Subaru v Ženevě 2010
Zelenání zasáhlo i výrobce tradičních čtyřkolek, který musí překonávat hendikep v podobě ekologicky nevýhodného stálého pohonu všech kol u většiny modelů. Jednu z možných cest ukazuje technicky pokročilý a propracovaný koncept Hybrid Tourer, jinou malý elektromobil Stella, v současné době již prakticky testovaný japonským ministerstvem životního prostředí. Bez povšimnutí ale nezůstaly ani tendence k nenákladnému zvyšování zisků z jednotlivých modelů, a tak se narodil „poterénněný“ model Impreza VX.
Impreza XV
Jediná novinka japonského výrobce, určená pro sériovou výrobu, těží z momentální obliby oplastovaných pseudoterénních modelů, odvozených od standardních produkčních hatchbacků jen s minimálními náklady.
Proti většině ostatních má velkou výhodu v permanentním pohonu všech kol, provedené úpravy sledovaly zvýšení světlé výšky a nezbytné úpravy pro zachování potřebné stability.
Vzhledové a praktické úpravy se omezily na dodatečné oplastování prahů a lemů blatníků, specifické nárazníky se zvýrazněnou maskou, specifická kola a masivní černé střešní ližiny.
Uvnitř je rozsah úprav ještě menší a omezil se de facto na hnědé čalounění sedadel. I přes minimalistický rozsah provedených úprav patří modelu XV označení crossover a výsada třetí verze v rámci řady Impreza.
K pohonu poslouží oba dvoulitry z nabídky, tedy atmosférický zážehový i diesel, oba s výkonem 110 kW. Diesel jako jediný se šestistupňovou převodovkou, zatímco benzinový motor s výběrem mezi pětistupňovou manuální a čtyřstupňovou automatickou skříní, spojenou se záměnou mezinápravového diferenciálu za elektromagnetickou rozdělovací spojku.
Hybrid Tourer Concept
Subaru Hybrid Tourer Concept sklízí úspěchy již od tokijského autosalonu a naznačuje směrování značky v nejbližší budoucnosti.
Má v sobě spojovat tradiční konstrukční prvky s novým přístupem v podobě použití elektromotorů nebo designu exteriéru i interiéru. Historicky poprvé se veřejnosti představuje plochý motor s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním. Spojení s hybridní technikouí, stálým pohonem všech kol a bezestupňovou převodovkou CVT (Lineartronic) přináší novou úroveň kombinace jízdního komfortu se špičkovými výkony a přijatelnou spotřebou.
Čtyřmístné kupé s křídlovými dveřmi je dlouhé 4630 mm, široké 1890 mm a vysoké 1420 mm. Kromě jiné techniky přináší i asistent EyeSight+, vybavený stereokamerou.
Stella Plug-in
Koncern Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), výrobce automobilů Subaru, již před časem úspěšně dokončil vývoj prototypu elektromobilu Subaru Stella s možností dobíjení ze zásuvky, který se již loni objevil na veřejných komunikacích v Japonsku. FHI poskytl japonskému Ministerstvu životního prostředí patnáct kusů prototypu Plug-in Stella k ověřovacím zkouškám v podobě běžného užívání pěti prefekturami a magistráty.
Nový typ má výkon motoru z dřívějších 40 na současných 47 kW, přičemž k lepší hospodárnosti přispívá odlehčení karoserie a vyladění řídicí jednotky motoru. Kromě optimalizace bateriového modulu a jeho celkového zmenšení se rovněž změnil přístrojový panel a design interiéru. Technické specifikace sériově vyráběného elektromobilu, který bude představen letos v létě, jsou prakticky shodné se současným prototypem.
Japonské Ministerstvo životního prostředí nyní propaguje vozidlo příští generace s cílem podpořit širší používání elektromobilů.
Koncern FHI se věnuje výzkumu lithiových baterií, ke kterým se upírá pozornost coby k možnému budoucímu prostředku uchovávání energie v elektromobilech. FHI od června 2006 ve spolupráci s Tokyo Electric Power Co., Inc. vyvíjí model Subaru R1e. Od letošního července plánuje firma v Japonsku testovat sériově vyráběné elektromobily a přibližně 170 těchto elektromobilů by se mělo objevit na veřejných komunikacích již v průběhu tohoto fiskálního roku. Nastavení cen, způsob prodeje a zajišťování poprodejního servisu se v současnosti řeší.
Elektrické Subaru Stella má vnější rozměry 3.395 x 1.475 x 1.660 mm, pohotovostní hmotnost 1.010 kg a je schopno jízdy rychlostí 100 km/h. Lithiové akumulátory s celkovým napětím 346 V mají kapacitu 9 kWh, která vystačí na jízdu do vzdálenosti 80 km. Pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem, s nejvyšším výkonem 47 kW a točivým momentem 170 Nm. Nabití na 80 % kapacity z domácí zásuvky 100 nebo 200 V trvá 15 minut
Ladislav Čermák