Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.5i LPG - Poloviční náklady

Ondřej Šuch
Čas čekání na turbodiesel s protiběžnými písty vyplnilo Subaru montáží pohonu na LPG. Jde tahle kombinace dohromady?

První zkušenosti se Subaru Outback modelového roku 2007 jsme sbírali v testu nejsilnějšího šestiválce s pětistupňovým automatem. Na opačném konci ceníku najdeme ale základní dvouapůllitrovou verzi, kterou dovozce nabízí i s poměrně levnou přestavbou na LPG.

Subaru vsadilo na přestavbu od Vialle sídlícího v Holandsku, která využívá toroidní nádrž o objemu 61 litrů, vyplňující prostor pro náhradní kolo. Samotnou rezervu tak lze převážet v zavazadelníku, jeho objem se ale ze 459 litrů sníží dost nepříjemně. V testovaném voze jsme si ovšem k plné spokojenosti užívali praktičtějšího řešení v podobě senzorů tlaku v pneumatikách a sady na opravu kol.

subaru strednitrida crossover lpg testy subaru strednitrida crossover lpg testy
 

Provoz vozu nevyžaduje žádné zvláštní schopnosti. Motor startuje vždy na benzin, a případné přepnutí na plynový pohon je možné až po dosažení provozní teploty. Veškeré ovládání je soustředěno do modrošedého tlačítka na středové konzole, diody kolem znázorňují množství plynu v nádrži.

subaru strednitrida crossover lpg testy subaru strednitrida crossover lpg testy
 

Dvouapůllitrový boxer je pro Outback podle našeho názoru optimálnější volbou než žíznivý třílitr. 121 kW a maximální rychlost 198 km/h jsou hodnoty dostatečné, jen při potřebě lepší dynamiky je potřeba motor držet nad 4000 otáčkami. Rozdíly v dynamice při pohonu na benzin a na plyn jsme nezaznamenali, jízdní vlastnosti zůstávají pochopitelně příkladné.

subaru strednitrida crossover lpg testy subaru strednitrida crossover lpg testy
 

Zajímavé je srovnání ekonomiky provozu. Zatímco benzinový režim s relativně „těžkou nohou“ znamenal spotřebu okolo 9,5 l/100 km, po přepnutí na plyn jsme dosáhli přibližně jedenáctilitrové spotřeby. Při poloviční ceně LPG oproti benzínu tak je volba celkem jasná.

Celkový dojezd vozu na obě nádrže se pohybuje nad 900 kilometry, což je hodnota srovnatelná s turbodiesely.

subaru strednitrida crossover lpg testy subaru strednitrida crossover lpg testy
 

Přestavba na LPG stojí ceníkových 61.000 Kč, dovozce ji ale nabízí na 20.000 Kč a při nákupu vozu na leasing dokonce zdarma. Ekonomicky jde nesporně velmi zajímavou volbu, jedinou provozní nevýhodou je pak nemožnost jízdy v některých podnicích a parkování ve většině podzemních garáží.

První cena vozu899.800,- (2.5i 121 kW Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací899.800,- (2.5i 121 kW Trend)
Základní cena testovaného vozu899.800,- (2.5i 121 kW Trend)
Cena testovaného vozu vč. přestavby na LPG919.000,- (2.5i 121 kW Trend)

Plusy:

  • výrazně levnější provoz a vyšší dojezd
  • tichý motor
  • komfortní podvozek
  • bohatá základní výbava

Minusy:

  • zásah do velikosti zavazadlového prostoru
  • chybí systém jízdní stability

Ondřej Šuch
Subaru Outback 2.5i LPG
Cena základní sestavy 899 800 Kč
Výbava základní sestavy AWD - stálý pohon všech kol, ABS – čtyřkanálové, brzdové kotouče přední s vnitřním chl, brzdové kotouče zadní, samosvorný zad. diferenciál, servořízení, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, redukce v mechanické převodovce, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpeč. pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové okenní airbagy vpředu i vzadu, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, otáčkoměr, ukazatel spotřeby paliva, digitální hodiny, tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, stereo CD rádio na 6 CD a MC přehrávačem, 6 reproduktorů, klimatizace automatická s displayem, elektrické vyhřívání předních sedaček, výškově stavitelný volant, el. ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, středová loketní opěrka zadních sedadel, kryt zavazadlového prostoru – roleta, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zrcátek s integrovanou směrovkou, vyhřívání vnějších zrcátek s integrovanou směrovkou, elipsoidní (TE) reflektory, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, automatické vyrovnávání nivelity zadní nápravy, integrovaná okenní anténa pro audio, vyhřívání předních stěračů, lakované nárazníky, podélné střešní nosiče, spoiler střešní, přední kapota z lehké slitiny, 5. dveře z lehké slitiny, disky kol z lehkých slitin Kč
Cena testované sestavy 919 000 Kč
Výbava testované sestavy přestavba na LPG (20.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2547
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 226 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 7 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 459 / 1628
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 500
Rozměr pneu: 215/55 R17
Subaru Outback 2.5i LPG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4730
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano