Subaru Impreza Kombi 2.0 R - pozitivní závislost

Subaru Impreza Kombi 2.0 R - pozitivní závislost

 
 
5.6. 2006 Libor Zezulka

„Zdar sousede, tak copak tu budeme mít příští týden,“ zastavuje mě automobilový fanda z bytu nade mnou tradiční otázkou? „Bude, tuším, Impreza,“ odvětím a dál hledám po kapsách klíče od bytu. Soused není žádný zelenáč, když jsem...

„Zdar sousede, tak copak tu budeme mít příští týden,“ zastavuje mě automobilový fanda z bytu nade mnou tradiční otázkou? „Bude, tuším, Impreza,“ odvětím a dál hledám po kapsách klíče od bytu. Soused není žádný zelenáč, když jsem s redaktořinou začínal, proháněl se v rychlých strojích a později trénoval i s Romanem Krestou. Autům rozumí a docel rád s ním diskutuji o tom či onom voze a poslouchám názory člověka, který kvůli rodině zcela přehodnotil svá stanoviska i chování na volantem.

Závodník, ale vždycky zůstane závodníkem, takže přesně vím, jak na slovo Impreza zareaguje. „Impreza, tak to bude mazec. To mě musíš povozit,“ vyhrkne nadšeně a přidá salvu superlativů a zážitků s Imprezou na závodní trati. „No jo, kamaráde, to ale nebude Impreza WRX STi a dokonce ani WRX. Máme tam domluvený základní model s normálním atmosférickým dvoulitrem a navíc to bude kombi,“ tlumím sousedovo nadšení. Nepomáhá to.

obrázek [300 x 196] „To nevadí, Impreza jak Impreza. Ten základní motor sice neznám, ale věřím, že i tak tě to docela potahá.“ O nějakém tahání silně pochybuji, ale nechci sousedovi brát iluze a navíc se docela těším do postele. Končím tedy debatu a mizím v útrobách bytu. O tři dny později přebírám klíče od základní verze Subaru Impreza 2.0 R Active v karosářské verzi kombi a plánuji, kam se půjdu s japonským divochem projet. Nečekám zázraky, ale sousedův entuziasmus mě trochu nakazil.

Okamžitě ovšem přichází vystřízlivění. „Nic moc od toho nečekej, „estéíčko“ to rozhodně není a upřímně řečeno nenacházím mnoho racionálních důvodů, proč si tohle auto koupit. Snad ten pohon všech kol se tu v kopcích hodí,“ vystřelí na mě své hodnocení Martin, který Imprezu dovezl z Prahy. „No, uvidíme,“ reaguji svým obvyklým způsobem.

Nová identita

Konečně stojím tváří v tvář Impreze a přemýšlím, co s její identitou udělal nedávný facelift. Dřív se mi líbila trochu víc, ale těžko říct, asi si zvyknu. Nová maska zase vypadá agresivněji a také originálněji, takže nehrozí záměna s modely konkurenčních značek. Záď se naopak s plynoucím časem mění minimálně a jde to na ní bohužel znát. Je mi jasné, že skupina věrných v tuto chvíli hlasitě protestuje, ale design zádě podle mého názoru úplně nekoresponduje s moderně vyhlížející přídí.

Nechme design designem, Impreza nikdy nebude vozem lákajícím na atraktivní křivky, ale autem poskytujícím především radost z jízdy. Standardně dodávaným dálkovým ovladačem centrálního zamykání uvolňuji zámky a otevírám tradiční bezrámové dveře. Ještě než stihnu zrakem dveře poměřit, uvědomuji si, čím mě většina japonských automobilek a speciálně Subaru vždy ohromí ale zároveň i malinko zklame.

Lehoučké dveře se otevírají báječně, ale dojem, který ve mně tenká vrstva plechu proložená výztuhou a uvnitř potažená tenkou látkou zanechá, není nejlepší. Pohled na zadní dveře mě potom vrací o několik roků zpátky, do dob kdy auta stála o desítky tisíc méně a nároky zákazníků byly mnohem nižší. Nu což, alespoň jsou dveře lehké a kvůli prvotřídním tlačítkům si Imprezu nikdo nekupuje, říkám si.

Dostatečně velkým otvorem propadnu dovnitř a znovu zkoumám terén. Originální tvary chybí, měkčené plasty nikde, úroveň zpracování - lepší průměr. Důvodů, proč si koupit Imprezu Kombi v základní výbavě a se základním motorem jsem zatím mnoho neobjevil. Dobrá tedy, ještě jedno kolečko. Dveře vypadají zevnitř poměrně lacině, ale středová konzola se povedla.

Má stříbrný podklad, nese dostatečně velké a dobře zpracované kruhové ovladače klimatizace, se kterými se výborně pracuje. Základní audiosystém velkou důvěru nebudí a miniaturní tlačítka docela znepříjemňují ovládaní audio funkcí během jízdy, ale buďme rádi, že dokáže přehrávat kompaktní disky. Na druhou stranu, světu vládnou MP3trojky, tak si toho snad v Subaru brzy všimnou.

obrázek [300 x 208] Sedadla mají grády. Boční vedení podrží trup i stehna v zatáčkách, trochu mi vadí krátký sedák. Místo vzadu? Nic moc. Za 185 cm pasažéra se stejně vysoký cestující posadí tak tak, ale mít řidič o dva centimetry víc, posádka vzadu trpí. Zavazadlový prostor na mě základním objemem 356 litrů dojem neudělal, ale stačí sklopit sedačky a 1266 litrů vypadá hned lépe. Chvíli zápasím s krycí roletou zavazadelníku a rychle spěchám zpět na místo řidiče, abych probudil motor.

Na Imprezu nic moc, jinak paráda

Kdyby nešlo o Subaru Impreza, budou parametry zážehového čtyřválce boxer více než dostačující, ba co víc téměř impozantní. Vymáčknout z dvoulitrového motoru maximální výkon 118 kW při 6400 otáčkách a točivý moment 186 Nm při 3200 otáčkách není žádná ostuda. Naopak, je to docela úspěch. Teoreticky tento výkon a točivý moment dokáže pouze 1310 kg těžké kombi rozhýbat na stovku za 8,8 sekund a vytvořit maximální rychlost 210 km/h.

Problém spočívá v tom, že kdokoliv sevře v rukou volant Imprezy, nebo alespoň drtivá většina řidičů, očekává od ní monstrózní zátah a stavy, kdy krev putuje z nohou do hlavy a zpět podle toho, který rychlostní stupeň máte zrovna zařazen a jak prudce sešlápnete plynový pedál. Tohle u základního motoru neplatí. Benzínová jednotka naskočí s typickým zasyčením, ale okamžitě se uklidní a tiše přede.

Pokud nepřitlačíte plynový pedál na podlahu, dokáže se kombi s dvoulitrovým čtyřválcem rozjet klidně a kultivovaně. Motor si notuje svou písničku, jejíž melodii nedokáže napodobit žádný z konkurentů. V středních otáčkách přejde broukání v hlasitější, avšak nikoliv nepříjemný projev, ve vysokých otáčkách o sobě dává motor vědět velmi hlasitě, ale ani na hranici omezovače mně jeho křik nevadil.

Motory boxer jsou obecně naladěny na jinou tóninu a v testované Impreze to bylo jenom dobře. Nastává klíčový okamžik celého testu. Řadím jedničku a poměrně prudce pouštím spojku a přidávám plyn. Agregát postupně nabírá sílu od nejnižších otáček, těžko si dokáži představit lineárnější zátah. Na 2000 otáčkách mám k dispozici základní porci kilowatů a newtonmentů, nad 3500 se situace citelněji zlepšuje.

Ale stále to není ono. Ten pravý „Subaru pocit“ se dostavuje mnohem výše, až kolem 7000 otáček. Je neuvěřitelné, kam až může ručička otáčkoměru vystoupat. Jakmile překročím hranici 6000 otáček, chrlí motor výkon a já si vzpomínám na sousedova slova. V těchto končinách Impreza opravdu tahá. Není to však zadarmo. Kombinace dynamické jízdy, zážehového čtyřválce a stálého pohonu všech kol něco stojí.

Asi tak 14 – 15 litrů benzínu na 100 km jízdy. Když jsem se skutečně zapomněl, mířila ručička palivoměru dolů neuvěřitelnou rychlostí, v těchto chvílích spotřeba překročila i onu 15 litrovou hranici. Běžná jízda, kdy jsem potenciál motoru využíval tak na 60 procent, vyústila v spotřebu okolo 10 litrů.

Subaru pocit za pár kaček

Subaru, to jsou zážehové motory boxer. Subaru, to jsou zážehové motory boxer přeplňované turbodmychadlem. Subaru jsou však také auta se stálým pohonem všech kol. Pohon všech kol v podání Subaru není pouze marketingovým tahákem, je to jedna z tradičních zbraní těchto japonských rychlíků. A Impreza dokonale ilustruje jeho schopnosti.

Základním výhoda stálého pohonu všech kol spočívá v rovnoměrném rozdělení točivého momentu na všechna čtyři kola. Když si k tomu připočteme trojici diferenciálů, nízké těžiště, nezávislé zavěšení předních kol McPherson a nezávislou zadní víceprvkovou nápravu, získáme kombinaci vytvářející předpoklad dokonalých jízdních vlastností. Vlastně nejde o žádnou převratnou informaci, o Subaru se tohle ví.

obrázek [300 x 213] Nicméně u základní verze Imprezy představuje podvozek s pohonem všech kol jeden z nejsilnějších argumentů pro koupi. Za necelých 609.000 Kč včetně DPH dostanete auto s běžnou výbavou včetně automatické klimatizace, čtyřmi airbagy či elektricky ovládanými okny a zrcátky, ale podvozkem, o kterém si může nechat většina konkurentů zdát. Kdyby se Impreza uměla smát, řehtá se v zatáčkách, až se za břicho popadá.

Se základním dvoulitrem se mi téměř nepodařilo dostat do situace, kdy by kombi znervóznělo a začalo ujíždět do strany. Impreza se minimálně naklání, což je jeden z důvodů, proč jsem zatáčkou projel 90 km rychlostí v domnění, že jedu o 20 km/h pomaleji.

A ještě jedna dobrá zpráva. Na 16palcových kolech sportovní kombi překvapivě dobře žehlí nerovnosti, takže obavy z naklepané zadnice vyžeňte z hlavy. Řazení zatím bylo spíše slabinou Imprezy (kromě WRX STI). Páka se nepohybuje v exaktně vymezených drahách. Brzdy mají dostatečnou razanci, ale intenzivní brzdění vyžaduje i razantní sešlápnutí brzdového pedálu.

Řízení základní verze Subaru Impreza Kombi není tak upovídané jako u sportovnějších variant, ale při zachování dobrých manévrovacích schopností ve městě stále předává řidiči dostatek informací a situaci tam venku.

Impreza virus

Impreza není obyčejné auto. Abyste ho milovali, musíte dostat Impreza virus. Teprve potom vám přestane vadit strohý interiér, malý vnitřní i zavazadlový prostor nebo vyšší spotřeba. Máte-li v sobě tento virus, budete si vychutnávat průjezd každou zatáčkou a těšit se až napadne čerstvý sníh...

Plusy

  • výborné jízdní vlastnosti
  • kultivovaný motor s lineárním zátahem
  • přesné řízení
  • pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • stálý pohon všech kol

Minusy

  • průměrné zpracování
  • malý zavazadlový prostor i interiér
  • vyšší spotřeba
  • nepřesné řazení
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Impreza Kombi 2.0 R

Cena v základní výbavě: 608 800 Kč Cena v testované výbavě: 608 800 Kč

Základní výbava:AWD – stálý pohon všech kol, ABS, přední a zadní kotoučové brzdy, servořízení, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, aktivní opěrky hlavy, ISOFIX, elektronický imobilizér, audiosystém s CD přehrávačem, automatická klimatizace, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tónovaná skla, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, mlhovky, centrální dálkové zamykání, 16palcová kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:Základní

Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se

Se sklizní raných brambor začaly kombajny v Přerově nad…

Ruská letadla zaútočila na syrskou opozici Ruská letadla zaútočila na syrskou opozici

Ruské letouny v neděli časně ráno zaútočily v Sýrii na…

Vláda Spojených států navrátila migrantům 522 odebraných dětí Vláda Spojených států navrátila migrantům 522 odebraných dětí

Vláda USA oznámila, že do rodin migrantů vrátila 522…

Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

 
Technické údaje
Motor Subaru Impreza Kombi 2.0 R
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 186 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 1266
Objem nádrže (l):60
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4465
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Impreza Kombi 2.0 R
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,03
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 



Factory Five Racing 818 S: Kit car s technikou z Imprezy WRX (+video) Factory Five Racing 818 S: Kit car s technikou z Imprezy WRX (+video)

Severoamerická společnost Factory Five Racing Inc. uvádí…

Video: Podívejte se, jak se předjíždí se Subaru Impreza WRX Video: Podívejte se, jak se předjíždí se Subaru Impreza WRX

Kluzká vozovka může mnoho řidičů potrápit. Stačí však…

 



 
Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Dnes 08:00

První vážný konkurent plně elektrické Tesly X přijíždí možná trochu překvapivě z Velké Británie, ze stáje Jaguaru.




Blesk.cz

Ženy v Saúdské Arábii můžou začít řídit. Princ jim povolil auta, kamiony i motorky

Ženy v Saúdské Arábii můžou začít řídit. Princ jim…

Od neděle mohou ženy v Saúdské Arábii nově řídit osobní a nákladní automobily a motocykly. Země zavedla od…

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Podrazil s Helešicem zazářili. Poprvé ovládli závod SP ve veslování

Podrazil s Helešicem zazářili. Poprvé ovládli závod…

Jakub Podrazil a Lukáš Helešic na dvojce bez kormidelníka poprvé v kariéře vyhráli závod Světového poháru ve…

 

Reflex.cz

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová odstoupila z funkce kancléřky

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová…

Na pozadí sporu o migraci, který zasáhl německou vládu, zveřejnila agentura YouGov průzkum, který přinesl pro…

Dnešní turecké volby: Sultán, vlčice, vězeň a učitel

Dnešní turecké volby: Sultán, vlčice, vězeň a učitel

To není jméno nějaké pohádky či bajky, ale popis dnešních tureckých prezidentských voleb v pěti slovech.…