Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Legacy + Outback: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (42)
Vzhled páté generace Legacy možná nevzbudil tolik nadšení, jako tomu bylo u předchůdce, ale po prvních kilometrech za volantem většiny motorizací říkáme: nedejte na první dojem.

Nejprve tedy k tomu, co všechny subaristy zajímá nejvíce. Jak jezdí?

Japonská střední třída s poctivým pohonem všech kol je nadále spojením rychlosti a pohodlí. Po prvních metrech za volantem si začnete říkat, kde že jsou všechny ty roky zkušeností v motorsportu, protože prvním dojmem je velmi tichý běh motoru (u všech motorizací), dobře odhlučněná kabina a komfortně nastavené odpružení. V první zatáčce si říkáte, co to auto asi předvede, ale stačí ve vhodný okamžik přidat a Subaru se s mírným náklonem, ale přesto sebevědomě, žene vpřed k dalšímu apexu. Předklánění nebo zaklánění toto auto při brzdění a akceleraci v podstatě nezná. Úsporám podlehl hydraulický posilovač řízení, který uvolnil místo zařízení eletrickému (dosud jen u dieselu), takže většina českých řidičů by asi snesla tužší charakteristiku. Přesnost, strmost a citlivost jsou však v pořádku.

Po špatných silnicích jsme v okolí německého Kolína nad Rýnem nejezdili, ale několik děr se přeci jen objevilo. Ukázaly, že precizní uložení motoru i komponent přední nápravy v kolébkovém pomocném rámu s hydraulickými lůžky má významný vliv na izolaci posádky i řízení od rušivých vlivů.

Jezdíme s atmosférickými čtyřválci, které tvoří základ zážehové nabídky. Ne, ryzí sportovci to nejsou, ale roli standardně motorizovaného sedanu nebo kombi střední třídy zvládají dobře. Boxery vynikají harmonickým během a zásobou hnací síly ve středních otáčkách, takže se s nimi příjemně jezdí i když maximální výkony dvoulitru (110 kW) ani dvouapůllitru (123 kW) nejsou právě ohromující. Evropská konkurence už s atmosférickými motory dvoulitrové kategorie příliš nepočítá, takže se z nich brzy stanou rarity. Nemáte sice 200 Nm hned nad volnoběhem jako u přeplňovaných maloobjemových jednotek, jenže na gradaci síly afmosférických motorů přece taky něco je...

Kvality vozu tohoto jména se těžko prověřují na německé dálnici, ale vězte, že to, co předvádí z předchozí generace známý naftový boxer, opakovaně překonává všechna očekávání. Papírové hodnoty (110 kW, 350 Nm) jsou dnes už spíše dobrým průměrem špičkových dvoulitrových turbodieselů, ale projevem (zvukovým, vibračním i dynamickým) patří tento motor k absolutní špičce. Mimořádně vyrovnaný běh očekávejte nejen v nejčastěji používaných 2000 min-1, ale i kolem volnoběhu nebo ve 3000 min-1, kde se odehrávaly naše dálniční kilometry při rychlostech kolem 180 km/h. Plynulý zátah motoru při akceleraci je dalším milým poznatkem. Vyladěná charakteristika zde dostala přednost před extrémními hodnotami točivého momentu nebo výkonu, což budete v běžném provozu pravidelně oceňovat. Pružnost a ochota ke spolupráci je ukázková a to celé z japonské nafty dělá jeden z nejsnáze ovladatelných turbodieselů ve třídě.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME Subaru Legacy

Velkou změnou k lepšímu je zavedení nové šestistupňové ručně řazené převodovky. Dosud se i naftová Legacy musela spokojit s pětistupňovým řazením, které mnohdy sklízelo kritiku za zadrhávání v kulise. Šestistupňová skříň je jen o 5 kg těžší než předchůdce, řazení je hladké a celkem přesné.

Také na poli automatických převodovek Subaru přezbrojilo. Vyloženě komfortní volbou je nová převodovka Lineartronic. Konstrukce vycházející s uspořádání CVT využívá místo konvenčního tlačného článkového řemene ocelový řetěz. Hydrodynamický měnič se nadále stará o snadný a hbitý rozjezd, řazení v automatickém režimu je mimořádně komfortní a to, že jde o CVT, poznáte vlastně jen když po autě budete chtít maximální akceleraci. K dispozici je také 6 přednastavených stupňů, mezi nimiž může řidič volit páčkami pod volantem. Reakce převodovky na povel k přeřazení je podle inženýrů Subaru rychlejší (řádově trvá 100 ms) než u klasického automatu, ale kdo se svezl s dvouspojkovou převodovkou, toho o rychlosti CVT jen těžko přesvědčíme. Výhodou CVT je jednoznačně velký převodový rozsah (6,3), který snižuje otáčky při vyšších cestovních rychlostech a šetří tak palivo. Ostatně, vidět je to i z technických dat výrobce.

Výkonovým vrcholem, který nahrazuje v Legacy na evropských trzích šestiválce z předchozí generace, je přeplňovaný čtyřválec 2.5GT (195 kW). Jeho motor doznal řadu změn, momentové maximum je k dispozici od 2400 do 5200 min-1 a akcelerace i s pětistupňovým automatem trvá jen 6,2 s. Výrazně sportovněji naladěný model zůstává u hydraulického posilovače, má aerodynamickou sadu vnějších dílů a další desénové odlišnosti. Motorizace 2.5GT nebude na některých trzích z důvodu vyšší kombinované spotřeby (resp. emisí CO2) nabízen. Sankce za emisní flotilový nadprůměr totiž ohrožují ekonomicky rentabilní působení malé značky v Evropě.

Subaru Legacy Sedan - přehled modelové řady
Motor 2.0i 2.0i 2.5i 2.5GT 2.0D
Převodovka 6M CVT CVT 5A 6M
Zdvihový objem [cm3] 1994 1994 2457 2457 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 110/6000 110/6000 123/5600 195/5600 110/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 196/3000 196/3000 229/4000 350/2400-5200 350/1800-2400
Max. rychlost [km/h] 210 203 210 245 206
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,5 11,1 10,3 6,2 9,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,5 8,0 8,0 10,6 5,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 1420 1460 1462 1542 1501

Subaru Legacy vnějšími rozměry mezigeneračně povyrostlo, ale naštěstí pro hmotnost i ovladatelnost tohoto auta, nedosahuje karoserie megalomanských rozměrů Mondea nebo Insignie. Do pětimetrové délky novému sedanu zbývá stále dobrý čtvrtmetr. Už z fotografií je jasné, že auto narostlo také do výšky a to rovnou o úctyhodných 80 mm (sedan), resp. 65 mm (kombi). O 50 mm je větší také šířka (1780 mm sedan i kombi). Společně s výrazně prodlouženým rozvorem (2750 mm, tj. +80 mm) vyvářejí nové vnější rozměry jeden z nejprostornějších interiérů ve třídě, navzdory spíše podprůměrné celkové délce karoserie.

Vpředu dostatek místa a přiměřeně velká sedadla jaksi samozřejmě od auta střední třídy čekáte, ale na zadních místech už to tak samozřejmé není. Dojem o nadprůměrné prostornosti Legacy, získaný ze zadních sedadel, je asi největším překvapením. Místa je i pro dobře rostlou osádku dost doslova ve všech směrech a to včetně prostoru nad hlavou u sedanu. Sedáky jsou vzadu umístěny relativně vysoko, takže poloha sezení je z hlediska ergonomie učebnicová. Legacy se může směle hlásit do služeb manažerů, kteří čas od času nechají řídit své asistentky, a sami jdou odpočívat na zadní sedadlo. Pohodlí zde zajišťují nejen velkorysé rozměry, ale také harmonicky naladěné odpružení a mimořádně dobrá zvuková izolace kabiny.

Přístrojová deska ve svých tvarech nezapře asijský původ, ale po stránce volby materiálu nebo kvality zpracování je interiér Legacy plně srovnatelný s nejlepší evropskou konkurencí.

Importér předpokládá, že větší poptávka bude po kombi. Jeho záď pojme 526 l zavazadel (tj. +61 l proti předchůdci). Zavazadelník je sice o 20 mm kratší ale současně širší (1090 mm mezi podběhy) a vyšší (815 mm). Sedan má zavazadelník pro 486 l.

Outback

Do specifického subsegmentu střední třídy míří současně s Legacy taky nový Outback. Crossover, který se v Evropě prodává pod tímto jménem od roku 1996, má nadále v nabídce Subaru výjimečné postavení. Od obyčejných Legacy kombi se Outback liší nejen provedením některých partií karoserie, ale také světlou výškou 200 mm, srovnatelnou s těmi obrněnějšími SUV. Nabídka motorizací obsahuje to lepší z Legacy a navíc také plochý šestiválec 3.6R, který pro evropská Legacy není nabízen.

Na silnicích se o 70 mm vyšší Outback v zatáčkách více naklání a díky vyššímu profilu 17palcových pneumatik má snahu dříve opustit zvolenou stopu za jekotu pneumatik. Přesto na dálnici působí i ve vyšších rychlostech jistě. Horší aerodynamika a větší kola se projevují na vyšší hladině hluku v interiéru. Výměnou za ústupky v disciplíně průjezd zatáčkou na čas dostáváte možnost opustit běžné komunikace bez rizika poškození podvozku. Outback dokáže (i bez redukce) slušně stoupat i po blátivé kamenité cestě a to včetně jednoduchých rozjezdů s asistencí inteligentního Hill-holderu, který čeká až se dotknete pedálu plynu.

V pečlivém přístupu k odhlučnění a dosažení maximálního komfortu posádky na silnicích i mimo ně poněkud vyčnívá horší zvuková izolace podlahy a podběhů, které jsou slyšitelně masírovány odlétávajícími kamínky.

Relativně vysoká hmotnost a zvýšená světlá výška se podepisují na vyšší spotřebě proti srovnatelným Legacy, ale tento problém celkem elegantně vyřešíte volbou naftového boxeru, kde nárůst spotřeby není tak markantní.

Prodej Subaru Legacy a Subaru Outback na českém trhu bude zahájen 8.října 2009. České ceny zatím nebyly zveřejněny.

Subaru Outback - přehled modelové řady
Motor 2.5i 2.5i 3.6R 2.0D
Převodovka 6M CVT 5A 6M
Zdvihový objem [cm3] 2457 2457 3630 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 123/5600 123/5600 191/5600 110/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 229/4000 229/4000 350/4400 350/1800-2400
Max. rychlost [km/h] 201 198 230 195
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,6 10,4 7,5 9,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,6 8,4 10 6,4
Pohotovostní hmotnost [kg] 1493 1533 1587 1571
Ondřej Láník
Diskuze (42)
9. 11. 2011 12:34
humus
nooo dizajn stoji za H.... .Máloktoré nové auto má pekny dizajn.A subaru ma sklamalo.Je to spleť chevroletu či suzuki kizashi?????V dnešnej dobe sa auta nedaju identifikovať pretože sa podobaju jak vajce vajcu :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: >:D
13. 9. 2009 22:20
Re: Chevrolet Cruez
Tak ty to rozsekl :-D:-D:-D
Avatar - Slavek-TDM
12. 9. 2009 20:35
Re: Subaru
Ja jsem s boxer dieselem jel v novy Impreze. Mel jsem moznost svest se i s benzinem, ale oba motory byly syrovy a nezajety. Popravde, uchvacen jsem nebyl. Benzin mi vyhovoval vic, podvozek byl mekkej v obou stejne, protoze mam dve starsi imprezy, muzu zodpovedne rict, ze ani jedna se tolik nenaklani. Pravda, stopa se drzela dobre, ale to naklaneni me trochu desilo, bylo to skoro jak ve Foresteru pred faceliftem.
Ale zpet k motoru. Diesel byl za studena docela hlucnej. Prekvapilo me, ze nad 4 tisice prestal motor tahnout. Prechod z nizkych do vysokych otacek byl dobrej, ale ruce z volantu mi nerval. Ale asi jsem od toho motoru ocekaval moc, protoze ho vsichni tolik chvalili - nicmene ja nejsem fanda naftovych motoru, takze mozna ze je lepsi nez tady pisu...
11. 9. 2009 14:53
CVT
To s tou CVT nečtěte, redaktor v tom zjevně nejel... Už z principu fungování tato převodovka neřadí! Jen mění převod, takže ano, změna převodu trvá 100ms, ale tah se nemění, převod se mění plynule za plného přenosu TM na kola! Znám tuto převodovku z Focuse, je to také CVT, počítačem řízená a využívá (u Fordu) 7 přednastavených stupňů, na které v 90% případů i jede, takže zbytečně netočí motor po i sebemenším přidání plynu. Komfort jízdy je podstatně lepší jak u DSG, hlavně rozjezdy a popojíždění, o které se stará hydrodynamický měnič a o "řazení" ani nemluvě. DSG je vyloženě sportovní převodovka a kdo s ní jezdil a přesedl do klasickýho automatu, ten si chrochtal.. řadí rychle, ale o komfortu se mluvit nedá.

Navíc o tlačném řemenu jsem neslyšel, jak by se pružným řemenem dalo tlačit??? Obvykle CVT používají tlačný řetěz, kde se články řetězu do sebe opřou a umožní přenést více TM... Lexus používá pro přenos vysokých hodnot TM dvě spřažené CVT
10. 9. 2009 17:24
Tohle auto bude vyčnívat z davu...
... svojí škaredostí ... :-(

Když zvládli najmout dobré motoráře, podvozkáře a techniky, tak proč proboha konečně neobsadí post designera.. už roky je u Subaru tento post neobsazený a přechodně ho zastupuje uklízečka a vrátný! Škoda... :no: