Subaru Impreza Kombi 2.0 R - pozitivní závislost

Subaru Impreza Kombi 2.0 R - pozitivní závislost

 
 

„Zdar sousede, tak copak tu budeme mít příští týden,“ zastavuje mě automobilový fanda z bytu nade mnou tradiční otázkou? „Bude, tuším, Impreza,“ odvětím a dál hledám po kapsách klíče od bytu. Soused není žádný zelenáč, když jsem...

„Zdar sousede, tak copak tu budeme mít příští týden,“ zastavuje mě automobilový fanda z bytu nade mnou tradiční otázkou? „Bude, tuším, Impreza,“ odvětím a dál hledám po kapsách klíče od bytu. Soused není žádný zelenáč, když jsem s redaktořinou začínal, proháněl se v rychlých strojích a později trénoval i s Romanem Krestou. Autům rozumí a docel rád s ním diskutuji o tom či onom voze a poslouchám názory člověka, který kvůli rodině zcela přehodnotil svá stanoviska i chování na volantem.

Závodník, ale vždycky zůstane závodníkem, takže přesně vím, jak na slovo Impreza zareaguje. „Impreza, tak to bude mazec. To mě musíš povozit,“ vyhrkne nadšeně a přidá salvu superlativů a zážitků s Imprezou na závodní trati. „No jo, kamaráde, to ale nebude Impreza WRX STi a dokonce ani WRX. Máme tam domluvený základní model s normálním atmosférickým dvoulitrem a navíc to bude kombi,“ tlumím sousedovo nadšení. Nepomáhá to.

obrázek [300 x 196] „To nevadí, Impreza jak Impreza. Ten základní motor sice neznám, ale věřím, že i tak tě to docela potahá.“ O nějakém tahání silně pochybuji, ale nechci sousedovi brát iluze a navíc se docela těším do postele. Končím tedy debatu a mizím v útrobách bytu. O tři dny později přebírám klíče od základní verze Subaru Impreza 2.0 R Active v karosářské verzi kombi a plánuji, kam se půjdu s japonským divochem projet. Nečekám zázraky, ale sousedův entuziasmus mě trochu nakazil.

Okamžitě ovšem přichází vystřízlivění. „Nic moc od toho nečekej, „estéíčko“ to rozhodně není a upřímně řečeno nenacházím mnoho racionálních důvodů, proč si tohle auto koupit. Snad ten pohon všech kol se tu v kopcích hodí,“ vystřelí na mě své hodnocení Martin, který Imprezu dovezl z Prahy. „No, uvidíme,“ reaguji svým obvyklým způsobem.

Nová identita

Konečně stojím tváří v tvář Impreze a přemýšlím, co s její identitou udělal nedávný facelift. Dřív se mi líbila trochu víc, ale těžko říct, asi si zvyknu. Nová maska zase vypadá agresivněji a také originálněji, takže nehrozí záměna s modely konkurenčních značek. Záď se naopak s plynoucím časem mění minimálně a jde to na ní bohužel znát. Je mi jasné, že skupina věrných v tuto chvíli hlasitě protestuje, ale design zádě podle mého názoru úplně nekoresponduje s moderně vyhlížející přídí.

Nechme design designem, Impreza nikdy nebude vozem lákajícím na atraktivní křivky, ale autem poskytujícím především radost z jízdy. Standardně dodávaným dálkovým ovladačem centrálního zamykání uvolňuji zámky a otevírám tradiční bezrámové dveře. Ještě než stihnu zrakem dveře poměřit, uvědomuji si, čím mě většina japonských automobilek a speciálně Subaru vždy ohromí ale zároveň i malinko zklame.

Lehoučké dveře se otevírají báječně, ale dojem, který ve mně tenká vrstva plechu proložená výztuhou a uvnitř potažená tenkou látkou zanechá, není nejlepší. Pohled na zadní dveře mě potom vrací o několik roků zpátky, do dob kdy auta stála o desítky tisíc méně a nároky zákazníků byly mnohem nižší. Nu což, alespoň jsou dveře lehké a kvůli prvotřídním tlačítkům si Imprezu nikdo nekupuje, říkám si.

Dostatečně velkým otvorem propadnu dovnitř a znovu zkoumám terén. Originální tvary chybí, měkčené plasty nikde, úroveň zpracování - lepší průměr. Důvodů, proč si koupit Imprezu Kombi v základní výbavě a se základním motorem jsem zatím mnoho neobjevil. Dobrá tedy, ještě jedno kolečko. Dveře vypadají zevnitř poměrně lacině, ale středová konzola se povedla.

Má stříbrný podklad, nese dostatečně velké a dobře zpracované kruhové ovladače klimatizace, se kterými se výborně pracuje. Základní audiosystém velkou důvěru nebudí a miniaturní tlačítka docela znepříjemňují ovládaní audio funkcí během jízdy, ale buďme rádi, že dokáže přehrávat kompaktní disky. Na druhou stranu, světu vládnou MP3trojky, tak si toho snad v Subaru brzy všimnou.

obrázek [300 x 208] Sedadla mají grády. Boční vedení podrží trup i stehna v zatáčkách, trochu mi vadí krátký sedák. Místo vzadu? Nic moc. Za 185 cm pasažéra se stejně vysoký cestující posadí tak tak, ale mít řidič o dva centimetry víc, posádka vzadu trpí. Zavazadlový prostor na mě základním objemem 356 litrů dojem neudělal, ale stačí sklopit sedačky a 1266 litrů vypadá hned lépe. Chvíli zápasím s krycí roletou zavazadelníku a rychle spěchám zpět na místo řidiče, abych probudil motor.

Na Imprezu nic moc, jinak paráda

Kdyby nešlo o Subaru Impreza, budou parametry zážehového čtyřválce boxer více než dostačující, ba co víc téměř impozantní. Vymáčknout z dvoulitrového motoru maximální výkon 118 kW při 6400 otáčkách a točivý moment 186 Nm při 3200 otáčkách není žádná ostuda. Naopak, je to docela úspěch. Teoreticky tento výkon a točivý moment dokáže pouze 1310 kg těžké kombi rozhýbat na stovku za 8,8 sekund a vytvořit maximální rychlost 210 km/h.

Problém spočívá v tom, že kdokoliv sevře v rukou volant Imprezy, nebo alespoň drtivá většina řidičů, očekává od ní monstrózní zátah a stavy, kdy krev putuje z nohou do hlavy a zpět podle toho, který rychlostní stupeň máte zrovna zařazen a jak prudce sešlápnete plynový pedál. Tohle u základního motoru neplatí. Benzínová jednotka naskočí s typickým zasyčením, ale okamžitě se uklidní a tiše přede.

Pokud nepřitlačíte plynový pedál na podlahu, dokáže se kombi s dvoulitrovým čtyřválcem rozjet klidně a kultivovaně. Motor si notuje svou písničku, jejíž melodii nedokáže napodobit žádný z konkurentů. V středních otáčkách přejde broukání v hlasitější, avšak nikoliv nepříjemný projev, ve vysokých otáčkách o sobě dává motor vědět velmi hlasitě, ale ani na hranici omezovače mně jeho křik nevadil.

Motory boxer jsou obecně naladěny na jinou tóninu a v testované Impreze to bylo jenom dobře. Nastává klíčový okamžik celého testu. Řadím jedničku a poměrně prudce pouštím spojku a přidávám plyn. Agregát postupně nabírá sílu od nejnižších otáček, těžko si dokáži představit lineárnější zátah. Na 2000 otáčkách mám k dispozici základní porci kilowatů a newtonmentů, nad 3500 se situace citelněji zlepšuje.

Ale stále to není ono. Ten pravý „Subaru pocit“ se dostavuje mnohem výše, až kolem 7000 otáček. Je neuvěřitelné, kam až může ručička otáčkoměru vystoupat. Jakmile překročím hranici 6000 otáček, chrlí motor výkon a já si vzpomínám na sousedova slova. V těchto končinách Impreza opravdu tahá. Není to však zadarmo. Kombinace dynamické jízdy, zážehového čtyřválce a stálého pohonu všech kol něco stojí.

Asi tak 14 – 15 litrů benzínu na 100 km jízdy. Když jsem se skutečně zapomněl, mířila ručička palivoměru dolů neuvěřitelnou rychlostí, v těchto chvílích spotřeba překročila i onu 15 litrovou hranici. Běžná jízda, kdy jsem potenciál motoru využíval tak na 60 procent, vyústila v spotřebu okolo 10 litrů.

Subaru pocit za pár kaček

Subaru, to jsou zážehové motory boxer. Subaru, to jsou zážehové motory boxer přeplňované turbodmychadlem. Subaru jsou však také auta se stálým pohonem všech kol. Pohon všech kol v podání Subaru není pouze marketingovým tahákem, je to jedna z tradičních zbraní těchto japonských rychlíků. A Impreza dokonale ilustruje jeho schopnosti.

Základním výhoda stálého pohonu všech kol spočívá v rovnoměrném rozdělení točivého momentu na všechna čtyři kola. Když si k tomu připočteme trojici diferenciálů, nízké těžiště, nezávislé zavěšení předních kol McPherson a nezávislou zadní víceprvkovou nápravu, získáme kombinaci vytvářející předpoklad dokonalých jízdních vlastností. Vlastně nejde o žádnou převratnou informaci, o Subaru se tohle ví.

obrázek [300 x 213] Nicméně u základní verze Imprezy představuje podvozek s pohonem všech kol jeden z nejsilnějších argumentů pro koupi. Za necelých 609.000 Kč včetně DPH dostanete auto s běžnou výbavou včetně automatické klimatizace, čtyřmi airbagy či elektricky ovládanými okny a zrcátky, ale podvozkem, o kterém si může nechat většina konkurentů zdát. Kdyby se Impreza uměla smát, řehtá se v zatáčkách, až se za břicho popadá.

Se základním dvoulitrem se mi téměř nepodařilo dostat do situace, kdy by kombi znervóznělo a začalo ujíždět do strany. Impreza se minimálně naklání, což je jeden z důvodů, proč jsem zatáčkou projel 90 km rychlostí v domnění, že jedu o 20 km/h pomaleji.

A ještě jedna dobrá zpráva. Na 16palcových kolech sportovní kombi překvapivě dobře žehlí nerovnosti, takže obavy z naklepané zadnice vyžeňte z hlavy. Řazení zatím bylo spíše slabinou Imprezy (kromě WRX STI). Páka se nepohybuje v exaktně vymezených drahách. Brzdy mají dostatečnou razanci, ale intenzivní brzdění vyžaduje i razantní sešlápnutí brzdového pedálu.

Řízení základní verze Subaru Impreza Kombi není tak upovídané jako u sportovnějších variant, ale při zachování dobrých manévrovacích schopností ve městě stále předává řidiči dostatek informací a situaci tam venku.

Impreza virus

Impreza není obyčejné auto. Abyste ho milovali, musíte dostat Impreza virus. Teprve potom vám přestane vadit strohý interiér, malý vnitřní i zavazadlový prostor nebo vyšší spotřeba. Máte-li v sobě tento virus, budete si vychutnávat průjezd každou zatáčkou a těšit se až napadne čerstvý sníh...

Plusy

  • výborné jízdní vlastnosti
  • kultivovaný motor s lineárním zátahem
  • přesné řízení
  • pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • stálý pohon všech kol

Minusy

  • průměrné zpracování
  • malý zavazadlový prostor i interiér
  • vyšší spotřeba
  • nepřesné řazení
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Impreza Kombi 2.0 R

Cena v základní výbavě: 608 800 Kč Cena v testované výbavě: 608 800 Kč

Základní výbava:AWD – stálý pohon všech kol, ABS, přední a zadní kotoučové brzdy, servořízení, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, aktivní opěrky hlavy, ISOFIX, elektronický imobilizér, audiosystém s CD přehrávačem, automatická klimatizace, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tónovaná skla, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, mlhovky, centrální dálkové zamykání, 16palcová kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:Základní

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
Technické údaje
Motor Subaru Impreza Kombi 2.0 R
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 186 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 1266
Objem nádrže (l):60
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4465
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Impreza Kombi 2.0 R
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,03
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Factory Five Racing 818 S: Kit car s technikou z Imprezy WRX (+video) Factory Five Racing 818 S: Kit car s technikou z Imprezy WRX (+video)

Severoamerická společnost Factory Five Racing Inc. uvádí…

Video: Podívejte se, jak se předjíždí se Subaru Impreza WRX Video: Podívejte se, jak se předjíždí se Subaru Impreza WRX

Kluzká vozovka může mnoho řidičů potrápit. Stačí však…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát, uznal střelec Bakoš

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát,…

PŘÍMO Z LUCERNU | Šest bodů z dvojzápasu s Luganem. Tudy měla vést cesta Viktorie Plzeň ze základní skupiny…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…