reklama


Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

 
 

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z posledních je druhá generace Subaru Forester, nejuniverzálnějšího auta na světě. V ničem nebyla nejlepší, ale vše umí minimálně velmi dobře.

Japonský trojbojař nejlépe spojoval sport, práci i lehký terén, postrádal ovšem krásu a s manuální převodovkou také ESP. A pochopitelně diesel – částečné řešení představovala značková přestavba na LPG – pak ale rezerva překáží v zavazadelníku. Plyn je však tabu pro verze turbo.

Forester se chlubil nezničitelným mezinápravovým diferenciálem v podélné ose vozidla, u atmosférické verze také dvoustupňovou redukcí. Provedení s automatem postrádala jedno i druhé – pohon zadních kol se připojoval elektromagnetickou vícelamelovou spojkou, která nevydrží věčně. Odškodněním byla možnost stabilizačního systému VSC pro vyšší výbavy.

Pod kapotou se vystřídaly dvě generace plochých čtyřválců s turbem i bez něho. Zatímco novější atmosférický dvoulitr se spokojí s devíti litry benzinu, dřívější jednovačkový je sice trochu spolehlivější, ale také slabší i žíznivější. Turbo srší dynamikou, schopnou v šikovných rukách srazit sebevědomí lecjakému floutkovi. Po roce 2005 původní přeplňovaný dvoulitr dokonce nahradil o půl litru větší motor z Imprezy WRX. Ten však kromě ukrutného turboefektu ztratil i část někdejší trvanlivosti a nevyhnul se občasným závadám.

Prostor vzadu a litráž kufru nepotěší, pětistupňové manuály neoslňují přesností, nízké těžiště však pojí stabilitu s komfortem a robustní konstrukce vydrží i dlouhodobé namáhání. Bezrámová okna či skloněné sedačky připomínají kupé a ergonomický interiér dojem umocňuje. Devizou je kvalita – čtvrt milionu kilometrů zřejmě vůbec nepoznáte. Proto dejte pozor na podvodníky, zde se jich však točí řádově méně než u mainstreamových značek. Japonský exot vám neukradnou a s opravami pomůže fanouškovská komunita – značkový servis bývá dražší. Příliš často ale potřeba nebude, protože forester bourá statistiky spolehlivosti.

Mezi nemnohé problémy patřily závady těsnění pod hlavou (2,5 l z prvního roku produkce), životností neoplývá ani automatická převodovka. Vibrace ohlašují skon hydraulického měniče a velmi drahou opravu. Exempláře s „koulí“ zaslouží důkladnou kontrolu spojky, převodovky i brzd. Permanentní pohon 4x4 je citlivý na řádný tlak v pneumatikách, jinak se odvalují kola rozdílnými rychlostmi i na rovinkách a permanentním namáháním odcházejí zavírací spojky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Zásoba oleje je tradičně malá, rozsáhlé škody způsobí i uvaření. Forester se chlubí jednodušší verzí samonivelačních tlumičů, měkké pérování pod nákladem nejdřív poklesne, při jízdě se musí „vyhoupat“ zpět, jinak následuje drahá výměna. Pasivní dotěsňovací systém bezrámových dveří působí spolehlivě. S rozvodovým řemenem se po 100 000 km mění i vodní pumpa a napínací kladka. Ověřte si, že to předchozí majitel udělal.

Několik raných přeplňovaných dvaapůllitrů se kvůli výrobní chybě zadřelo, před nákupem se přesvědčte, jak často předchozí majitel hlídal hladinu oleje a zaměřte se na první příznaky přidření, tzn. neobvyklé klepání z motoru. Na tuto škodu platí prodloužená záruka na 200 tisíc kilometrů

MOTORY
2.0 SOHC 92/103 kW EJ20J, 5MT/4AT, do 8/05
Jistota nízké ceny a znamenité spolehlivosti, ovšem spotřeba přes 10 litrů i při klidné jízdě. Podčtvercový jednovačkový agregát se pojil se základní výbavou, nikdy ale nepostrádal redukční převodovku a umí nabídnout automat.
2.0 DOHC 116 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Dokonale lineární charakteristika, spotřeba do 9 litrů, čiperná dynamika, jenže složitější konstrukce s vyššími (stále však nízkými) riziky. S přehledem nejlepší volba, dostupná i s automatem – ten ale postrádá redukci a k možnostem problému přidává opotřebenou spínací spojku a měnič převodovky, nabízí ovšem ESP.
2.0 Turbo 130/162 kW EJ20, 5MT/4AT, 8/05–7/06
Agregát ze staré školy – nekompromisní, s obrovskou turbodírou a stálou žízní. Naproti tomu s charismatem a výdrží delší než u pozdějších jednotek 2,5 l. Proti atmosférickým verzím přidává viskózní závěr zadního diferenciálu, jenž zvyšuje trakci i servisní rizika. Výkonnější provedení se v ČR neprodávala.
2.5 Turbo 155/169 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Daleko plynulejší průběh síly při stejné spotřebě ve srovnání s dvoulitrovým turbem. Uživatelsky i jízdně příjemnější, ale se zvýšenými (stále ovšem přijatelnými) riziky a sklony trestat surové zacházení zadřením či rychlým zničením spojky. Berte jen zachovalý kus od důvěryhodného majitele a připravte se na jedenáctilitrovou spotřebu.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé

Poprvé od éry Jiřího Paroubka zřejmě opět pomohou…

Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně

České ministerstvo financí připravuje nové výběrové…

 
Zdroj: AutoTip
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

Subaru Forester na švýcarský způsob Subaru Forester na švýcarský způsob

Renomovaná švýcarská firma Rinspeed, která se…

 



 
Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Dnes 14:50

Soud v Hildesheimu nařídil VW, aby od německého zákazníka odkoupil naftový vůz vybavený softwarem pro manipulaci s emisemi.




Blesk.cz

Sloni v pražské zoo mají vyhřívaný chodník: Aby v zimě mohli ven a neuklouzli

Sloni v pražské zoo mají vyhřívaný chodník: Aby v…

Zima a současné mrazy ovlivňují v Zoo Praha život spoustě členům této velké živočišné rodiny. Sloni společně se…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Nejlepší den v životě Cristiana Ronalda? Triumf na EURO to nebyl. Ani Zlatý míč

Nejlepší den v životě Cristiana Ronalda? Triumf na…

Cristiano Ronaldo (31) prozradil, který den byl nekrásnější v jeho životě. Přiznal, že vůbec nešlo o minulé…

Plíšková o slávě i Hrdličkovi: Na Michala si zasedli, ale on mi pomáhá

Plíšková o slávě i Hrdličkovi: Na Michala si…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Je jednou z tváří letošního Australian Open. V Melbourne si Karolínu Plíškovou považují,…

 

Reflex.cz

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony dokumentů, týkají se i Československa

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony…

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na internetu téměř 13 milionů stránek odtajněných…

 
 
reklama