Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař
Japonský trojbojař nejlépe spojoval sport, práci i lehký terén, postrádal ovšem krásu a s manuální převodovkou také ESP. A pochopitelně diesel – částečné řešení představovala značková přestavba na LPG – pak ale rezerva překáží v zavazadelníku. Plyn je však tabu pro verze turbo.
Forester se chlubil nezničitelným mezinápravovým diferenciálem v podélné ose vozidla, u atmosférické verze také dvoustupňovou redukcí. Provedení s automatem postrádala jedno i druhé – pohon zadních kol se připojoval elektromagnetickou vícelamelovou spojkou, která nevydrží věčně. Odškodněním byla možnost stabilizačního systému VSC pro vyšší výbavy.
Pod kapotou se vystřídaly dvě generace plochých čtyřválců s turbem i bez něho. Zatímco novější atmosférický dvoulitr se spokojí s devíti litry benzinu, dřívější jednovačkový je sice trochu spolehlivější, ale také slabší i žíznivější. Turbo srší dynamikou, schopnou v šikovných rukách srazit sebevědomí
lecjakému floutkovi. Po roce 2005 původní přeplňovaný dvoulitr dokonce nahradil o půl litru větší motor z Imprezy WRX. Ten však kromě ukrutného turboefektu ztratil i část někdejší trvanlivosti a nevyhnul se občasným závadám.
Prostor vzadu a litráž kufru nepotěší, pětistupňové manuály neoslňují přesností, nízké těžiště však pojí stabilitu s komfortem a robustní konstrukce vydrží i dlouhodobé namáhání. Bezrámová okna či skloněné sedačky připomínají kupé a ergonomický interiér dojem umocňuje. Devizou je kvalita – čtvrt milionu kilometrů zřejmě vůbec nepoznáte. Proto dejte pozor na podvodníky, zde se jich však točí řádově méně než u mainstreamových značek. Japonský exot vám neukradnou a s opravami pomůže fanouškovská komunita – značkový servis bývá dražší. Příliš často ale potřeba nebude, protože forester bourá statistiky spolehlivosti.
Mezi nemnohé problémy patřily závady těsnění pod hlavou (2,5 l z prvního roku produkce), životností neoplývá ani automatická převodovka. Vibrace ohlašují skon hydraulického měniče a velmi drahou opravu. Exempláře s „koulí“ zaslouží důkladnou kontrolu spojky, převodovky i brzd. Permanentní pohon 4x4 je citlivý na řádný tlak v pneumatikách, jinak se odvalují kola rozdílnými rychlostmi i na rovinkách a permanentním namáháním odcházejí zavírací spojky mezinápravového a zadního diferenciálu.
Zásoba oleje je tradičně malá, rozsáhlé škody způsobí i uvaření. Forester se chlubí jednodušší verzí samonivelačních tlumičů, měkké pérování pod nákladem nejdřív poklesne, při jízdě se musí „vyhoupat“ zpět, jinak následuje drahá výměna. Pasivní dotěsňovací systém bezrámových dveří působí spolehlivě. S rozvodovým
řemenem se po 100 000 km mění i vodní pumpa a napínací kladka. Ověřte si, že to předchozí majitel udělal.
Několik raných přeplňovaných dvaapůllitrů se kvůli výrobní chybě zadřelo, před nákupem se přesvědčte, jak často předchozí majitel hlídal hladinu oleje a zaměřte se na první příznaky přidření, tzn. neobvyklé klepání z motoru. Na tuto škodu platí prodloužená záruka na 200 tisíc kilometrů
MOTORY |
2.0 SOHC 92/103 kW EJ20J, 5MT/4AT, do 8/05 |
Jistota nízké ceny a znamenité spolehlivosti, ovšem spotřeba přes 10 litrů i při klidné jízdě. Podčtvercový jednovačkový agregát se pojil se základní výbavou, nikdy ale nepostrádal redukční převodovku a umí nabídnout automat. |
2.0 DOHC 116 kW, 5MT/4AT, od 9/05 |
Dokonale lineární charakteristika, spotřeba do 9 litrů, čiperná dynamika, jenže složitější konstrukce s vyššími (stále však nízkými) riziky. S přehledem nejlepší volba, dostupná i s automatem – ten ale postrádá redukci a k možnostem problému přidává opotřebenou spínací spojku a měnič převodovky, nabízí ovšem ESP. |
2.0 Turbo 130/162 kW EJ20, 5MT/4AT, 8/05–7/06 |
Agregát ze staré školy – nekompromisní, s obrovskou turbodírou a stálou žízní. Naproti tomu s charismatem a výdrží delší než u pozdějších jednotek 2,5 l. Proti atmosférickým verzím přidává viskózní závěr zadního diferenciálu, jenž zvyšuje trakci i servisní rizika. Výkonnější provedení se v ČR neprodávala. |
2.5 Turbo 155/169 kW, 5MT/4AT, od 9/05 |
Daleko plynulejší průběh síly při stejné spotřebě ve srovnání s dvoulitrovým turbem. Uživatelsky i jízdně příjemnější, ale se zvýšenými (stále ovšem přijatelnými) riziky a sklony trestat surové zacházení zadřením či rychlým zničením spojky. Berte jen zachovalý kus od důvěryhodného majitele a připravte se na jedenáctilitrovou spotřebu. |