Subaru Legacy + Outback: První jízdní dojmy

Subaru Legacy + Outback: První jízdní dojmy

 
 

Vzhled páté generace Legacy možná nevzbudil tolik nadšení, jako tomu bylo u předchůdce, ale po prvních kilometrech za volantem většiny motorizací říkáme: nedejte na první dojem.

Nejprve tedy k tomu, co všechny subaristy zajímá nejvíce. Jak jezdí?

Japonská střední třída s poctivým pohonem všech kol je nadále spojením rychlosti a pohodlí. Po prvních metrech za volantem si začnete říkat, kde že jsou všechny ty roky zkušeností v motorsportu, protože prvním dojmem je velmi tichý běh motoru (u všech motorizací), dobře odhlučněná kabina a komfortně nastavené odpružení. V první zatáčce si říkáte, co to auto asi předvede, ale stačí ve vhodný okamžik přidat a Subaru se s mírným náklonem, ale přesto sebevědomě, žene vpřed k dalšímu apexu. Předklánění nebo zaklánění toto auto při brzdění a akceleraci v podstatě nezná. Úsporám podlehl hydraulický posilovač řízení, který uvolnil místo zařízení eletrickému (dosud jen u dieselu), takže většina českých řidičů by asi snesla tužší charakteristiku. Přesnost, strmost a citlivost jsou však v pořádku.

Po špatných silnicích jsme v okolí německého Kolína nad Rýnem nejezdili, ale několik děr se přeci jen objevilo. Ukázaly, že precizní uložení motoru i komponent přední nápravy v kolébkovém pomocném rámu s hydraulickými lůžky má významný vliv na izolaci posádky i řízení od rušivých vlivů.

Jezdíme s atmosférickými čtyřválci, které tvoří základ zážehové nabídky. Ne, ryzí sportovci to nejsou, ale roli standardně motorizovaného sedanu nebo kombi střední třídy zvládají dobře. Boxery vynikají harmonickým během a zásobou hnací síly ve středních otáčkách, takže se s nimi příjemně jezdí i když maximální výkony dvoulitru (110 kW) ani dvouapůllitru (123 kW) nejsou právě ohromující. Evropská konkurence už s atmosférickými motory dvoulitrové kategorie příliš nepočítá, takže se z nich brzy stanou rarity. Nemáte sice 200 Nm hned nad volnoběhem jako u přeplňovaných maloobjemových jednotek, jenže na gradaci síly afmosférických motorů přece taky něco je...

Kvality vozu tohoto jména se těžko prověřují na německé dálnici, ale vězte, že to, co předvádí z předchozí generace známý naftový boxer, opakovaně překonává všechna očekávání. Papírové hodnoty (110 kW, 350 Nm) jsou dnes už spíše dobrým průměrem špičkových dvoulitrových turbodieselů, ale projevem (zvukovým, vibračním i dynamickým) patří tento motor k absolutní špičce. Mimořádně vyrovnaný běh očekávejte nejen v nejčastěji používaných 2000 min-1, ale i kolem volnoběhu nebo ve 3000 min-1, kde se odehrávaly naše dálniční kilometry při rychlostech kolem 180 km/h. Plynulý zátah motoru při akceleraci je dalším milým poznatkem. Vyladěná charakteristika zde dostala přednost před extrémními hodnotami točivého momentu nebo výkonu, což budete v běžném provozu pravidelně oceňovat. Pružnost a ochota ke spolupráci je ukázková a to celé z japonské nafty dělá jeden z nejsnáze ovladatelných turbodieselů ve třídě.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME Subaru Legacy

Velkou změnou k lepšímu je zavedení nové šestistupňové ručně řazené převodovky. Dosud se i naftová Legacy musela spokojit s pětistupňovým řazením, které mnohdy sklízelo kritiku za zadrhávání v kulise. Šestistupňová skříň je jen o 5 kg těžší než předchůdce, řazení je hladké a celkem přesné.

Také na poli automatických převodovek Subaru přezbrojilo. Vyloženě komfortní volbou je nová převodovka Lineartronic. Konstrukce vycházející s uspořádání CVT využívá místo konvenčního tlačného článkového řemene ocelový řetěz. Hydrodynamický měnič se nadále stará o snadný a hbitý rozjezd, řazení v automatickém režimu je mimořádně komfortní a to, že jde o CVT, poznáte vlastně jen když po autě budete chtít maximální akceleraci. K dispozici je také 6 přednastavených stupňů, mezi nimiž může řidič volit páčkami pod volantem. Reakce převodovky na povel k přeřazení je podle inženýrů Subaru rychlejší (řádově trvá 100 ms) než u klasického automatu, ale kdo se svezl s dvouspojkovou převodovkou, toho o rychlosti CVT jen těžko přesvědčíme. Výhodou CVT je jednoznačně velký převodový rozsah (6,3), který snižuje otáčky při vyšších cestovních rychlostech a šetří tak palivo. Ostatně, vidět je to i z technických dat výrobce.

Výkonovým vrcholem, který nahrazuje v Legacy na evropských trzích šestiválce z předchozí generace, je přeplňovaný čtyřválec 2.5GT (195 kW). Jeho motor doznal řadu změn, momentové maximum je k dispozici od 2400 do 5200 min-1 a akcelerace i s pětistupňovým automatem trvá jen 6,2 s. Výrazně sportovněji naladěný model zůstává u hydraulického posilovače, má aerodynamickou sadu vnějších dílů a další desénové odlišnosti. Motorizace 2.5GT nebude na některých trzích z důvodu vyšší kombinované spotřeby (resp. emisí CO2) nabízen. Sankce za emisní flotilový nadprůměr totiž ohrožují ekonomicky rentabilní působení malé značky v Evropě.

Subaru Legacy Sedan - přehled modelové řady
Motor2.0i2.0i2.5i2.5GT2.0D
Převodovka6MCVTCVT5A6M
Zdvihový objem [cm3]19941994245724571998
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]110/6000110/6000123/5600195/5600110/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]196/3000196/3000229/4000350/2400-5200350/1800-2400
Max. rychlost [km/h]210203210245206
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,511,110,36,29,3
Komb. spotřeba [l/100 km]8,58,08,010,65,9
Pohotovostní hmotnost [kg]14201460146215421501

Subaru Legacy vnějšími rozměry mezigeneračně povyrostlo, ale naštěstí pro hmotnost i ovladatelnost tohoto auta, nedosahuje karoserie megalomanských rozměrů Mondea nebo Insignie. Do pětimetrové délky novému sedanu zbývá stále dobrý čtvrtmetr. Už z fotografií je jasné, že auto narostlo také do výšky a to rovnou o úctyhodných 80 mm (sedan), resp. 65 mm (kombi). O 50 mm je větší také šířka (1780 mm sedan i kombi). Společně s výrazně prodlouženým rozvorem (2750 mm, tj. +80 mm) vyvářejí nové vnější rozměry jeden z nejprostornějších interiérů ve třídě, navzdory spíše podprůměrné celkové délce karoserie.

Vpředu dostatek místa a přiměřeně velká sedadla jaksi samozřejmě od auta střední třídy čekáte, ale na zadních místech už to tak samozřejmé není. Dojem o nadprůměrné prostornosti Legacy, získaný ze zadních sedadel, je asi největším překvapením. Místa je i pro dobře rostlou osádku dost doslova ve všech směrech a to včetně prostoru nad hlavou u sedanu. Sedáky jsou vzadu umístěny relativně vysoko, takže poloha sezení je z hlediska ergonomie učebnicová. Legacy se může směle hlásit do služeb manažerů, kteří čas od času nechají řídit své asistentky, a sami jdou odpočívat na zadní sedadlo. Pohodlí zde zajišťují nejen velkorysé rozměry, ale také harmonicky naladěné odpružení a mimořádně dobrá zvuková izolace kabiny.

Přístrojová deska ve svých tvarech nezapře asijský původ, ale po stránce volby materiálu nebo kvality zpracování je interiér Legacy plně srovnatelný s nejlepší evropskou konkurencí.

Importér předpokládá, že větší poptávka bude po kombi. Jeho záď pojme 526 l zavazadel (tj. +61 l proti předchůdci). Zavazadelník je sice o 20 mm kratší ale současně širší (1090 mm mezi podběhy) a vyšší (815 mm). Sedan má zavazadelník pro 486 l.

Outback
Do specifického subsegmentu střední třídy míří současně s Legacy taky nový Outback. Crossover, který se v Evropě prodává pod tímto jménem od roku 1996, má nadále v nabídce Subaru výjimečné postavení. Od obyčejných Legacy kombi se Outback liší nejen provedením některých partií karoserie, ale také světlou výškou 200 mm, srovnatelnou s těmi obrněnějšími SUV. Nabídka motorizací obsahuje to lepší z Legacy a navíc také plochý šestiválec 3.6R, který pro evropská Legacy není nabízen.

Na silnicích se o 70 mm vyšší Outback v zatáčkách více naklání a díky vyššímu profilu 17palcových pneumatik má snahu dříve opustit zvolenou stopu za jekotu pneumatik. Přesto na dálnici působí i ve vyšších rychlostech jistě. Horší aerodynamika a větší kola se projevují na vyšší hladině hluku v interiéru. Výměnou za ústupky v disciplíně průjezd zatáčkou na čas dostáváte možnost opustit běžné komunikace bez rizika poškození podvozku. Outback dokáže (i bez redukce) slušně stoupat i po blátivé kamenité cestě a to včetně jednoduchých rozjezdů s asistencí inteligentního Hill-holderu, který čeká až se dotknete pedálu plynu.

V pečlivém přístupu k odhlučnění a dosažení maximálního komfortu posádky na silnicích i mimo ně poněkud vyčnívá horší zvuková izolace podlahy a podběhů, které jsou slyšitelně masírovány odlétávajícími kamínky.

Relativně vysoká hmotnost a zvýšená světlá výška se podepisují na vyšší spotřebě proti srovnatelným Legacy, ale tento problém celkem elegantně vyřešíte volbou naftového boxeru, kde nárůst spotřeby není tak markantní.

Prodej Subaru Legacy a Subaru Outback na českém trhu bude zahájen 8.října 2009. České ceny zatím nebyly zveřejněny.

Subaru Outback - přehled modelové řady
Motor2.5i2.5i3.6R2.0D
Převodovka6MCVT5A6M
Zdvihový objem [cm3]2457245736301998
Válce/ventily4/44/46/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]123/5600123/5600191/5600110/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]229/4000229/4000350/4400350/1800-2400
Max. rychlost [km/h]201198230195
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,610,47,59,7
Komb. spotřeba [l/100 km]8,68,4106,4
Pohotovostní hmotnost [kg]1493153315871571
Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení

Řízení dává modelu Subaru Legacy zabrat. U současné…

Video: Design nového Subaru Legacy podrobně Video: Design nového Subaru Legacy podrobně

Proč nové Subaru Legacy vypadá tak, jak vypadá? Dominick…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…