.
Evropská verze má elektricky sklápěná vnější zpětná zrcátka, vyšší hmotnostní limit pro tažení přívěsu, přepracovanou brzdovou soustavu a evropské naladění podvozku.
Z technických údajů vyčnívá například světlá výška 213 mm (!), přičemž například BMW X5 disponuje 180 mm. Tribeca sice není určena k překonávání rozbahněných roklí, zástupci automobilky se ale nechali už v ěnevě neoficiálně slyšet, že vůz by měl projet všude tam, kde projede Outback. Počkáme na klasický test.
Pohon 1925 kg těžkého Subaru má na starost šestiválec boxer o objemu 3,0 l, který je znám z vrcholných luxusních verzí Legacy nebo Outbacku. Ve Tribece dosahuje nejvyššího výkonu 180 kW při 6600 ot./min, křivka točivého momentu má vrchol 297 Nm při 4200 ot./min. Automobil je dodáván mj. s pětistupňovým automatem, osmnáctipalcovými koly a stabilizačním systémem. Symetrický pohon všech kol rozděluje sílu motoru na kola v poměru 45:55 % ve prospěch zadní nápravy, ale v případě potřeby se tento poměr samočinně mění.
V praxi je prvním a bez nadsázky skvělým dojmem mimořádně kvalitní odhlučnění. Ve městě do cca 80 km /s je v autě ticho jako v hrobě a do dálničního limitu může vůz směle soupeřit s lexusem RX coby premiantem této třídy. Příjemně také překvapí velký rejd, který v kombinaci se zadní parkovací kamerou poskytuje vozu výborné manévrovací schopnosti.
Zašlápnutí plynu k podlaze má podobný efekt jako u Legacy se stejným motorem -. Nijak dramaticky se projevující síla sune dvoutunové auto kupředu a když si začínáme stěžovat, že „městské“ zrychlování 0-50 km/h trvá nějak dlouho, pohledem na rychloměr odhalujeme stovku. Rychle brzdy a překvapení – ticho sice léčí, ale přesednout do tohoto vozu z Imprezy znamená totální převrácení hodnot vnímání rychlosti. Několik rychle projetých zatáček potvrdilo velmi dobrou stabilitu auta i na mokrém povrchu, byť s přijatelnými náklony. Řízení poskytuje překvapivě dobrou zpětnou vazbu a 18“ kola s pneumatikami 255/55 kupodivu snášejí i jinak nepříjemné příčné nerovnosti. Spotřeba v městském provozu s jízdou na hranici limitů a s plným využíváním dynamického potenciálu šestiválce rozsvítila na displeji počítače hodnotu 14,5 l/100 km. Výrobcem udávaná spotřeba paliva ve městě/mimo město přitom činí 17,2/9,6 l/100 km a kombinovaná spotřeba pak činí 12,3 l/100 km.
B9 Tribeca 3.0 Comfort, 5-ti místná – 1 229 800 Kč
(Zážehový motor 3,0 l o výkonu 245 k s pětirychlostní automatickou převodovkou včetně systému ‘Sportshift’, stálý pohon všech kol se systémem řízení dynamiky vozidla - Vehicle Dynamics Control - značky Subaru, snímač reagující na převrácení, přední, boční a stropní airbagy, přední aktivní opěrky hlavy, pohotovostní brzdový asistent - Emergency Brake Assist, hmotnost brzděného přívěsu 2000 kg, 18‘‘ litá kola s pneumatikami 255/55, dvouzónová klimatizace, v osmi směrech elektricky nastavitelná sedadla řidiče a cestujícího vpředu, přední mlhové světlomety, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, samočinný měnič šesti CD s devíti reproduktory a přehráváním souborů MP3 a kůží potažený volant s dálkovými ovladači audio soustavy, látkové čalounění.)
B9 Tribeca 3.0 Executive, 5-ti místná – 1 378 800 Kč
(Stejné jako výše uvedená výbava plus: kožený interiér, paměťová funkce pro sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, sklápěcí a posuvné střešní okno, navigace na podkladě DVD se zadní kamerou.)
B9 Tribeca 3.0 Executive +2, 5+2 místná – 1 449 800 Kč
(Stejné jako výše uvedená výbava plus: třetí řada dvou po směru jízdy obrácených sedadel, systém DVD zábavy pro zadní sedadla včetně dvou sluchátek a dálkového ovládání, klimatizace pro zadní část vozu.)
Hlavní rozdíly oproti „americké“ verzi jsou následující:
- odstupňování převodovky je uzpůsobeno na evropské poměry
- chlazení motoru bylo zvětšeno a doplňkově byl nainstalován chladič převodového oleje
- bylo integrováno doladění podvozku na poměry evropské silniční sítě
- evropským poměrům byly uzpůsobeny jak světlomety, tak také koncové svítilny
- doplňkově byla do zadního nárazníku integrována zadní svítilna do mlhy
- jak přední, tak zadní nárazník byly uzpůsobeny deformačním normám (normám crash)
- integrováno bylo upravené autorádio s CD, které bylo uzpůsobeno evropským normám
- navigační systém DVD byl převeden na evropské požadavky
- vozidla mají záruku 3 roky – do 100.000 km a dále 12 let záruku na prorezavění
- v ceně je asistenční služba SUBARU Assistance