Subaru Forester 2.5 XT Turbo – Víry endorfinu a benzínu

Subaru Forester 2.5 XT Turbo – Víry endorfinu a benzínu

 
 

Omlazený Forester 2,5 Turbo se chlubí maximálním výkonem 169 kW a několika vylepšeními v interiéru i exteriéru. Nás ale hlavně zajímala kombinace extrémního turba se čtyřstupňovým automatem.

Omlazený Forester 2,5 Turbo se chlubí maximálním výkonem 169 kW a několika vylepšeními v interiéru i exteriéru. Nás ale hlavně zajímala kombinace extrémního turba se čtyřstupňovým automatem.

Modelový rok 06 přinesl pro Forester změny, které jej mají za úkol ještě více „zcivilizovat“ tak, aby při zachování tradičních jízdních i terénních schopností byl ještě více přijatelný pro běžný provoz.

obrázek [300 x 228] V exteriéru je nejvíce patrná změna čelní masky, jemnější žebrování a na Subaru takřka revoluční kruhové mlhové světlomety příď znatelně poevropštily a opticky trochu snížily. Celkově ale, zvláště v testované černé barvě, působí auto mohutněji. Mohou za to jak standardně montovaná 17palcová kola z lehkých slitin, tak vyšší tlumiče pérování. Vozu velmi sluší směrová světla v zrcátkách, nenápadné, ale užitečné jsou také změny ve tvarování nárazníků, které mají díky pozměněnému tvaru lepší nájezdový úhel. Jejich spodní část tvoří plastový ochranný kryt. Víko motoru je nově z hliníku, což poznáte při jeho otevírání.

V interiéru můžeme od posledního faceliftu v podstatě jen chválit. Tříramenný volant Momo s malým průměrem padne skvěle do ruky, přístrojová kaplička má budíky jasně rozmístěné a skvěle viditelné. Nad středovým panelem přibyla obrazovka navigačního systému, který je ovšem v ČR kvůli své nekompatibilitě s dostupnými obsahovými CD a DVD zatím nevyužitelný. V praxi je tedy buď vypnutý nebo slouží jen k zobrazení analogových hodin…

obrázek [300 x 281] Pozornost si zaslouží sedadla – konstruktéři vyslyšeli připomínky a prodloužili přední i zadní sedáky o cca 4 cm, což je na komfortu a jistotě posazu velmi dobře znát. Přední opěradla mají relativně solidní boční vedení, spojení dynamiky vozu a kožených potahů ale občas zvláště zadním pasažérům umožní malé výlety stranou.

Stále také trochu žehráme na odkládací prostory – kapsy ve dveřích jsou relativně mělké, schránku před řidičem zpola obsadila mechanika navigačního DVD a kapsa na zadní straně předních opěradel je jen jedna. Místa pro cestující je ve všech směrech dost – jen zadní krajní pasažéři si občas stěžovali na kontakt se střešními rukojeťmi.

Drobnosti ale nemohou zakrýt ten největší přínos - interiér jako celek působí na pohled i v praxi velmi precizně – nikde není nic zbytečného, všechny ovladače jsou snadno dostupné a vypadají hodnotně – už jsme pomalu zapomněli, že jsme v SUV.

obrázek [300 x 250] Konstruktérům patří velký díky za změny designu zadních dveří – jejich sklo začíná nyní těsně u střechy a končí níže než u loňské verze. Výsledkem je na SUV až překvapivě dobrý výhled vzad. Nesporným kladem je také úprava v oblasti zadních svítilen, díky které se podařilo rozšířit vstupní otvor do zavazadelníku. Ten zůstal sice tradičně mělký, ale pod jeho podlahou se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo.

Přeplňovaný dvouapůllitrový čtyřválcový boxer má nyní výkon zvýšený na 169 kW při 5600 otáčkách a točivý moment dosahuje maxima 320 Nm při 3600 otáčkách (test minulé verze s výkonem 155 kW a manuální převodovkou je zde). K testu jsme si ovšem záměrně vybrali verzi se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, která, jak se ukázalo, dvojaký charakter vozu ještě více posiluje.

Forester běžný

Během týdne se mi třikrát stalo, že jsem startoval už nastartovaný motor – tak důkladné utlumení vibrací nám Subaru už dlouho nepředvedlo. Jízda je i přes 17palcová kola velmi plavná a poměrně dobře tlumí nerovnosti. V zatáčkách se auto naklání jen mírně, stále ale poskytuje řidiči ten skvělý pocit, že kdyby bylo potřeba zpomalit či prudce změnit směr, držení stopy bude mantrou. Ve městě se brumlající motor spokojí s cca 12 litry na 100 km, plavné přesuny po silnicích i dálnicích do 130 km/h stlačí spotřebu k osmilitrové hranici. A k tomu všemu pohodlí si ještě troufne i do hlubokého bláta či prudkého kopce.

Šlapání na krk

obrázek [300 x 240] Jednou ale přijde impuls a řidič objeví, že zdvih plynového pedálu využíval dosud jen z poloviny. Motor se do 2500 otáček chová samozřejmě i nadále velmi způsobně, za touto hranicí ale začne dvojí představení. Úchvatný zvuk a skvělý tah motoru sice cítíte, ale ke kolům se té vší síly dostane jen část – čtyřstupňový automat se chová jako aristokrat a posádka má pocit pouze z rychlosti, nikoli z dynamiky. V režimu Power či při využití manuální volby převodových stupňů je to trochu jiná káva – motor vyje až do 6500 otáček a hydrodynamický měnič toho stíhá kupodivu hodně - výsledkem je raketa s pomalejším startem, ale neskutečným pružným zrychlením. Při předjíždění je potřeba počítat se sekundou zpoždění, odměnou je ale brizance vídaná jen u Imprezy WRX. Podvozek zvládne i ve vysokých rychlostech leccos, uvítali bychom ale precizněji rozlišující posilovač řízení. Celá tahle radost má jeden háček – při zkoušce skutečně maximalistických 100 km s využitím vší dynamiky, kterou auto (v rámci rychlostních limitů) poskytovalo, se spotřeba vyhoupla na 21 litrů. Spotřeba nezáleží příliš na zvoleném režimu řazení, ale jen a výhradně na váze pravé boty.

Uklidnění na závěr – běžná jízda s občasným využíváním plného potenciálu motoru (typicky rozjezdy a předjíždění) není zdaleka tak ropně vražedná – auto si v vystačí s 11 litry na 100 km, což považujeme za velmi dobrou hodnotu.

První cena vozu678.800,- (2.0 X 116 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací946.800,- (2.5 XT 169 kW, Low)
Základní cena testovaného vozu1.156.800,- (2.5 XT 169 kW, High, automat)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.156.800,- (2.5 XT 169 kW, High, automat)

Plusy:

  • jedinečná kombinace jízdních a terénních schopností
  • výkonný a zároveň kultivovaný motor
  • komfort a kvalita interiéru
  • výhled dozadu
  • přijatelná spotřeba a řazení v běžném provozu

Minusy

  • DVD navigace nefunkční v ČR
  • spotřeba při plném využití dynamiky
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Forester 2.5 XT Turbo

Cena v základní výbavě: 1 156 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 156 800 Kč

Základní výbava:AWD - stálý pohon všech kol , ABS - čtyřkanálové, systém stability jízdy VDC, brzdové kotouče přední s vnitřním chl., brzdy kotoučové zadní , samosvorný zad. diferenciál, servořízení, sport-shift funkce automatické převodovky, 17“ kola z lehkých slitin, výškově stavitelný volant , výškově stavitelná sedačka řidiče, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, čelní airbag u řidiče a spolujezdce , boční a hlavové sdruž. airbagy vpředu, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, digitální hodiny, navigační systém DVD integrovaný, tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, kožený interiér - černý, výplně dveří , kožený volant MOMO, stereo CD rádio na 6 CD (a MC přehr.), 7 x repro, klimatizace automatická, xenonové reflektory, střešní okno panoramatické el. ovládané, elektrické vyhřívání předních sedaček, el. ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou , zadní dělené sklopitelné sedačky, držák nápojů vpředu, držák nápojů vzadu, kryt zavazadlového prostoru - roleta, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zrcátek, el. vyhřívání vnějších zrcátek, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, automatické vyrovnávání nivelity, integrovaná okenní anténa pro audio, stěrač a ostřikovač zad. vyhřívaného okna, rozmrazovač předních stěračů, lakované nárazníky, podélné střešní nosiče, přední kapota z lehké slitiny, zadní kapota z lehké slitiny

Výbava testovaného vozu:základní

Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

 

Štítky SUV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru Forester 2.5 XT Turbo
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.3 / 10.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 387 / 1592
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 550
Rozměr pneu:215/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4485
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1585
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Forester 2.5 XT Turbo
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 5
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,28
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z…

Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

„Nemám manželku ani psa,“ uvedl se Pirát Pikal  poslancům. A odmítá Babišovu nabídku

„Nemám manželku ani psa,“ uvedl se Pirát Pikal…

Nejsme jen ajťáci, říká o Pirátech Vojtěch Pikal (30), který se stal novým místopředsedou Sněmovny. Do jejího…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí a dvacet stehů

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…