Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

 
 

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z posledních je druhá generace Subaru Forester, nejuniverzálnějšího auta na světě. V ničem nebyla nejlepší, ale vše umí minimálně velmi dobře.

Japonský trojbojař nejlépe spojoval sport, práci i lehký terén, postrádal ovšem krásu a s manuální převodovkou také ESP. A pochopitelně diesel – částečné řešení představovala značková přestavba na LPG – pak ale rezerva překáží v zavazadelníku. Plyn je však tabu pro verze turbo.

Forester se chlubil nezničitelným mezinápravovým diferenciálem v podélné ose vozidla, u atmosférické verze také dvoustupňovou redukcí. Provedení s automatem postrádala jedno i druhé – pohon zadních kol se připojoval elektromagnetickou vícelamelovou spojkou, která nevydrží věčně. Odškodněním byla možnost stabilizačního systému VSC pro vyšší výbavy.

Pod kapotou se vystřídaly dvě generace plochých čtyřválců s turbem i bez něho. Zatímco novější atmosférický dvoulitr se spokojí s devíti litry benzinu, dřívější jednovačkový je sice trochu spolehlivější, ale také slabší i žíznivější. Turbo srší dynamikou, schopnou v šikovných rukách srazit sebevědomí lecjakému floutkovi. Po roce 2005 původní přeplňovaný dvoulitr dokonce nahradil o půl litru větší motor z Imprezy WRX. Ten však kromě ukrutného turboefektu ztratil i část někdejší trvanlivosti a nevyhnul se občasným závadám.

Prostor vzadu a litráž kufru nepotěší, pětistupňové manuály neoslňují přesností, nízké těžiště však pojí stabilitu s komfortem a robustní konstrukce vydrží i dlouhodobé namáhání. Bezrámová okna či skloněné sedačky připomínají kupé a ergonomický interiér dojem umocňuje. Devizou je kvalita – čtvrt milionu kilometrů zřejmě vůbec nepoznáte. Proto dejte pozor na podvodníky, zde se jich však točí řádově méně než u mainstreamových značek. Japonský exot vám neukradnou a s opravami pomůže fanouškovská komunita – značkový servis bývá dražší. Příliš často ale potřeba nebude, protože forester bourá statistiky spolehlivosti.

Mezi nemnohé problémy patřily závady těsnění pod hlavou (2,5 l z prvního roku produkce), životností neoplývá ani automatická převodovka. Vibrace ohlašují skon hydraulického měniče a velmi drahou opravu. Exempláře s „koulí“ zaslouží důkladnou kontrolu spojky, převodovky i brzd. Permanentní pohon 4x4 je citlivý na řádný tlak v pneumatikách, jinak se odvalují kola rozdílnými rychlostmi i na rovinkách a permanentním namáháním odcházejí zavírací spojky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Zásoba oleje je tradičně malá, rozsáhlé škody způsobí i uvaření. Forester se chlubí jednodušší verzí samonivelačních tlumičů, měkké pérování pod nákladem nejdřív poklesne, při jízdě se musí „vyhoupat“ zpět, jinak následuje drahá výměna. Pasivní dotěsňovací systém bezrámových dveří působí spolehlivě. S rozvodovým řemenem se po 100 000 km mění i vodní pumpa a napínací kladka. Ověřte si, že to předchozí majitel udělal.

Několik raných přeplňovaných dvaapůllitrů se kvůli výrobní chybě zadřelo, před nákupem se přesvědčte, jak často předchozí majitel hlídal hladinu oleje a zaměřte se na první příznaky přidření, tzn. neobvyklé klepání z motoru. Na tuto škodu platí prodloužená záruka na 200 tisíc kilometrů

MOTORY
2.0 SOHC 92/103 kW EJ20J, 5MT/4AT, do 8/05
Jistota nízké ceny a znamenité spolehlivosti, ovšem spotřeba přes 10 litrů i při klidné jízdě. Podčtvercový jednovačkový agregát se pojil se základní výbavou, nikdy ale nepostrádal redukční převodovku a umí nabídnout automat.
2.0 DOHC 116 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Dokonale lineární charakteristika, spotřeba do 9 litrů, čiperná dynamika, jenže složitější konstrukce s vyššími (stále však nízkými) riziky. S přehledem nejlepší volba, dostupná i s automatem – ten ale postrádá redukci a k možnostem problému přidává opotřebenou spínací spojku a měnič převodovky, nabízí ovšem ESP.
2.0 Turbo 130/162 kW EJ20, 5MT/4AT, 8/05–7/06
Agregát ze staré školy – nekompromisní, s obrovskou turbodírou a stálou žízní. Naproti tomu s charismatem a výdrží delší než u pozdějších jednotek 2,5 l. Proti atmosférickým verzím přidává viskózní závěr zadního diferenciálu, jenž zvyšuje trakci i servisní rizika. Výkonnější provedení se v ČR neprodávala.
2.5 Turbo 155/169 kW, 5MT/4AT, od 9/05
Daleko plynulejší průběh síly při stejné spotřebě ve srovnání s dvoulitrovým turbem. Uživatelsky i jízdně příjemnější, ale se zvýšenými (stále ovšem přijatelnými) riziky a sklony trestat surové zacházení zadřením či rychlým zničením spojky. Berte jen zachovalý kus od důvěryhodného majitele a připravte se na jedenáctilitrovou spotřebu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

U tepláren vyrostou velké elektrické baterie U tepláren vyrostou velké elektrické baterie

Spojením baterií s konvenčními generátory elektřiny si…

Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat

Městská firma Operátor ICT chystá celopražské úložiště…

 
Zdroj: AutoTip

Štítky SUV Subaru Auto Tip Bazar

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

Subaru Forester na švýcarský způsob Subaru Forester na švýcarský způsob

Renomovaná švýcarská firma Rinspeed, která se…

 



 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila návrat do Prahy

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila…

Exprezident Václav Klaus platí za vášnivého lyžaře. Za zimními radovánkami se proto nyní vydal do rakouských…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko-slovenská MEGAbitva je blízko! Terminátor Vémola vyzval Végha

Česko-slovenská MEGAbitva je blízko! Terminátor…

Čeští i slovenští fanoušci MMA si tento střet přejí vidět už dlouho. A možná se brzy dočkají. Karlos Vémola…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí, Babiš druhé jmenování premiérem jisté nemá

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí,…

Druhá vláda s ANO už bez premiéra Andreje Babiše? Podle místopředsedy KDU-ČSL Jana Bartoška je to aktuálně už…