Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

 
 

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z posledních je druhá generace Subaru Forester, nejuniverzálnějšího auta na světě. V ničem nebyla nejlepší, ale vše umí minimálně velmi dobře.

Japonský trojbojař nejlépe spojoval sport, práci i lehký terén, postrádal ovšem krásu a s manuální převodovkou také ESP. A pochopitelně diesel – částečné řešení představovala značková přestavba na LPG – pak ale rezerva překáží v zavazadelníku. Plyn je však tabu pro verze turbo.

Forester se chlubil nezničitelným mezinápravovým diferenciálem v podélné ose vozidla, u atmosférické verze také dvoustupňovou redukcí. Provedení s automatem postrádala jedno i druhé – pohon zadních kol se připojoval elektromagnetickou vícelamelovou spojkou, která nevydrží věčně. Odškodněním byla možnost stabilizačního systému VSC pro vyšší výbavy.

Pod kapotou se vystřídaly dvě generace plochých čtyřválců s turbem i bez něho. Zatímco novější atmosférický dvoulitr se spokojí s devíti litry benzinu, dřívější jednovačkový je sice trochu spolehlivější, ale také slabší i žíznivější. Turbo srší dynamikou, schopnou v šikovných rukách srazit sebevědomí lecjakému floutkovi. Po roce 2005 původní přeplňovaný dvoulitr dokonce nahradil o půl litru větší motor z Imprezy WRX. Ten však kromě ukrutného turboefektu ztratil i část někdejší trvanlivosti a nevyhnul se občasným závadám.

Prostor vzadu a litráž kufru nepotěší, pětistupňové manuály neoslňují přesností, nízké těžiště však pojí stabilitu s komfortem a robustní konstrukce vydrží i dlouhodobé namáhání. Bezrámová okna či skloněné sedačky připomínají kupé a ergonomický interiér dojem umocňuje. Devizou je kvalita – čtvrt milionu kilometrů zřejmě vůbec nepoznáte. Proto dejte pozor na podvodníky, zde se jich však točí řádově méně než u mainstreamových značek. Japonský exot vám neukradnou a s opravami pomůže fanouškovská komunita – značkový servis bývá dražší. Příliš často ale potřeba nebude, protože forester bourá statistiky spolehlivosti.

Mezi nemnohé problémy patřily závady těsnění pod hlavou (2,5 l z prvního roku produkce), životností neoplývá ani automatická převodovka. Vibrace ohlašují skon hydraulického měniče a velmi drahou opravu. Exempláře s „koulí“ zaslouží důkladnou kontrolu spojky, převodovky i brzd. Permanentní pohon 4x4 je citlivý na řádný tlak v pneumatikách, jinak se odvalují kola rozdílnými rychlostmi i na rovinkách a permanentním namáháním odcházejí zavírací spojky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Zásoba oleje je tradičně malá, rozsáhlé škody způsobí i uvaření. Forester se chlubí jednodušší verzí samonivelačních tlumičů, měkké pérování pod nákladem nejdřív poklesne, při jízdě se musí „vyhoupat“ zpět, jinak následuje drahá výměna. Pasivní dotěsňovací systém bezrámových dveří působí spolehlivě. S rozvodovým řemenem se po 100 000 km mění i vodní pumpa a napínací kladka. Ověřte si, že to předchozí majitel udělal.

Několik raných přeplňovaných dvaapůllitrů se kvůli výrobní chybě zadřelo, před nákupem se přesvědčte, jak často předchozí majitel hlídal hladinu oleje a zaměřte se na první příznaky přidření, tzn. neobvyklé klepání z motoru. Na tuto škodu platí prodloužená záruka na 200 tisíc kilometrů

MOTORY
2.0 SOHC 92/103 kW EJ20J, 5MT/4AT, do 8/05
Jistota nízké ceny a znamenité spolehlivosti, ovšem spotřeba přes 10 litrů i při klidné jízdě. Podčtvercový jednovačkový agregát se pojil se základní výbavou, nikdy ale nepostrádal redukční převodovku a umí nabídnout automat.
2.0 DOHC 116 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Dokonale lineární charakteristika, spotřeba do 9 litrů, čiperná dynamika, jenže složitější konstrukce s vyššími (stále však nízkými) riziky. S přehledem nejlepší volba, dostupná i s automatem – ten ale postrádá redukci a k možnostem problému přidává opotřebenou spínací spojku a měnič převodovky, nabízí ovšem ESP.
2.0 Turbo 130/162 kW EJ20, 5MT/4AT, 8/05–7/06
Agregát ze staré školy – nekompromisní, s obrovskou turbodírou a stálou žízní. Naproti tomu s charismatem a výdrží delší než u pozdějších jednotek 2,5 l. Proti atmosférickým verzím přidává viskózní závěr zadního diferenciálu, jenž zvyšuje trakci i servisní rizika. Výkonnější provedení se v ČR neprodávala.
2.5 Turbo 155/169 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Daleko plynulejší průběh síly při stejné spotřebě ve srovnání s dvoulitrovým turbem. Uživatelsky i jízdně příjemnější, ale se zvýšenými (stále ovšem přijatelnými) riziky a sklony trestat surové zacházení zadřením či rychlým zničením spojky. Berte jen zachovalý kus od důvěryhodného majitele a připravte se na jedenáctilitrovou spotřebu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
Zdroj: AutoTip

Štítky SUV Subaru Auto Tip Bazar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

Subaru Forester na švýcarský způsob Subaru Forester na švýcarský způsob

Renomovaná švýcarská firma Rinspeed, která se…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano, jsem na kluky!

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano,…

Když herec Daniel Krejčík (23) exkluzivně Blesku řekl, že je milenec Matěje Stropnického (34), mladý politik,…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…