Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

 
 

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z posledních je druhá generace Subaru Forester, nejuniverzálnějšího auta na světě. V ničem nebyla nejlepší, ale vše umí minimálně velmi dobře.

Japonský trojbojař nejlépe spojoval sport, práci i lehký terén, postrádal ovšem krásu a s manuální převodovkou také ESP. A pochopitelně diesel – částečné řešení představovala značková přestavba na LPG – pak ale rezerva překáží v zavazadelníku. Plyn je však tabu pro verze turbo.

Forester se chlubil nezničitelným mezinápravovým diferenciálem v podélné ose vozidla, u atmosférické verze také dvoustupňovou redukcí. Provedení s automatem postrádala jedno i druhé – pohon zadních kol se připojoval elektromagnetickou vícelamelovou spojkou, která nevydrží věčně. Odškodněním byla možnost stabilizačního systému VSC pro vyšší výbavy.

Pod kapotou se vystřídaly dvě generace plochých čtyřválců s turbem i bez něho. Zatímco novější atmosférický dvoulitr se spokojí s devíti litry benzinu, dřívější jednovačkový je sice trochu spolehlivější, ale také slabší i žíznivější. Turbo srší dynamikou, schopnou v šikovných rukách srazit sebevědomí lecjakému floutkovi. Po roce 2005 původní přeplňovaný dvoulitr dokonce nahradil o půl litru větší motor z Imprezy WRX. Ten však kromě ukrutného turboefektu ztratil i část někdejší trvanlivosti a nevyhnul se občasným závadám.

Prostor vzadu a litráž kufru nepotěší, pětistupňové manuály neoslňují přesností, nízké těžiště však pojí stabilitu s komfortem a robustní konstrukce vydrží i dlouhodobé namáhání. Bezrámová okna či skloněné sedačky připomínají kupé a ergonomický interiér dojem umocňuje. Devizou je kvalita – čtvrt milionu kilometrů zřejmě vůbec nepoznáte. Proto dejte pozor na podvodníky, zde se jich však točí řádově méně než u mainstreamových značek. Japonský exot vám neukradnou a s opravami pomůže fanouškovská komunita – značkový servis bývá dražší. Příliš často ale potřeba nebude, protože forester bourá statistiky spolehlivosti.

Mezi nemnohé problémy patřily závady těsnění pod hlavou (2,5 l z prvního roku produkce), životností neoplývá ani automatická převodovka. Vibrace ohlašují skon hydraulického měniče a velmi drahou opravu. Exempláře s „koulí“ zaslouží důkladnou kontrolu spojky, převodovky i brzd. Permanentní pohon 4x4 je citlivý na řádný tlak v pneumatikách, jinak se odvalují kola rozdílnými rychlostmi i na rovinkách a permanentním namáháním odcházejí zavírací spojky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Zásoba oleje je tradičně malá, rozsáhlé škody způsobí i uvaření. Forester se chlubí jednodušší verzí samonivelačních tlumičů, měkké pérování pod nákladem nejdřív poklesne, při jízdě se musí „vyhoupat“ zpět, jinak následuje drahá výměna. Pasivní dotěsňovací systém bezrámových dveří působí spolehlivě. S rozvodovým řemenem se po 100 000 km mění i vodní pumpa a napínací kladka. Ověřte si, že to předchozí majitel udělal.

Několik raných přeplňovaných dvaapůllitrů se kvůli výrobní chybě zadřelo, před nákupem se přesvědčte, jak často předchozí majitel hlídal hladinu oleje a zaměřte se na první příznaky přidření, tzn. neobvyklé klepání z motoru. Na tuto škodu platí prodloužená záruka na 200 tisíc kilometrů

MOTORY
2.0 SOHC 92/103 kW EJ20J, 5MT/4AT, do 8/05
Jistota nízké ceny a znamenité spolehlivosti, ovšem spotřeba přes 10 litrů i při klidné jízdě. Podčtvercový jednovačkový agregát se pojil se základní výbavou, nikdy ale nepostrádal redukční převodovku a umí nabídnout automat.
2.0 DOHC 116 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Dokonale lineární charakteristika, spotřeba do 9 litrů, čiperná dynamika, jenže složitější konstrukce s vyššími (stále však nízkými) riziky. S přehledem nejlepší volba, dostupná i s automatem – ten ale postrádá redukci a k možnostem problému přidává opotřebenou spínací spojku a měnič převodovky, nabízí ovšem ESP.
2.0 Turbo 130/162 kW EJ20, 5MT/4AT, 8/05–7/06
Agregát ze staré školy – nekompromisní, s obrovskou turbodírou a stálou žízní. Naproti tomu s charismatem a výdrží delší než u pozdějších jednotek 2,5 l. Proti atmosférickým verzím přidává viskózní závěr zadního diferenciálu, jenž zvyšuje trakci i servisní rizika. Výkonnější provedení se v ČR neprodávala.
2.5 Turbo 155/169 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Daleko plynulejší průběh síly při stejné spotřebě ve srovnání s dvoulitrovým turbem. Uživatelsky i jízdně příjemnější, ale se zvýšenými (stále ovšem přijatelnými) riziky a sklony trestat surové zacházení zadřením či rychlým zničením spojky. Berte jen zachovalý kus od důvěryhodného majitele a připravte se na jedenáctilitrovou spotřebu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 
Zdroj: AutoTip

Štítky SUV Subaru Auto Tip Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

Subaru Forester na švýcarský způsob Subaru Forester na švýcarský způsob

Renomovaná švýcarská firma Rinspeed, která se…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Muže (23) zdrogovaly tři ženy v taxíku! Střídavě ho znásilňovaly

Muže (23) zdrogovaly tři ženy v taxíku! Střídavě ho…

Jedna jízda taxíkem stačila k tomu, aby muž (23) prožil traumatické chvíle, na které už možná nikdy nezapomene.…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Rychlý konec! Šafářová v Paříži vypadla v 1. kole, Veselý senzačně postoupil

Rychlý konec! Šafářová v Paříži vypadla v 1. kole,…

SOUHRN FRENCH OPEN | Parádní úspěch se podařil českému tenistovi Jiřímu Veselému na grandslamovém French Open.…

Titul pro Slavii? Rajnoch prohrál sázku a šel v televizi do růžových slipů

Titul pro Slavii? Rajnoch prohrál sázku a šel v…

Tahle sázka se mu nevyplatila. Bývalý fotbalový reprezentant Jan Rajnoch se v únoru v pořadu TIKI TAKA na O2 TV…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…