Subaru Legacy 2.0 D: první diesel v Legacy - jízdní dojmy

Subaru Legacy 2.0 D: první diesel v Legacy - jízdní dojmy

 
 

Subaru se jako poslední japonská značka na českém trhu dostala mezi prodejce turbodieselových motorizací. Ještě než příjde řada na dieselového Forestera nové generace, je nyní ten správný čas k první jízdě s novým turbodieselem v Legacy.

Výhradně benzinové motory pod kapotami vozů Subaru dělaly na jednu stranu z vyhraněné zákaznické skupiny ještě vyhraněnější, výjimečnou kategorii zákazníků, kteří byli značce i koncepci věrni, a kteří byli schopni ocenit všechny výhody, jež zážehový motor dokáže nabídnout. Druhou stranou mince je skutečnost, že v segmentu střední třídy se prodává stále více vznětových provedení a na některých trzích představuje prodej dieselů i více než 80 %. Na českém trhu je třída, kam Legacy patří, tvořena z více než 70 % turbodieselovými motory.

Plynové přestavby, které měly dočasně absenci spalovače nafty v Subaru vyřešit, nebyly plnohodnotnou náhradou, a tak prodejci velmi konkurenceschopných vozů prodávali méně, než ostatní značky (s turbodiesely v nabídce). Tato kapitola dějin Subaru právě končí. Slogan provázející uvedení nového motoru na trh je výmluvný. JE TADY.

První jízdní dojmy
K novému turbodieselu pod kapotou osvědčeného modelu Legacy jsme přistupovali s určitými obavami. Existuje totiž celá řada příkladů z minulých let, v nichž nově implantovaný turbodiesel přinesl neevropskému modelu vedle nižší spotřeby a velkého dojezdu na jednu nádrž, i hluk, vibrace a problémy s odolností karoserie. Nic takového ale Subaru s novým naftovým motorem nepotkalo. Kultivovanost benzinových boxerů jakoby se přenesla i do nového agregátu, bez ohledu na mnohem vyšší kompresní poměr, vstřikovací i pracovní tlaky. Žhavení u studeného motoru možná trvá o chvíli déle než jsme dnes zvyklí, ale pak už mnoho rozdílů proti benzinovým verzím nenajdete. Novinkou pro subaristy je dojezd přes 1000 km, který se rozsvítí na palubním počítači po natankování plné nádrže.

Tubodiesel japonské konstrukce patří k moderním přeplňovaným motorům se vstřikováním common-rail, které jsou ochotné akceptovat jízdní styl který jim naordinujete. Nárůst točivého momentu s otáčkami je plynulý. Funkční otáčkové pásmo začíná někde mezi 1800 a 1900 ot./min, ale určit skutečný okamžik nástupu je vzhledem k plynulosti odezvy obtížné. Je celkem běžné, že nejlépe se čtyřválec cítí mezi 2000 a 3000 ot./min, méně běžná je ochota spolupracovat se stejnou ochotou i za hranicí 4000 ot./min. Nejvyšší otáčky motoru (4800 ot./min) jsou jasně vymezeny červeným polem na otáčkoměru a skutečnost tomu odpovídá.

Při krátkém dálničním výletu při jízdě na spotřebu jsme se syrovým motorem dosáhli spotřebu 4,8 l/100 km, při průměrné rychlosti 100 km/h odpovídající přibližně 2100 ot./min. Ve 130 km/h se spotřeba vyhoupne na 6,2 l/100 km, otáčkoměr přitom ukazuje přibližně 2700 ot./min. I při dosažení českého dálničního limitu je ve voze důstojná atmosféra, subjektivně srovnatelná s benzinovým motorem - aerodynamický hluk překonává zvukový projev motoru. Po vibracích není ani památky - a to jak při jízdě, tak při volnoběhu a se studeným motorem. Jedinou výtkou k akustice motorizace 2.0 D je rezonance ve výfukovém potrubí, která se dostavuje při akceleraci někde kolem 1800 ot./min. Zvuk tak v určitých chvílích paradoxně nejde od motoru, ale zezadu od výfuku.

Velmi atraktivní dynamický projev turbodieselu Subaru (verze je ve zrychlení z 0 na 100 km/h rychlejší než benzinový dvoulitr) trochu kazí převodovka. Její pětistupňová specifikace by se asi dala přejít (i když většina konkurentů pro tyto kubatury předepisuje již šestistupňovou skladbu), ale zadrhávání řadicí páky v kulise je proti převodovkám nejprodávanějších evropských, ale i japonských modelů o kousek pozadu. Řízení nově opatřené elektrickým posilovačem ztratilo jen málo ze své původní přesnosti a zpětnovazebních vlastností.

Motor samotný má včetně turbodmychadla a souvisejících komponent hmotnost 170 kg, což je asi o 45 kg více než je hmotnost atmosférického motoru v Legacy 2.0 R.

Subaru Legacy 2008 na českém trhu (data pro kombi)
Motor2.0R (AT)2.0D
Zdvihový objem [cm3]19941998
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]110/6000110/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]196/3200350/1800
Max. rychlost [km/h]202 (191)203
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,8 (11,8)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,6 (8,5)5,7
Cena Trend [Kč]733.800,- (788.800,-)-
Cena Active [Kč]773.800,- (828.800,-)803.800,-
Cena Comfort [Kč]-923.800,-

Dovozce letos plánuje prodat asi 20 % vozů Subaru s turbodieselem. Po rozšíření čtyřválce do řad Forester (listopad 2008) a Impreza (leden 2009) může podíl turbodieselových verzí vzrůst až na 50 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Legacy 2.0 D: první diesel v Legacy…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení

Řízení dává modelu Subaru Legacy zabrat. U současné…

Video: Design nového Subaru Legacy podrobně Video: Design nového Subaru Legacy podrobně

Proč nové Subaru Legacy vypadá tak, jak vypadá? Dominick…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Orel chyboval a v sezoně skončil. Plzni měl písknout penaltu v Brně

Orel chyboval a v sezoně skončil. Plzni měl písknout…

Sudí Pavel Orel měl podle komise rozhodčích FAČR nařídit v sobotním utkání první ligy mezi fotbalisty Brna a…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…