10.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suchá a mokrá kliková skříň: Víte, čím se liší?

 

Občas se lze někde dočíst, že motor má „mazání se suchou klikovou skříní“. Jde o zpravidla řešení drahých a rychlých aut. Co si ale pod tím máme představit? A k čemu je to vlastně dobré?

Naprostá většina motorů osobních aut si vystačí s mazáním s takzvanou mokrou klikovou skříní. To znamená, že motor má olejovou náplň uloženou ve spodním víku, lidově zvaném olejová vana. Odtud je mazivo dopravováno k pohyblivým částem agregátu prostřednictvím olejového čerpadla. To olej nasává přes sací koš, ponořený do olejové náplně. Jednoduché a funkční, a hlavně většinou spolehlivé, řešení mazání motoru.

Na okruh to není

Popsaná a obecně rozšířená koncepce mazání bohužel není příliš vhodná tam, kde působí na vozidlo značné dynamické síly. U velmi rychlých aut, převážně supersportů a také závodních aut může docházet při jízdě v zatáčce vlivem značné odstředivé síly k pohybu olejové náplně k jedné či druhé strany olejové vany. V tu chvíli by mohlo dojít k odlití sacího koše, takže čerpadlo by po jistou dobu nasávalo místo oleje vzduch. Tím by se snižovala účinnost mazání. Prostě by teoreticky vzato běžel motor po určitou dobu prakticky na sucho.

Odlití olejové náplně mají za běžných okolností zabraňovat přepážky v olejové vaně. Ty však jsou účinné jen do určitých rychlostí a tedy velikosti odstředivé síly. Pokud ji přesáhnete, dojde i v tomto případě k odlití oleje. Navíc máte-li oleje ve vaně méně, tedy hladinu mezi ryskami olejové měrky, je popsaná situace ještě horší.

Řešení existuje

Aby bylo zajištěno mazání i při velkých dynamických silách působících na vozidlo při jízdě, používají motory těchto aut mazání se suchou klikovou skříní. O co přesně jde? Jde o to, že olejová náplň není uložena ve spodním víku motoru, tedy v olejové vaně motoru, ale v externě umístěné nádrži někde vedle pohonné jednotky v motorovém prostoru, přičemž spodní víko motoru je zpravidla tvořeno pouze plochým víkem. Díky tomuto může být motor mimo jiné umístěný v karoserii níže, což snižuje těžiště vozidla.

Řešení se suchou klikovou skříní používá třeba osmiválec FSI vozu Audi R8. Zbývá si něco říci o olejovém čerpadle. To je na motoru zmíněného sportovního Audi kupodivu mechanicky poháněné. Nechybí ani obvyklý olejový čistič, umístěný mezi oběma řadami válců. Tedy na dobře přístupném místě. Olejové čerpadlo osmiválce Audi olej nasává přes výměník voda-olej umístěný vlevo vedle motoru ve snaze snížit teplotu oleje před jeho vstupem do motoru. Pro zajímavost, nádrž na olej je pod zadní kapotou R8 situována až za motorem.

Výměna je složitější

Mazaní se suchou skříní má svá specifika také v případě výměny oleje. Olej se tak musí vypouštět jak z olejové nádrže, tak i motoru. Ve druhém případě je třeba demontovat v případě osmiválce Audi dokonce čtveřici šroubových zátek. Olejová měrka samozřejmě neústí do motoru, ale také do nádrže na olej.

Která auta to ještě používají: BMW M5, M6, Ferrari 488 GTB, Porsche 911

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská léková agentura se z Londýna přestěhuje do Amsterodamu. Bratislava neuspěla Evropská léková agentura se z Londýna přestěhuje do Amsterodamu. Bratislava neuspěla

Po odchodu Británie z Evropské unie se Evropská agentura…

V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole

Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) nebude po brexitu v…

USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu

Spojené státy opět zařadí KLDR na seznam zemí…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dnes 18:50

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší starostlivá matka, nebo striptérka?

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší…

V dalším díle hokejového seriálu Lajna vyráží trenér druholigového Havířova Luboš Hrouzek, kterého hraje Jiří…

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu Jana Novotná (†49)

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu…

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…