reklama


Subaru Impreza - druhá generace

Subaru Impreza - druhá generace

 
 

Už od roku 1993 se Subaru Impreza stala vozem, který doprovází legenda technické vyspělosti, snadné ovladatelnosti a především skvělých jízdních vlastností. V těchto týdnech dává český dovozce do prodeje první vozy druhé generace, od kterých si slibuje (stejně jako všichni světoví prodejci) daleko výraznější komerční úspěch.

Přes rok trvající odborné i fanouškovské spory o podobu a vlastnosti nového vozu pak dosáhly té míry, že ještě několik týdnů před českou premiérou nebyla známa ani konečná podoba auta. O důvěře zákazníků však svědčí to, že první závazné objednávky zaregistrovali v Čechách už v době, kdy auto viděli nanejvýš na pirátských fotografiích....

Dosti obchodu. Také druhá generace kompaktního vozu Impreza se dostává na trh jako pětidvéřové sportovní kombi i jako klasický sedan. Nový vůz Impreza je dlouhý 4,405 m (dosud 4,350 m). Rozdíly mezi limuzínou a sportovním kombi jsou také v ostatních rozměrech: limuzína je široká 1,730 m a vysoká 1,440 m, kdežto sportovní kombi je se svými 1,695 m do šířky a 1,485 m do výšky o trochu užší a vyšší. Limuzína má vpředu i vzadu o 20 milimetrů větší rozchod kol než kombi. Zavazadlový prostor vozu Impreza má objem 401 l, opěradla zadních sedadel jsou uprostřed vybavena loketní opěrkou a otvorem, takže při cestě za zimním sportem mají lyže své "teplé" místo. Úložný prostor sportovního kombi Impreza je variabilní od 356 l do 1.266 l. Jak sedan, tak i sportovní kombi si zachovalo lehce agresivní masku, včetně typických rozměrných mlhovek. Nová je u Imprezy i struktura karoserie. Její prstencovité uspořádání a pomocný přední rám zvyšuje její odolnost při kolizích ze všech stran a při čelním nárazu je energie pohlcována dvoufázově.

Podvozek a pohon

Automobily se stálým pohonem všech kol v sobě ukrývají zabudovanou výhodu bezpečnosti: jejich hnací systém umožňuje nejlepší možnou trakci. A čím je lepší trakce, tím je stabilnější jízda a bezpečnější automobil. Ve smyslu filozofie bezpečnosti firmy Subaru - zabránit nehodě je lepší, než ji "pouze" přežít - má i nový vůz Impreza stálý pohon na všechna kola s centrálním diferenciálem a viskózní spojkou. Pětistupňová převodovka sériově převádí sílu motoru na všechna čtyři kola. Původní podvozek s nezávislým zavěšením všech čtyř kol, vpředu na vzpěrách McPherson s vinutými pružinami, vzadu na dvojitých příčných ramenech s vinutými pružinami, byl ještě dále zdokonalen. Modely 2,0 GX mají tzv. "hillholder", technickou zvláštnost, která existuje jen u vozů Subaru: toto unikátní zařízení zabraňuje nechtěnému popojetí zpět při rozjíždění do kopce.

I nová generace vozů Impreza umožňuje tahání brzděných přívěsů vysoké hmotnosti: u sportovního kombi Impreza s převodovkou 1,6 l je povoleno 1.500 kg do 12 % stoupání, u sportovního kombi s převodovkou 2,0 l pak 1.600 kg, 2,0 l sedan a obě verze WRX smějí táhnout po 1.200 kg.

Motory a převodovky

Princip motoru typu boxer zůstal pochopitelně zachován a celé pohonné ústrojí přes převodovku, kardanový hnací hřídel až po diferenciál zadní nápravy probíhá v jedné přímce - horizontálně a symetricky. U vozů Impreza druhé generace jsou v nabídce tři přepracované motory. Základní 1,6litrový motor má výkon 70 kW při 5.200 ot/min. 2litrový motor vyvine 92 kW při 5.600 ot/min. Špičkový přeplňovaný dvoulitrový motor má výkon 160 kW (218 k) při 5.600 ot/min. Jak u 1,6litrového motoru, tak u dvoulitrového motoru byly přepracovány nasávací a výfukové systémy a byly optimalizovány podle požadavků přísné normy Euro 3, týkající se výfukových plynů. Alternativě k ruční pětistupňové převodovce vozu Impreza 2,0 GX je k dispozici také čtyřstupňová automatická verze.

Vybavení a bezpečnost

Obě verze karoserie se citelně zvětšily a totéž platí i pro vnitřní prostor. Impreza i Impreza kombi mají ve srovnání s předchozím modelem zřetelné více vnitřního prostoru. Výhodu pocítí především cestující na zadních sedadlech, které potěší o 70 milimetrů více místa na nohy. Nově konstruované sedadlo pro řidiče lze plynulým seřizovacím mechanismem variabilně posouvat o 50 mm na výšku. Zůstala dobrá přehlednost jednotlivých nástrojů na přístrojové desce s novým designem. Řízení s posilovačem reaguje nyní klidněji a umožňuje řidiči ještě lepší kontakt s vozovkou. Sériové vybavení je u všech vozů Impreza na vysoké úrovni. Všechny nové automobily Subaru Impreza mají ABS, napínače bezpečnostních pásů a omezovač síly bezpečnostních pásů, airbag pro řidiče a spolujezdce a postranní airbagy (u 2,0litrové verze a WRX), tříbodový bezpečnostní pás pro prostřední zadní sedadlo, tři opěrky hlavy (kombi) a ukotvení dětské sedačky ISOFIX.

Impreza WRX

Vůz Subaru Impreza WRX - jehož základem je úspěšný soutěžní vůz, by měl v budoucnosti hrát silnější roli také na českém trhu. Subaru nabízí silný WRX v obou verzích karoserie: s klasickou stupňovitou zádí vozidla a ve verzi kombi. Obě verze také navenek ukazují své ambice: široký "lapač vzduchu" na kapotě zajišťuje přívod vzduchu k mezichladiči, čelní spoiler se zabudovanými mlhovkami, postranní prahové spoilery, a disky kol z lehkých slitin 7 JJ x 17 s pneumatikami Bridgestone Potenza a rozměrech 215/45 R 17 nekompromisně podtrhují sportovní vzhled. Stálý pohon všech kol rozděluje sílu motoru variabilně na všechna čtyři kola pomocí centrálního diferenciálu se samočinně blokující kapalinovou spojkou, diferenciálem přední a zadní nápravy. Zpomalení obstarají čtyři vzduchem vnitřně chlazené kotoučové brzdy, které jsou kombinované s elektronicky řízeným 4kanálovým systémem ABS. Podvozek s nezávislým zavěšením čtyř kol je podle výkonu motoru dimenzován jako sportovně tuhý. K sériovému vybavení patří sportovní provedení předních sedadel, kožený sportovní volant, hlavice řídící páky a páka ruční brzdy potažené kůží, poloautomatická klimatizace, hliníkové pedály, plastové boční prahy, 17palcové disky z lehkých slitin, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, samosvorný diferenciál, výfuk s dvojitou koncovkou. Pětidvéřový sportovní vůz Impreza kombi WRX má elektronicky ovládané zvedací střešní skleněné okno, střešní lišty, asymetricky rozdělená sklápěcí opěradla zadních sedadel, stěrače a ostřikovače zadního skla a střešní spoiler.

První jízdní dojmy

První desítky kilometrů s novou Imprezou WRX jsme absolvovali po převážně úzkých silnicích na okraji Prahy. Potvrdit lze jednoznačně mimořádnou tuhost karosérie, vůz se skutečně chová pouze tak, jak určí řidič. Řízení je o poznání přesnější než u předchozí generace a nová Impreza si nechá líbit i opravdu extrémní manévry. V zatáčkách se vůz choval neutrálně, i na vlhkém asfaltu přesně držel stopu a i na dlažebních kostkách byl ovladatelný s potřebnou jistotou. Příčné nerovnosti sice posádka díky tuhému podvozku pocítí, vůz ale neztrácí stabilitu a to ani na výtlucích.

Přeplňovaný dvoulitr jde lehce za plynem a typický "letecký" zvuk nad 4500 otáčkami už k tomuto vozu prostě patří. Druhý a třetí převodový stupeň jsou nadprůměrně elastické - plochá křivka točivého momentu navíc způsobuje, že auto solidně zrychluje i při zařazených vyšších převodech. Krátká řadicí páka zapadá do všech poloh lehce, přesto je při přeřazení cítit příjemný krátký odpor, dávající jistotu, že převod "sedí".

Subjektivně pak Impreza vypadá daleko dravěji i ve verzi kombi, která zvláště v typické modré vzbuzuje potřebu nalepit na boky startovní čísla....

Test nové Imprezy WRX chystáme na jaro 2001



Filipínský prezident platil vlastní komando, mělo zabíjet jeho politické odpůrce Filipínský prezident platil vlastní komando, mělo zabíjet jeho politické odpůrce

Filipínský prezident Rodrigo Duterte v době, kdy byl…

V Německu jsou nemovitosti téměř o třetinu předražené, uvádí Bundesbanka V Německu jsou nemovitosti téměř o třetinu předražené, uvádí Bundesbanka

Obytné nemovitosti ve velkých německých městech jsou o 15…

Práce bez stresu: Je to bláhový sen, nebo skutečnost? Práce bez stresu: Je to bláhový sen, nebo skutečnost?

Nervy na pochodu, obtěžování a násilí na pracovišti - s…

Komentář Martina Čabana: Bohumínské usnesení Komentář Martina Čabana: Bohumínské usnesení

Bohumínské usnesení, hovořící o „nepřípustnosti…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu

Sám šéf Bugatti se nechal slyšet, že nová chlouba…

 






 
Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

Dnes 12:50

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná Škoda Octavia z roku 2001 s černou karoserií a béžovým interiérem. Proč je však dražší než nový Superb?




Blesk.cz

Evakuace u Palackého náměstí v Praze: Hořel byt, lidé se nadýchali kouře

Evakuace u Palackého náměstí v Praze: Hořel byt,…

V Trojanově ulici v Praze 2 začal v pondělí 20. února dopoledne hořet byt v jednom z domů. Na místo dorazili…

V Jemenu unesli dvanáct pracovníků norské organizace. Pomáhali uprchlíkům

V Jemenu unesli dvanáct pracovníků norské…

Dvanáct místních pracovníků norské humanitární organizace unesli šíitští povstalci v Jemenu. Oznámil to v…

 

iSport.cz

Američanka Vaughnová bude hrát za Česko! Loni mluvila proti Trumpovi

Američanka Vaughnová bude hrát za Česko! Loni…

Česká reprezentace basketbalistek získala před domácím mistrovstvím Evropy výraznou posilu. Americká pivotka Kia…

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik vydělali Češi na MS

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik…

Zlato + stříbro + bronz + dvě čtvrtá místa = 1,4 milionu korun. Zhruba tolik (před zdaněním) si vydělala…

 

Reflex.cz

Svobodní vyzývají živnostníky k symbolickému protestu proti EET

Svobodní vyzývají živnostníky k symbolickému…

Strana svobodných občanů vyzývá živnostníky, aby 1. března v poledne na tři minuty symbolicky zavřeli své…

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete jít i do vězení!

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete…

Říkáte si, že náš právní systém je zastaralý a některé zákony nesmyslné? Asi byste se divili, ale zjistili jsme,…

 
 
reklama