Subaru Forester 2.5 XT Turbo – Víry endorfinu a benzínu

Subaru Forester 2.5 XT Turbo – Víry endorfinu a benzínu

 
 

Omlazený Forester 2,5 Turbo se chlubí maximálním výkonem 169 kW a několika vylepšeními v interiéru i exteriéru. Nás ale hlavně zajímala kombinace extrémního turba se čtyřstupňovým automatem.

Omlazený Forester 2,5 Turbo se chlubí maximálním výkonem 169 kW a několika vylepšeními v interiéru i exteriéru. Nás ale hlavně zajímala kombinace extrémního turba se čtyřstupňovým automatem.

Modelový rok 06 přinesl pro Forester změny, které jej mají za úkol ještě více „zcivilizovat“ tak, aby při zachování tradičních jízdních i terénních schopností byl ještě více přijatelný pro běžný provoz.

obrázek [300 x 228] V exteriéru je nejvíce patrná změna čelní masky, jemnější žebrování a na Subaru takřka revoluční kruhové mlhové světlomety příď znatelně poevropštily a opticky trochu snížily. Celkově ale, zvláště v testované černé barvě, působí auto mohutněji. Mohou za to jak standardně montovaná 17palcová kola z lehkých slitin, tak vyšší tlumiče pérování. Vozu velmi sluší směrová světla v zrcátkách, nenápadné, ale užitečné jsou také změny ve tvarování nárazníků, které mají díky pozměněnému tvaru lepší nájezdový úhel. Jejich spodní část tvoří plastový ochranný kryt. Víko motoru je nově z hliníku, což poznáte při jeho otevírání.

V interiéru můžeme od posledního faceliftu v podstatě jen chválit. Tříramenný volant Momo s malým průměrem padne skvěle do ruky, přístrojová kaplička má budíky jasně rozmístěné a skvěle viditelné. Nad středovým panelem přibyla obrazovka navigačního systému, který je ovšem v ČR kvůli své nekompatibilitě s dostupnými obsahovými CD a DVD zatím nevyužitelný. V praxi je tedy buď vypnutý nebo slouží jen k zobrazení analogových hodin…

obrázek [300 x 281] Pozornost si zaslouží sedadla – konstruktéři vyslyšeli připomínky a prodloužili přední i zadní sedáky o cca 4 cm, což je na komfortu a jistotě posazu velmi dobře znát. Přední opěradla mají relativně solidní boční vedení, spojení dynamiky vozu a kožených potahů ale občas zvláště zadním pasažérům umožní malé výlety stranou.

Stále také trochu žehráme na odkládací prostory – kapsy ve dveřích jsou relativně mělké, schránku před řidičem zpola obsadila mechanika navigačního DVD a kapsa na zadní straně předních opěradel je jen jedna. Místa pro cestující je ve všech směrech dost – jen zadní krajní pasažéři si občas stěžovali na kontakt se střešními rukojeťmi.

Drobnosti ale nemohou zakrýt ten největší přínos - interiér jako celek působí na pohled i v praxi velmi precizně – nikde není nic zbytečného, všechny ovladače jsou snadno dostupné a vypadají hodnotně – už jsme pomalu zapomněli, že jsme v SUV.

obrázek [300 x 250] Konstruktérům patří velký díky za změny designu zadních dveří – jejich sklo začíná nyní těsně u střechy a končí níže než u loňské verze. Výsledkem je na SUV až překvapivě dobrý výhled vzad. Nesporným kladem je také úprava v oblasti zadních svítilen, díky které se podařilo rozšířit vstupní otvor do zavazadelníku. Ten zůstal sice tradičně mělký, ale pod jeho podlahou se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo.

Přeplňovaný dvouapůllitrový čtyřválcový boxer má nyní výkon zvýšený na 169 kW při 5600 otáčkách a točivý moment dosahuje maxima 320 Nm při 3600 otáčkách (test minulé verze s výkonem 155 kW a manuální převodovkou je zde). K testu jsme si ovšem záměrně vybrali verzi se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, která, jak se ukázalo, dvojaký charakter vozu ještě více posiluje.

Forester běžný

Během týdne se mi třikrát stalo, že jsem startoval už nastartovaný motor – tak důkladné utlumení vibrací nám Subaru už dlouho nepředvedlo. Jízda je i přes 17palcová kola velmi plavná a poměrně dobře tlumí nerovnosti. V zatáčkách se auto naklání jen mírně, stále ale poskytuje řidiči ten skvělý pocit, že kdyby bylo potřeba zpomalit či prudce změnit směr, držení stopy bude mantrou. Ve městě se brumlající motor spokojí s cca 12 litry na 100 km, plavné přesuny po silnicích i dálnicích do 130 km/h stlačí spotřebu k osmilitrové hranici. A k tomu všemu pohodlí si ještě troufne i do hlubokého bláta či prudkého kopce.

Šlapání na krk

obrázek [300 x 240] Jednou ale přijde impuls a řidič objeví, že zdvih plynového pedálu využíval dosud jen z poloviny. Motor se do 2500 otáček chová samozřejmě i nadále velmi způsobně, za touto hranicí ale začne dvojí představení. Úchvatný zvuk a skvělý tah motoru sice cítíte, ale ke kolům se té vší síly dostane jen část – čtyřstupňový automat se chová jako aristokrat a posádka má pocit pouze z rychlosti, nikoli z dynamiky. V režimu Power či při využití manuální volby převodových stupňů je to trochu jiná káva – motor vyje až do 6500 otáček a hydrodynamický měnič toho stíhá kupodivu hodně - výsledkem je raketa s pomalejším startem, ale neskutečným pružným zrychlením. Při předjíždění je potřeba počítat se sekundou zpoždění, odměnou je ale brizance vídaná jen u Imprezy WRX. Podvozek zvládne i ve vysokých rychlostech leccos, uvítali bychom ale precizněji rozlišující posilovač řízení. Celá tahle radost má jeden háček – při zkoušce skutečně maximalistických 100 km s využitím vší dynamiky, kterou auto (v rámci rychlostních limitů) poskytovalo, se spotřeba vyhoupla na 21 litrů. Spotřeba nezáleží příliš na zvoleném režimu řazení, ale jen a výhradně na váze pravé boty.

Uklidnění na závěr – běžná jízda s občasným využíváním plného potenciálu motoru (typicky rozjezdy a předjíždění) není zdaleka tak ropně vražedná – auto si v vystačí s 11 litry na 100 km, což považujeme za velmi dobrou hodnotu.

První cena vozu678.800,- (2.0 X 116 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací946.800,- (2.5 XT 169 kW, Low)
Základní cena testovaného vozu1.156.800,- (2.5 XT 169 kW, High, automat)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.156.800,- (2.5 XT 169 kW, High, automat)

Plusy:

  • jedinečná kombinace jízdních a terénních schopností
  • výkonný a zároveň kultivovaný motor
  • komfort a kvalita interiéru
  • výhled dozadu
  • přijatelná spotřeba a řazení v běžném provozu

Minusy

  • DVD navigace nefunkční v ČR
  • spotřeba při plném využití dynamiky
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Forester 2.5 XT Turbo

Cena v základní výbavě: 1 156 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 156 800 Kč

Základní výbava:AWD - stálý pohon všech kol , ABS - čtyřkanálové, systém stability jízdy VDC, brzdové kotouče přední s vnitřním chl., brzdy kotoučové zadní , samosvorný zad. diferenciál, servořízení, sport-shift funkce automatické převodovky, 17“ kola z lehkých slitin, výškově stavitelný volant , výškově stavitelná sedačka řidiče, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, čelní airbag u řidiče a spolujezdce , boční a hlavové sdruž. airbagy vpředu, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, digitální hodiny, navigační systém DVD integrovaný, tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, kožený interiér - černý, výplně dveří , kožený volant MOMO, stereo CD rádio na 6 CD (a MC přehr.), 7 x repro, klimatizace automatická, xenonové reflektory, střešní okno panoramatické el. ovládané, elektrické vyhřívání předních sedaček, el. ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou , zadní dělené sklopitelné sedačky, držák nápojů vpředu, držák nápojů vzadu, kryt zavazadlového prostoru - roleta, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zrcátek, el. vyhřívání vnějších zrcátek, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, automatické vyrovnávání nivelity, integrovaná okenní anténa pro audio, stěrač a ostřikovač zad. vyhřívaného okna, rozmrazovač předních stěračů, lakované nárazníky, podélné střešní nosiče, přední kapota z lehké slitiny, zadní kapota z lehké slitiny

Výbava testovaného vozu:základní

Štítky SUV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru Forester 2.5 XT Turbo
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.3 / 10.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 387 / 1592
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 550
Rozměr pneu:215/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4485
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1585
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Forester 2.5 XT Turbo
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 5
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,28
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z…

Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili po Praze: Policie je chytila na benzince

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili…

Plánovali, že auto, které ukradli v polovině srpna, prodají v Praze-západ. Do té doby ho však zloději využívali…

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů. Šlo o průkopníka odvětví

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů.…

Kanadská společnost BlackBerry opouští vývoj a výrobu chytrých telefonů, tedy odvětví, ve kterém patřila mezi…

 

iSport.cz

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první ligu o pět bodů

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první…

Kladno vede po vítězství 2:0 ve Frýdku-Místku první hokejovou ligu už o pět bodů. Pražská Slavia totiž…

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří do Sparty, hlásí kouč

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří…

Zajímavé, ale také hektické dny zažívá sparťanský trenér David Holoubek. Ten totiž po odvolání Zdeňka Ščasného v…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…