Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Impreza - druhá generace

Dan Hrdina
Už od roku 1993 se Subaru Impreza stala vozem, který doprovází legenda technické vyspělosti, snadné ovladatelnosti a především skvělých jízdních vlastností. V těchto týdnech dává český dovozce do prodeje první vozy druhé generace, od kterých si...

Přes rok trvající odborné i fanouškovské spory o podobu a vlastnosti nového vozu pak dosáhly té míry, že ještě několik týdnů před českou premiérou nebyla známa ani konečná podoba auta. O důvěře zákazníků však svědčí to, že první závazné objednávky zaregistrovali v Čechách už v době, kdy auto viděli nanejvýš na pirátských fotografiích....

Dosti obchodu. Také druhá generace kompaktního vozu Impreza se dostává na trh jako pětidvéřové sportovní kombi i jako klasický sedan. Nový vůz Impreza je dlouhý 4,405 m (dosud 4,350 m). Rozdíly mezi limuzínou a sportovním kombi jsou také v ostatních rozměrech: limuzína je široká 1,730 m a vysoká 1,440 m, kdežto sportovní kombi je se svými 1,695 m do šířky a 1,485 m do výšky o trochu užší a vyšší. Limuzína má vpředu i vzadu o 20 milimetrů větší rozchod kol než kombi. Zavazadlový prostor vozu Impreza má objem 401 l, opěradla zadních sedadel jsou uprostřed vybavena loketní opěrkou a otvorem, takže při cestě za zimním sportem mají lyže své "teplé" místo. Úložný prostor sportovního kombi Impreza je variabilní od 356 l do 1.266 l. Jak sedan, tak i sportovní kombi si zachovalo lehce agresivní masku, včetně typických rozměrných mlhovek. Nová je u Imprezy i struktura karoserie. Její prstencovité uspořádání a pomocný přední rám zvyšuje její odolnost při kolizích ze všech stran a při čelním nárazu je energie pohlcována dvoufázově.

Podvozek a pohon

Automobily se stálým pohonem všech kol v sobě ukrývají zabudovanou výhodu bezpečnosti: jejich hnací systém umožňuje nejlepší možnou trakci. A čím je lepší trakce, tím je stabilnější jízda a bezpečnější automobil. Ve smyslu filozofie bezpečnosti firmy Subaru - zabránit nehodě je lepší, než ji "pouze" přežít - má i nový vůz Impreza stálý pohon na všechna kola s centrálním diferenciálem a viskózní spojkou. Pětistupňová převodovka sériově převádí sílu motoru na všechna čtyři kola. Původní podvozek s nezávislým zavěšením všech čtyř kol, vpředu na vzpěrách McPherson s vinutými pružinami, vzadu na dvojitých příčných ramenech s vinutými pružinami, byl ještě dále zdokonalen. Modely 2,0 GX mají tzv. "hillholder", technickou zvláštnost, která existuje jen u vozů Subaru: toto unikátní zařízení zabraňuje nechtěnému popojetí zpět při rozjíždění do kopce.

I nová generace vozů Impreza umožňuje tahání brzděných přívěsů vysoké hmotnosti: u sportovního kombi Impreza s převodovkou 1,6 l je povoleno 1.500 kg do 12 % stoupání, u sportovního kombi s převodovkou 2,0 l pak 1.600 kg, 2,0 l sedan a obě verze WRX smějí táhnout po 1.200 kg.

Motory a převodovky

Princip motoru typu boxer zůstal pochopitelně zachován a celé pohonné ústrojí přes převodovku, kardanový hnací hřídel až po diferenciál zadní nápravy probíhá v jedné přímce - horizontálně a symetricky. U vozů Impreza druhé generace jsou v nabídce tři přepracované motory. Základní 1,6litrový motor má výkon 70 kW při 5.200 ot/min. 2litrový motor vyvine 92 kW při 5.600 ot/min. Špičkový přeplňovaný dvoulitrový motor má výkon 160 kW (218 k) při 5.600 ot/min. Jak u 1,6litrového motoru, tak u dvoulitrového motoru byly přepracovány nasávací a výfukové systémy a byly optimalizovány podle požadavků přísné normy Euro 3, týkající se výfukových plynů. Alternativě k ruční pětistupňové převodovce vozu Impreza 2,0 GX je k dispozici také čtyřstupňová automatická verze.

Vybavení a bezpečnost

Obě verze karoserie se citelně zvětšily a totéž platí i pro vnitřní prostor. Impreza i Impreza kombi mají ve srovnání s předchozím modelem zřetelné více vnitřního prostoru. Výhodu pocítí především cestující na zadních sedadlech, které potěší o 70 milimetrů více místa na nohy. Nově konstruované sedadlo pro řidiče lze plynulým seřizovacím mechanismem variabilně posouvat o 50 mm na výšku. Zůstala dobrá přehlednost jednotlivých nástrojů na přístrojové desce s novým designem. Řízení s posilovačem reaguje nyní klidněji a umožňuje řidiči ještě lepší kontakt s vozovkou. Sériové vybavení je u všech vozů Impreza na vysoké úrovni. Všechny nové automobily Subaru Impreza mají ABS, napínače bezpečnostních pásů a omezovač síly bezpečnostních pásů, airbag pro řidiče a spolujezdce a postranní airbagy (u 2,0litrové verze a WRX), tříbodový bezpečnostní pás pro prostřední zadní sedadlo, tři opěrky hlavy (kombi) a ukotvení dětské sedačky ISOFIX.

Impreza WRX

Vůz Subaru Impreza WRX - jehož základem je úspěšný soutěžní vůz, by měl v budoucnosti hrát silnější roli také na českém trhu. Subaru nabízí silný WRX v obou verzích karoserie: s klasickou stupňovitou zádí vozidla a ve verzi kombi. Obě verze také navenek ukazují své ambice: široký "lapač vzduchu" na kapotě zajišťuje přívod vzduchu k mezichladiči, čelní spoiler se zabudovanými mlhovkami, postranní prahové spoilery, a disky kol z lehkých slitin 7 JJ x 17 s pneumatikami Bridgestone Potenza a rozměrech 215/45 R 17 nekompromisně podtrhují sportovní vzhled. Stálý pohon všech kol rozděluje sílu motoru variabilně na všechna čtyři kola pomocí centrálního diferenciálu se samočinně blokující kapalinovou spojkou, diferenciálem přední a zadní nápravy. Zpomalení obstarají čtyři vzduchem vnitřně chlazené kotoučové brzdy, které jsou kombinované s elektronicky řízeným 4kanálovým systémem ABS. Podvozek s nezávislým zavěšením čtyř kol je podle výkonu motoru dimenzován jako sportovně tuhý. K sériovému vybavení patří sportovní provedení předních sedadel, kožený sportovní volant, hlavice řídící páky a páka ruční brzdy potažené kůží, poloautomatická klimatizace, hliníkové pedály, plastové boční prahy, 17palcové disky z lehkých slitin, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, samosvorný diferenciál, výfuk s dvojitou koncovkou. Pětidvéřový sportovní vůz Impreza kombi WRX má elektronicky ovládané zvedací střešní skleněné okno, střešní lišty, asymetricky rozdělená sklápěcí opěradla zadních sedadel, stěrače a ostřikovače zadního skla a střešní spoiler.

První jízdní dojmy

První desítky kilometrů s novou Imprezou WRX jsme absolvovali po převážně úzkých silnicích na okraji Prahy. Potvrdit lze jednoznačně mimořádnou tuhost karosérie, vůz se skutečně chová pouze tak, jak určí řidič. Řízení je o poznání přesnější než u předchozí generace a nová Impreza si nechá líbit i opravdu extrémní manévry. V zatáčkách se vůz choval neutrálně, i na vlhkém asfaltu přesně držel stopu a i na dlažebních kostkách byl ovladatelný s potřebnou jistotou. Příčné nerovnosti sice posádka díky tuhému podvozku pocítí, vůz ale neztrácí stabilitu a to ani na výtlucích.

Přeplňovaný dvoulitr jde lehce za plynem a typický "letecký" zvuk nad 4500 otáčkami už k tomuto vozu prostě patří. Druhý a třetí převodový stupeň jsou nadprůměrně elastické - plochá křivka točivého momentu navíc způsobuje, že auto solidně zrychluje i při zařazených vyšších převodech. Krátká řadicí páka zapadá do všech poloh lehce, přesto je při přeřazení cítit příjemný krátký odpor, dávající jistotu, že převod "sedí".

Subjektivně pak Impreza vypadá daleko dravěji i ve verzi kombi, která zvláště v typické modré vzbuzuje potřebu nalepit na boky startovní čísla....

Test nové Imprezy WRX chystáme na jaro 2001



Dan Hrdina